Asekielto?

Aloittaja john, elokuu 12, 2006, 21:38

« edellinen - seuraava »

MSa

Lainaus käyttäjältä: KAF
Lainaus käyttäjältä: MSa
Enemmän olen huolissani Ase ja Arpajaisyksikön hoplofoobikoiden mielenliikkeistä.

MSa

Vaikka jaan huolesi, kannattaa silti uhrata muutama hetki osoittaa päättäjille ettemme siedä tätä jaskaa enempää.

Jep, ei se nyt haittaakaan tee kirjoitella yksityishenkilönä. Voi niitä joku avustaja lukeakin.

Poliitikoissa on vain se vika että ne kumartaa milloin mihinkin suuntaan. Yleensä näissä asioissa samalla pyllistetään lainkuuliaisille ampumaurheilijoille. Poliitikoita tulee ja menee, huolestuttavaa on se, että ase ja arpajaisyksikössä on hoplofoobikko-virkamiehiä paikalleen sementoituna ja niiden ei tarvitse kumarrella kenellekään.

MSa

Ps. Kannattaa muistaa vanha sanonta, "kaikki voi pettää joskus, mutta kepu pettää aina".  :lol:
[url=https]

er

Niinpä. Viestin voi toki samalla osoittaa myös hallintoneuvos Jouni Laiholle ja poliisiylipäällikkö Markku Salmiselle.

Kun ja jos jotain lähettää, niin viesti YKSITYISHENKILÖNÄ.

Oletan että Metsästäjäliitto ja Metsästäjäin keskusjärjestö tulevat reagoimaan alle 18v asiaan. Intressiensä takia he eivät varmasti jaa täyttä huolta rata-aseista,vaikkakin SML järjestääkin ratalajeja. Nuo lajt kuitenkin käydään asein, jotka lainsäätäjä rinnastaa metsästysaseeksi. Suurinta huolta itse kantaisin SRA ammunnan tulevaisuudesta.
Train hard--->Fight easy

er

Toiminta ampujien Max Paynen kirjoittamaa.

"Istuttiin Rannanjärven konehallin konttorissa. Vääjäämättä puhe ajautui XXXXX tapahtumiin ja sen ampumaharrastustamme koskettaviin seuraamuksiin.

"Nyt se Vanhanenkin on lähtenyt vaatimaan aseiden säilyttämistä ampumaradoilla. Ei näytä hyvältä asiat" totesin.

Yllätyksekseni Rannanjärven kasvoille levisi ilkikurinen virnistys.

"Päinvastoin" Rannanjärvi totesi. "Tämä saattaa kuules olla parasta mitä tässä maassa on aikoihin tapahtunut."

Tuijotin Rannanjärveä sanattomana. Tämä nyt oli viimeinen kommentti jonka olisin voinut kuvitella tämän vannoutuneen kisa-ampujan suusta. Jäin odottamaan Rannanjärven selvitystä ja pitkän hiljaisuuden – vai tuntuikohan se vaan pitkältä – jälkeen Rannanjärvi kertoi mikä tässä hänestä niin hyvää oli.

"Kattos, tämähän voirahan hoitaa ihan samalla logiikalla kuin sairaanhoitajien lakko. Poliitikot päästelee toimitajaan eres löysiä suustaan niin paljo että niihin on vaan tartuttava tuikasti kiinni. Nytten se Matti on menny lupaamaan meille ammunnanharrastajille oikeen kaikkien joululahjojen äirin."

Rannanjärvi muikisteli suutaan ja hiljalleen pirullisen suunnitelman yksityiskohdat alkoivat paljastua.

"Kattohan tää lausunto voiraan tulkita hyvin monella tavalla. Nyt jo me vaan piretään huoli siitä että me saarahan itte määärätä miten se tulkitaan niin mehän tyhjennetähän pajatso viimestä eturessua myören yhrellä lantilla. Räntilän poijjalla on ens viikolla asiaa pääministerin kanslijaan ja se lupas ottaa tämän kirjehen joukkoon ja vierä Matille kätehen asti."

Sain nähdä tämän kirjeen ja se oli sisällöltään seuraavanlainen:

Arvoisa Herra Pääministeri;

Yhdessä yli puolen miljoonan ampumaurheilun harrastajan kanssa tervehdimme suurella ilolla lupaustanne saattaa maamme ampumaratatilanteen vihdoin kuntoon. Harrastuksemme onkin kärsinyt vuosikymmenet asianmukaisten harrastuspaikkojen puutteesta. Varsinkin Etelä-Suomessa ampumaratoja on alati kiristyvien määräysten puristuksessa jouduttu sulkemaan. Nyt kun valtio on lupautunut teidän suullanne järjestämään ampumaradoille asianmukaiset riittävän turvalliset säilytystilat, ratojen muukin kunnostus voitaneen suorittaa samalla kertaa ja varmistaa että Suomen ampumaradat täyttävät tiukimmatkin turvallisuus ja ympäristövaatimukset myös tulevaisuudessa.

Suomessa on virallisen tilaston mukaan 1,6 miljoonaa ampuma-asetta jotka ovat kuudensadan kuudenkymmenen tuhannen äänestäjän omaisuutta. Aseiden yhteenlaskettu rahallinen arvo on varovaisestikin arvioituna kahden-kolmen miljardin Euron luokkaa. Koska kysymyksessä on arvokas yksityinen omaisuus joka on paitsi rahallisen arvonsa, myös luonteensa vuoksi rikollisten havittelemaa, aseet tulee säilyttää aselaissa ja asetuksissa määritellyllä tavalla poikkeuksellisen huolellisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että valtio rakentaa ja ylläpitää teidän lupauksenne mukaisesti kaikille ampumaradoille ympärivuorokauden vartioidun murtosuojatun olosuhteiltaan aseiden säilytykseen sopivan tilan jossa kaikille radankäyttäjille on oma henkilökohtainen ampuma-aselain mukainen asekaappi jonka sisältö on lisäksi vakuutettu täydestä arvostaan. Tässä yhteydessä annan itselleni vapauden kertoa että omaan henkilökohtaiseen käyttööni tarvitsemani asekaappi on minimitilavuudeltaan kolmen kuutiometrin suuruinen ja sen sisältö on arvoltaan hieman yli kolmekymmentä tuhatta Euroa.

Koska harrastan tarkkuusammuntaa vapaa-aikanani, tehän takaatte että minulla on mahdollisuus päästä käsittelemään laillista yksityistä omaisuuttani olevaa harrastusvälineistöäni minulle sopivina aikoina mukaan lukien virka-ajan ulkopuolisen ajankohdat, viikonloput, kansalliset juhlapäivät ja kirkolliset pyhät.

Koska valtiosääntöömme on kirjattu pykälä jonka mukaan kansalaisia ei saa virkamiespäätöksillä asettaa keskenään eriarvoiseen asemaan, kuvatun kaltaisia turvallisia myös ympäristömääräykset täyttäviä ampumaratoja olisi rakennettava eri puolille maata siten että ne olisivat kaikkien harrastajien kohtuullisesti tavoitettavissa. Kohtuullisena pidämme sitä että ampumarata ei olisi yli sadan kilometrin päässä harrasrajan kotipaikasta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että lupauksenne mukaan maahamme rakennetaan vähintäänkin pari-kolmesataa määräykset täyttävää ampumarataa.

Koska ampumaharrastukseen kuuluu kilpaileminen muita kilpa-ampujia vastaan, aseita on kuljetettava eri ampumaratojen välillä. Koska aseita ei saa väliaikaisestikaan säilyttää ampumaradan ulkopuolella, valtio järjestänee aseiden turvallisen kuljetuksen eri ampumaratojen välillä. Kuljetus tapahtuu luonnollisesti riittävän turvallisilla ajoneuvoilla, esimerkiksi arvokuljetuksiin käytetyt panssaroidut kuorma-autot miehistöineen tarjoaisivat mahdollisesti havittelemanne turvallisuustason. Puolustusvoimiin en tässä asiassa luottaisi, hehän hukkaavat omaakin aseistustaan jatkuvasti.

Harrastamaamme lajiin kuuluvat myös kansainväliset kilpailut. Käsittääkseni teillä on käytössänne ilmavoimien operoima pieni suihkukone jonka varmaankin saan korvauksetta käyttööni kisamatkoilleni. Tähän koneeseen mahtuisi hyvin pieni edustusjoukkue aseiden kuljetuksista vastaavine turvamiehineen. Mikäli kisajoukkueen koko ylittää tämän koneen kapasiteetin, valtioltahan varmasti löytyy rahaa vuokrata vapailta markkinoilta tarkoitukseen sopiva riittävän suuri lentokone.

Olen iloisesti yllättynyt että te, herra pääministeri, olette valmis panostamaan miljardeja Euroja siihen että harrastuksemme edellytykset saatetaan tiukimmatkin kansainväliset kriteerit nyt ja tulevaisuudessa täyttävälle tasolle. Me täällä maakunnissa olemme hyvin kiitollisia tästä kädenojennuksesta ja tulemme muistamaan tämän myös äänestäessämme. Teidän tarkoituksennehan ei luonnollisestikaan ole tehdä ampumaurheilusta ainoastaan ökyrikkaiden statuslaji?

660 000 ampuma-aseluvan omistavan äänestäjän puolesta

Kunnioittaen teidän,

Iisakki Artturi Rannanjärvi

Maanrakennusurakoitsija

Pohojammaa

P.S. Olen jo lähettänyt tiedotteen lupauksestanne maamme ampumaratojen kunnostuksesta STT:lle ja lukuisille kansainvälisille uutistoimistoille. Lisäksi useat ampumaradoilta ja metsästysseuroista tuntemani maakuntalehtien päätoimittajat ovat lupautuneet huolehtimaan siitä että lupauksenne tulee saamaan sen kiistatta ansaitseman näkyvyyden eikä sitä tulla unohtamaan.

Sama""
Train hard--->Fight easy

mamannon

Hienoa, että toimitaan. Minäkin lähetin eilen Vanhaselle alla olevan viestin:

Hyvä pääministeri Matti Vanhanen,

ammunnan harrastajana olen huolestuneena kuullut aikomuksestanne kieltää

yksityisaseiden kotisäilytys. Tarkoituksenne kitkeä aseilla tapahtuvat

rikokset on hyvä, mutta valitettavasti aseiden keskitetty säilytys ei

juurikaan auta asiaan. Se ei estä Pekka Eric Auvisen kaltaisen henkilön

aikeita, sillä ase täytyy kuitenkin viedä aika ajoin pois

ampumarata-alueelta toiselle ampumaradalle joko harjoitus- tai

kilpailutarkoituksessa, samoin kuin silloin, kun ase tarvitsee huoltoa tai

sillä mennään metsästämään. Auvisen kaltainen henkilö ei edes tarvitse

laillista asetta, vaan hän voi ostaa laittoman aseen tarkoitusperiinsä.

Myöskään rikolliset eivät aseiden hallussapitoluvista välitä, joten aseiden

laillista hallussapitoa rajoittamalla ei saavuteta vähennystä ampuma-aseilla

tapahtuviin ryöstöihin, murhiin, uhkaamiseen, ym., vaan vain vaikeutetaan

lainkuuliaisten kansalaisten mahdollisuuksia harrastaa ammuntaa tai

metsästystä. Esimerkiksi ammunnassa tärkeä kylmäharjoittelu tulisi

mahdottomaksi.

Jos ampuma-aseet pitäisi säilyttää keskitetyissä varastoissa, muodostaisivat

nämä varastot houkuttelevan kohteen varkaille. Jotta riittävä

turvallisuustaso (eli sellainen, että keskitetystä aseiden säilytyksestä

tulisi turvallisempi ratkaisu kuin hajautetusta) saavutettaisiin, varastojen

täytyisi olla varsinaisia bunkkereita, joihin pitäisi nimetä vastuullinen

kirjanpitäjä, joka päivystäisi varastolla päivisin ja iltaisin, kun toiset

hakevat ja palauttavat aseitaan. Tämä kaikki maksaa PALJON, joten onko

hallitus valmis rahoittamaan tämän, vaikka ei ole valmis korottamaan

sairaanhoitajien palkkoja? Sitäpaitsi, bensa ei ole ilmaista eikä ihmisillä

ole aikaa ajaa tuntia varastolle hakemaan asettaan, eikä kaikilla ammunnan

harrastajilla edes ole autoa, joten varastoja pitäisi olla aika lailla

tiheässä. Tai sitten pitäisi kaavoittaa ja rakentaa täyden palvelun

ampumaratoja vähän samaan tapaan kuin ostoskeskuksia on tapana rakentaa.

Kaikki tämä vaiva tehtäisiin vain siksi, että maassa on ollut muutama

aseilla riehunut häirikkö, joista viimeisin, Auvinen, sai

hallussapitolupansa varsin heppoisin perustein: kaveri oli käynyt kerran

tutustumassa KAUPALLISELLA ampumaradalla, liittynyt jäseneksi ja samantien

hakenut ostolupaa. Lupaviranomaisen olisi pitänyt todeta, että tutustu nyt

ensin lajiin vuokra-asetta käyttäen vaikka puolen vuoden ajan, kun sellaisia

kyseisellä radalla vuokrataan, ja tule sitten uudestaan.

Ystävällisesti,

T:mamannon

tt

Tällä ja eräällä toisella foorumilla on esitetty mielestäni erittäin maltillisia ja asiallisia mielipiteitä viimepäivien tapahtumista. Koska kriittisen valinnan seurauksena Internetin uutispalvelut ovat hyviä ja kattavia niin jo rahallisen säästön vuoksi peruin Sanoma Magazines -kustannusyhtiön minulle toimittamat lehdet myös epäasiallisen uutisoinnin vuoksi.

JTa

Lainaus käyttäjältä: ttTällä ja eräällä toisella foorumilla on esitetty mielestäni erittäin maltillisia ja asiallisia mielipiteitä viimepäivien tapahtumista. Koska kriittisen valinnan seurauksena Internetin uutispalvelut ovat hyviä ja kattavia niin jo rahallisen säästön vuoksi peruin Sanoma Magazines -kustannusyhtiön minulle toimittamat lehdet myös epäasiallisen uutisoinnin vuoksi.

Minun tietääkseni Sanoma Magazines ei ole missään tekemisissä Iltasanomien / Helsingin Sanomien kanssa muuta kuin siten että sattuu kuulumaan samaan konserniin, vai missä muussa lehdessä on uutisoitu epäasiallisesti?

KAF

Lainaus käyttäjältä: JTa
Minun tietääkseni Sanoma Magazines ei ole missään tekemisissä Iltasanomien / Helsingin Sanomien kanssa muuta kuin siten että sattuu kuulumaan samaan konserniin, vai missä muussa lehdessä on uutisoitu epäasiallisesti?

Eikö se riitä että ovat saman pääoman määräysvallassa? Raha on paras konsultti!

Hesarista soittivat tänään ja valittivat päätöstäni, sekä kertoivat keräävänsä palautetta ja toimittavat sitä eteenpäin. :?:

JTa

Hesarista soittivat tänään ja valittivat päätöstäni, sekä kertoivat keräävänsä palautetta ja toimittavat sitä eteenpäin. :?:

Lähinnä olin kiinnostunut mikä muu lehti kuin IS/HS on harrastanut tätä..voisin näes laittaa ihan talon sisällä palautetta..  :evil:

tt

Lähinnä olin kiinnostunut mikä muu lehti kuin IS/HS on harrastanut tätä..voisin näes laittaa ihan talon sisällä palautetta..  :evil:

Mielestäni jos lehtikustannuskonserni ei pysty tai halua vaikuttaa tai ei tiedä omistamiensa medioiden uutisoimista asioista, en näe kyseisen konsernin lehtien tilaamista omien etujeni ja mieltymysteni mukaisena. Voin halutessani lukea harrastustani haittaavien medioiden uutisia ilmaiseksi Internetistä. Olen pitänyt esimerkiksi Helsingin Sanomia asiallisena ja kohtalaisen luotettavana mediana, mutta kuten yksi mielenterveysongelmainen ihminen voi pilata ampumaharrastajakunnan maineen niin samalla esimerkiksi yksi toimittaja voi pilata lehden maineen.

Nämä ovat henkilökohtaisia mielipiteitäni eikä minulla ole muuten mitään Sanoma Magazines -konsernin muita asiallisia lehtiä vastaan. En ole huomannut muissa kyseisen konsernin julkaisemissa lehdissä asiattomuuksia.

Y-P

Ollaan aikas tukevasti OT:n puolella, mutta onneksi asiallistakin tiedottamista vielä sanoma-/nettilehdistöstä löytyy:

http://www.uusisuomi.fi/blogit/merjamyllylahti/tulkintoja-jokelasta">//http://www.uusisuomi.fi/blogit/merjamyllylahti/tulkintoja-jokelasta
-Y-P-

JTa

Lainaus käyttäjältä: tt
Mielestäni jos lehtikustannuskonserni ei pysty tai halua vaikuttaa tai ei tiedä omistamiensa medioiden uutisoimista asioista, en näe kyseisen konsernin lehtien tilaamista omien etujeni ja mieltymysteni mukaisena. Voin halutessani lukea harrastustani haittaavien medioiden uutisia ilmaiseksi Internetistä. Olen pitänyt esimerkiksi Helsingin Sanomia asiallisena ja kohtalaisen luotettavana mediana, mutta kuten yksi mielenterveysongelmainen ihminen voi pilata ampumaharrastajakunnan maineen niin samalla esimerkiksi yksi toimittaja voi pilata lehden maineen.

Nämä ovat henkilökohtaisia mielipiteitäni eikä minulla ole muuten mitään Sanoma Magazines -konsernin muita asiallisia lehtiä vastaan. En ole huomannut muissa kyseisen konsernin julkaisemissa lehdissä asiattomuuksia.

Tämähän on ihan asiaa. Ja aivan samaa mieltä olen vaikka kyseisen konsernin palveluksessa olenkin.

tt

.

Ossi_v

Lainaus käyttäjältä: MSaPääministeri ei noista asioista päätä. Sisäasiainministeriön ase ja arpajaisyksikkö valmistelee asepuolen lainsäädännön tästäkin eteenpäin. Kysessä on pääministerin kannanotto, joka on heitetty lämpimikseen ja tuskin johtaa mihinkään toimenpiteisiin.

Enemmän olen huolissani Ase ja Arpajaisyksikön hoplofoobikoiden mielenliikkeistä.

MSa

Vanhasen esitykset ovat Vanhasen omia tai poliittisten avustajien laatimia. Poliitikot pyrkivät keräämään poliittisia irtopisteitä järkyttyneen "tavallisen kansalaisen" silmissä. Pääministerillä todellakin on Suomessa nykyisin paljon valtaa, hän mm. johtaa Suomen EU-politiikkaa, johon kuuluu mm. päätös vastustaa tai olla vastustamatta EU:n asedirektiivin muutosta.

AAHYsta ei ole Jokelan ammuskelun jälkeen lähtenyt esityksiä aselainsäädännön kiristämiseen, eikä AAHYa ainakaan tähän mennessä ole myöskään pyydetty valmistelemaan muutoksia aselainsäädäntöön.Tarkistin itse asian tänään iltapäivällä. Antakaa "kiitokset" sille, jolle ne nyt kuuluvat, on itsepetosta väittää kaikkien "pahojen ehdotusten" olevan aina lähtöisin samalta taholta.

Ossi

er

Jouduin itse taannoin todistamaan pääministerin valtaa. Huoleton tokaisu eräällä leirillä, on sysäyksenomaisesti saanut likkeelle yli 100ha kaava ja maankäyttömuodon muutoksen.  Samalla maan hallintaoikeuden omaavan tahon oikeuksia on pahoin loukattu, valtiovallan taholta painostaen.

Luonnollisesti PM itse ei asiaa varsinaisesti ole ajanut, mutta hänen tukensa asialle on saanut asiaa ajavat tahot voimakkaammin uskomaan asiaansa. Samalla virkamiehet ovat kuuliaisesti ottaneet pääministerein ehdotuksen todesta. Tässä prosessissa alueen muiden käyttäjien mielipiteitä ei ole juuri kuultu ja vaikka mielipidettä on kysytty, niin sillä ei ole ollut fyysistä reaktiota. Mainittakoon että PM:n tekemällä aloite,  aiheuttaa pitkällä aikajänteellä edustamalleni yhtiölle huomattavat taloudelliset tappiot.

Nämä taustat huomioden otan PM:n  tokaisut jossakin määrin vakavasti. Vaikka ne olisivat populistisia heittoja, niillä voi olla arvaamattomia vaikutuksia.
Train hard--->Fight easy

SO

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Suomen+aselakiin+ei+ole+odotettavissa+suuria+muutoksia/1135231909945">http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Suo ... 5231909945">http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Suomen+aselakiin+ei+ole+odotettavissa+suuria+muutoksia/1135231909945