Piekkarin vaimennin

Aloittaja saku_s-t, heinäkuu 17, 2023, 13:25

« edellinen - seuraava »

saku_s-t

Hakusessa on helpohkosti purettava vaimennin joka ei huonontaisi kasaa. Minulla on siis itsellä SAK vaimennin joka on ollut käytössä vuodesta 2015 ja tätä olen putsaillut suht usein, mutta tuossa alkuvuodesta tuli testattua ja todettua että kannattaa ampua ilman ainakin sitä vaimenninta. 50m kasat melkein puolittuvat kun vaimentimen otti pois. Syytä tälle en osaa sano että mistä moinen johtuu. Liekkö "haittojen" epä symmetrinen muotoilu vai mikä. Jos olet oikein testaillut omaasi ja todennut että osunta ei ainakaan huonone niin kerro mikä se on

Ippe69

Minä taas olen todennut ettei SAK vaikuta kasan kokoon😀
Eiköhän tuossa ole kyse vaimentimen vaikutuksesta piipun värähtelyyn. Se taas on niin patruuna/asekohtaista ettei muiden kokemukset paljoa asiaa auta.
Ellei sitten oikeasti ole jotain vikaa vaimentimessa tai asennuksessa.

expressload

DIY waimentimia kun aikoinaan tein,totesin niiden toimivan "tuunerina" pitkissä piipuissa..siis ilman sisäkaluja.
Paksuhko rosterilaippa tukevan rosteriputken kummassakin päässä,ulostulostusreikä 8mm.
Kasat yleensä enemmän tahi wähemmän huononivat waimentimia käytettäessä.

Väliprikkoja ja päätylaippoja on jokunen vielä hyllyssä jos joku.....?

Wanhemman mallista 1/2" UNF mutteria saa valmiina kaupasta,melkein pylväsporakoneella saa tehtyä äänentukahduttajia.. ;D

Joka moiseen ryhtyy, valmistaakseen omaan aseeseensa vaimentimen /tuunerin,hankkii tietenkin asianmukaisen luvan warusesineen valmistamiseen wiranomaisilta.. 8),tahi kysyy wallesmannilta ..onko tarpeen?

a.d 2020

Homer

Lainaus käyttäjältä: expressload - heinäkuu 17, 2023, 20:10
Wanhemman mallista 1/2" UNF mutteria saa valmiina kaupasta,melkein pylväsporakoneella saa tehtyä äänentukahduttajia.. ;D

Luvanvaraista hommaa kuitenkin.

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla

Jarmando

Kasatesteissä tämä ei varmaankaan tule vastaan, mutta kilpailutilanteessa asetta nostellaan pystyyn joka välissä ja toisissa vaimentajissa tällöin saatetaan kaataa vaimentajasta karstamurut piippuun. Youtubessa tuosta ilmiöstä olivat testin tehneet (en kyllä muista että kuka oli?) ja saivat toisinnettua muutamaan otteeseen. Vaimentajan perän muotoilulla voi vaikuttaa asiaan.

saku_s-t

Enpäs tuota ominaisuutta muistanutkaan. Eli paljaalla mennään. Ei kuitenkaan ihan vaan pötköttely ammuntaan käytetä tuota laitetta

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

kawatus

Itsellä kokemusta juuri tältä kesältä. Lapuan 2 panosta (master ja center-x) ammuin, toisella kasa kasvoi 30% ja toisella pieneni saman verran. Kannattaa kokeilla peräjälkeen omalla aseella ja patruunalla. Korkoon ei suurta vaikutusta.
17hmr taas vaimennin vaikutti noin 25mm korkoon 100m ilman vaimenninta osui ylemmäs

rkr

Kantsii ihan tarkistaa että se vaimennin on suorassa. Pönttö kiinni, lukko irti ja tiirailemaan. Yleisin ongelma on se että kierteiden takana oleva olake johon vaimennin lopuksi ottaa kiinni ei ole linjassa piipun porauksen kanssa. Ne kierteet ei sitä pönttöä suorista vaan se olake määrittää mihin suuntaan se sojottaa. Sitä olaketta voi sitten viilailla suoremmaksi tai vaikka sorvailla jos sorvi löytyy.

Koheltaja

Jos vaimennin jää vinoon niin yksi yleinen syy on ollut piipunsuun kierteen lopetus, tai vastaavasti vaimentimessa kierteen aloitus. Molemmissa tai toisessa on oltava 2-3mm kierteetöntä kohtaa ettei kierre jää kantamaan, silloin vaimennin ei pohjaa olakkeeseen vaan jää kantamaan kierteestä ja asettuu vinoon.

Jos kierteen lopetukset on kunnossa ja vaimennin asettuu edelleen vinoon, vika on silloin piipun suulla tai vaimentimessa vinoon tehdystä kierteestä. Silloin on seppäreissu edessä, viilaamalla onnistuminen on fifti/siksti kuten edesmennyt mäkihyppääjä joskus lohkaisi.
Kylätason ampuja