Main Menu

Aseen petaus

Aloittaja keitsu, joulukuu 10, 2004, 10:06

« edellinen - seuraava »

keitsu

Yks kyssäri,

Oletteko korottaneet petausta koskaan?

Mietin että voisko ton tehdä asentamalla petauksen ajaksi jonkin rikan tms. tukin ja alavasteiden väliin ruuvin kohdalle mihin ei tule massaa muutenkaan. Tämähän toimis samaan tapaan kuin jos tukki olis korkeampi siitä kohtaa.

Ajatuksena mulla olis saada toi petaus about 0.5-1mm korkeammalle kuin mihin se nyt olis menossa, kun en hoksinut jättää puuta tarpeeksi lukkorungon takaosaan.  :oops:  Lisäksi toi takimmainen kiinnityspultti niin pitkä että se ahistaa lukkoa jos tiukalle kiristää. Tällä korotusrikalla sain paremmin raudat asettumaan kun testailin rautojen kiinnitystä (taaimmainen kiinnitysruuvi kiristais alavasteen + rikan tukkiin, eikä lukkorungon aivan taaimmainen tasainen osa). Tuossa kun toi takimmainen ruuvin reikä on jonkinmoinen korotus lukkorungosta (mitä kutsun alavasteeksi), jos katsoo pohjasta päin. Tämän pienen, noin 1-2 neliösentin palan ei tarvitse koskea petaukseen?

Tietysti tämän vois korjata lyhentämällä ruuvia ja työstämällä tukkia lisää, mutta tämä meinaa sitä että lukkorunko menis hiukan alemmaksi kuin ennen, koska alavaste ei ottanut tukkiin kiinni alunperin vaan tuo tukin takimmainen taso.

Tällä varmistettais ainakin se että raudat on tosiaan vain petauksen varassa ja ei kosketa puuhun mistään.

Saakohan tähän kuvia lisättyä jotenkin näppärästi niin osais selittää siten että muutkin ymmärtäis?  :evil:  

Tai no, eipä mulla ollut nyt kuviakaan, mutta jos joku tosta ymmärtää ja osaa jotain sanoa, niin kiitokset etukäteen.  :)

Koheltaja

Toki rautoja voi nostaa kunhan tarkastaa lippaan toimivuuden korotetuilla raudoilla. Korotukseen käy mainiosti tulitikun pätkät jotka voi vaikka hetipitiliimalla liimata tukiin kiinni, ruuveja kiriessä kannattaa sitten muistaa ettei vedä niitä kovin tiukalle ettei tilitukut mene littuun...

En muista kyseisen lukkorungon muotoa joten en lähde arvuuttelemaan sitä "alavastetta?".
Kylätason ampuja

keitsu

Joo, toi tikkuviritys kuulostaa helpommalta kuin alkaa viilaileen jotain rikkaa matalemmaksi.

keitsu

No nyt se on sitten tehty. Nimittäin ensimmäinen harjoituskappale  :)

Ja arvatahan sen saattaa että susi siitä tuli. Tuo PlasticPadding lasikuitutäyte kovettui ennenkuin kerkesin kissaa sanoa, joten uusiks meni. Voi olla tietty että pistin liikaa kovetinta, mutta toista kertaa en tuota kokeile.

Se värjäys onnistui muuten aika hyvin tuolle lasikuitutäytteellekin, kunhan sekoittaa oikean väristä jauhetta mukaan.

Pitäiskö kokeilla seuraavaksi teknoksen Teknofrool kovakittiä. Luulisin ainakin että sitä voisi käyttää.

http://www.teknos-group.com/tseloste.nsf/9b262642ac1c5789422565a600497099/f32b4e74bbf1229ec2256beb002e5e4c?OpenDocument">http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument">http://www.teknos-group.com/tseloste.nsf/9b262642ac1c5789422565a600497099/f32b4e74bbf1229ec2256beb002e5e4c?OpenDocument

Toinen vaihtoehto olis ehkä se West-coating. Pitää nyt miettiä.

john

Tuo lasikuitutäyte kieltämättä kovettuu nopeasti, jos kovetinta on liikaa. Itse olen laittanut vain puolet ohjeesssa mainitusta. Pahoittelen etten muistanut mainita tuota seikkaa.

Muutenkin tuon homman kanssa saa olla vikkelä ja kaikki esivalmistelut pitää olla siihen pisteeseen tehty, ettei tarvitse rautoja kiinnittäessä alkaa miettimään ratkaisua.

No yrityksen ja virheiden kautta oppii ja onhan tuo petaaminen kivaa puuhaa :D

Koheltaja

Saattaa se epoksikitti olla käytökelpoista, ainakin luulisi olevan viskositeetiltään valumatonta kun kerta kittiä on, eipä tarvii piituhkan kanssa pölistellä. Jos päädyt epoksikittiin niin annatko palautetta toimivuudesta ja hinnasta.

West-Coatingin aukioloaika on n. 20-30min ja siinä ajassa ehtii tekemään vaikka mitä. Kun olen mössöt laittanut ja raudat kiinnittänyt niin olen petauksen kovettanut saunassa 60 asteen lämmössä, kokonaiskuivumisaika lyhenee ja epoksiin tulee lisää lujuutta.
Kylätason ampuja

keitsu

TM:

Joo, oli mulla tiedossa ton nopee kuivumisaika, mutta silti turautin liikaa kovetinta. Sekään ei auttanut, vaikka pidin kylmäkalleja astian alla, eli kovetinta tais tulla tosissaan liian paljon.

Koheltaja:

Törmäsin tuohon teknoflooriin värijauheen hakureissulla. Eli normis värikaupoista sitä pitäis löytyä. Hinta oli muistaakseni jotain 20-25€, massaa kokonaisuudessaan taitaa olla 400ml. Paketin kylkeä tavatessa, huomasin maininnan että sitä pitäis pystyä siveleen myös pystysuoraan seinään, joten levitys pitäis onnistua aika sujuvasti. Epoksit tosiaan taitaa tulla vahvemmaksi jos kuivattaa niitä lämpimässä ja samalla kuivumisaika lyhenee.

Pistän toki kokemuksia, jos sitä kokeilen. Mitä on muuten toi Alkoholi-lateksi? Onko apteekkitavaraa vai?

Koheltaja

Se on itseasiassa irroituskalvoa joka levitetään kappaleeseen, valun jälkeen se jää kiinni valuun ja irtoaa vesipesulla. Irroituskalvoa saa Klaukkalasta mutta liikkeen nimeä en muista enkä tiedä missä sijaitsee, joissain harrasteliikkeissä sitä saattaa löytyä hyllystä. Mulla pääsi irroituskalvo loppumaan niin olen käyttänyt pelkkää carnabu vahaa, levitän sitä rautoihin ja annan kuivua mutta en pyyhi sitä pois vaan painan raudat massaan, kiinnijäämisen pelkoa ei ole vaan raudat irtoaa tosi helposti.
Kylätason ampuja

keitsu

OK, eli jotain näpertelyjuttuja  :)  Pitää kokeilla itekkin jotain vastaavaa vahaa, kun tuo silikoniöljy ei eilen oikein vakuuttanut.

Koheltaja

Osta sitten nestemäistä vahaa ja lorauta sekaan 1-2% nesemäistä silikonia jos vahassa itsessään sitä ei ole.
Kylätason ampuja

west

petausainetta ja irrotusainetta myy ainakin sinisalo klaukkalassa.

siellä myös aika hyvät luotivalikoimat.

http://www.juhanisinisalo.fi/valikkob.php?pagename=ruudit.php">http://www.juhanisinisalo.fi/valikkob.p ... ruudit.php">http://www.juhanisinisalo.fi/valikkob.php?pagename=ruudit.php
i am slaughter so i know...

Koheltaja

Tosiaankin, sieltä löytyy Agraglasia joka on hyvä ja toimiva petausmassa irroitusaineineen. Syy miksi itse olen hylännyt Agraglasin on se että välillä sen saatavuus on ollut mitä on ja kun paljon tekee petauksia niin hintakysymys tulee nopeasti vastaan. Jos päätyy Agraglasiin niin kannattaa ottaa se vihreä pakkaus koska siinä epoksi on geelimäistä ja helpompi käsitellä kun punaisessa pakkauksessa oleva juokseva epoksi.
Kylätason ampuja

keitsu

Joo, onhan noita aineita monenlaisia. En kuitenkaan löytänyt oulusta pikaisella hakemisella tuota agraglasia, joten aloin hakeen korvaavia juttuja. Ja noin pieniä ostoksia ei kantsi paljon tilailla.

Mutta siihen teknoflooriin. Ostin kyseistä ainetta Oulusta värisilmästä (Pohjolan väri, jos jotakuta kiinnostaa). Hintaa tuolla 400ml pakkauksella oli 24€. Tuo riittää varmasti kahteen petauskertaan, mutta luultavasti kolme kertaakin onnistuu.

Itse aine oli vähän saman oloista kuin esim plastic paddingin kemiallinen metalli. Hiukan hiekkamainen, mutta on hyvä levitettävä eikä valu niin paljon kuin PP kemiallinen metalli. Tuostakin tarttuu lastaan tavaraa, joka jää sitten törrötteleen mihin sattuu. Tähän auttoi ohuella rautalangalla siloittelu. Tavara pysyi muokattavassa muodossa riittävän kauan (arviolta 1h). Joten jopa minä kerkesin aineen levitellä ja teinpäs kaksi lisäannostakin, kun aineen menekki yllätti. Värjäys onnistuu myös värijauheilla. Plussana voisin sanoa kovettimen helpon annostelu, sitä pitää nimittäin laittaa yhtäpaljon kuin ite ainesta.

Tällähetkellä raudat on kuivumassa, joten en osaa sanoa vielä lopputuloksista ja kestävyydestä mitään. Kestäväksihän tuo Teknoksen nettisivut ainakin kehui.

keitsu

Niin,

Otin noi raudat irti seuraavana päivänä ja olen odotellut aineen kuivumista. Näyttäis kuitenkin siltä että tuosta epoksikitistä ei tule täysin kovaa, vaan jonkin verran kimmoisaa. Kynnellä painaessa massaan jää jälki, joka häviää ajan kanssa.

Lisäksi kokeilin mitä ruuvien kiristely vaikuttaa.

Jos eturuuvi on kiinni, takaruuvin kiristys ei vaikuta piipun asentoon ennenkuin kiristää ruuvin tosi kireälle. Tällöinkin liike on hyvin pieni, juuri huomattavissa oleva. Tämä pieni liike vois johtua tuosta massan kimmoisuudesta. Mutta jos takaruuvi on kiristetty kunolla ja eturuuvia löysää, piippu liikkuu selvästi ylöspäin piippukouruun nähden. Osaksi tämäkin voi johtua massan kimmoisuudesta, mutta saattaahan lukkorungon takaosan alle olla jäänyt jokin ilmakupla tms. joka heikentää petausta.

Muuten homma onnistui omasta mielestä ihan OK, mitä nyt parista paikasta ihan lukkorungon laidalta jäi nokare massaa puuttumaan ja väri ei vastannut ihan tukin väriä. Jokatapauksessa teen koeammunnat tuolla ja todennäköisesti sen jälkeen teen petauksen uusiksi. Tällä kertaa taas jollain toisella aineella.

Toivottavsti löytäis jostain kunnon soosia. Ongelmana on vain tämä työ, joka estää kaupoissa ravaamisen ja muutenkin haittaa harrastusta.  :)

west

midwaysuomi lähettää postitse petausainetta jos tarvis

http://www.midwaysuomi.com/suomi/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=790049">http://www.midwaysuomi.com/suomi/eprodu ... mID=790049">http://www.midwaysuomi.com/suomi/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=790049
i am slaughter so i know...