Kirjoittaja Aihe: Kiikaritähtäin  (Luettu 5181 kertaa)

mattix

  • *
  • Viestejä: 232
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #30 : Helmikuu 13, 2024, 22:26 »
Hyvä puheenvuoro. Vaikka kannuksia on näin melko lailla aloittelevana harrastajana vielä vähän puhua, mutta kyllä oma kokemus on että tosi pitkälle pääsee juuri sillä aseella ja optiikalla mikä sattuu löytymään kaapista ja tuskin TRG:n ja tonnin putken kanssa ihan pian tulee se raja vastaan että osuminen on kalustosta eikä ampujasta kiinni.
Mulla on TRG, jossa päällä ~tonnin putki (Delta Javelin). Olen tuota vertaillut aika moneen selvästi kalliimpaan ffp-tähtäimeen ja mm. parhaimpiin metsästysputkiin. Optisesti Swarovski Z8 on päiväkäytössä selvästi parempi ja Zeiss V8 taas hämärässä. M7xi tai PM2 nähden en todennut merkittävää optista eroa, vaikkakin erilaisissa olosuhteissa niitä varmasti on.

Totean siis, että jos tuo Delta kestää käyttöä ja säädöt pelaavat jatkossakin, niin en usko sen antaman suorituskyvyn olevan syynä osumattomuuteen. Kyllä mulle silti vaikka Zeissin S5 kelpaisi, jos niitä halvalla saisi ;D

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.060
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #31 : Helmikuu 14, 2024, 10:55 »
Mun ja kaverin Vortex pst2:ssa olisi tarve vaihtaa talviöljyt. Vastaavaan ongelmaan en saksalaisissa ole törmännyt.

Minä olen törmännyt kahdessa Schmidt & Benderissä. Kummassakin parallaksisäätö lopetti pakkasessa toimintansa kylmässä. Ja kuullut vielä useammasta vastaavaa, ettei nuo ihan yksittäistapauksia ollut.

Melkeen väittäisin että tämä on yleisempää premium luokan putkissa kun sovitukset yms ovat paljon tiukempia kuin budjettiluokan vehkeissä. Yleinen hyvä ohje on millä tahansa tähtäimellä että jos lähetään riehumaan koviin pakkasiin kannattaa parallaksi ja suurennos säätää valmiiksi oletetulle ampumaetäisyydelle sopivaksi juurikin jäätymisriskin takia. M7xillä en saanut mitään jäätymään vaikka radalla useasti käynyt alle 30 asteen pakkases mutta esim zeiss s3 huomaa että korotorni jäykistyy suht nopeasti pakkasissa.

Klpro

  • *
  • Viestejä: 316
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #32 : Helmikuu 14, 2024, 16:47 »
No jos varustebrassailuun lähtee niin tie on loputon. Ostaa sen mikä omaan käyttöön parasta ja joka on ennenkaikkea kestävä. Itselläni kaksi laadukkainta kiikaritähtäintä ovat vuonna 2010 ostettu käytettyinä.  Viimeisin ostos isorekyylisen suurriista-kiväärin päälle maksoi posteineen 300 euroa ja edellinen omistaja kertoi että halusi parempia hämäränäköominaisuuksia. No mikäs siinä.
JJ-94

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 676
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #33 : Helmikuu 14, 2024, 19:30 »
Mun ja kaverin Vortex pst2:ssa olisi tarve vaihtaa talviöljyt. Vastaavaan ongelmaan en saksalaisissa ole törmännyt.

Minä olen törmännyt kahdessa Schmidt & Benderissä. Kummassakin parallaksisäätö lopetti pakkasessa toimintansa kylmässä. Ja kuullut vielä useammasta vastaavaa, ettei nuo ihan yksittäistapauksia ollut.

Melkeen väittäisin että tämä on yleisempää premium luokan putkissa kun sovitukset yms ovat paljon tiukempia kuin budjettiluokan vehkeissä. Yleinen hyvä ohje on millä tahansa tähtäimellä että jos lähetään riehumaan koviin pakkasiin kannattaa parallaksi ja suurennos säätää valmiiksi oletetulle ampumaetäisyydelle sopivaksi juurikin jäätymisriskin takia. M7xillä en saanut mitään jäätymään vaikka radalla useasti käynyt alle 30 asteen pakkases mutta esim zeiss s3 huomaa että korotorni jäykistyy suht nopeasti pakkasissa.
Saattaa välyksetkin vaikuttaa mutta S&B:ssä ainakin vaseliinin pakkasenkestävyys on se ongelma.
Steinerin M7:n valmistaja lupaa toimivan -40 asteeseen asti. Silloin voi olettaa että kylmänkestoa on vähintäänkin mietitty, mikä ei ole itsestäänselvyys.
Ja oman kokemuksen mukaan steinerit toimii moitteettomasti ainakin -30 asti.

Jaz80

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #34 : Helmikuu 14, 2024, 20:05 »
Jos kiväärin hintahaarukka on 2.5-15k euroa, niin miksi ostaa katolle tonnin optiikka?? Ostaa ensin laatulasia ja kattelee lopuilla rahoilla alle toimivaa rautaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2024, 20:13 kirjoittanut Jaz80 »

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #35 : Helmikuu 14, 2024, 20:10 »
Rahaa harvoin on rajattomasti käytettävissä.  Ja kyllä ne 5ke kivääritkin aika harvassa ovat.

Tonnilla saa jo ihan toimivaa optiikkaa. Ja sen tähtäimen voi sitten päivittää jos/kun tarpeet tarkentuu ja lompakossa on taas riittävästi harrastusrahaa.
Terveisin,


HJu

Jaz80

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #36 : Helmikuu 14, 2024, 20:16 »
Rahaa harvoin on rajattomasti käytettävissä.  Ja kyllä ne 5ke kivääritkin aika harvassa ovat.

Tonnilla saa jo ihan toimivaa optiikkaa. Ja sen tähtäimen voi sitten päivittää jos/kun tarpeet tarkentuu ja lompakossa on taas riittävästi harrastusrahaa.
Niimpä niin. Osta ensin halpa ja sen jälkeen kalliimpi :-\ Mettäpyssyissä aikanaan oli Tascoa, Bushnelia, Leupoldia jne. Ei ikinä enään. Lasin pitää olla laadukasta ja jos näin on, niin yleensä kuoret toimii myös.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2024, 22:19 kirjoittanut Jaz80 »

Jaz80

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #37 : Helmikuu 14, 2024, 20:30 »
Sitäpaitsi laatulasi pudottaa hintaa hirveästi paljon vähemmän kuin yksikään kivääri käytettynä.

Laiskahemmo

  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #38 : Helmikuu 14, 2024, 20:45 »
Sitäpaitsi laatulasi pudottaa hintaa hirveästi paljon vähemmän kuin yksikään kivääri käytettynä.

Sinällään optiikka on aseeseen verrattuna enempi riskiostos käytettynä. Liikkeethän eivät ota kuin aivan kalleimpia laseja käytettynä vaihdossa, koska ne voivat olla niin monella tavalla rikki. Ja kuluttajien välisessä kaupassa on vain perävalotakuu...

Jaz80

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #39 : Helmikuu 14, 2024, 21:05 »
Sitäpaitsi laatulasi pudottaa hintaa hirveästi paljon vähemmän kuin yksikään kivääri käytettynä.

Sinällään optiikka on aseeseen verrattuna enempi riskiostos käytettynä. Liikkeethän eivät ota kuin aivan kalleimpia laseja käytettynä vaihdossa, koska ne voivat olla niin monella tavalla rikki. Ja kuluttajien välisessä kaupassa on vain perävalotakuu...
Niin perävalotakuu jos varastettua tai kaltoin kohdeltua. Jos kuitit osaa säilöä eikä rekisteröi omiin nimiin, niin mikä ongelma?
Puhuin laatulasista. Just kattelin, swaron z6 minkä ostin n.4v sitten linssin suojilla 2290e ,nyt käytettynä vastaava myynnissä 2390e. Puhuisin sijoituksesta. Siis uutena ostin ja en oo myymässä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2024, 21:13 kirjoittanut Jaz80 »

Jaz80

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #40 : Helmikuu 14, 2024, 21:45 »
Sitäpaitsi laatulasi pudottaa hintaa hirveästi paljon vähemmän kuin yksikään kivääri käytettynä.

Sinällään optiikka on aseeseen verrattuna enempi riskiostos käytettynä. Liikkeethän eivät ota kuin aivan kalleimpia laseja käytettynä vaihdossa, koska ne voivat olla niin monella tavalla rikki. Ja kuluttajien välisessä kaupassa on vain perävalotakuu...
Niin perävalotakuu jos varastettua tai kaltoin kohdeltua. Jos kuitit osaa säilöä eikä rekisteröi omiin nimiin, niin mikä ongelma?
Puhuin laatulasista. Just kattelin, swaron z6 minkä ostin n.4v sitten linssin suojilla 2290e ,nyt käytettynä vastaava myynnissä 2390e. Puhuisin sijoituksesta. Siis uutena ostin ja en oo myymässä.
Ja tuo yksilö mikä näkyy olevan myynnissä liikkeessä on perusversio ilman korotornia.

Jaz80

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #41 : Helmikuu 14, 2024, 23:03 »
Ja jos pitää vielä spämmätä, niin menkää liikkeeseen mikä myy swaro, leica,zeiss,s&b,steiner, amerikkalaiset ja meopta kivääri ja katselu optiikkaa. Ja kattokaa niiden läpi.
 Ylläreitä tulee ja mulle suurin ylläri on ollu Minox kuvan kirkkauden suhteen. Lähellä swaroa, zeissin kans aikalailla samoja. Meopta on kautta linjan vihreä(kellertävä) kuin hutisalo. Leica on optiikan(kamerakin) huippuosaaja ja sb, että steiner tekee lujia kahakkakamppeita.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2024, 23:06 kirjoittanut Jaz80 »

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 676
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #42 : Helmikuu 15, 2024, 05:09 »
Rahaa harvoin on rajattomasti käytettävissä.  Ja kyllä ne 5ke kivääritkin aika harvassa ovat.

Tonnilla saa jo ihan toimivaa optiikkaa. Ja sen tähtäimen voi sitten päivittää jos/kun tarpeet tarkentuu ja lompakossa on taas riittävästi harrastusrahaa.
Niimpä niin. Osta ensin halpa ja sen jälkeen kalliimpi :-\ Mettäpyssyissä aikanaan oli Tascoa, Bushnelia, Leupoldia jne. Ei ikinä enään. Lasin pitää olla laadukasta ja jos näin on, niin yleensä kuoret toimii myös.

Meopta ei ole tasco eikä bushnell.
Tonnin meopta tai vortex tiputtaa hintaa uuteen verrattuna ~300 ja hinta jää aikalailla siihen. 400e Falcon vielä paljon vähemmän.
3 tonnin putkea ei taas oikein saa 2500 kaupaksi käytettynä. Siitä voi äkkiä laskea millä tulee enemmän tappiota. Steiner on mulle ollu ehdottomasti kallein virheostos kiikareista, vaikka noita paljon halvempiakin on ollu.
Laatuputki on hyvä valinta jos varmasti tietää mitä haluaa. Harvoin aloittelija tietää, eikä usein kokeneempikaan harrastaja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2024, 05:15 kirjoittanut Ippe69 »

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.048
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #43 : Helmikuu 15, 2024, 09:38 »

Steiner on mulle ollu ehdottomasti kallein virheostos kiikareista, vaikka noita paljon halvempiakin on ollu.
Laatuputki on hyvä valinta jos varmasti tietää mitä haluaa. Harvoin aloittelija tietää, eikä usein kokeneempikaan harrastaja.

Sama. Kohtuu määrän tähtäimiä omissa käsissä pyöritelleenä voin olla samaa mieltä. Ennen kuin on tutkinut vähän tarkemmalla seulalla eri merkkejä ja niiden specsejä ja niiden paikaansa pitävyyttä, viimeistelyä, rakennetta, ym. Voi tulla yllätyksiä ja pettymyksiä ns. premium tähtäintenkin suhteen. Itsellä janan plusmerkkisessä päässä on Leica PRS PRB ristikolla. Tähän asti parasta tähtäinrintamalla, mitä on koskaan ollut.

Tarzan

  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Kiikaritähtäin
« Vastaus #44 : Helmikuu 15, 2024, 11:17 »
Eiköhän noissa tonnin putkissa Delta Javelin ole sieltä kovimmasta päästä. Itse olin todella positiivisesti yllättynyt sen kirkkaudesta ja selkeydestä noin 20x suurennokseen asti.