338 LM lataus

Aloittaja S.RU, huhtikuu 10, 2011, 16:24

« edellinen - seuraava »

HJu

338 Lapua Magnumin kantaura Lapuankin valmistamana kokenut pari iteraatiovaihetta matkan varrella.
Terveisin,

HJu

Nesmit

Nyt hankittuna RCBS #37 pidin myös, mutta ei sovi siihenkään nämä Sakolaiset...
Lymanin 338 Lapua pidin oli myös liikkeessä (en huomannut katsoa numeroa), ja eipä siihenkään mennyt  ;D

Sorvaille vien ton #37 ja saa ottaa inan pois.

Kosanderi

Moi,

Reddingin #35. Mulla on pääasiassa Sakon hylsyjä ja toimii, kuten myös niillä Lapuan hylsyillä mitä löytyy.

HJu

Kokeilin radalta kerättyjä 338 Lapuan Sakon valmistamia hylsyjä. Ei ne minun 338 Lapuan hylsynpitimiin RCBS #14, RCBS #37 tai Redding #18 sopineet. Reddding #18 käyttänyt  338 Lapuan hylsyjen kanssa 25 vuoden ajan.

RCBS näköjään suosittelee nykyään #48 hylsynpidintä 338 Lapualle ja Redding #35 .338 Lapualle. Leen hylsynpitimen koodi on R25.
Terveisin,

HJu

HJu

Tuli hankittua Redding #35 hylsynpidin. Sakon 338 Lapua Magnumin hylsyt istuu siihen hyvin.
Terveisin,

HJu

Nesmit

Tilasin Redding 35 pitimen ja niinhän se tosiaan on että tämä sopii Sakon hylsyille...

JussiJii

Federalin nallin saaminen lienee vähemmön todennäköistä kuin huomisen eurojackpotin voitto eli onko suositella jotain muuta nallia jolla latailla? Tuota Serbialaista (?) Ginexiä löytyy kaupoista magnumina ainakin sekä RWSää.

psk123

RCBS näköjään suosittelee nykyään #48 > Toimii

JussiJii

Tuli latailtua kokeiluksi kymmenen patruunan erä GB488, N565 ja SBn large rifle magnum-nallilla ja 17 asteen kelissä lopputulos oli klik-boom eli aika hidas oli sytytys. Kasaa kyllä sai ihan kohtuullisesti mutta en tiedä viitsinkö enempää latailla kun tuolla nallilla ei ainakaan skulaa.

Onko RWS5333 kokemusta? Jossain foorumeilla kehuvat olevan liki Federalin 215:ta mutta jos saisi edes lähtemään lämpimässä olisin jo iloinen  :) 

JussiJii

RWS533:lla ja N565:lla tehdyt pienet erät kokeiltu ja ainakin 17 asteen kelissä lähtee nätisti toisin kuin SB:llä. Seuraavaksi pakastimen kautta uusi erä. Ihan nättiä käyntiäkin sai 5,8 grammalla ruutia ja 91,8mm latauspituudella. Luotina 250gr scenar.

KJJ

mittasikko nopeuksia että paljoko kulki

JussiJii

Lainaus käyttäjältä: KJJ - toukokuu 24, 2025, 19:19mittasikko nopeuksia että paljoko kulki

En mitannut vielä. Tarkoituksena ensi viikolla olisi kokeilla kunnolla. Arviot jossain 830 m/s paikkeilla (aseessa siis 23,5" piippu jolla ei maksimivauhteja tietty saada).

JussiJii

Nyt on mittailtu lähtöjä ja myös pakastimen kautta erä patruunaa.

Lähdöt ka. 830 m/s ja pakastimen kautta yksi kerrallaan syötetyt ja heti ammutut latauksetkin sanoi pam suoraan. Tilailen siis lisää nallia ja alan katsella sopivaa latausta.

Vauhteja tosiaan rajoittaa pätkäpiippu (23,5").

JPa

Mielenkiintoista. Olen kehitellyt latausta lämärilleni jossa on 20" (515mm) piippu ja siinä olen saanut 16,2g scenarin ja 16,2g lockbasen lähtemään N160 ruudilla 5,6-5,7g latauksilla 850-870m/s. Nallina näissä käytetty Federal 215M. Alussa mukana kokeiluissa oli myös N165, mutta aika nopeasti tuli selväksi että sitä käyttäessä saadaan isommilla latauksilla hitaammat vauhdit (16,2 lockbase, 5,95g N165 -> 860m/s) joten jatkotestaukseen meni N160. Lähtönopeudet ovat myös tasaisia vielä 5,7g latauksilla joten voi hyvinkin olla mahdollista kehittää käyttökelpoinen lataus myös lyhytpiippuiseen lämäriin  8)  Jossain vaiheessa voisi kokeilla vaihtaa nallin tuohon RWS5222:een ja vertailla tuloksia. Ei nimittäin olisi haitaksi jos se toimiva lataus olisi sellainen että sen kaikkia komponentteja saisi hankittua normaalisti.

Vertailun vuoksi kerrottakoon että samasta piipusta lähtee PPU:n 16,2g HPBT tehdaslataus ~860m/s.

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

JussiJii

Lainaus käyttäjältä: JPa - toukokuu 27, 2025, 11:09Mielenkiintoista. Olen kehitellyt latausta lämärilleni jossa on 20" (515mm) piippu ja siinä olen saanut 16,2g scenarin ja 16,2g lockbasen lähtemään N160 ruudilla 5,6-5,7g latauksilla 850-870m/s. Nallina näissä käytetty Federal 215M. Alussa mukana kokeiluissa oli myös N165, mutta aika nopeasti tuli selväksi että sitä käyttäessä saadaan isommilla latauksilla hitaammat vauhdit (16,2 lockbase, 5,95g N165 -> 860m/s) joten jatkotestaukseen meni N160. Lähtönopeudet ovat myös tasaisia vielä 5,7g latauksilla joten voi hyvinkin olla mahdollista kehittää käyttökelpoinen lataus myös lyhytpiippuiseen lämäriin  8)  Jossain vaiheessa voisi kokeilla vaihtaa nallin tuohon RWS5222:een ja vertailla tuloksia. Ei nimittäin olisi haitaksi jos se toimiva lataus olisi sellainen että sen kaikkia komponentteja saisi hankittua normaalisti.

Vertailun vuoksi kerrottakoon että samasta piipusta lähtee PPU:n 16,2g HPBT tehdaslataus ~860m/s.

-J-

Mulla loppui nyt tuo edellinen ruuti käytännössä niin mietin myös että voisi kokeilla jotain muutakin vaihtoehtoa. Tuolle N160:lle ei vihtavuorelta löytynyt mitään latausdataa mutta N165:lle sanoo maksimilatauksen olevan 5,61 grammaa jolla vauhtia 27,5" kangesta pitäisi tulla 864 m/s.

Tuo N160:n ruutimääräsi antaa ainakin GRT:ssä jo ilmoituksen että menee pmaxin yli reilusti.

Latasin nyt testiksi pienen erän myös N565:lla 90gr ruudilla pienen erän ja katsotaan mitä lähtöjä se antaa.