Peuralan Asepajan piiput?

Aloittaja Sapööri, syyskuu 01, 2014, 15:37

« edellinen - seuraava »

rum

Minkämoisia kasoja tako 300M.

AML

Itellä Peuralan piiput 338LM ja 6mm BR Norma. LM mahtaa olla vuodelta 2017 ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Aidosti 0,5 MOA peli, eikä millään yksittäisellä 3lks kassalla mitattuna. Mielestäni ei kuparoi mitenkään poikkeuksellisesti. Sama homma 6mm kanssa. Se tuli mulle käytettynä ja piipun iästä ei tietoa.

Patruuna

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - marraskuu 10, 2022, 10:43
Itellä on n 1.5 kk sit valmistunut 6.5 piippu Artolta, tehdas 8g scenu kävi jo 6mm kasan ensimmäisen 30lks sisällä, eikä tehdas/itseladattu (katoin vaan 0.2 irti rihloista ja 95% taulukkomaksimista)scenu ole yli 0.5moa kasaa käynyt 300m matkalle. Laukauksia piipulla vähä vajaa 100 joten "sisäänajo" käytännös vielä kesken mutta käy ja kukkuu. Jouduin tosin metästystä varten vaihtamaan jo vanhan piipun takas, joten hetki menee kun tulee enemmän laukauksia 6.5 piipulla.

Arton piippu on ainut mitä olen sisäänajanut ja hänen ohjeillaan, ja kyllä sen huomasi jo 20lks jälkeen että ainakin piipun puhdistus nopeutui huomattavasti.

Kuparointi on omasta mielestä täysin yliliioiteltu ongelma. Ellei piipussa ole purse joka kerää kuparia vain yhteen kohtaan, ei pienestä kuparifilmistä ole muuta kuin hyötyä.

Hyvä metästyspiippu ei saisi paljon kuparoida koska käyti pitää pysyä mahdollisimman vakaana. Sellaiseen ei rajusti kuparoiva pysty kun piipun sisäpinta muuttuu koko ajan.

Saisipa jostain edullisesti tikan piippuja.. Vai joko nämä peuralat toimii? Mainostaa kyllä sivuillaan että piiput kolvataan, mutta miten käytännössä? Mielellään kotimaisen piipun laittaisin vanhaan L461. Vanha Mäkinen syöpynyt niin ruman näköiseksi.

rum

Metsästys piipulla kuparoinnilla mitään merkitystä, kovia kuparoimaan oli ne Tikkakosketki. Itelläki eka 300WM oli moinen sen jälkeen Mäkinen aivan hirveä.

Nykyinen Shilen aivan toista maata, aloitin hiljan tuon piipun testaamisen kun sain viimein pikatinnyn paikoilleen ja kasakiikiikarin paikoilleen,

Eka 5+5 sarja 300M olisko alle 0,4moa kun Ta foorumilla ollaan 3 eri kuulaa taulussa.

Noista Tikkakosken piipuista olisko 80 luvulla oli  Hämäläinen valitellu tuosta kuparoinnista, ei kannata haaveilla noista vanhoista, nykyään saa vaikka minkälaista kankia kun haluaa,

J-MK

Minä teetin 260 rem piipun Peuralalla joskus 2015 2016 aikoihin. Ammuskelin sisään 50 laakia Sako Rangea ja sitten latasin 8 gramman scenulla melko kuuman latauksen millä kävi käytännössä kokoajan 0.4MOA/5lks. Noin 100-120 laakin jälkeen kasa alkoi vähän kasvaa. Puhdistin sitten aina hieman huolellisemmin ja taas oltiin samassa 0.4 käynnissä. Tämä kaava toistui koko sen 500-600 laukauksen ajan minkä tuo kivääri minulla oli. Mitään varsinaista kuparinpoistoa en koskaan tehnyt. Olin tyytyväinen ja harmittaa ohuesti edelleen että myin tuon kiväärin. Ase on nyt jo kolmannella omistajalla ja kuvien perustella käy edelleen erittäin hyvin.

Valkoselkätikka

Lainaus käyttäjältä: Patruuna - huhtikuu 11, 2023, 20:14
Itellä on n 1.5 kk sit valmistunut 6.5 piippu Artolta, tehdas 8g scenu kävi jo 6mm kasan ensimmäisen 30lks sisällä, eikä tehdas/itseladattu (katoin vaan 0.2 irti rihloista ja 95% taulukkomaksimista)scenu ole yli 0.5moa kasaa käynyt 300m matkalle. Laukauksia piipulla vähä vajaa 100 joten "sisäänajo" käytännös vielä kesken mutta käy ja kukkuu. Jouduin tosin metästystä varten vaihtamaan jo vanhan piipun takas, joten hetki menee kun tulee enemmän laukauksia 6.5 piipulla.

Arton piippu on ainut mitä olen sisäänajanut ja hänen ohjeillaan, ja kyllä sen huomasi jo 20lks jälkeen että ainakin piipun puhdistus nopeutui huomattavasti.

Kuparointi on omasta mielestä täysin yliliioiteltu ongelma. Ellei piipussa ole purse joka kerää kuparia vain yhteen kohtaan, ei pienestä kuparifilmistä ole muuta kuin hyötyä.

Hyvä metästyspiippu ei saisi paljon kuparoida koska käyti pitää pysyä mahdollisimman vakaana. Sellaiseen ei rajusti kuparoiva pysty kun piipun sisäpinta muuttuu koko ajan.

Saisipa jostain edullisesti tikan piippuja.. Vai joko nämä peuralat toimii? Mainostaa kyllä sivuillaan että piiput kolvataan, mutta miten käytännössä? Mielellään kotimaisen piipun laittaisin vanhaan L461. Vanha Mäkinen syöpynyt niin ruman näköiseksi.

Miksiköhän tikka ei myy irtopiippuja t3 aktioon, bulkkina kun niitä sorvaillan voisi niitä irtonakin myydä. Itsekin olis muutamalle tarve, mutta ei niin paljoa että viittis 1000€/kpl maksaa että seppä tekee.

rum

Koheltaja

Sakon bisnes on aseiden valmistamisessa ja kaikki piiput menee aseisiin eikä niitä riitä myyntiin. Maailma on täynnä piippuvalmistajia jotka tekee vähintään yhtä laadukkaita piippuja joita saa tilattua seppien kautta tai aihiona jälleenmyyjiltä. Vaikka Sakon tekemät piiput ovat hyviä mutta ei ne nyt niin erinomaisia ole että niiden saatavuuden puutetta kannattaa surkutella sen enempää.

Lothat Walther on helpoiten saatava piippuaihio ja on tolkun hintainen sekä käynniltään aika samaa tasoa kun Sakon piiput, kunhan seppä on tehnyt pesityksen ja asennuksen huolella. Tunnetuimmat jenkkipiiput on käynnin osalta varma valinta mutta aihion hinnat lähtee liikkeelle +500€.
Kylätason ampuja

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Valkoselkätikka - toukokuu 17, 2023, 22:43
Lainaus käyttäjältä: Patruuna - huhtikuu 11, 2023, 20:14

Miksiköhän tikka ei myy irtopiippuja t3 aktioon, bulkkina kun niitä sorvaillan voisi niitä irtonakin myydä. Itsekin olis muutamalle tarve, mutta ei niin paljoa että viittis 1000€/kpl maksaa että seppä tekee.

En tiiä miltä sepältä kyselet, itse en maksanut tonniakaan vaikka tuli samalla piippu, vaimennin ja irroitustyökalut.

MikaS

Ippe69

Peuralalla piippu asennettuna ~650 euron luokkaa. Samanverran Ensiolla Peuralan piippu tai Lothar Walther. Jos Sako myisikin niin ei ainakaan halvemmalla.
LW piippuja saa myös aihiona muistaakseni ~300 euroa jos ei allekin niille joilla on itsellä vehkeet sen asennukseen.

HxM

En oikein saanut aselaista selvää, että saako piipun tehdä itse aihiosta ja käydä vain näyttämässä Poliisille vai vaatiiko se jonkun erityisen luvan?

HJu

Asenosan valmistusluvan vaatii jotta voi tehdä luvanvaraisen aseen osan kuten piipun. Eli se uusi piippu ei voi vaan "ilmestyä jostain".

Tarkemmin aselaki 19 a pykälän 2) momentti ja aselain pykälät 42 ja 42a.
Terveisin,

HJu

Kumpumäen seppä

19 § (7.6.2019/724)
Poikkeukset luvanvaraisuudesta
Luvanvaraista ei ole:

2) siihen ampuma-aseeseen tarkoitetun aseen osan varaosaksi hankkiminen ja hallussapito, johon hankkijalla tai hallussapitäjällä on hallussapitoon oikeuttava lupa, kuitenkin enintään siinä määrin, että varaosiksi hankittujen aseen osien avulla ei voi koota toista ampuma-asetta;

Hieman nämä asiat ovat tulkinnanvaraisia. Eikä sitä oikeata tulkintaa ole saatavissa muulla tavalla, kuin kokeilemalla, ja tarvittaessa oikeudessa asia ratkaisemalla, mikä ei välttämättä ole se viisain tapa. Varaosaksi saa siis hankkia piipun. Hankinta tapaa ei mielestäni ole missään määritelty. Onko se hyväksyttävämpi tapa ostaa se asesepältä, asekauppiaalta tai yksityishenkilöltä, sen sijaan, että sen tekisi itse piippuaihiosta. Itse en ainakaan osaa tulkita, ettei itse tekeminen olisi hankkimista. Mielestäni se on hankkimista, vaikka kairaisi umpitankoon reiän, rihlaisi sen, ja sovittaisi aseeseen. Poliisille tuo on käytävä näyttämässä, ja osaan on merkittävä myös valmistaja, jonka kirjaavat kyllä järjestelmään. Vastuu tietysti on valmistajalla.

HJu

Hankkiminen on eri asia kuin valmistaminen.

Sanatarkasti aselaki sanoo:

19 a § (7.6.2019/724)

Kielto valmistaa ampuma-ase, aseen osa tai patruuna tietyissä tilanteissa

Ampuma-asetta, aseen osaa tai patruunaa ei saa valmistaa:

1) laittomasti Suomeen maahantuoduista tai siirretyistä taikka Suomessa laittomasti kaupatuista aseen osista tai patruunan osista;

2) ilman siihen tarkoitukseen myönnettyä lupaa; tai

3) ilman, että ampuma-ase tai aseen osa merkitään 110 b §:n mukaisesti ja ilmoitetaan 25 tai 42 c §:n mukaisesti asetietojärjestelmään.

Patruunaa ei saa valmistaa ilman lupaa muutoin kuin omaan henkilökohtaiseen käyttöön sellaiseen ampuma-aseeseen, jonka hallussapitoon valmistajalla on lupa.

-----

Aselaista on monenlaisia tulkintoja mutta tuota pykälää on aika mahdoton tulkita niin että aseen luvanvaraisen osan ( esim. piipun) valmistaminen ei vaatisi lupaa.

Terveisin,

HJu