Asioita joista sako on mielummin vaiti...

Aloittaja JL, joulukuu 28, 2004, 11:49

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Kyseiset vialliset piiput ovat tehty samasta raaka-aine erästä ja piiput taottu samalla koneella, eiköhän siellä tutkita tavallisen tarkkaan kummasta vika johtuu vai ovatko molemmat syyllisiä. Joka tapauksessa vika on tiedostettu ja toimenpiteet aloitettu ongelman korjaamiseksi. Tämän tarkempaa tietoa ei ole koska en ole Sakon palveluksessa ja jos olisin niin silloin mulla olisi vaitiolovelvollisuus  :wink:
Kylätason ampuja

JL

Lainaus käyttäjältä: KoheltajaKyseiset vialliset piiput ovat tehty samasta raaka-aine erästä ja piiput taottu samalla koneella, eiköhän siellä tutkita tavallisen tarkkaan kummasta vika johtuu vai ovatko molemmat syyllisiä. Joka tapauksessa vika on tiedostettu ja toimenpiteet aloitettu ongelman korjaamiseksi. Tämän tarkempaa tietoa ei ole koska en ole Sakon palveluksessa ja jos olisin niin silloin mulla olisi vaitiolovelvollisuus  :wink:

Ihmettelen kun lukkokin oli revennyt kahtia ilman pullistumista.

Kaikki kuvat mitä olen nähnyt tahallaan ylipaineella räjäytetyistä aseista  ovat pulistuneet.

Rosteri-sako sitävastoin oli revennyt ilman pullisteluja. Liian kovaa materiaaliako?

Koheltaja

Aika vaikee mennä sanomaan miksi lukkorunko on haljennut koko matkaltaan, aika vaikee on ymmärtää edes piipun halkeamista joten turha tässä on alkaa sitä arvailemaan.
Kylätason ampuja

JpL

Itse pähkäilen samaa juttua. Kaikki aiemmin näkemäni aseräjähdykset on olleet hyvin osittaisia, ts. esim. Lukon ja patruunapesän lyhyenä repeämänä, palan irtoamisena tms. Tässä tapauksessa vian täytyy olla materiaaleissa paljon vakavampi, koska piippu todella halkesi kolmeen pitkittäiseen osaan, lukko kahteen yms. Huom. Vieläpä hylsy halkesi. Olisiko niin, että materiaali on vain todella ollut niin kovaa (lasimaista?), ettei luoti ole läpäissyt piippua kuten pitää, vaan materiaalin kovuus on aiheuttanut projektiilin hitaamman etenemisen ja energia on suuntautunut sivulle päin. Miten muuten lukon kehys halkeaa noin? Hyvin hauraalta toi materiaali tuntuu. En tiedä. Jos joku teistä on metallurgian asiantuntija, vastaus olisi mielenkiintoinen.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jyri.h

En ole metallurgi mutta jos ajatellaan että paine saa viallisen piipun halkeamaan tuolla lailla,ei taida enää mikään kehys noita voimia kestää. Eli ei kehyksessä välttämättä vikaa ole, eihän sitä ole suunniteltukaan kestämään piipun keskipisteestä ulospäin suuntautuvia voimia. Vai olenko aivan hakoteillä?

JpL

Lainaus käyttäjältä: jyri.hEn ole metallurgi mutta jos ajatellaan että paine saa viallisen piipun halkeamaan tuolla lailla,ei taida enää mikään kehys noita voimia kestää. Eli ei kehyksessä välttämättä vikaa ole, eihän sitä ole suunniteltukaan kestämään piipun keskipisteestä ulospäin suuntautuvia voimia. Vai olenko aivan hakoteillä?

Ei varmasti ole suunniteltu kestämään. Mutta esimerkiksi vanhan tikkakosken M55 & M65 lukot oli aivan timantinkovaa terästä, oli hankaluuksia pelkästään, kunyritettiin koneistaa merkintöjä pois. Merkillistä on nimenomaa se, että tuo  paine on siltikin halkaissut KOKO aseen.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MJ

Moi,

eilen Sisäasiainministeriö julkaisi seuraavan tiedotteen Sakon luodikoista.

Ohessa tiedote.

Carpe Diem,

MJ

Lainaa SISÄASIAINMINISTERIÖ TIEDOTTAA

2.2.2005

Tiedotusvälineille

SAKON LUODIKKOJEN TARKASTUKSEN ASIANMUKAISUUS SELVITETÄÄN

Sisäasiainministeri Kari Rajamäen kehotuksesta sisäasiainministeriön sisäisen tarkastuksen yksikkö on määrätty selvittämään onko Sako Oy:n markkinoilta vetämät luodikot tarkastettu asianmukaisesti ja voimassa olevien säännösten mukaisesti. Tarkastuksen tulee olla valmis 15.4.2005 mennessä.

Riihimäellä metsästyskiväärejä valmistavalta Sako Oy:ltä lähti viime vuonna markkinoille noin 2 700 luodikkoa, joista osa saattoi ammuttaessa vaarallisesti hajota ampujan käsiin.

Ampuma-aseiden käyttöturvallisuuden tarkastaminen perustuu kansainväliseen C.I.P -sopimukseen. Suomessa kansallisena ase- ja patruunatarkastusyksikkönä toimii sisäasiainministeriön arpajais- ja asehallintoyksikkö.

Lisätietoja: kansliapäällikkö Ritva Viljanen, (09) 160 42803

SO

Lainaus käyttäjältä: MJ

Lainaa SISÄASIAINMINISTERIÖ TIEDOTTAA

.....

Suomessa kansallisena ase- ja patruunatarkastusyksikkönä toimii sisäasiainministeriön arpajais- ja asehallintoyksikkö.

:lol:

Vaikuttaa asialliselta yksiköltä.

HJu

Amerikassa on Tuliaseet, Alkoholi ja Tupakkatoimisto. Meillä on Arpajais- ja Asehallintoyksikkö. Emme turhaan ole maailman amerikkalaisimpia maita :-)
Terveisin,

HJu