.300WSM testejä

Aloittaja Koheltaja, helmikuu 27, 2005, 11:24

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Kipin kapin kauppaan hakemaan Federalin 215 Magnumeita  :wink:

Mulla on osittain nallitestit vielä kesken mutta sen verran tuli huomattua että 300WSM:ssä ei välttämättä tarvita Fed.215 nallia, periaatteessa mikä tahansa magnumnalli toimii moitteetta ja tietyillä latauksilla jopa tavalliset nallit paukahtaa. Pääasia että nallitaskuun laitetaan laadukas nalli mm. Federal, CCI, Remington. Aikoinaan tuli Fiocchia kokeiltua mutta se kokeilu jäi todella lyhyeen.
Kylätason ampuja

Jerkko

No nyt sattuu olemaan CCI250:siä eli magnumeita, Federalia ei ollut kenelläkään hyllyssä ja kisat painaa päälle. Toimivat kuin junan vessa nekin.. :lol:

Joskus jonnekin kirjoitinkin nalli huomioista....lyhyesti..:

-Federal 210, enemmän karstaa ja sekin tiukemmassa

-CCI200, toimiii aina ja tasaisesti

-Winchester, sika pehmeitä, yksi puhkesi ja hirveät erot paineissa...annoin kaverille taksimaksun korvauksena loput 950kpl....  :oops:

-Remington 9 puoli, toimii magnumeissa, tosin ei edes niin tasalaatuinen kuin CCI200:nen WSM testeissä...

-Fiocchi......tiukka teki saada edes N150 syttymään...kuka haluaa loppulootan... :lol:

-Federal 215, on kyllä maineensa väärti...ei vain tahdo löytyä aina hyllystä täältä pohjoisesta...

Jos pitäis vannoa yhden merkin nimeen niin valinta olisi ehkä CCI. Pitääpä tehdä huomenna testi CCI200 ja 250 välillä....tuli sellainen kutku että tavallinen 200 antaa tasaisemmat sytöt N160 ruudilla.....oli nimittäin viime ammunassa CCI250:llä pari sarjaa jossa nopeudet kirmasi siitä "sopivasta" 975m/s roimasti yli....pohjat 1008m/s ilman mitään ongelmaa... :wink:...ei vain toistunut tarpeeksi suurella prosentilla

JpL

Mä en tiennytkään että nalleilla voi olla noin isoja eroja. Hyvä tietää.

Joo. Turhaanpa tuskin Lapua käyttää CCI:nnalleja. Monet kasa-ampujat on maininneet CCI:n nallien olevan hyviä, joten varmasti ne parhaimmasta päästä on. Itse käytän Federalin Gold Medal Match nalleja kun niihin on tottunut - eikä niitäkään saa edes Turun kokoiseen paikkaan kuin tilaamalla etukäteen  :wink:

Turku on Suomen intia...
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Jerkko

Sain eilen ostettua 100 Winsun hylsyä lisää ja kävin  pikaisesti ampumassa 10kpl "sisään"...Tällä kertaa latasin reiluun rihlakosketukseen että muokkaus tulisi hartoista eikä kannan yläpuolelta. Muuten jees mutta 1 kipale alkoi ratkeaan hartoista.....

Onkohan mulla sulkuväli kohdallaan tai edes sinnepäinkään kun hartia siirtyy aivan tolkuttomasti.....eka sarjan hylsyjä ei voi kokosupistaa kunnolla holkkikosketukseen kun hartia menee aivan lommoille...Muuten Forsterin holkki on kyllä aika soppeli mun pesässä ammutuille hylsyille.

Vai onko Winsun hylsyt hartian osalta "lyhyitä"??

Nallierot jäi sitten toteamatta kun nopeusmittari jäi kotiin.. :oops:

Koheltaja

Just mittasin että mulla on ammutun hylsynkanta-olkapään välinen mitta n.42,3mm joten siitä saat jonkinlaista osviittaa pesän pituudesta. Oliko sulla lataukset miten tapissa kun sisäänammuit hylsyt?

Winsun uudet hylsyt on aika reilusti supistettuja sekä niissä on olkapään kulma melko pyöreä joten olkapää saattaa näyttää siltä että se siirtyy jonkin verran eteenpäin. Kun laitan uuden ja ammutun hylsyn vierekkäin niin olkapää on aika lailla samassa paikassa.

Meillä on eri kalvaimella tehdyt pesät joten tarkkaa vertailua ei kannata alkaa tekemään mutta sulkuväli on molemmissa sama. Winsun hylsyt ei kuulu samaan kategoriaan laadullisesti Lapuan kanssa vaikka ihan toimivia hylsyjä onkin, saattaa olla että hylsyssä on valmistevika. Veikkaan että hylsy alkoi ratketa hartian ja kaulan yhtymäkohdasta pituus suuntaan parin millin matkalta?

Osa omista winsun hylsyistä on tällä hetkellä ammuttu 12 kertaa ja ainoastaan kerran on jouduttu hylsyjä trimmaamaan pienen venymisen vuoksi. Muuten hylsyt ovat uutta vastaavassa kunnossa kaikin puolin joten ei Winsu mikään heikko hylsy ole silloin kun siinä ei ole sisäsyntyistä rakannevikaa. Lataukset on mulla tunnetusti kohtalaisen kovia eli hylsyt ei ole sääliä saaneet yhdelläkään ratareissulla vaan lähes aina on ollut "kaikki pelissä" latausten osalta. Taidan vielä ampua niillä toiset mokomat lisää ja katsoa sen jälkeen mitä niille tehdään, trimmataanko ja ladataan vai hylätään  :wink:

kovinkaan usein ei kannata kokosupistaa hylsyjä holkkikosketukseen koska silloin hylsy voi "ylisupistua". Kokosupistus kannattaa tehdä niin että supistat hylsyä vain sen verran että lukko menee nahistelematta kiinni, ei yhtään enempää. Näin kun toimitaan niin ladattu patruuna ei pääse yhtään klotaamaan pituussuunnassa vaan hylsy tukeutuu pesään hartioistaan ja tällöin hylsyn venyminen saadaan minimoitua.

Hartioiden lommoutumiseen on lähes poikkeuksetta syynä liika supistusrasvan käyttö. Monesti supistusvoidetta joudutaan käyttämään väkisinkin runsaammin ettei hylsy jumiudu supistusholkkiin, jos näin on niin silloin kannattaa vakavasti harkita hylsyvoiteen vaihtoa. Itse olen muutamia vuosia käyttänyt Hornadyn hylsyvahaa ja sen kanssa ei ole kertaakaan ollut ongelmia jumiutumisen tai hatrioiden lommoutumisen kanssa vaikka välillä ollaan muokattu LM:än hylsyjä kokonaan toiseen kaliiberiin. Eron huomaa kokeilemalla, varsinkin siinä että Hornadyn vahalla ei tarvitse prässin kampea vääntää hampaat irvessä vaan kampi lumsahtaa alas todella pienellä voimankäytöllä.
Kylätason ampuja

john

Meillä perheenjäsenen kasvun myötä työttömäksi jäänyt peppuvoide sai uuden elämän hylsyjen parissa, olen käyttänyt sitä supistukseen.  :lol: Toinen hyvä voide on klövervaselin.

Koheltaja

Myös Miramen huulirasva toimii niin hylsyn supistuksessa kuin lukon sulkupintojen voitelussa, samalla kun sitä sipaisee huuliin niin johan alkaa juttukin luistaa  :mrgreen:
Kylätason ampuja

Jerkko

Sisäänammunta oli kevyt N550 lataus.

Ratkeaman alku on siinä kaulan ja hartian liitoskohdasta hartiassa liki olkapäähän asti.

Venyminen kovilla latauksilla on 5 satkua. Itse asiassa en ole kokosupistanut holkkiin asti kuin yhden.....jotenkin vain tuntuu hassulta että siinä vaiheessa kun hartia ottaa holkkiin kiinni, on hylsyn pitimellä vielä 0.5-1mm matkaa holkin alaosaan.....

Rasvaa käytän kohtuudella enkä usko että se nyt on syynä tähän juttuun. Ajatus olikin testailla se sopiva supistus jolla hartiat ei ahdista lukkoa sulkiessa, yllätys oli se lommoyksilö....

Pitää varmaan vaan oppia hyväksymään se että winsun hylsyillä tulee joskus "casualties of the war"-yksilöitä...

Koheltaja

Jeps, se halkeama on hyvin tyypillinen vika monissa hylsyissä, sitä esiintyy jopa Lapuan hylsyissä mutta harvemmin kuin muissa.

Niin se on mullakin että kun hylsyt supistetaan nahkeaksi niin silloin pitimen ja holkin väliin jää Hesarin mentävä rako mutta ei anneta sen häiritä lopputulosta.

Edelleen olen sitä mieltä siitä hartian ruttuun menemisestä että holkissa on ollut liikaa rasvaa koska muuten ei hartioita saa lommolle. Vaikka rasvaa käytetään niukasti niin rasvalla on taipumus nousta holkissa ylöspäin ja jos hylsylle ei tehdä kokosupistusta niin silloin rasva alkaa kerääntymään holkin hartiaosaan. Tässä vaiheessa kun holkki ruuvataan alas ja painetaan hylsy "pohjaan" niin holkissa oleva rasva ruttaa hylsyn hartiat.

5 satkun venymä on vielä ihan siedettävä ja venymän määrä on verrannollinen pesän ja supistusholkin mitoituksiin. Mitä enemmän joutuu hylsyä muokkaamaan, sitä enemmän hylsy venyy jokaisella supistuskerralla. Oma pesä on aika onnistunut mitoitukseltaan kun supistusholkkina on Reddingin runkoholkki, hylsyn muokkaustarve ei ole kuin 0,04-0,06mm joten tästä syystä mulla ei venymää sen kummemmin esiinny.
Kylätason ampuja

JpL

Piru kun olen itsekin alannut kuolaamaan .300 WSM:ää.

Onko siinä väliä, onko piippu 10 vai 12 tuuman nousulla? Mulla olisi tiedossa muutama iskemätön Valmet Sniperin piippu sitä varten. Onko kenelläkään tietoa, mitä Jalosen lukkoaktiot kustantaa nykyään?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Periaatteesa molempi nousu käy, 12" nousu on vallan mainio valinta jos ei aio ampua raskaampia kuin 12g luoteja. Jos ampuu raskaampia luoteja niin silloin kannattaa valita 11" tai 10" nousuinen piippu.

Mulla on tällä hetkellä 11" nousuinen kanki ja ilmeisesti seuraavaksi nousuksi tulee 12" siitä syystä että itse en ammu 12g raskaampia tarkkuusluoteja koska Lapua ei Scenaria tee raskaampana.

Jalonen ei myy irrallisia aktioita mutta jos sulla on oma piippu niin silloin homma onnistuu niin että Jalonen tekee piipun asennuksen. Hinnoista kannattaa soittaa suoraan Vammalan suuntaan.
Kylätason ampuja

Koheltaja

Tässä kävi sitten sillä tavalla että omalta osalta tämä 300WSM testi osio päättyy tältä osin tähän pelkästään siitä syystä että mulla ei enään ole kyseistä asetta. Seuraava ase sai suuntaviivat jo pari viikkoa sitten ja varmaankin tämän vuoden puolella taas kuullaan lisää tarinaa.

Kiitos kaikille lukijoille, tukijoille ja muille keskusteluun osallistuneille. Tämä taisi jälleen kerran olla yksi luetuimpia aihepiirejä ja toivottavasti siitä moni on saanut jotain hyödyllistä poimittua. Palataan kuulolle loppuvuodesta...
Kylätason ampuja

jartsu

Mihin olet suuntautunut jos saa udella.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: jartsuMihin olet suuntautunut jos saa udella.

Tuohon en kommentoi tässä vaiheessa muuta kuin: Tutkimattomat ovat Koheltajan tiet ja käsittämättömiä ovat Hänen tekosensaan...  :wink:
Kylätason ampuja

Sämpy

No mikäs sai Koheltajan luopumaan vastahommatusta aseesta?