.300WSM testejä

Aloittaja Koheltaja, helmikuu 27, 2005, 11:24

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Rahanippu sekä seuraavan projektin toteutus  :wink:
Kylätason ampuja

JpL

Koheltaja, mikä on oma mielipiteesi .300 WSM´n potentiaalista käynnin suhteen? Ajattelin ensi vuotta silmälläpitäen, jos sittenkin teettäisin - satuin saamaan kiinni henkilön, joka myy - toisen Valmet Sniperin piipun. Jos - ja kun - teetän kuitenkin vakiosepälläni homman, mikä tuo lukkosaatavuus noin käytännössä on ja pitääkö se joka tapauksessa teettää Jalosella, vai?

Sniperin 10 tuuman nousu on siitä mielestäni kätevämpi, että omien kokemuksieni mukaan esim. 12 gramman Scenu ei ole kovinkaan nirso latauksien suhteen, vaan osuu aika leveällä latausskaalalla hyvin.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Kyllä 300WSM:ssä potenttiaalia riittää käynnin ja lentoradan osalta vallan mainiosti kunhan käynnissä muistetaan se että lyhyille matkoille "oravaniuhat" tikkaa pienempää kasaa johtuen osittain niiden pienemmästä rekyylistä.

Onhan niitä lukkoja maailma pullollaan mutta miksi pitää tehdä elämä vaikeaksi, helpoin ja melkein paras vaihtoehto on kääntyä Jalosen puoleen. Jaloselta saa tähän kaliiberiin neljä eri lukkovaihtoehtoa eli lyhyt/pitkä lippaallinen lukkoaktio ja lyhyt/pitkä umpipohjainen aktio.

Kyllä mulle ainakin 300WSM on kaliiberina tullut jäädäkseen, 300WM:än lentorata ja energiat 53R pituisesta hylsystä, voiko enempää vaatia?
Kylätason ampuja

Jerkko

Mitenkään retostelematta mutta mulla jäi sellainen käsitys että tämän vuoden Häyhässä mun WSM oli korkeimmalle sijoittunut .30 kaliperin ase. Voittajat ja kakkoset taisi ampua 6.5mm:llä....?

Enkä voi muuta kuin yhtyä Koheltajan kommentteihin... :lol:...

Ja mikä siitä Valmetin piipusta niin hyvän tekee ettei muita voi ajatellakaan.. :?:

JpL

Onhan paljon muitakin hyviä piippuja kuin Valmetin ja paljon parempiakin. Ainoa syy - henk. koht syy - miksi pidän Valmetin piipuista on yksinkertaisesti se, että jokainen, jonka olen omistanut, on käynyt tosi hyvin. Alunperin mulla oli Valmetin 412 S Haulikkorihla, joka kävi hyvin, sittemmin on ollut pari muuta ja aina ne on tikannut hyvin. Kaipa siinä on sellaista pohjustavaa laatua olevaa luottamista niin etten katso tarpeelliseksi vilkuilla muualle - jos joku tuntuu toimivan hyvin, miksi vaihtaa?   :wink:

Koheltaja, sattuuko sulla olemaan suuntaa antavaa lentoratatietoa 12 gramman scenarille, joka ammutaan .300 WSM:stä? Vertaan sitä vanhaan sotaratsuun...

Ps. Muistaako kukaan, mikä sen Valmet Sniper .308 -kiväärin alkuperäinen mallimerkintä oli? Se oli pulttilukollinen malli jossa massiivinen tukki ja diopteri vakiona. En löydä Googlellakaan kuvaa siitä. Niitä tehtiin aikoinani muistaakseni vain 200 kappaletta. Piippuja tehtiin 1200, joista nuo 200 sitten valittiin (Ainakin kuulemani mukaan)
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Kuules nyt JpL, tässä topicissa on 6 sivua joten ja sieltä löytyy taatusti nopeustiedot eri luodinpainoille, hiukan voisit nähdä vaivaa niiden etsimiseen. Joskus alkaa kyllästyttämään samojen asioiden esiintuonti kun ei viitsitä itse etsiä tarvittavaa tietoa. Joskus kannattaisi hiukan keskittyä asioihin eikä aina olla höyryymässä joka paikassa. Oletan että nopeustietojen avulla osaat laskea lentoradan ihan itse ballistiikkaohjelmalla.
Kylätason ampuja

Veltto_Orava

Jerkko en löytänyt tuolta tulos sivuilta tuota häyhän kilpailijoiden kalustoa niin mikä hylsy nuissa 6,5 mm oli?
Miten toimin, siten harjoittelen.

HJu

Ainakin aiemmin voittajat ovat käyttäneet 6.5X55:sta SSG3000:ssaan.
Terveisin,

HJu

Jerkko

Jep, voittajilla taisi olla ko. 6.5x55:set. Siitä en tosin ole varma millä kakkoset ampui....poristiin kyllä siinä rastien välissä jonkun kerran, jotenkin jäi kuva että olisi ollut -284:set. En kyllä ole varma.

Tosiaan...nopeuksia löytyy, jopa ammutuilla BC-arvoilla.. :wink:

Ei muuta kuin paperille ylös ja PCB:n kanssa kikkailemaan.

Super black eagle

herätelläänpä vähän vanhaa keskustelua esiin :shock:

onko kukaan sattunut lataamaan 300wsm lapuan 8grammasella luodilla?

ja millä ruudilla?

Koheltaja

Dataa ei ole nyt lähellä mutta "kasirammasta" kyyditettiin N135 ja N140 ruudeilla. 6,5g Leikkuria potkittiin menemään N133, N135 ja N530 ruudeilla. Jos on QL käytössä niin sillä saa suuntaa antavan aloituspanoksen, sillä arvottiin omat aloituslataukset ja likiarvot sattui kohdalleen. Muistaakseni kasirammanen kulki maltillisella latauksella yli 1000m/s ja leikkuri 1200m/s, molemmilla osunta oli 300 metrillä kelvollista.
Kylätason ampuja

T.T.Y

Re:
Lainaus käyttäjältä: "Super black eagle"herätelläänpä vähän vanhaa keskustelua esiin :shock:

onko kukaan sattunut lataamaan 300wsm lapuan 8grammasella luodilla?

ja millä ruudilla?

(-omalla vastuulla-)

Tänään kävin kyykyttämässä 8g leikkuria N-150:llä.

4 gramman latauksilla 600mm piipusta lähtöjä ~950 keskiarvoa (+10c).

Käynti luokkaa ~50-70mm@300m johtuen osin kuvottavan huonosta optiikasta raudan päällä.

Lataukset tuntuivat laihoilta eikä mitään painemerkkejä näkynyt (mikä oli odotettavissa) joten seuraavaan ratakierrokseen lisätään lisää puuroa hylsyyn jollei postin toimitus kerkeä tuomaan scenaria hylsyn tulpaksi, samalla kyytillä pitäisi saapua parempaa lasia rautojen päälle joten eiköhän tuo käyntikin parane

(helppo syyttää välineitä harjoittelun puutteesta  :lol: ).

-T.T.Y