Miten alkuun?

Aloittaja msk, kesäkuu 20, 2008, 21:40

« edellinen - seuraava »

JRu

Nythän joku rupesi tekemään AICS kuoriin sopivaa alumiiniruotoa T3:sillekin. Yhteystiedot löytyy varmasti Sniper's Hidestä haeskelemalla.

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: HJuMites noiden T3:sten kiinnitys muihin tukkeihin ? Niissähän on vähän eriskummallinen se rautojen ja tukin kiinnitys. Eli mites noita on asenneltu ?

Itse en käyttäisi Tikkaa juurikin hölmön rekyyliolakkeen takia. Myös nykyinen lipaskonstruktio voi olla mielenkiintoinen. Mutta Suomi on puolillaan "seppiä" ja seppiä, jotka asentavat Tikan raudat joko valmiiseen tai itsetekemäänsä tukkiin. Ja Sako/Tikka/Lapua on suomalaisille uskonasia, joten sorruin käyttämään sitä esimerkkinä.

Esim. Howa voi olla seuraavan projektini aihio (jos en sorru Barnardiin). Rekyyliolakekin löytyy lukkorungosta. Käsitykseni mukaan Aseliike Krister Kärki tuo maahan Howan lukkopiippuja. Ei muuta kokemusta ko. liikkeestä. SO ja LSa saa kiistellä piipusta keskenään, jos paloittelen Howan ;)

Poikma

LainaaNythän joku rupesi tekemään AICS kuoriin sopivaa alumiiniruotoa T3:sillekin. Yhteystiedot löytyy varmasti Sniper's Hidestä haeskelemalla.

http://www.roedaleprecision.com/epages/index_n2.htm#a">http://www.roedaleprecision.com/epages/index_n2.htm#a

rem700

Toisessa ketjussa jo sivusin asiaa, mutta oma kalusto kustansi noin 450 euroa. Riittää hyvin kun käytännössä pääsee ampumaan vain 300 metriin. Itse olen sitä mieltä että ehdottomasti joku peruskivääri (t3, remington, howa yms.) ja säästyvä raha kiikariin. Tukkeja ja piippuja voi sitten ajan kanssa vaihtaa harrastuksen/harrastajan kehittyessä. Itse käytän samaa asetta radalla ja metsällä. Siksi kevyt piippu on itselläni parempi. Ja piippu on varmasti tarkempi kuin minä :D Mielestäni esim. Tikan varmint ja tactical-mallit eivät tarjoa mitään sellaista mitä ihan tavallinen t3 ei tekisi. Hintaa on vaan enemmän. Tacticalin tukkihan on harvinaisen syvältä :twisted:

SO

Lainaus käyttäjältä: jthyttinEsim. Howa voi olla seuraavan projektini aihio (jos en sorru Barnardiin). Rekyyliolakekin löytyy lukkorungosta. Käsitykseni mukaan Aseliike Krister Kärki tuo maahan Howan lukkopiippuja. Ei muuta kokemusta ko. liikkeestä. SO ja LSa saa kiistellä piipusta keskenään, jos paloittelen Howan ;)

No voi prkl....  :lol:

Ota sitten 6,5mm reiällä ja ilman pesää se Howa.

LSa

SO ole hyvä.  :lol:

Mulla menee tällä nykyisellä kelvottomalla tehdaspiipulla vielä tuhansia laukauksia ennen, kun tuun huomaamaan, että ei sillä sittenkään pysty osumaan mihinkään. Vielä on osunut sen verran hyvin, että luulen sen kelpaavan.

haivula

Lainaus käyttäjältä: Poikma
LainaaNythän joku rupesi tekemään AICS kuoriin sopivaa alumiiniruotoa T3:sillekin. Yhteystiedot löytyy varmasti Sniper's Hidestä haeskelemalla.

http://www.roedaleprecision.com/epages/index_n2.htm#a">http://www.roedaleprecision.com/epages/index_n2.htm#a

Eikä maksa paljon ...

Eipä meikäläinenkään ole voinut vielä piippua käynnistä syyttää. Perä ei tosiaankaan ole T3:ssa häävi makuulta ammutteassa. Onkohan olemassa yhtään huokeita

vaihtoehtoja perän vaihtamiseksi. Huokealla tarkoitan alle 400 euroa ja mielellään synteettisenä. Haaveeksi on jäänyt ainakin tähän asti.

... mutta näillä mennään.
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

LSa

Lainaus käyttäjältä: haivula...Perä ei tosiaankaan ole T3:ssa häävi makuulta ammutteassa. Onkohan olemassa yhtään huokeita

vaihtoehtoja perän vaihtamiseksi...

Teippaat lisää materiaalia perään ja testailet ergonomiaa. Kun sopivat muodot on löytynyt, niin teet muutoksista lopullisia.

jthyttin

Kuten LSa sanoi, sovittelun jälkeen vedät vaikka pari puuruuvia edestäpäin pistoolikahvan kohdalle ja teet esim. Plastic Padding -kuitumuoviseoksella pistoolikahvasta pystymmän. Ruuvit paddingin tukemiseksi, jäävät siis esim. 1.5cm törröttämään. Sitten poskipakka, sen voi tehdä esim. McMillan saddle cheeckpiece -tyylisesti, eli U-poikkileikkauksella oleva läystäke tukin päälle ja väliin spacereita korkeuden säätämiseksi.

Perälevyksi teet palan esim. tukevasta vanerista, jotta saat perälinjan korkeammaksi. Alkuperäisen perälevyn voi sitten kiinnittää vaneriin sopivalle korkeudelle (eli alkuperäistä ylemmäs). Vetopituus jatkuu sen vanerin paksuuden verran, joka on yleensä vain hyvä asia.

Lisäksi voit jäykentää etupuuta esim. metallitangoilla. Itse hakkasin Savagen etutukin sisään (ontto ja ylhäältä auki) jotenkuten muotoillun alumiinipalan, paksuus kymmenisen milliä ja pituus jotain 30cm. Tukevoitti kummasti. Projekti jäi tosin kesken, kun laminaattitukki saapui.

haivula

Lainaus käyttäjältä: jthyttinKuten LSa sanoi, sovittelun jälkeen vedät vaikka pari puuruuvia edestäpäin pistoolikahvan kohdalle ja teet esim. Plastic Padding -kuitumuoviseoksella pistoolikahvasta pystymmän. Ruuvit paddingin tukemiseksi, jäävät siis esim. 1.5cm törröttämään. Sitten poskipakka, sen voi tehdä esim. McMillan saddle cheeckpiece -tyylisesti, eli U-poikkileikkauksella oleva läystäke tukin päälle ja väliin spacereita korkeuden säätämiseksi.

Perälevyksi teet palan esim. tukevasta vanerista, jotta saat perälinjan korkeammaksi. Alkuperäisen perälevyn voi sitten kiinnittää vaneriin sopivalle korkeudelle (eli alkuperäistä ylemmäs). Vetopituus jatkuu sen vanerin paksuuden verran, joka on yleensä vain hyvä asia.

Lisäksi voit jäykentää etupuuta esim. metallitangoilla. Itse hakkasin Savagen etutukin sisään (ontto ja ylhäältä auki) jotenkuten muotoillun alumiinipalan, paksuus kymmenisen milliä ja pituus jotain 30cm. Tukevoitti kummasti. Projekti jäi tosin kesken, kun laminaattitukki saapui.

Kiitoksia vinkeistä. Oikeastaan ainut mihin olen kiinnittänyt tässä vaiheessa huomiota on ainoastaan paska kahva. Itse olen koko ajan kuvitellut että sitä ei saa parannettua

juurikin tuon kulman takia. Sen kun korjaisi, niin sitten rupaisi korpeamaan nuo seuraavat kohdat :)

... no pitääpä kokeilla virittää. Ei se siitä ainakaan huonone - ehkä.
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

Mika Loukonen

Tikka T3 Tactical (vähän customoitu) 300 Win mag, ja Leupold Mark 4 8.5-25X50. Suosittelen.

pyrjovuo

Jos optiikkaa ostat niin on kannattavaa ostaa se sitten kerralla kunnollinen, vaikka hinta saattaakin kirpaista. Itse ostaisin tällä hetkellä sellaisen jossa tornien naksut on sentti naksuja eli yksi naksu 0,1mrad (1cm/100m) ja parallaksin säätö ehdottomasti. Suurennusta vähintää 10x, mielellään jopa enemmänkin. Mikä merkki? Zeiss, Kahles, IOR on hyvä, itse himoitsen Night Forcen sentti naksuisia pelejä, jos vaan talous kestäisi. Halpis kiikareita (alle 300€) älä missään nimessä mene ostamaan, kadut varmasti. Tuossa oli jokunen linkkikin optiikka myyjille ensimmäisissä vastauksissa. IOR:ia myynee realex.fi --  finnaccuracy.com myy useita hyviä merkkejä. Ja hinnat on näillä mielestäni kilpailukykyiset.

Itselläni on IOR 10x42 parallaksin säädöllä. Olen ollut tyytyväinen.

Ase Tikka T3 tactical .308Win, latailen itse ja olen päässyt ihan hyviin kasoihin 300m matkalla. 600m myös sopiva matka. Kasan koko riippuu myös paljon latauksesta, sen jhakemisessa onkin sitten tuhrautunut aikaa, mutta se palkitsee kyllä vaivan, jos on kärsivällinen ja äärimmäisen tarkka.
Белая смерть

msk

Kiitos kaikille vastauksista! Tällä on jo päästy hyvin vauhtiin ja tietämystä on karttunut huimasti, kiitos siitä teille. Tarkka-ampuja 1 ja 2 kirjatkin on tullut luettua pariin otteeseen. Olen tässä pähkäillyt asioita ja tullut siihen tulokseen, että pistän varmaankin hankintalistalle vaimennetun pienoiskiväärin ja jos lupia heruu vähän isommalle niin jokin pätevä kunnon optiikalla. Isompaa pitääkin sitten odottaa hetki että pankkitilin saldo antaa myöten :D

Mietin myös että miten piekkarilla voisi ampua omalla pihalla ilman että tarvitsisi pelätä mitään. Täytynee varmaan rakentaa jokin kunnon bunkkeri taulun taakse.. Max etäisyys pihassa olisi luokkaa 80m mutta vähän matkan päässä olisi korkea kallio jolta voisi ampua hakkuualueelle jopa 300m päähän. Ilmakiväärillä olen käynyt siellä napsuttelemassa +100m päähän uskaltaakohan tuota enää piekkarilla kun luoti taitaa kimmotessaan kantaa aikas pirun paljon kauemmas.
Member of DTA SRS alliance

pyrjovuo

Joo piekkari on todella hyvä harjoitusase, halpaa ja hiljaista ainakin vaimennetulla piekkarilla. Ostin itse vanhan SAKOn P54T paksupiippuisen 22:n (300€), ja annoin sen vaimenettavaksi Vekkarille. Rakentaa piipun sisään vaimentimen. PK-seudulla on myös niin kiven alla nuo ampuma-ajat jos kaliiperi on isompi kuin 22. Päälle KAHLES 7,5 kertaa suurentava optiikka.

Muista olla pihtailematta optiikassa isommissa kaliipereissa. 22.n päällä toki käy edukkaampikin optiikka.
Белая смерть

msk

Jokin lippaallinen pulttilukko sen piekkarin varmaan pitäisi olla. Mitäs mieltä olette sako quad:sta? Olisiko siitä ta-piekkariksi jos laittaisi vaimentimen ja bipodin?
Member of DTA SRS alliance