338 WM ja LM piipun minimipituus?

Aloittaja itm, syyskuu 22, 2023, 08:50

« edellinen - seuraava »

Ippe69

Subsonicit voi olla haastavia noilla rihlannousuilla.
Itse ainakin miettisin pariin kertaan ennen pätkimistä. Jos ei kummemmin tehoa kaipaa niin melko edullisesti saa aseita sellaisissa kaliipereissa mitkä toimii lyhyessä piipussa ilman isompaa latauksen hakemista ja tehdaspaukullakin. Kuten 223 tai 17hmr.
Toki jos aseilla ei ole rahallista arvoa ja muuten jää kaappiin pölyttymään niin poikki vain.

oho osu

1:10" 18" .308 ei ihan vielä vakauttanut Lapuan Subsonic -tehdaspatruunaa. Vaikkakin se lähti hieman yliäänisenä ja saattoi siksi alkaa vaappumaan siinä kun putosi aliääniseksi.

Ippe69

10" nousu on lapuan ohjelmankin mukaan siinä rajoilla että vakauttaako vai ei.
Minulla vakauttaa saman luodin omilla latauksilla.

Räiskis

Nysäksi varmaan olis parempi joku pienempi hylsyinen kaliperi, 30br tai 6.5br, 6br? Ehtis polttaa ruutia paremmin, olis muutakin kuin kova pamaus? Tietty joutuu tekeen kaikki uusiks piipun kanssa, lipaskin vaativa saada toimiin. Silhuetissa noita 308 pyssyjä oli, en niitten tarkkuudesta ihan varma, ei tullu tutustuttua niihin laitteisiin. 6 ja 6.5br olis ainakin tarkkoja tuolla 15" tuuman piipuilla, tekijästä tietty tuokin kiinni.

oho osu

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - marraskuu 10, 2023, 08:51

Nyt Lapuan 2023 catalog sanoo, että .308 Subsonic tehdaspatruunalle nousun tulee olla 1:9.8" tai tiukempi ja piipun pituus max 17.7".
Mulla siis molemmat hieman speksin väärällä puolella.

itm

Nyt pitkästä aikaa kävin katsomassa tätä ketjua ja taas oli lähtenyt sivuraiteelle

Tuossa jo olikin ekoissa viesteissä tullutkin se kysymäni 338 käytännön lyhin piipanpituus. Nysät on nysiä ja ihan normi mehtuukäyttöön oli tuo alkup. kysymys tarkoitettu

Lähetetty minun SM-G991B laitteesta Tapatalkilla
<t></t>

Brownells Finland Oy

Ei ole mitään 338 lyhintä käytännöllistä piipunpituutta. 338 Lapualle jo suunnilleen on, mutta se ei ole sama kuin 338 Win Magille tai 338 Federalille.

Eli ei se luodin halkaisija mitään merkitse, vaan sen suhde käytettävään ruutimäärään. Ja sitten on tietysti kasa muita muuttujia, mutta näin yksinkertaistaen.
[url="//www.brownells.fi"]www.brownells.fi[/url]
puh. 09-51 22 933, ma-pe klo 10-17

expressload

Lainaus käyttäjältä: oho osu - marraskuu 10, 2023, 10:40
Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - marraskuu 10, 2023, 08:51

Nyt Lapuan 2023 catalog sanoo, että .308 Subsonic tehdaspatruunalle nousun tulee olla 1:9.8" tai tiukempi ja piipun pituus max 17.7".
Mulla siis molemmat hieman speksin väärällä puolella.

En ole tavannut vielä ainoatakaan asetta jossa toimisi tehtaan Subsonicit,itse lataamalla saa tarkkoja hitaita ja voi valita sellaisen luodinpainon joka toimii käsillä olevassa aseessa ja tarkoituksessa.

Valkoselkätikka

338federaalista saa varmaan aliäänisen suhteellisen mutkattomasti, kun 308:sikin siihen taipuu ja tuossa sama hylsy mutta vain isompi luoti. 338fed olisi itelle sopivampi kun 300blk mutta 338-06 vielä parempi, saakohan sen  ladattua aliääniseksi? Siinä palaa suurinpiirtein sama määrä ruutia suhteessa reijänkokoon kuin 308:ssa, toki hylsy on erimallinen, pitkä/kapea eikä sellainen lyhyt pullukka, vaikuttaako hylsyn muoto oleellisesti tähän?

Valkoselkätikka

Nyt kun taas asiaa hautonut mielessä, päätynyt vielä isompaan, eli .358:siin. Pitää nyt vähän tuumailla kummassa pituudessa, 308:n vai 30-06:sen hylsyn mitassa. Aihion on t3 tikka eli molemmat on mahdollisia. Aliäänisyydestä on niin vähän hyötyä etten aijo ottaa sitä valintakriteeriksi. Tehdään valitusta kaliperista sitten niin hiljinen kun mahdollista, molemmat saa melkohitaaksi ladattua, rihlan nousua pitää vain miettiä. Nysäpiippu ratkaisee tämän, jos 35wheleniatä ei saa paljon tehoa  358winiin verrattuma 300-350mm piipusta otan pienihylsyisen. 9.3*62 on jo lähellä ja helpoin/halvin valinta mutta mahdollisuus ladata  35:nen kevyillä/pehmeillä pistoolinkuulilla on kyllä sellanen etu jonka haluan hyödyntää/kokeilla

HJu

Sitten kun aliäänisissä ei mikään riitä niin kannattaa perehtyä 8.6 Blackoutiin ja .375 Raptoriin. Ja ovathan nuo täysitehoisinakin ihan jees varsinkin pulttilukoissa.
Terveisin,

HJu

Valkoselkätikka

Miksi varsinkin pulttilukkoisissa?

HJu

Koska itselataavissa alkaa vaikeuskerroin kasvamaan jos samasta 301mm piipusta pitäisi saada aliääniset ja täystehot toimimaan samoilla kaasuportin asetuksilla luotettavasti.
Terveisin,

HJu

Valkoselkätikka

Niin tietysti. Omassa käyttötarkotuksessa riittäs että ase toimii itselataavana isommilla paineilla ja aliäänisenä voisin suorittaa latausliikkeen omakätisesti, mutta kun tuo yksi pultti jouten on. Jos aihiota alkaa vartavasten ostamaan voisi sen puolimoottorisena hommatakkin