6,5x55 SE pitkälle matkalle

Aloittaja galwran, lokakuu 15, 2013, 15:08

« edellinen - seuraava »

JL

Omien kokemusteni mukaan piipun tarkkuus tulee sisäpuolelta.

Esim huipputarkka 26" piippu ei huonontunut yhtään 4" lyhennyksellä ja urittamalla. Jopa päin vastoin.

Grs

Nyt on tullut testailtua lataushommia tuohon omaan cip minimi pesäiseen T3/krieger yhdistelmään. Tehtaan 8g scenu käy ihan ok kasaa (25mm@100m, 25 laukauksen kasa) ja tehtaan mega käy piirun tiukempaan nippuun. Itse olen ladannut 8g scenua N550 aineella, mutta ei löydy käyntiä millään. Parin laukauksen tuurikasan voi saada, mutta ei kunnon käyntiä vaikka mitä tekisi. Autamatta jää tehtaan latauksille. Tehtaan kuulasta ei ole tullut vauhteja katsottua, mutta tuo itse ladattu lähtee +860m/s jo taulukkominimillä ja taulukko maksimi ei anna painemerkkejä, mutta kyytiä on +920m/s.

Ajatuksena oli ottaa testiin vielä lisäksi 9g scenua sekä noita L scenuja, ja ottaa N160 ja MRP ruuti työnalle. Jospa noilla alkaisi käynti löytyä, ja vauhti varmasti riittää linnustukseen jos N550 antaa jo tuollaista haipakkaa.

Pasi P

Ite kanssa tapellu tuon 8g scenun kanssa, ladattu N550 ja N160 jyvillä ja 80mm pituuteen. Ase vakio T3 varmint ss ja käynti oli semmosta vajaata moaa, teki mitä vaan. Sitten lyhensin latauspituutta 78.5mm asti ja sieltä löyty käynti N550 ruudilla, 100m tulee semmosta 7-15mm kasaa/5lks ja viikonloppuna kävin pari kasaa ampumassa 500m, eka kasa levis ihan kuskista johtuen kun tuli yksi laukasuvirhe, jos sitä huonosti lauennutta ei lasketa niin eka kasa oli 65mm/4lks ja toinen kasa onnistu jo ihan ok ja se oli 44mm/5lks. Ammuin ihan bipodilta ja nyrkki perän alla.

Otso Lovikka

Lainaus käyttäjältä: Pasi PIte kanssa tapellu tuon 8g scenun kanssa, ladattu N550 ja N160 jyvillä ja 80mm pituuteen. Ase vakio T3 varmint ss ja käynti oli semmosta vajaata moaa, teki mitä vaan. Sitten lyhensin latauspituutta 78.5mm asti ja sieltä löyty käynti N550 ruudilla, 100m tulee semmosta 7-15mm kasaa/5lks ja viikonloppuna kävin pari kasaa ampumassa 500m, eka kasa levis ihan kuskista johtuen kun tuli yksi laukasuvirhe, jos sitä huonosti lauennutta ei lasketa niin eka kasa oli 65mm/4lks ja toinen kasa onnistu jo ihan ok ja se oli 44mm/5lks. Ammuin ihan bipodilta ja nyrkki perän alla.

millaisia vauhteja olet saanut tuon 8g scenar ja N550 yhdistelmällä ja missä lämmöissä ko. vauhdit on saatu? Kuinka paljon lähtönopeus vaihtelee?

Mulle tuli just Tikan M658 Borderin 5R(600mm) piipulla ja pitäis alkaa ihmettelemään noita 6.5 lataushommia.

Pasi P

920m/s on suunnilleen nopeus tuolla 8g scenulla ja n550 ruudilla, latausta en nyt just ulkoa muista. Viimeks kun ammuin 5lks mittarin läpi, niin tais olla 5m/s hitaimman ja nopeimman ero, tosin jostain kumman syystä mittari näytti liian alhaisia nopeuksia muutenkin, voi olla että näyttää mitä sattuu kun sai vähän osumaa ja joku helisee sisällä :) N160 ruudilla ladatuissa nopeus tais olla aikalailla tasan 900m/s. Niin ja mittaukset on tehty +22c lämmössä.

SO

Oma 6,5x55 lataus Mäkisen 600mm piipusta Fed215 nallilla, 8g Scenarilla ja N550 ruudilla kulki +20C 890m/s. Tämä oli määritelty niin että 300m zerolla pystyi ristikolla ampumaan 1km (ristikossa 10mrad).

Otso Lovikka

Kiitoksia vastauksista :) Hommaan Fedin 215:sta ja N550 ruudiksi. Väittävät maailmalla, että toi 5R rihlaus antais parempia vauhteja perinteiseen nähden...nähtäväksi jää ja toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato.

Pasi P

Nyt latasin uudella ruutierällä (N550) ja samalla latauksella (45.5gr) lp 78.6mm, lisää noita scenareita kun vanhat on ammuttu. Nopeudet tippu 885-890ms tasolle, mitattu n.15c lämmössä. Aika iso ero ruudissa edelliseen satsiin verrattuna, lämpötilaero ei tuota selitä kun ei ole ku. 7c eroa. Osunta oli siitä huolimatta loistavaa ainakin 100m kun kohdistusta tarkastin samalla kun nopeuden mittasin.

Otso Lovikka

Voipi varmaan olla lämpötilan ja ruutierän yhteisvaikutus. Teitkö tuossa välissä kuparinpoistoa/suurempaa putsausta? Kaverilla oli trg:llä suurensuuri ero kun teki kunnon putsauksen, likaisena nousi paineet ja lähtönopeus oli selkeästi kovempi.

Pasi P

Joo, itseasiassa sitä kävin itekkin epäilemään, kun putsasin piipun kunnolla vähän aikaa sitten. Oli ylimenossa tukkeumaa niin timantilla putsailin sen ja samalla kuparit poistin piipusta. Pitää seurata tuota nopeutta että mihin se muuttuu ajan saatossa. Voi olla, että tuo putsaus on se suurin syyllinen tässä tapauksessa.

haivula

Lainaus käyttäjältä: Pasi PNyt latasin uudella ruutierällä (N550) ja samalla latauksella (45.5gr) lp 78.6mm, lisää noita scenareita kun vanhat on ammuttu. Nopeudet tippu 885-890ms tasolle, mitattu n.15c lämmössä. Aika iso ero ruudissa edelliseen satsiin verrattuna, lämpötilaero ei tuota selitä kun ei ole ku. 7c eroa. Osunta oli siitä huolimatta loistavaa ainakin 100m kun kohdistusta tarkastin samalla kun nopeuden mittasin.

Mulla kävi sama homma toiseen suuntaan, eli vauhdit nousivat lähes tuon verran. Voi olla syynä muutkin asiat kun ruutierän vaihto, mutta tästä opi sen että nopeudet on pakko testata aina kun ruutipurkki vaihtuu.
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

Poikma

Kyllä se isokin lähtönopeusvaihtelu ruutierän vaihtumisesta johtuen on melkeinpä enemmän sääntö kuin poikkeus....joskin noin suuressa vaihtelussa voi olla jo muitakin tekijöitä.

Itse olen todennut tuon ampuen samalla ratakäynnillä eri ruutierällä ladattuja patruunoita, jolloin piipun likaisuus, lämpötila tms. ei ole voinut vaikuttaa tuloksiin.

Muistan jonkun minulle kertoneen että kun ruutia tehdään, pyrkimys on tiettyyn ruutiin, esim. N560, mutta lopullinen tyypin "leimaus" tehdään vasta ruutierän koepolton / todetun palonopeuden jälkeen. Eli jos erä onkin palonopeudeltaan lähempänä N550:a, se leimataan N550:ksi.

haivula

Lainaus käyttäjältä: PoikmaKyllä se isokin lähtönopeusvaihtelu ruutierän vaihtumisesta johtuen on melkeinpä enemmän sääntö kuin poikkeus....joskin noin suuressa vaihtelussa voi olla jo muitakin tekijöitä.

Itse olen todennut tuon ampuen samalla ratakäynnillä eri ruutierällä ladattuja patruunoita, jolloin piipun likaisuus, lämpötila tms. ei ole voinut vaikuttaa tuloksiin.

Muistan jonkun minulle kertoneen että kun ruutia tehdään, pyrkimys on tiettyyn ruutiin, esim. N560, mutta lopullinen tyypin "leimaus" tehdään vasta ruutierän koepolton / todetun palonopeuden jälkeen. Eli jos erä onkin palonopeudeltaan lähempänä N550:a, se leimataan N550:ksi.

Kiitos tiedosta. En tosin tiedä halusinko tämän asian tietää, kun oli aikaisemmin vähän ruusuisempi kuva näistä ruudinvalmistushommista :)

Eilen taas radalla kokeilemassa. Aivan hukassa olen latauksen kanssa. Vaikuttaa jo psykosomaattisesti kun ampuja heikkenee käynnin kanssa samaa tahtia. "Pitäkää v!#u tunkkinne" periaatteella kun lähettää luodin matkaan niin ei siitä voi paljoa odottaakkaan. Rutinoituneempi kaveri kyllä testasi kanssa eikä ne kasat sikariksi kuitenkaan muuttuneet.

Tiedä sitten onko piipun vaihto edessä. Ajattelin vielä lähteä "tyhjältä" -  latauspöydältä  testailemaan ja kokeilemaan. Aseella on ammuttu semmonen maksimissaan 3000-4000 kutia. Tosin melko kovilla lähdöillä (920-940), mutta ylimeno näyttää silmämääräisesti ehjältä.

... jaa taisi mennä vähän offtopiikiksi, nyt kun otsikkoa katselin.
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

Pasi P

Lainaus käyttäjältä: PoikmaKyllä se isokin lähtönopeusvaihtelu ruutierän vaihtumisesta johtuen on melkeinpä enemmän sääntö kuin poikkeus....joskin noin suuressa vaihtelussa voi olla jo muitakin tekijöitä.

Näin minäkin olen tuon ruudin valmistamisen ymmärtäny, tuosta palonopeudesta johtuvia heittoja tulee väkisinkin. N100-sarjan ruudeilla ei oo vaan koskaan tullu isoja heittoja ni ihmettelin kovasti tätä yhtäkkiä ilmaantunutta nopeuden laskua.

volomari

Alkanu taas pitkästä aikaa kiinnostamaan tuo rata-ammunta. Nyt kaipaisin pariin simppeliin kysymykseen jonkinlaisia vastauksia.

Tällä hetkellä ihan perus T3 ss lite, jota olen käyttänyt lähinnä metsästykseen. Radalla en ole saanut asetta käymään tyydyttävällä tavalla. Kasa on 99% aina sellainen kolmion mallinen ja osumien eteisyys toisista noin 30mm/100m. Ammun samalle matkalle 9.3x62 T3:lla, josta piippua lyhennetty 50mm ja vaimennin nokalla samaa reikää, eli väittäisin, että vika löytyy ko aseesta. Varsinkin kun kuuspuokissa on herkistin auttamassa laukaisua.

No, asiaan. Olenko ymmärtänyt oikein, että tuossa 6.5x55 kaliberissa piipun pituudella on kohtalaisen paljon merkitystä aseen käynnin suhteen? Eli noita 20" piippuja ei kannate edes harkita? Olen ajatellut, että vaihtaisin tuon nykyisen ihan perus T3:n varminttiin 600mm piipulla. Paraneeko käynti, vai onko se näiden T3:n kans vaan tuurissaan mitä sattuu saamaan? Ampumamatkat mulla olis 100-500m.

Toinen vaihtoehto on löytää sellainen tehdaspaukku, joka käy tuolla nykyisellä aseella tarkasti. Vaan mistä sellainen? Lataaminen ei ole vielä ajankohtainen asia, katsoa ensin miten alkaa maistumaan tuo rata-ammunta.