Vaimennin, mutta mikä?

Aloittaja kippo, toukokuu 31, 2015, 09:21

« edellinen - seuraava »

HxM

Tuukka, millä tavalla SL6i-BL 300 BLK ja isoveljensä SL8i ovat optimoitu bläkkärille? Pienemmät ainevahvuudet kuin perusmalleissa?

Tuukka

Tuota kannattaa Ase Utralta kysyä.

rausku

Lainaus käyttäjältä: rausku - helmikuu 08, 2022, 11:14
No tuopa oli hyvä tieto.Tuota näppäryyttä mettä kivääriin juuri hakemassa ettei koko ajan tarvitsisi pöntön olla paikallaan.optima 50 näillä näkymin tulossa uuden swedun nenälle.15*1 pitäs kierteen olla.
Kyseinen vaimennin nyt koekäytetty ja hyvältähän tuo vaikuttaa.Näppärä tuo A-lock systeemi.

Ippe69

Lyhytpiippuiseen 223 pulttilukkoiseen pitäisi vaimennin hommata. Tulee osittain tukin sisään joten ~43mm isoin halkaisija. Ehkä hiomalla vielä 44mm menee jos muuten erityisen hyvä. Pituus ei juuri haittaa mutta paino jossain määrin.
Jaki 1 ollu mielessä. Onko siitä hyvää tai huonoa sanottavaa?
F&D 149:iä varmaan kokeilen ensin kun sellainen .30 reiällä jo on, mutta aimennisteho ainakin isommassa kiväärissä on ollu heikohko.

Valkoselkätikka

Mä kysysin yleisesti äänenvaimentimesta TA aseessa, onko siitä jotain haittaa itse ammumnassa? Jos unohdetaa kaikki se muu syy miks suujarrua käytetää änkkärii verrate, jakaa painetta haluttuu suuntaa ei lämpee  jne, mut jos vaan ammutaa radalla pitkää matkaa, onko suujarru jotenki parempi valinta ko äänenvaimennin? Ei se vissii vauhtinopeuksia pudota

Perkeleen_Luoma

Lainaus käyttäjältä: Valkoselkätikka - lokakuu 04, 2022, 18:10
Mä kysysin yleisesti äänenvaimentimesta TA aseessa, onko siitä jotain haittaa itse ammumnassa? Jos unohdetaa kaikki se muu syy miks suujarrua käytetää änkkärii verrate, jakaa painetta haluttuu suuntaa ei lämpee  jne, mut jos vaan ammutaa radalla pitkää matkaa, onko suujarru jotenki parempi valinta ko äänenvaimennin? Ei se vissii vauhtinopeuksia pudota

Vaimennin voi joskus antaa pientä lisäpontta nopeuksiin. Lähinnä väreily ja hitaampi jäähtyminen voi rata-ammunnassa kiusata. Toki paino ja painopisteen paikka muuttuu, jos ajatellaan tukematonta tai improvisoituja ampuma-asentoja.
Suujarru kun tehokkaammin liennyttää rekyyliä niin auttaa "reekyliväsymykseen", mutta toisille sitten kasvanut melu ja paineisku väsyttää enemmän.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Valkoselkätikka

Joo, kun kursseja käyny ni on annettu ymmärtää ettei ammattilaiset käytä änkkäiä, suujarru tai naturel, ni ihmetelly vain et onko siitä jotai haittaaki olevinas. Ite en kyllä misää olosuhteis sitä suujarrua laita jossei siitä oikeeta etuu oo (perus rata-ammunnas) on se flauiske ja paineaalto nii hirvee ja etenki jos viereine kaveri radal ampuu suujarrulla alkaa kyllä vituttaa nii ettei omast touhust tuu mitää

MOj

TA- kiväärissä sotakentällä käytetään lähes poikkeuksetta vaimenninta. Kilpailut erikseen.

HJu

Lainaus käyttäjältä: MOj - lokakuu 04, 2022, 21:21
TA- kiväärissä sotakentällä käytetään lähes poikkeuksetta vaimenninta. Kilpailut erikseen.
Sama käsitys. Ainoa syy miksi taistelukentällä joku ei käytä TA-hommissa vaimenninta on se että toimivia vaimentimia ei ole välttämättä aina saatavilla.

Kilpailut ja varsinkin treenit, joissa ammutaan paljon kerralla, on oma erikoistilanteensa.
Terveisin,

HJu

metsienmies

Ne joukot käyttävät joilla siihen resurssit ovat. On myös hyvin yksilöllistä ja tehtäväsidonnaista, kuinka kukin aseensa configuroi.

Valkoselkätikka

Just. Määku oon ollu siinäkäsitykses et just tositoimis sitä suujarrua käytetää, et se ohjailee sen paineen eteenpäi hallitusti ettei pölise ja ettei lämpökamerat nää sitä kuumaa änkkäripötkää mutta aina jotai uutta oppii 👍

Ippe69

Jarru nimenomaan kääntää paineen sivuille ja osittain taakse. Siihen sen rekyylinvaimennus perustuu. Samalla se aiheuttaa melkoisen pöläyksen joka helposti paljastaa sijainnin.
Vaimennin kyllä näkyy lämppärissä paremmin mutta siinäkin lämpösuoja auttaa paljon. Mikä kannattaa jo väreilynkin takia laittaa.