TA+silmälasit???

Aloittaja Jambo, joulukuu 04, 2012, 14:02

« edellinen - seuraava »

Jambo

Juu elikkäs eilen kävi seuraavaa...

Meil oli amiksessa terveystarkastus (ei vielä kutsuntoja varten) ja mulla todettiin näkötestissä tarvetta silmälaseille  :doh: , ei tosin hälyttävää pakkoa mutta sanoi että ei mene A:n papereilla kutsunnat. Joten olis kiva tietää kun ei varmuutta ole eli:

1) voiko saada A:n paperit jos on lasit,

2) onko isokin este mikäli tavoitteena päästä tarkka-ampujaksi?

Sen tiedän kuitenkin ettei sinne tarkka-ampujaksi pyritä vaan heidät valitaan joukko-osastoista taitojensa ja oma-aloitteisuuensa perusteella (eräs tuttu ollut TA, kaverin isoveli käynyt saman ja opastaneet sitten minua).

TAK85

Ei varmaa tietoa asiasta mutta ampumatarkkuuteen tuo vähän heikentynyt näkö ei vaikuta. Tuossa muutamat olympialaiset takaperin hankittiin ainakin pistoolilajien osallistujille silmälaseja jotka heikentävät näköä. Loppuu se vahingollinen  "silmän juoksutus" taulun ja tähtäimien välillä.

Ja  ihan uusien määräysten mukaan myöskin hävittäjälentäjäksi valittavalla saa olla silmälasit.

Kun kivääriampuja katselee kiikarin läpi niin siinähän pystytään näkemistä korjaamaan pelkilä säädöillä.

Jambo

Siis kun kiikarissa on parallaksit sun muut kohdillaan, näkee meikäläinen erittäin hyvin taulusta numerot ja näössä ei mitään vikaa.

Ongelma onkin siinä jos katsoo jotain tekstiä tai numeroita kauempaa niin puuroksi menee. Hyvin erottuu teeret puista ja lähinäkökin on hyvä. Onneksi on sentään tämä oikea silmä se selkeämpi  :D

Eikä ampumatarkkuus ole huonontunut siis ollenkaan, vain näkö...

JKr

Ammut vaan erittäin hyvin ja ilmoitat halukkuutesi, niin eiköhän niillä eväillä pitkälle potki :) Saat olla aika sokea, että ne sut b-mieheksi tunkee :D

Tietysti kalliimpi vaihtoehto on leikkaus, mutta jos ei tehtävää irtoa, niin silloin ketuttaa :)

Vielä kun olet noin alkutekiöissä intin suhteen, niin kannattaa ottaa selvää missä olisi tarjolla kiinnostavia tehtäviä,  niitähän tuolta löytyy erittäin paljon !
Sniper - Taxi / One Mile Club / Jäykkä Kampi / sPurkuvasara / Sufferfest participant

polarlander

TA-koulutuksen valinnassa painotetaan varmaan enempi fyysistä suorituskykyä ja henkisiä ominaisuuksia, kunhan on normaali kiitettävän ampuja joka ei todellakaan ole kovin vaikea intin spekseissä. SPOL puolella voi saada ihan pätevää koulutusta paikasta riippuen, parhaimmillaan koulutetaan 2 ampujaa per 6 hengen ryhmä. Tosin SPOL puolella tavoite on enempi tulitukitarkka-ampuja, ei sellainen hieno scout sniper joita meidän organisaatioissa ei ole. Sissi puolen tarkka-ampujat varmaan lähinnä scout sniperiä, jääkäripuolella tavoite enempi vyötön konekivääri.

polarlander

Noin nuorena ei välttis kannata leikata vielä, ennempi odottaa pari vuotta että "silmät asettuu"

ampuja

Silmälasit EIVÄT tiputa kuntoluokitusta. A-luokkaan pääsee silmälaseilla.

Kannattaa palveluspaikkaa miettiessä harkita jotain rajavartiolaitoksen tarjoamaa.. Pääsee ampumaan enemmän kuin normaali PV:n tarkka-ampuja... Immola, Onttola, jne....
Onhan se niinkin niin.

Jambo

Lainaus käyttäjältä: JKrTietysti kalliimpi vaihtoehto on leikkaus, mutta jos ei tehtävää irtoa, niin silloin ketuttaa

"Ja kissan viikset", sano meiän mummo... Muahan ei mihkään puukon alle saa vaikka kuinka uhkailtas. Vaan todellakin ketuttais.

Mutta eilen illalla tuli tehtyä seuraavanlainen vertailu:

Testissä oli äiteen silmälasit, kaverin pikkuvariaabeli-Swaro (suurennos ?1-6?).

Matkana toimi 3 metrinen huone ja 12 metrinen halli. Valkoseen pahviin (60cm x 60cm) mustalla tussilla tehdyt keskikokoa pienemmät numerot näky ilman optiikkaa tosi huonosti, rilleillä hyvin ja kun kiikarissa oli suurennos = min. ja parallaksi kohillaan ni näky aivan täysin kirkkaasti.

Sitten ulkona taas mä näin hyvin mm. talipallot kuusen oksilta, vielä kauempaa kuin kaveri jolla ei ole mitään tarvetta silmälaseille, joten ei tuo ammuntaa haittaa. Vaan ideanahan oli kysyä juurikin tuosta kuntoluokituksesta ja haittaako lasit TA-koulutukseen pääsyä, ja siihenkin nyt tuli vastaus.

PL

Kannattaisi olla yhteydessä ihan sinne joukko-osastoon johon ajattelit mennä tuossa rilliasiassa. Ainakin jokin aika sitten Porin Prikaatissa tarkka-ampujaksi ei ollut asiaa jos omasi silmälasit. Valinnathan tehdään yksikkötasolla, ei valtakunnallisesti. Karjalan Prikaatissa voi olla eri kriteerit.

HJu

SPOL on aina hyvä valinta jos ampuminen ja muu hathat&asutuskeskustouhu kiinnostaa. Heidän ta:t on enempi kulunvalvontapisteiden suojausta sinko/kk/kiikarikivääriakselilla.

Riippuu tietenkin täysin palveluspaikasta :-)
Terveisin,

HJu

K.Helin

Minulla on mielestäni jonkinlainen näkemys varusmiesajalta siitä milaista sotilaspoliisikoulutus on eri joukko-osastoissa.

Mielipiteeni perustuu pitkälti yhteen isohkoon harjoitukseen ja muutamaan pienempään. Itse en hakisi ainakaan Pansioon tai Niinisaloon.

Kaartista olen jotenkin ymmärtänyt, että sen pitäisi olla aika tasokas sotilaspoliisien koulutuspaikka. Itse palvelin Porin Prikaatissa.

Siellä saatiin erittäin tasokasta koulutusta silloin, kun sitä saatiin nimenomaan sotilaspoliisien oikeisiin tehtäviin. Meilä oli useita kokonaan

omia harjoituksia heti, kun ensimmäinen puoli vuotta oli lusittu ja muutamia pienempiä E-kauden aikana. Tarkka-ampujakoulutus oli neljä vuorokautta

ja silloinkin jouduttiin nukkumaan sisällä harjoitusteknisistä syistä. Siellä ammuttiin paljon.

J-kaudella käytännössä vai yksi partio viidestä harjaantui tarkka-ampujan tehtäviin. Eli makasivat lumihangessa +5-(-25)C kelillä parhaillaan useampia tunteja

tarkkaillen aluetta toimintaosan etsiessä rakennusta/rakennuksia. Palveluksesta jäi mieleen, että koulutus oli todella tasokasta silloin, kun sitä saatiin. Tosin olisin

toivonut ainakin tuplasti enemmän harjoituksia ja koulutusta. Kotiuduimme Suomen parhaimpana joukkueena sinä vuonna niinkuin moni aikaisempi joukko-osastomme

saapumiserä ennen meitä. Nykyisestä tasosta minulla ei ole tietoa. Kotiuduin pari vuotta sitten. Viimeisin saapumiserä ei kotiutunut parhaimpana. En muista ketkä

onnistuivat parhaiten tänä vuonna. Ei kuitenkaan mikään edellä mainituista joukko-osastoista. Toivon, että kouluttajamme saivat tästä tapauksesta paljon lisää

motivaatiota antaa jälleen kaikkensa, jotta Pori Prikaati olisi näissä hommissa jälleen paras.

msk

Lainaus käyttäjältä: Jambo
Lainaus käyttäjältä: JKrTietysti kalliimpi vaihtoehto on leikkaus, mutta jos ei tehtävää irtoa, niin silloin ketuttaa

"Ja kissan viikset", sano meiän mummo... Muahan ei mihkään puukon alle saa vaikka kuinka uhkailtas. Vaan todellakin ketuttais.

Mutta eilen illalla tuli tehtyä seuraavanlainen vertailu:

Testissä oli äiteen silmälasit, kaverin pikkuvariaabeli-Swaro (suurennos ?1-6?).

Matkana toimi 3 metrinen huone ja 12 metrinen halli. Valkoseen pahviin (60cm x 60cm) mustalla tussilla tehdyt keskikokoa pienemmät numerot näky ilman optiikkaa tosi huonosti, rilleillä hyvin ja kun kiikarissa oli suurennos = min. ja parallaksi kohillaan ni näky aivan täysin kirkkaasti.

Sitten ulkona taas mä näin hyvin mm. talipallot kuusen oksilta, vielä kauempaa kuin kaveri jolla ei ole mitään tarvetta silmälaseille, joten ei tuo ammuntaa haittaa. Vaan ideanahan oli kysyä juurikin tuosta kuntoluokituksesta ja haittaako lasit TA-koulutukseen pääsyä, ja siihenkin nyt tuli vastaus.

Jos näkö ei vaadi silmälaseja 24/7 arkipäivän rutiineissa, niin tuskin tuota leikkausta kannattaa ees harkita. Itselläni oli molemmissa silmissä -3.0 ja lasien käyttö pakollista kaikessa mitä teki. Laseroinnissa meni ehkä 3min per silmä ja jo samana iltapäivänä tissuttelin terassilla ihmetellen elämää bluray-näöllä. Parhain asia mihin olen 3500e käyttänyt, eikä siinä ole muuten mitään pelättävää, muttei myöskään tarvetta jos pärjää ilman laseja.

Ammut ja käyttäydyt hyvin sekä osoitat motivaatiota hommaan niin eiköhän se siitä!
Member of DTA SRS alliance

wezgu

Hahaa, odotappa vaan kun tulee ns. ikänäköä. Lipastaminen pitää mennä jo lihasmuistilla niinkuin moni muukin asia vaikkei muuten lasia tarviskaan.

Vanhuus ei tuu yksin.
Jos metsään haluat mennä nyt, näät sammaleet myllätyt

jp76

Lainaus käyttäjältä: JKr
Tietysti kalliimpi vaihtoehto on leikkaus, mutta jos ei tehtävää irtoa, niin silloin ketuttaa :)

En nyt tiedä ketuttaako lasiton elämä kenties muutata kymmenen vuotta ennen ikänäköä. Vaimo juuri teki Femto-lasikin Thaimaassa hyvällä promo hinnalla. Normihintakin siellä Femtolle on n.2600€. Lopputulos on se että näkee paremmin kuin koskaan aikaisemmin simälaseilla. Testin mukaan näkö oli leikkauksen jälkeen karvaa vaille täydellinen ja paranee sen jälkeen vielä muutaman viikon ajan. Vaimolla lasit olleet lapsesta saakka, kuten minullakin. Viimeisimmät lasini on niin huonot, että tälle hetkellä on suunnitelmana ottaa sama reissu uusiksi kahden vuoden päästä ja leikata minun silmät. Jos sen tuolla tekee, niin aurinkolomaa ei kannata odottaa ja hyvä sairaala&lääkäri kannattaa selvittää etukäteen. Jos jotakin todella kiinnostaa, voi laittaa mulle yksäriä niin tarkistan sairaalan ja lääkärin nimen.

Tuulos

Ymmärtääkseni lasik-leikkauksiin ei kauhean nuorena edes pääse vaan vasta hieman vanhempana kun silmät ovat saavuttaneet jonkunmoisen muuttumattomuuden asteen. Tosin itse pärjään vielä ilman laseja joten en ole tarkasti perehtynyt aiheeseen.