Bipodilta ammunta; työntö vai veto?

Aloittaja Poikma, kesäkuu 03, 2014, 16:47

« edellinen - seuraava »

Finnfire

Joo-o, olis varmaan pitänyt jättää "erilaisen erikoismiehen erikoislinkki" jakamatta kun foorumin omat erikoismiehet tietää kaiken paremmin.  :roll:

Mutta vakavasti puhuen, en itse tunne ainuttakaan ta-harrastajaa ja kaikkea en jaksa rueta opettelemaan perse edellä puuhun nousemalla, siispä jäljelle jää internetin ihmeellinen maailma. Sitä en vaan käsitä miten linkin jakaminen torppaa automaattisesti oman kokemuksen?

HJu

Turha ottaa hernettä nenään. Ampuu niin kuin hyväksi havaitsee. Ei siihen kenenkään hyväksyntää tarvita.
Terveisin,

HJu

Finnfire

Pääasia, että ampuu.

Senekisu

Lainaus käyttäjältä: Finnfirefoorumin omat erikoismiehet tietää kaiken paremmin.  :roll:
 :D  +1

Itse tykkään työntää, tuntuu että saa paljon rennomman asennon aseen taakse ja samalla ase tulee saatettua kahden vastakkaiseen suuntiin vaikuttavien voimien väliin. Tuntuu että on paremmin balanssissa vehjes, vähän sama kuin kuormaa sitoisi, estetään liikkumavara mahdollisimman moneen suuntaan :shifty:

Ärmätti

jos työnnön ja vedon voimat on aina samat niin molemmat toimii. Tavallaan työntö on helpompi oppia tekemään samalla tavalla kuin veto (metallin+tukin jousto vs lihaksisto). Jos on kokenut ampuja niin omaa hyvän tuntuman jo tiukkaukseen. Jos tiukkaa samallatavalla aseen ja makaa aseen takana muuten kuin hiekkasäkki niin homma pelaa. Tiukkauksesta johtuva lihastonus voi muuttua/siirtyä muualle kroppaan ja osumat tällöin hieman vaeltaa. Omasta mielestä tiukkaus virhe ei vaikuta osumaan niin paljoa kuin se ettei saa työntöä (load bipod) voimaa samaksi tai unohtaa se ajoittain kokonaan. Lisäksi monesti jalat luistaa myös eri alustoilla eteenpäin ja tällöin tämä on vaikeaa. Siksi itse suosin normi tiukkaamista.

Itse kun ammun lähes aina hihnatuelta niin teen periaattessa molemmat konstit aina. Työnnän hihnaa vasten ja tiukkaan olkapäähän. Ihmetys kärpäsiä tulee itselle enemmän bipodituleta kuin hihnalta. Makuu ammuntaankaan ei ole sitä yhtä ja ainoaa toimivaa asentoa tai tyyliä. oppikirjen mukaisilla täysin verheellisillä ampumaasennoillakin kun on olympiavoittoja otettu. Pääasia on että saa rekyylit otettua suoraan ja samalla tavalla joka kerta

Koheltaja

Erästä ansioitunutta kirjallisuudesta ja sellulloosafilmiltä tunnettua ja ansioitunutta roolihahmoa lainatakseni.

"Tähtää, tähtää hyvin tarkkaan, ja ammu ensin. Yhen sekunnin etumatka riittää. Silviisii se on."

Ampumatekniikassa turha monimutkaisuus on teknistä tietämättömyyttä. On aivan sama minkälaista tekniikkaa kukin käyttää koska jokaisella meillä on omat perverssiot ampuma asennon osalta, tärkeintä on että paukku lähtee aina yhtä harkitun rennosti. Sillä niitä osumia tulee, radalla, ei netin ääressä. Mars sinne ampumaradalle laukomaan reikiä pahviin tai kilauttamaan pleittejä.
Kylätason ampuja

SO

Erikoismiesten erikoislinkeillä tarkoitin että joskus on hyvä miettiä itse asioita eikä vaan tehdä kuten muutkin. Tästä joskus aiemkin oli jo puhetta että meillä on Suomessa ta-osaaminen harrastustasolla äärimmäisen korkealla tasolla ja ollut sitä jo ennen internetin-kulta-aikaa. Esimerkkeinä vaikka se että MSR ristikko on nykyisin jo viranomaisillakin käytössä, heillä jotka olevat tulevia ex-naivisiil heppuja ynnä muita. Eikä varmaan liene ihan sattumaa että Hodnett ampuu mielellään TRGllä vaikka jenkeistä saa Remingtoniakin samoin kuin lähes jumalana pidetty herra Litz. Yleensä tuntuu hylsyinäkin olevan vielä Lapuan hylsyt. Toki, paskoillakin kamoilla voi onnistua kunhan osaa käyttää niitä...

Finnfire

Totta kaikki. Oikea, tai sanoisinko itselle sopivin, ampumatekniikka löytyy itse kokeilemalla ja soveltamalla. Taidankin itse seuraavalla ratareissulla kokeilla minkälaisia tuloksia syntyy bipodia vetämällä. Ihan vain testin vuoksi.

Decies

http://i.pikstra.net/wLK/m78fCb5.gif">

Tyyli on vapaa mutta pakollinen. Työnnän oikeastaan yhtä usein kuin vedänkin. Usein hutilaaki...  :whistle:

Pahoittelen että liitin erikoistilanteen, toivottavasti kukaan ei loukkaannu  :think:

Kyllä itse tulee nojattua eteen ja hyvä lähtö on kun näkee luodin matkallaan.
[i]Ei tämä niin vakavaa ole...[/i]

mika

wäkewä +1. Ed kirjoittajalla tyyli kohdallaan. Britannialaista laatuako?:)
CHAIRBORNE - USB Troop

JL

Lainaus käyttäjältä: Antero HEn tiedä tulkitsinko väärin, mutta... Oma tulkintani tuosta bipodin ja piipun asettamisesta suoraankulmaan oli tekstin

luettuani erilainen. Eli koko ajan olisi puhuttu jalkaterien, polvien, selkärangan, kyynerpäiden ja bipodin osalta yläkuvannosta

käsin. Tällöin suorakulma syntyisi podin jalkojen väliin vedettävän linjan ja piippulinjan suorastakulmasta.

Mitenkä muut tulkitsivat ko. asian?

Viestintä on selvästikin vaikea laji. Varsinkin jos joudutaan rajoittumaan yhteen viestinnän lajiin (esim. tekstiin ko. tapauksessa)

en katsonut videolinkkiä- mutta suorassa aseen takana tai "rekyylilinjalla"  oleminen olkapäät 90 ast kulmassa aseeseen liitetään usein piipun hyppäämisen hillintään. Tyyliä suosittelee esmes P Salo +15v sitten painetussa TA-kirjassaan- käytettäväksi kovarekyylisten aseiden kuten M82 kanssa.

WhoEver

Näissä tekniikka kysymyksiin vastatessa monesti tuntuu vanhemmilta/kokeneemmilta harrastajilta unohtuvan, että tätä sivustoa lukee paljon myös harrastuksen alussa olevia ihmisiä. On paljon helpompi asia oppia "oikea" tekniikka heti harrastuksen alussa, kuin sitten koettaa niitä "väärin tehtyjä" asioita kitkeä myöhemmässä vaiheessa pois.

Oikealla tekniikalla se kehittyminenkin tapahtuu huomattavasti nopeammin, eikä "tuhlata" aikaa vain kokemuksen/kokeilujen tekemiseen. Omaa tietoa ja kokemusta jakamalla meillä on myös tulevaisuudessa niitä maailman huippuampujia Suomessa.  :think:

T. Pitkänmatkan ammunnan aloittelija, muissa lajeissa ihan hyvä ampuja.

Decies

Jostain ei välttämättä voi oikaista kokeneempien ohjeilla vaan työ on tehtävä itse.

JL:n mainitsema Paulin ohjeistama asento on tukeva ja ottaa rekyyliä hyvin kroppaan pitkittäissunnassa, korostuu varsinkin .50cal väljyydellä (isot pojat kertonu, ressuraasu ampuu näillä vain unissaan). Kuitenkaan tuota ideaalista asentoa ei aina ole mahdollista käyttää. Tuliasemassa voit joutua ampumaan kiven takaa, ala-tai ylämäestä, ase 45 asteen kulmassa... Joten asento vaihtelee ja reenatessa huomaa miten itse kokee parhaaksi, työntää vai vetää asetta ja pitääkö sille jutella hieman mukavia ennen kuin edes lataa  :roll:

Lähtisin siitä että asento ja tuenta on hyvä kun näkee koko ajan mitä maalilla tapahtuu - mikä vaikutus, eli piippu ei liiaksi pomppaa jolloin mahdollisimman nopeasti saa paikon päästää "samaan tuuleen" ristikkokorjauksella.

Viisaammat korjatkoon.

Mika, ei britti tärähdä noin. Musta tuntuu että kyseessä on joku itämainen tuote  :think:
[i]Ei tämä niin vakavaa ole...[/i]

Senekisu

Lainaus käyttäjältä: Decies
Mika, ei britti tärähdä noin. Musta tuntuu että kyseessä on joku itämainen tuote  :think:

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_65">http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_65

er

Itse vedän perää tiukasti olkaani kaikilla muilla asein paitsi piekkarilla ja ilmakolla. Tämä ei kuitenkaan tosiaan tarkoita etteikö työntö voisi toimia yhtä hyvin, kun on asian harjoitellut. Makuasia.Jos hallitse molemmat niin uskoisin että tästä on hyötyä.

Ainoa asia jolla voin vetoa perustella paremmaksi on repun ym päältä ampuminen. Jos topparia ei ole niin työntö ei ole mahdollinen. Eli repulta/oksanhaaralta/hiekkasäkin päältä ammuttaessa tekniikka on tällöin sama.

Työnnöstä voi nähdäkseni olla hyötyä erityisesti jos perän ja maan väliin tulevalla hiekapussilla/monopodilla ei saa asetta tuettua riittävän hyvin. Tälläinen tilannehan tulee bipodin jalkojen ollessa korkealla.
Train hard--->Fight easy