Main Menu

"260 Rem:stä"

Aloittaja JaRR, tammikuu 06, 2005, 14:48

« edellinen - seuraava »

Sämpy

Riistamaalla pitäisi olla RCBS:t, saa niitä myös Midwayltä tai Sinisalolta. Omia Forstereita odotin Riistamaalta kaksi kuukautta, samassa tilasin Chronyn mutta sekin tuli sitten väärää mallia. Loppuu kyllä Riistamaan kanssa asionti tähän tilaukseen. Ennen se oli postimyyntiasiakkaalle kuin lähikauppa kun Tannin Heikki siellä vielä oli.

Käsittääkseni Jalosella on ollut tämä kalvain jo pitempään, mutta vasta kun minä aloin tätä kyselemään, niin hän mittaili sitä ja totesin sen menevän spekseihin ja minullakin on ase nyt leimattu 260Rem:ksi. Siinä ehkä olisi modaamisen paikkaa jos nimittäin haluaa lipassyötöllä ampua kevyestä rihlakosketuksesta, koska Scenari menee suunnilleen pituuteen 73,3mm ja lippaaseen mahtuu vain n. 72mm panos.

tanni

JaRR, mulla on tossa käytetyt Hornadyn 260 holkit, jos kiinnostaa.

PL

Forrest puhdistusvaahto ei toimi pakkasella koska vaahto jäätyy.

Sämpy

Kyllä se sulaa oli, eihän pakkasta ollu kun kolme astetta. Ja lämmittäähän se piippu.

jartsu

Jos paalua on niin ei kannata tilata huonoa niinkuin minä ekax tein eli hornadyn perus setin, tuplaten lisää ja sul on melkein kilpa setti hanskassa.

Sämpy: ei mikään paskempi luikku.(eikö käy hyvin)

Itse siitä pidin kyllä ja mä vain vetäsin savut.(ei ollu aikaa, mukulat ,muija, vaati rahaa.)

Saa sen tilattua uudestaa kun vaan varat taas iskee suoneen ja mamma rauhoittuu.

JaRR

Tanni !

Luepas viestisi !!!!!!

Sämpy

Kun on sekä Hornadystä ja Forstereista kokemusta, niin eipä tullut mieleenkään hommata Hornadyitä tämän tason aseeseen.

Joo Jartsu, voihan tuossa kasassa olla paljon sattumaakin, mutta jos edes lähelle tuota tasoa alkaa luikku käymään, niin olen enemmän kuin tyytyväinen. Mitä olen kuullut kokemuksia, niin aika tarkka kaliberi pitäisi olla. Jos aikaa on, niin viikonloppuna testataan lisää. Mukavahan noin pienirekyylisellä aseella on testata. Kun olen noita latauksia haarukoinut QL:llä niin täytyy hämmästellä VV:n taulukoitten löysyyttä, maksimipaineet jossain kaukana SAAMI:sta.

ta-metkuvja

minulla ainakin lotharin musta piippu jossa rihlapalkit on pohjia leveämmät nosti paineita herkästi.  .264Wm rupesi pursottamaan metallia ulostyöntimen tapin reikään , kun nosti kammesta niin vuolaisi aina lastun pois. Ja ruutia oli vähemmän kuin 6.5/284 Lapua antaisi laittaa. Piipussa on 9 tuuman nousu. Pesää on lyhennetty, nyt on ruotsin mauserin kokoinen ja lataukset ja  saa ottaa .260 remistä

Koheltaja

Mitenkäs ne vauhdit? Saiko niitä aikaiseksi ollenkaan vai menikö koko ´"energia" paineiden tuottoon?

Mulla oli kerran yksi Mäkisen piippu jolla ei päässyt oikeastaan millään latauksella taulukkomaksimien lähelle ilman selkeitä ylipainemerkkejä ja vauhdit jäi vaatimattomiksi. Syytä ei löydetty vaikka piippua tulkattiin ja tutkittiin useamman henkilön voimin.
Kylätason ampuja

PL

Tässäpä hyvä kysymys... Usein puhutaan Mäkinen/Jalonen yhdistelmissä kireistä pesistä ja piipuista. Ymmärrän kyllä että tiukka pesä keskittää patruunan hyvin ja tuloksena on (ehkä) parempi käynti mutta eikö liian tiukka piippu nosta paineita samalla tavalla kuin jos lisäsi ruudin määrää.

Elikkä jos tehdaslatauksella kuula lähtee esim. TRG:n suusta 905m/s ja Jalosen piipusta 940 m/s niin Jalosen paineet ovat kyllä ymmärtääkseni liian kovat. Onko näin?

Koheltaja

Äkkiseltään ajateltuna sen pitäisi olla näin mutta välttämättä se ei olekkaan... TRG:n piippu on tehty CIP- mittojen alle parin satkun verran (ainakin .308:ssa, 338:sta en ole aivan varma) ja on silloin verrattavissa Mäkisen piippuun jotka yleensä ovat satkun-pari alle CIP-minimin.

En sitten tiedä mistä se vauhdin nousu johtuu sillä samaa on havaittu jo aiemminkin, aikoinaan tuli .308 TRG:ssä testattua kahta eri Sakon piippua eri variaatioineen ja yhtä Mäkisen piippua. Kaikissa piipuissa oli ns. Match pesä joten siinä suhteessa tulokset olivat vertailukelpoisia. Ensin räätälöitiin Sakon piippuihin maksimilataukset ja kun siirryttiin siirryttiin Mäkisen piippuun niin maksimilatauksia joutui pienentämään mutta vauhdit oli kuitenkin jonkin verran kovempia kuin Sakon piipuissa. Kun Mäkisen piipulla oli ammuttu parituhatta laakia niin lataukset sai nostaa uusille lukemille ja vauhdit oli sen mukaisia, vai mitä olette mieltä .308:sta josta 10g molyScenar poistui tarvittaessa 920-935m/s piipun suusta ilman että hylsyt oli kertakäyttötavaraa...

Kun puhutaan tiukasta pesästä niin välttämättä aina ei ymmärretä mitä se tarkoittaa ja miten se vaikuttaa paineiden nousuun sekä nopeuksiin, silloin kun puhutaan CIP-minimipesästä (lähes poikkeuksetta Jalosen pesät ovat tällaisia) niin ne ei tosiaankaan ole vielä "tiukkoja" pesiä vaan minimimittaisia pesiä joissa voi turvallisesti ampua kaikkia tehdaspatruunoita ilman aserikon vaaraa. Siinä suhteessa tällainen Jalosen minimipesä nostaa paineita että ne ovat myös hylsynrungon osalta hiukan pienempiä mitä on TRG:n pesät jolloin hylsyllä ei ole tilaa venyä niin paljoa mitä TRG:n pesässä, tällöin ruuti joutuu palamaan pienemmässä tilassa ja paineet sekä nopeus saattaa kasvaa. Idea tässä minimipesässä on tosiaankin se että tehdaspatruuna keskittyy siihen jonkin verran paremmin mutta jos on tarkoitus ampua lähes poikkeuksetta itseladattuja patruunoita niin silloin tästä minimipesästä ei oikeastaan olekkaan enään hyötyä vaan pienemmän tilavuuden johdosta jopa haittaa.

Kaulan osalta nämä minimipesät ovat myös minimitoleransseissa ja omien mittausten perusteella kaulavälykset liikkuvat hylsyvalmistajasta riippuen 0,1-0,25 millissä joten kaulan osalta ne eivät ole mitenkään erikoisen tiukkoja pesiä. Kaulan välyksissä en näe syytä paineiden nousuun, siinä vaiheessa kun mennään 0.00-0.05mm kaulavälyksiin alkaa painemerkkejä ilmantua joskus jopa varsin alhaisilla latauksilla.

Ylimeno on myös CIP-minimissä jos asiakas ei sitä toisin halua, jos ylimeno on tehty lyhyeksi niin se saattaa joissain tapauksissa nostaa paineita jonkin verran, varsinkin silloin jos tehdasladatun patruunan luoti on kiinni tai lähes kiinni rihloissa.

Jos lähdetään mutulinjalle niin veikkaan että suurimmat syyt nopeuseroihin löytyy Mäkisen piipusta, lyhyehköstä ylimenokartiosta ja hylsyn rungon osalta minimimitoituksesta. Omassa entisessä Jalonen/Mäkinen 338LM:ssä tehdas Scenar poistui 910m/s ja kampi ole melkoisen ahdas avata, myös omat maksimi lataukset jätettiin sinne 890-900m/s tuntumaan koska painemerkit alkoi tulemaan vastaan joten ei ne Mäkinen/Jalonen yhdistelmät aina TRG:tä peittoa nopeuksissa.
Kylätason ampuja

MSa

Hyvä pätkä Koheltaja!

Itse en ole niin perehtynyt noihin asioihin, mutta olen useammin kuin kerran miettinyt näitä lähtönopeuseroja ja niihin oleellisesti vaikuttavia asioita.

Tämä tarjosi hyvän annoksen asioita tuumailtavaksi.

MSA
[url=https]

Koheltaja

Kiitos, parhaani yritin  :wink:
Kylätason ampuja

HJu

Omassa 338LM  Jalonen/Mäkinen -yhdistelmässä ei-molytty tehdasladattu Scenar poistuu +20C:ssa 930 m/s. Hylsystä tai nallista ei mielestäni näe mitään ihmeellistä eli turvallisella alueella vielä ollaan.

Yksi asia mikä TRG:hen verrattuna on toisin on piipun pituus joka aseessani on 720mm. TRG:ssä on vakiona 690mm piippu. Ei tuo 30mm paljon ole mutta kyllä se ilmeisesti jonkun 5-10m/s voi hyvälaatuisessa piipussa hitailla ruudeilla selittää.

Jotkut piiput vaan on "nopeita" ja toiset "hitaita". Pätee myös Mäkisen piippuihin. Omaani olen ollut erittäin tyytyväinen.

Border Barrell joskus testaili onko piipun tiukkuudesta jotain erityistä hyötyä ja miten se vaikuttaa paineisiin. Vähemmän yllättävästi testien tulos oli että mitä tiukempi piippu (muuttivat pikkukaliperia koska isokaliperin pienennyksen tulokset oli arvatavissa muutenkin), sitä korkeammat paineet ja mitä tiukempi ylimenokartio niin sitä korkeammat paineet.
Terveisin,

HJu

ta-metkuvja

http://www.midwaysuomi.com/suomi/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=171329">http://www.midwaysuomi.com/suomi/eprodu ... mID=171329">http://www.midwaysuomi.com/suomi/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=171329

taitaisi olla mielenkiintoinen laite luodin tuunaamiseen kun vaan olisi leipovaa eikä leikkaavaa mallia.

Toisaalta jos tuolla ensin leikkaisi keulat ja sitten leipoisi Kampsan työkalulla kärjen teräväksi ??

taitaisi kuulua  toiselle foorumille   tämä osa..

Koheltajalle:

antaa se piippu vauhtiakin

oma 6.5 villikissa  piipun pituus 676 mm

hylsy 50,5 mm  H2O  58 gr

nopeuksia V0 +20C  8 g scenar  CCI200

N550 39 gr   865 m/s

N560 44 gr  852 m/s

N560 47 gr  920 m/s   FED215

luulisin että paineet nousee sen takia että luoti joutuu niin voimakkaaseen muokkaukseen rihloihin mennessä,

käytännössä luodin täytyy pidentyä kun rihlat muokkaa sitä.

molyllä ei ole juurikaan vaikutusta paineisiin tai vauhteihin mutta nallilla ja latauspituudella sitäkin enemmän