Main Menu

"260 Rem:stä"

Aloittaja JaRR, tammikuu 06, 2005, 14:48

« edellinen - seuraava »

JaRR

Aloha,

onko kukaan teettänyt ko. kaliiperin asetta Jyrillä ?

Jyrin kalvain on ilmeisesti Lukkarilan Jallun "spekseillä" ideoitu lähinnä kasa-ammuntaan eli sorvattava kaula jne...

Jyri ei kiireiltään ehdi holkkeja tekemään, joten hankittavaksi tulee holkit muuta kautta eli normaalit .260 Rem. holkit USA:sta.

Itse toimin tässä välikätenä kaverilleni, joten enpä mieluusti tilauttaisi hänellä holkkeja, jos ne eivät sitten toimikaan !!!!

Jos olet teettänyt, oliko sorvauksen tarve myös Sakon hylsyillä ?

(tavallisesti hieman ohuemmat kaulat).

Kaikki kommentit/ ehdotukset otetaan kiitollisuudella vastaan !!!!!

Koheltaja

Kysy Jyriltä että löytyykä häneltä pelkkää kaulakalvainta jolla saa kalvettua kaulan hiukan väljemmäksi?
Kylätason ampuja

HJu

Jos hylsyt tekee .243 Winin hylsyistä laajennuskaralla niin hylsynkauloista tulee väkisin aika ohuet. Jos taas 308:ja supistelee niin varmasti tulee ongelmia.

Jos tulee ongelmaa niin tilaa Reddingingin S-sarjan Neck sizing-holkin tai Full sizing -holkin. Niihin voi vaihtaa kaulansupistusrengasta joita saa 0.001" välein. Ei tämä toki auta jos luoti + 2Xkaulan seinämävahvuus yksinkertaisesti on liian paljon patruunapesään.

Yleisesti ottaen kiväärin patruunapesän kalvaminen avoimemmaksi ei ole ongelma, horon kaulan supistaminen sen sijaan on.
Terveisin,

HJu

Sämpy

En oikein tiennyt, että saako tänne killan ulkopuoliset osallistua, mutta vastaampa nyt jotain kysyjälle, kun ei tuo email-osoite ollut näkyvissä.

Mulla on Jyriltä tulossa 260Rem. Lotharin piiput ei jostain syystä olleet vielä toissapäivänä tulleet, mutta jospa ne raudat olisi kuitenkin tässä kuussa valmiina, toivottavasti. Jyrillä on 308:sta tehty kalvain ja kuulemma menee 260:n spekseihin, eli eiköhän siihen pitäisi normihylsy sitten mennä (Remari, jonka laatu on kuulemma heikkoa). Itse tilasin 300 kappaletta Lapuan 243:ia. Holkeiksi tilasin Forsterin Ultrat ja kun en niitä vielä ole saanut, niin kokeilin 243:sta 308:n holkista läpi ja kaulalle jää vielä tönärillä mitattuna ainevahvuutta saman verran mitä on 308sakolaisessa. Eli eiköhän riitä hyvinkin 260:een ja tätä menetelmää tuntuvat jenkkilän pojatkin käyttävän. Ihmeen kolhuisia olivat muuten Lapuan hylsyt ja sisäpuolen senkkaukset vähän miten sattuun. No eiköhän noista siisti ihan laatuhylsyt.

MJ

Moi,

Ei tarvitse olla TA-killan jäsen, jos haluaa tällä foorumilla kirjoitella, ainoastaan täytyy rekisteröityä. Eli foorumi on täysin vapaa kaikille, ainostaan rekisteröitymispakko foorumiin.

TA-killan jäsenet puolestaan pääsevät lisäksi web-sivustoilla oleviin tiedostoihin.

Carpe Diem,

MJ

jartsu

Kyl mulla meni molemmat hylsyt (243/308) Lotharin 260rem putkeen(Gustom piippu).

308 vaan piti lyhentää 51.50mm, mut en niillä leikkinyt kun oli 100 valmista remarin hylsyä.

Niiden laadusta en tiedä kun kokeilua ei ollu niin paljon kun ei ollu aikaa leikkiä muilta projekteilta.

JaRR

Jartsulle:

vielä ihan varmennuksena:

Kyseessä siis Jyri Jalosen valmistama ase / patruunapesä ????

jartsu

Kokeilemalla sen tietää.

sen voi myös kysyä JJ että meneekö.

Mulla meni kaikki kolme eri hylsyä, 243, 308 ja ite remi260.

Muuten on sitten sorvilla käyttöä.(jos muokkaat)

Ei ole vaan mitään järkeä alkaa prässäämään 308 pienemmäksi vaikka meneekin

243 on helpompi laajentaa.

Sämpy

Mikäs tuossa hylsynsuun muokkaamisessa oikein on se onkelma, en tarkoita nyt mahdollista sorvaamisen tarvetta? Ulkomaisilta foorumeilta luin samaa, mutta en oikein saanut selvitystä, että mikä siinä 308:n hylsystä muokkaamisessa tulee ongelmaksi.

Koheltaja

.308:in hylsyn muokkauksesta tullee siinä vaiheessa ongelma ellei omista hylsysorvia tai kalvainta millä saa hylsynkaulan ohennettua, itsellä ei ole .260:stä mutta näin olen asian ymmärtänyt.

Mitenkän muuten Sämpy, koska saat raudat Jaloselta?
Kylätason ampuja

Sämpy

Tjaah, mä olen luullut, että suun pienentäminen on jotenkin avartamista huonompi prosessi ja siksi jossain suositeltiin välikokojen käyttöä. Itekki aattelin, että ois hyvä jos vois sorvaamatta käyttää 308:seja kun niitä sattuu olemaan ja sais siten "tiukkakaulaisen" pesän. Jalonenkaan ei osannut sanoa, että sopiiko 308:it sorvaamatta. Sorvia minulla ei ole, enkä aivan vähässä kummin rupea sellaiseen työmäärän lisäykseen. No tulipa kuiten kovalla hinnalla niitä 243:sia hommattua ja on nyt sitten kaikki hylsyt keskenään samanlaisia ja samaa erää tulevaan aseeseen. Eiköhän nuilla pärjäile meleko pitkään.

Jalonen lupaili rautoja tälle kuulle. Eli sen piippulähetyksen pitäisi olla tullut tai tulla lähiaikoina kun tätä kuuta ei enää mahottomasti ole jäljellä. Raudat menee sitten Lauroselle suoraan sovitettavaksi (varmintin liipasinkaari vaati jonku hiplauksen). Joskohan sitä ens kuussa sitten savuja otettas ja harjakaisia  :wink:  Nyt vaan näyttää että Riistamaalla on toimitusvaikeuksia Forsterin holkkien kanssa, toivotaan että ne saadaan aikonaan ettei tarvi vaan ihastella pössykkää.

JpL

Oletteko muuten tuon muuntohomman tehdessänne .243:sta 260:ksi hehkuttaneet hylsynsuun ensin vai kestääkö muokkauksen ilman?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jartsu

Mulla kesti mut en niitä montaa tehnyt vain testin takia koska oli 100kpl uusia alku peräisiä.

Kerran ammuttuja joten vielä helposti muokattavia luiston kanssa.

Tuota en mitannut olisiko 308 ollut aavistuksen kaulastaan tukevampi, koska en sitä piippuun työntänyt luodin kanssa, ainoastaan pelkän muokatun joka meni hyvin.(luoti laajentaa kaulaa).

Eikä ollut niin sanottu JJ tiukka pesä.(Lotharin)

Voi käydä niinkin että siitä tulis juuri sopiva.

Sämpy

Lapualainenhan on hehkutettu suustaan, joten uusi sellainen kestää toki avarruksen.

JpL

Itse muokkailin noita aikaisemmin, ja havaitsin, että Sakon hylsyn suut taitavat olla Lapualaisia kovempia, koska murtuivat hieman helpommin. Tosin väänsin ruåtsin mauserin paukkuja 7X54:siksi, kun ei tehdaspatruunoita saanut mistään. Tai sitten kyseinen erä oli vain jäänyt karkaisultaan kovemmaksi. Ei meinannut nimittäin toisaalta täyssupistuskaan onnistua. Onko muilla samankaltaisia havaintoja kaulan repeämistä eri valmistajien kesken?

Harmi, että ei noita spesiaalimpeja kaliipereja saa tehdasladattuina kotimaisilta valmistajilta. Tietysti syy on menekin vähyys, mutta muutamat kaliiperit on sen verran päteviä, että olisi toivottavaa suomalaisten ampujien heräävä kiinnostus näihinkin.

Ps. Saako 260 Rem´stä sekä 6mm B.R:stä millaiset tehot irti? Ainakin rynkyn patruunan saa ladattua hirvilailliseksi. Miten nuo kaksi muuta?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"