Rata aseen hankinta? Kertokaahan neuvoja.

Aloittaja pyrjovuo, lokakuu 01, 2006, 14:27

« edellinen - seuraava »

pyrjovuo

Olen hankkimassa rata aseen. Tikka Tactical T3 oli mielessä, mutta eräs kauppias sanoi sen olevan aivan ylihinnoiteltu. Mikähän olisi hyvä hankinta jos hintaluokka on n.1500€ tai vähemmän. Paksupiippuinen tietty ja kaliiperi .308Win mielellään.
Белая смерть

MikaS

Tikka on kyllä ylihinnoiteltu, Jalonen olisi parempi vaihtoehto ja taatusti kilpailukykyinen joka suhteessa.

Homer

Hmmm...mikä on rata-ase?

espo

Jos meinaat ampua jotain kilpalajeja, kannattaa tietysti selvittää esim Suomen ampujain liitosta heidän liittonsa alla tapahtuvien kilpalajien osalta aseille asetetut tekniset vaatimukset ja lajia harrastavien yhdistysten yhteystiedot lisätiedon hankkimiseksi. Eli soitto SAL:n toimistoon auttaa silloin eteenpäin lajisääntöjen selvittämiseksi ja ehkäpä muidenkin neuvojen saamiseksi. Kasa-ampujilla on omat sivunsa ja sitäkautta pääsee kyselemään heidän tämänhetkistä aseiden rakentaja tilannettaan, koska kasa-ammuntakivääriä ei kaupasta haeta, se teetetään asiaan hyvin vihkiytyneellä sepällä. Oikeastaan oli laji mikä hyvänsä, löytynee pienellä googlauksella varmasti kyseisen lajin harrastajien kotisivut ja keskustelupalsta, mistä löytyvät sitten varmasti lisäkontaktit asianmukaisia neuvoja hakevalle. Näiltä sivuilta saanet neuvoa siinä tapauksesa että aiot alkaa harrastaa tarkka-ammuntaa, mutta jos kerrot tarkemmin minkätyyppistä ampumista olet aluksi ajatellut harrastaa, saat varmaan täältä joitakin neuvoja ihan vaan vapaamuotoiseen, mihinkään lajiin liittymättömäänkin  tarkkuusammuntaan.  Sinulle sopivia aseratkaisuja saattaa olla vaikka kuinka paljon, mutta yksi on varma: kannattaa etsiä myös käytettyjä aseita, monesti niistä löytää pienellä hakemisella järkevän vaihtoehdon huomattavasti halvemmalla kuin mitä uusi ase maksaisi. Kuten jo aiemmin joku antoikin ymmärtää, kovin tarkkoja neuvoja ei ole mahdollista sinulle antaa, varsinkaan kun ei ole tietoa minkätyyppistä ampumista aiot alkaa harrastaa.

pyrjovuo

No ampumaradalla ihan kasa-ammuntaa ajattelin. Ja mielellään sellainen ase ettei se aseesta olisi kiinni, vaan aseen takana olevasta ampujasta. Paksupiippuista kuten mainitsin. Ja mieluusti saisi olla hyvä ihan 600-1000m saakka
Белая смерть

mpj

Tikka T3 Tacticalin onnellisena omistajana, en voi kun kehua! 150m 3lks 14mm ja 300m 6lks 45mm!! Toki optiikka ja muut tekijät vaikuttaa, mutta itse olen äärettömän tyytväinen! Kaveri ampui radalla vierestä Mäkinen/Jalosella ja sai selkeesti hopeeta! Siihen toki vaikuttaa monta tekijää ja kyllähän noiden herrojen tekeleillä ei yleensä ohi ammuta!  Ylihinnasta sen verran, että Tacticalia saa 1250,- tällä hetkellä!! Huippu ase!!

art0

Mistäs löysit noin edullisesti?, itse en ole törmäänyt vielä 1295 halvempaan hintaan..
More guns, more fun!

kauko tuovinen

Minulla Tikka t3 super-rosteri 0.308 win.100m käy samaan murtoon eli ase ok.Maksoin 1185 eur Kiuruveden Rapakkojoen kaupasta,suosittelen.Myyjä Ari Nuutinen,reilu kaveri.

pyrjovuo

Kiitos tiedoista, Tikka Tactical T3 on siis ainakin laadukas jos joidenkin mielestä ylihinnoiteltu? Mulla on KAHLES kiikari, 7 kertaiseen suurennokseen saakka. Kiikari ainakin on laadukas, mutta riittääköhän tuo suurennos Tacticaliin vai olisiko parempi hankkia suurempaa suurennosta? Mikähän luoti/lataus on Tacticalissa hyvä. Eli millä olette ampunu tuollaisia tuloksia?
Белая смерть

keitsu

Soita Kinnuselle Äänekoskelle. Tekee sulle varmasti tarkan aseen. Joukon tekeleitä on useita käytössä kasa-ammunnassa. Tosin hintaa voi tulla yli 1500 euroa. Jalonen on kai pikkasen halvempi ja kyllähän sekin aseet osaa tehdä. Onpas pesittänyt v2005 kasa-ammunnan MM voittaneen piipunkin.

Itellä Joukon tekemä 308 ja VJP:n 167 grainisella noin 10mm/100m/5lks syntyi jo latausta hakiessa. Tosin lataus on vieläkin hakematta, mutta kyllä ase osuu. Kun jostain noita "perkeleitä" eiku bergereitä sais käsiin niin pitäis tulos vielä parantua.

kauko tuovinen

Minä ostaisin Tikan ehdottomasti,sillä Joukon ase maksaa 2000eur viime (TIKKA 1180eur)tiedon mukaan.Silloin jää varaa ostaa hyvä kiikari ja silloin on kerralla hyvät varusteet.Itse ostin Tikan T3 super-rosterin 0.308,käynti heti alle 10mm 100m.Luotina Scenu 10g.Tikan lukko on tosi liukas käyttää ja laukaisun saa alle kilon noin 10n,laukaisu kuiva.SUOSITTELEN.!!!!!!!!

Onko kellään foorumissa Nikon monarch kiikareista kokemuksia.Sillä Nikonit ovat pärjänneet testeissä tosi hyvin valoisuudessa eli kuvan laatu pitäsi olla tosi kirkas.Nikon kiikarin hinta jää puoleen Zeiss-kiikariin verrattuna.Valoisuus Nikonissa 95%,Zeiss antaa vcähintään 91% valpoisuutta esittessä 2006?

pyrjovuo

No jaa. Vaikuttaa siis ihan hyvältä vaihtoehdolta tuo Tactical Tikka. Aseseppien aseesta olen myös kuullut että joissain on karkeutta piipussa että kupari tahtoo tarttua aika pian muutaman laukauksen jälkeenkin. Siksi olen niihin skeptinen.

Mistäs Tacticalia kandee lähtä kyselemään, olen nim nähnyt vain n.1500€ hintoja.

Mulla on siihen laittaa KAHLES kiikari, eli sen pitäs olla ihan  riittävä, ellei nyt sitte haluta enemmän suurennosta.
Белая смерть

mpj

Joensuun S.A.R (sisä ampumarata) Ja kyllä toimii...

kauko tuovinen

Olen ampunut kahdella Tikka T3 super-rostelilla 0.308 win ja ei manittavaa vaipottumista.Aseiden käynti erinomainen.

kauko tuovinen

Soitin Villen kellon Nikon kiikareista ,Nikonin hinta noin 556eur 6-20x44 AO.Arvion Nikonin hinnan väärin Zeiss kiikariin verraten.Nikon maksaa vain Zeiss verraten 1/3 että siinä on Nikonissa katetta.