223 kiväärihankinta

Aloittaja expressload, lokakuu 11, 2023, 15:47

« edellinen - seuraava »

oho osu

Taitaa monet arskat olla merkinnällä 5.56 Nato, mutta tarkempi selvitys myyjältä paljastaa, että ovetlkin Wylde, eli myös .223:lle.

MaR

Oma lähestymistapa .223 kiväärille perustuu sotilastarkka-ammuntaan / reserviläistoimintaan. Ei suoraan SRA tai IPSC kisakivääriksi, mutta kuitenkin kokoonpano käytettävissä sellaisena.

Jos kokee tarvitsevan .223 kivääriä ja vaimenninta haluaa käyttää aktiivisesti, niin kannattaa katsoa 12.5 tuumaisen suuntaan. Tämä siitä syystä, että kiväärin saa pidettyä lyhyenä että kevyenä, eikä se lakiteknisesti vaadi kiinteitä suulaitteita tai muita vastaavia. Vaimenninkäytön kannalta lyheympi on lähtökohtaisesti parempi, vaikka usein samalla mennään karbiinikaasuihin. Hyvin koottu 12.5 on edelleen mielyttävä ampua ja modernint silent steel ja aseutran vaimentimet flow through tekniikalla ovat toimivia kokonaisuuksia.

Mikälli haluaa ampua .223 kiväärillä pitemmälle, niin en myöskään kaliiperin suhteen kovin pitkää piippua laittaisi. Omalla 16" olen omalla latauksella ampunut kilsaan asti niinisalossa (scenar l 69 gr, kova lataus) ja ruagin hpbt patruunalla 820 metriin paukutellut onnistuneesti. Kuitenkin vaikak pitkälle on päästy, niin pidän .22 tehokkaana etäisyytenä matkoja 0-500 tai 0-600 piipun pituudesta riippuen. 12.5 riittää puoleen kilsaan passleilla optiikalla, 16" pitemmälle.
Omat kokemukset sanoo, että hyvin kasattu kivääri on se juttu, ei välttämättä itse osat. Kaverin 18" Armalite kiväärikaasuilla on selkeesti kovempi rekyyliltään, kuin oma 16" Daniel defense mid kaasuilla. Eli vaikka jotain yhteenvetoa on helppo vetää osista, niin silti tieto siitä, minkä mittainen piippu tai minkä mittainen kaasujärjestelmä on, ei täyttä johtopäätöstä voi mielestäni vetäistä.

Itse pidän toimivasta kivääristä, ilman ylimääräistä säätöä. Tällaisen helpon kiväärin osalta katselisin esimerkiksi BC tai DD kivääreitä. Näiden hinta on siellä ns keskiluokassa. Usean yksilön kokemuksella nämä ovat pääosin luotettavia ja toimintavarmoja sekä mielyttävästi kaasutettuja 12.5-18" välillä. Lyhyemmissä joskus vähän rajumpaa rekyyliä. Aeroista olen ymmärtänyt olevan kivoja rakentulupohjia, voinee toimia. Sitten perinteiset coltin LE mallit tai stagin vakkarit ovat olleet hyvää perus tuotetta. Jos premiumiin haluaa, niin radianit ovat olleet hienoja laitteita. Ja jos omaa lempparia kysellään, niin se olisi lyhyt hk mr223. Ei kevyin rekyyliltään tai koko kiväärin painoltaan, mutta luotettavuus ja tarkkuus huippuluokkaa.

Sitten itse optiikkaan; arskat ovat lähtökohtaisesti sen verran hyvin hyödynnettävissä lähelle että keskipitkälle matkalle, niin itse koen fiksun pienisuurennoksisen kiikaritähteimen sopivan kiväärin päälle. Esimerkiksi vortexin pst gen 2, delta stryker 1-6, vortex razor, kahles 1-8 tai jokin vastaava. Toimii lähelle että hyvin keskipitkälle matkalle. Aimpoint varteen otettava vaihtoehto, jos haluaaa mahdollisimman kevyen kiväärin tai vaihtoehtoisesti NVG:n kanssa yhteensopivan optiikan.

HJu

Itse tykkään 14.5" piipusta koska se mahdollistaa normaalin 12.6" free float kiväärikädensijan käytön. Middykaasuilla  vielä ihan hyvä ammuttava.

Melko harva käyttää vaimenninta kuitenkaan koko ajan mutta jos käyttää niin AseUtran Dual556 borelock kiinnityksellä kestää piipun käyttöiän. Muut vaimentimet kestää yleensä vähemmän. Paljon toki riippuu käyttötavasta. Jos ammutaan aina ja usein täysiä 30ptr lippaallisia niin piiputkin saa nopeasti kyytiä.

Jos käyttötarve on enempi pötköttelyammuntoja 150m tai 300m radoilla niin voipi ostaa melkeinpä mitä huvittaa ja tuunaa siihen laukaisun ja asentaa sopivan tähtäimen.
Terveisin,

HJu

MTä

Minusta niillä etäisyyksillä missä .223 on järkevä (0-500m) niin kaikilla piipun pituuksilla pärjää. Lyhyempi on kätevämpi. Jos ampuu paljon ja pitemmälle niin kalipeeri on aseesta riippumatta vähän kehno. Ar konstruktio toimii kyllä.

Jos .223 ampuminen on muuten ikävän tuntuista tai rekyyli rauhaton niin sitten käyttää hyvää borelock jarrua, johon saa vaimentimen tai säätää kaasuja. Kuten HJu totesi hyvät vaimentimet kestää.

Hyvä laukaisu on semmoinen mitä arvostan. Silloin voi ampua rauhallisesti kauas ja lähelle nopeasti. Näitä kannattaa käydä kokeilemassa liikkeessä ja kavereilla.

Ps. ressu-tuplat ja muut... hyvä ampua kunnes haluttu vaikutus on saavutettu, oli se sitten riittävästi A-osumia, osuma pellissä, hyvä mieli tai sitten ihan jotain muuta.

jpniemi

Lainaus käyttäjältä: MaR - lokakuu 14, 2023, 01:34
Oma lähestymistapa .223 kiväärille perustuu sotilastarkka-ammuntaan / reserviläistoimintaan. Ei suoraan SRA tai IPSC kisakivääriksi, mutta kuitenkin kokoonpano käytettävissä sellaisena.

Jos kokee tarvitsevan .223 kivääriä ja vaimenninta haluaa käyttää aktiivisesti, niin kannattaa katsoa 12.5 tuumaisen suuntaan. Tämä siitä syystä, että kiväärin saa pidettyä lyhyenä että kevyenä, eikä se lakiteknisesti vaadi kiinteitä suulaitteita tai muita vastaavia. Vaimenninkäytön kannalta lyheympi on lähtökohtaisesti parempi, vaikka usein samalla mennään karbiinikaasuihin. Hyvin koottu 12.5 on edelleen mielyttävä ampua ja modernint silent steel ja aseutran vaimentimet flow through tekniikalla ovat toimivia kokonaisuuksia.

Mikälli haluaa ampua .223 kiväärillä pitemmälle, niin en myöskään kaliiperin suhteen kovin pitkää piippua laittaisi. Omalla 16" olen omalla latauksella ampunut kilsaan asti niinisalossa (scenar l 69 gr, kova lataus) ja ruagin hpbt patruunalla 820 metriin paukutellut onnistuneesti. Kuitenkin vaikak pitkälle on päästy, niin pidän .22 tehokkaana etäisyytenä matkoja 0-500 tai 0-600 piipun pituudesta riippuen. 12.5 riittää puoleen kilsaan passleilla optiikalla, 16" pitemmälle.
Omat kokemukset sanoo, että hyvin kasattu kivääri on se juttu, ei välttämättä itse osat. Kaverin 18" Armalite kiväärikaasuilla on selkeesti kovempi rekyyliltään, kuin oma 16" Daniel defense mid kaasuilla. Eli vaikka jotain yhteenvetoa on helppo vetää osista, niin silti tieto siitä, minkä mittainen piippu tai minkä mittainen kaasujärjestelmä on, ei täyttä johtopäätöstä voi mielestäni vetäistä.

Itse pidän toimivasta kivääristä, ilman ylimääräistä säätöä. Tällaisen helpon kiväärin osalta katselisin esimerkiksi BC tai DD kivääreitä. Näiden hinta on siellä ns keskiluokassa. Usean yksilön kokemuksella nämä ovat pääosin luotettavia ja toimintavarmoja sekä mielyttävästi kaasutettuja 12.5-18" välillä. Lyhyemmissä joskus vähän rajumpaa rekyyliä. Aeroista olen ymmärtänyt olevan kivoja rakentulupohjia, voinee toimia. Sitten perinteiset coltin LE mallit tai stagin vakkarit ovat olleet hyvää perus tuotetta. Jos premiumiin haluaa, niin radianit ovat olleet hienoja laitteita. Ja jos omaa lempparia kysellään, niin se olisi lyhyt hk mr223. Ei kevyin rekyyliltään tai koko kiväärin painoltaan, mutta luotettavuus ja tarkkuus huippuluokkaa.

Sitten itse optiikkaan; arskat ovat lähtökohtaisesti sen verran hyvin hyödynnettävissä lähelle että keskipitkälle matkalle, niin itse koen fiksun pienisuurennoksisen kiikaritähteimen sopivan kiväärin päälle. Esimerkiksi vortexin pst gen 2, delta stryker 1-6, vortex razor, kahles 1-8 tai jokin vastaava. Toimii lähelle että hyvin keskipitkälle matkalle. Aimpoint varteen otettava vaihtoehto, jos haluaaa mahdollisimman kevyen kiväärin tai vaihtoehtoisesti NVG:n kanssa yhteensopivan optiikan.

Paljon asiaa kiitos tästä. Mainitsit lemmpariksi HK mr223. Onko lyhyt alle 16" Ja ekös tämä ole mäntävehje? vähemmän sotkua, vai onko muita etuja. HK arvokas ja ei saatavilla!!! En ainakaan löytänyt Suomen liikeistä. Vai onko HK:t  aina tehdastilauksia?

MaR

Hk on lyhytisku kaasumäntä. Järjestelmä pysyy puhtaana vaikka ampuu paljon, mikä lisää luotettavuutta. Lisäksi ovat vaimentimen kanssa luotettavempia suurella laukausmäärällä verrattuna DI järjestelmään. 16" piippu on jees, mutta itse saattaisin lyhentää 12.5 mittaan, tämä on tosin sitten sepällä tehtävää säätöä ja vaatii myös piipun kaasureiän kevyttä avaamista. Hk tekee todella hyviä piippuja, ja onkin melko varmaa että ovat tarkkoja. Ongelmana taas on se, että että ei ole kovin yhteensopiva muiden järjestelmien kanssa. Moderneissa mr223a3 malleissa on hyvät ambi kontrollit.

Asetalossa ja Aaweessa näitä on myyty, Asetalossa taitaa olla varastossa uusia ja aaweella ainakin taannoin oli ihan jees hintaan käytetty. Eivät ole kaikkein edullisimpia, mutta ei ole poikkeuksellisen kallis hyvästä kivääristä.

oho osu

Kovasti täällä ollaan lyhentämässä 16" piipusta. En ihan itse ymmärrä, ei ole tiellä, ei tunnu ainakaan omassa aseessa asetta kääntäessä ja jo 16" on niin lyhyt, että jos käsketään kahvasta kantaa piippu ylöspäin niin ei riitä hartialle saakka. Ja kevyitä ovat kuin mitkä.

Toki jos joku harrastaa panssariajoneuvoja pienillä sisätiloilla, tai käyttää helikopteria pikaiseen ampumaradalle laskeutumiseen niin sitten ehkä. Kunnon teleskooppiperä lyhentää aseen helposti kuljetusta ja säilytystä varten. Vaikkapa Magpulin CTR.

Edit: Miksi itse en lyhentäisi 16" lyhyemmäksi on se, että tuo .223/5.56 patruuna on jo melkoinen kompromissi. Pienitehoinen ja se vauhti sekä suorempi lentorata on ainoa, millä sitä kompensoidaan. En myöskään muita kompromisseja tekisi, kuten huomaan monen SRA-ampujan tekevän säätämällä kaasun minimiin/'optimiin'. Kun samat sitten kertovat, että taas oli itselataavuudessa ongelmia.

annala

Oma stanu-aikainen piippu oli 19,7" ja kerran oli tilanne että se tuntui pitkältä noin 7v aikana.
Piippu on nyt lyhennetty Peuralalla 16,89" mittaan kun vaihdoin openiin ja edelleen toki kiväärikaasut sekä alkuperäinen kaasureikä.
Säätökaasuilla ei ole mitään ongelmaa, kunhan säätää oikein ja kääntää hieman extraa. Omassa aseessa on naksukaasu ja 60 asteen extralla, eli pelaa juuri ja juuri + yksi naksu siihen päälle, ei mitään ongelmia

Tuomo

Itse ammuin aikanaan reilu 5v 20" piipulla. Koskaan tainnut tulla tilannetta että liian pitkä. Joskus siihen ruuvasin pöntön kiinni niin ainostaan näytti hassulta. Nykyään 14.5 ja vauhti vaan jää liian pieneksi tolla.

-T

oho osu

(Ite en ole AR-15/AR-10 kaasun säätöön koskemaan, kun hylsyt poistuu manuaalin ilmoittamaan optimisuuntaan. Mutta jos säätäisin, laittaisin varmuuden vuoksi 'kaksi naksua' lisää. Toisen kylmemmälle kelille, ja toisen sille, jos koneistossa on hiekkaa, jäätä tai likaa lisäämässä vastusta.)

HJu

Itse ampunut AR-15 20" piipulla niin SRAta kuin IPSCIä toistakymmentä vuotta. On se vähän pitkä kulisseissa ja VTAC-aukoissa. Muuten ihan ok mutta vähän etupainoinen. 14.5" on omaan käyttöön about lyhyin mitä pystyn hyvin käyttämään. Ei se 16" ole huono sekään mutta 14.5" on varmaankin seuraava pituus ja kaappiin jää ainakin yksi 20" versio.

Makuasioitahan nämä harrastepelien ominaisuudet aina ovat ja omalla rahalla voi ostaa mitä haluaa.
Terveisin,

HJu

jpniemi

Keskustelussa mainittu usein ar 15 223 piipun pituus. Meneekö pahasti pieleen jos päätyy 16-18" haarukkaan. KAR 21 223 ja HK MR 223 A3 16.5" Näissä suhteellisen lyhyt freefloat, onko lyhyydestä mahdollisesti jotain haitaa/hyötyä.

annala

Miinuksena ainakin tähtäinväli stanussa ellei laita piippuun etutähtäintä. Etutähtäimen oikea paikka on muutenkin piipussa, ei händärissä.

Piippiu saisi olla ehkä se ainakin 18" jos meinaa stanua tosissaan kilpaa ampua.

Jos päällä onkin kisakireä optiikka, eli esim kahles/swaro 1-6 tai 1-8 järkevällä ristikolla (=ilman donitseja) tähtäinväli-ongelma tietysti poistuu.

Jos ase heitetään luukkuun ammuttaessa, saattaa mennä helposti piipputuelle ja osumat missä sattuu eli rastilla tulee heti nokkaan.
Videoiden perusteella ampumaote tukikädellä ainakin KARrissa näyttää olevan järkevä.

SO

Mun mielestä ressu-/tukiase eli 556 pissisarska 13,5"-16" piipulla riippuen ampuuko vaimentimella vai ilman. 16" toimii sen 600m 69gr SMKlla/SCllä. Hyvä suorakaasuinen perusarska LMT, BCM, DD tms.(pääasia että vakiolippaat sopii) tai itse rakentamalla ja siihen AUn Borelock. Laukaisukoneistoksi Triggertech ilman säätöjä. Samoin kaasut niin että toimii kaikilla 50gr-69gr paukuilla ilman säätöjä suvella ja talvella. 2-pistehihna ilman QD lenkkejä ja paracord-virityksiä. Tähtäimeksi flipup avot (Troy tms metalliset), punapisteeksi aimpoint 2moa pisteellä ja ampumiseen joku tähtäin vähintään 1-5 korotornilla ja valopisteellä. Aimpoint ja kiikaritähtäin niin että avotähtäimet on kiinni aseessa bäkuppina. Aimpointin kertojan jättäisin suosiolla ostamatta. Lisäksi voi sitten hankkia bipodia, valoa, laseria yms. tarpeen mukaan.

jpniemi

Lainaus käyttäjältä: SO - lokakuu 17, 2023, 11:59
Mun mielestä ressu-/tukiase eli 556 pissisarska 13,5"-16" piipulla riippuen ampuuko vaimentimella vai ilman. 16" toimii sen 600m 69gr SMKlla/SCllä. Hyvä suorakaasuinen perusarska LMT, BCM, DD tms.(pääasia että vakiolippaat sopii) tai itse rakentamalla ja siihen AUn Borelock. Laukaisukoneistoksi Triggertech ilman säätöjä. Samoin kaasut niin että toimii kaikilla 50gr-69gr paukuilla ilman säätöjä suvella ja talvella. 2-pistehihna ilman QD lenkkejä ja paracord-virityksiä. Tähtäimeksi flipup avot (Troy tms metalliset), punapisteeksi aimpoint 2moa pisteellä ja ampumiseen joku tähtäin vähintään 1-5 korotornilla ja valopisteellä. Aimpoint ja kiikaritähtäin niin että avotähtäimet on kiinni aseessa bäkuppina. Aimpointin kertojan jättäisin suosiolla ostamatta. Lisäksi voi sitten hankkia bipodia, valoa, laseria yms. tarpeen mukaan.
Hyvä ja kattava bläjäys! Tarkennatko vielä, tarkoititko että hihna aseeseen kiinteäksi. Ja asenetaanko tähtäin ja punapiste niin että ovat käytettävissä yhtäaikaa.