Piipun pituuden vaikutus tarkkuuteen (.308)?

Aloittaja Ossi_v, kesäkuu 24, 2004, 18:07

« edellinen - seuraava »

Ossi_v

Kuinka pitkä tulisi .308 kiväärin piipun vähintään olla, ettei ballistiikka kärsi piipun lyhyydestä? Onko joku piipun pituus optimi, vai riippuuko pelkästään latauksesta?

Ta-kivääreiksi suunnitelluissa aseissa piiput ovat usein yli 60 cm, mutta mm. jotkut kasa-ampujat käyttävät huomattavasti lyhyempiä. Lähinnä mielessä on ase+vaimennin-yhdistelmän saaminen kohtuullisen kompaktin mittaiseksi.

Ossi

Koheltaja

.308:lla pärjää jo 500mm piipun pituudella jos ei mahottomia nopeuksia halua tavoitella, silloin ase jää vaimennettunakin kompaktin kokoiseksi ja toimii paremmin supuilla.

Jos taas haluaa kaiken irti lähtönopeuksissa niin silloin mahdollisimman pitkä, itsellä oli muistaakseni 680mm pitkä piippu TRG:ssä ja hyvin pelitti.

Kasa-ammunta aseiden piipun pituuden määrää aseiden yläpainoraja, jäykkyyden vuoksi kasapyssyjen piiput ovat suhteellisen paksuja niin pituutta ei voi silloin hirveesti olla.

Karkeasti sanottuna piipun pituus ei vaikuta suoranaisesti luodin ulkoballistiikkaan vaan luodin lähtönopeuteen joka taas vaikuttaa lentoradan suoruuteen. Luodin väliballistiikkaan taas piipun pituus vaikuttaa jonkin verran eli lyhykäisesti sanottuna: Mitä lyhyempi piippu niin sitä suurempi on ruutikaasujen paine/palovirtaus piipun suulla häiritsemässä luotia silloin kun se on kaasupaineen virtauksien vaikutusalueella. Tätä voidaan kompensoida jonkin verran hiukan progressioltaan nopeammalla ruudilla mutta silloin taas lähtönopeus todennäköisesti putoaa.
Kylätason ampuja

JpL

Mulla on 660 milliä pitkä piippu 7.62x53R:ssä. Voisiko tuota piippua sitten lyhentää asesepällä VARMASTI siten, ettei käynti heikkene? Esin 600-550 milliin?

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MJ

Moi.

Koheltaja vastasi jo erittäin hyvin.

.30 -kaliiperisen normaalikaliiperisen TA-kiväärin, kuten .308, .30-06, 7,62x53R/54R ja .300 Win Mag piipun pituuden olisi hyvä olla jotain välillä 610-750 mm.

Kyllähän sitä 20" eli 508 mm piipullakin pärjää, kts. Koheltajan vastaus ja perusteet, mutta käytännössä putket ovat joko 24" (610 mm), 26" (660 mm), 27,2" (690 mm) tai 29,5" (750 mm).

En itse ainakaan suosittele 660 mm putken pätkäisyä lyhemmäksi.

Carpe Diem,

MJ

Koheltaja

Piipun lyhennys ja sen vaikutus käyntiin on aina vaikea ennustaa, monesti käynti pysyy samana tai ehkäpä paranee. Yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa koska asia riippuu piipusta sekä sen valmistuksesta.

Muunmuassa Mäkisen piiput ovat lähes poikkeuksetta piipun suuta kohti kuristuvia joten jos tällainen piippu lyhennetään niin että kuristuma piipunsuusta katoaa niin käynti saattaa olla sen jälkeen herran hallussa.

Taas jos on tasapaksuinen reikä niinkuin Sakon piipuissa on niin se on melkein juuri ja se sama mistä kohtaa piipun lyhentää.

Aina kun piippua lyhennetään niin kannattaa puhdistuspuikolla/lyijytapilla tulkata piippu mahdollisten kuristumien/laajentumien takia ja valita katkaisukohta kuristuksen kohdalle.

Jos sulla Jommi, on aseen käynti ilmoittamaasi kasa-ammunta tasoa niin miksi ihmeessä haluat ottaa riskin piipun lyhentämisestä? Lisäksi olen käsittänyt että ammut pitkiä matkoja? Silloin pitkän piipun antamasta lähtönopeushyödystä on etua.

Taas jos kaliiberina on 7,62x39, 30-39 tai vaikkapa 300JHC niin pitkästä piipusta ei ole sanottavaa hyötyä, väittäisin että enempi haittaa kasvavan piippuajan vuoksi.
Kylätason ampuja

JpL

Ase käy kuten sanoin, mutta koska käytän asetta metsästykseen, ase kevenisi. Siinä syy. Tota lekaa voi olla mehevä kantaa 15 kilsaa päivässä...
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Kymmenen sentin piipun lyhennys ei mahdottomasti asetta kevennä, jos pituus ei ole ongelma niin piippuun voisi tehdä kunnollisen urituksen. Paino putoaa ja jäähdytys paranee. Muut vaihtoehdot ovat punttisali tai toinen ase  :wink:
Kylätason ampuja

JpL

Toinen ase? Ei missään tapauksessa. Punttisalikin on vähän niin ja näin, koska kestävyyttä metsällä kiysytään, ei niinkään voimaa. Toisaalta uritus voisi olla aika hyvä juttu, vaan pysyykö käynti taas täsmälleen samanna?

J

Koheltaja

Pakko sanoa että mistä mä tiedän että muuttuuko käynti ja mihin suuntaan, yhtä helppoa kuin 7 oikein rivin arvaaminen.

Pitäisit nyt vaan sen piipun tuossa mitassa niin ei tarvitse pähkäillä sitä käyntiä, tai sen menetystä. Monesti meinaan käy niin että kun aletaan turaamaan niin aina ei mennä parempaan suuntaan.
Kylätason ampuja

JpL

Asia hyvin selvä. Kysyin asiaa Immosen Jukalta, ja hän oli samaa mieltä. Viimeksi ammuin 5 laukausta/300 metriä/15 x 23 milliä. Pakosta tulee mieleen, etten minä osaa ampua, mutta ase osaa - tämä ei ole vitsi vaan vakava asia. Älkää ymmärtäkö minua väärin. Laukaisu on säädetty siten, että ensin on n. 5mm tyhjää etuvetoa, sitten tulee stoppi, ja sitten ase laukeaa. Jotenkin tämä kaava on helppo omaksua. En kertakaikkiaan osaa ampua etuvedottomalla laukaisulla. Olen omistanut mm. Tikkakosken Sportereita yms. yleensä kovakäyntisiä aseita, joilla käytännössä ampuu korkeintaan 5-7 senttiä/250 metriä. Vuonna 1999 ammuin 10.10 kolme hirveä pohjanmaalla, ase oli  seitsemänkymmentäluvun Sako Finnbear cal .338 Win Mag. Tehdasladattu Lapua Mira oli aika ylivoimainen käynniltään. Tosin Sakon Hammerhead teki vaikutuksen ainakin osumateholtaan. Ase potkaisi ihan helvetisti (pääsin oikein puolikuukerhoon) Kuin olisi lekalla lyönyt kalloon. Hakon takalinssi oli suojattu kumirenkaalla, mutta eipä auttanut...

Kolmen laakin nippu 200 metristä oli 50x60 milliä, siis sangen kelvollinen metsästysaseeksi.

Millaiset noi hiihtovaljaat on? Mistä saa? Paras (käytännöllisin) malli? Hinta?

J

JpL

Sakon hammerheadia ainakin hirvi totteli todella pätevästi. Pysyi mukavasti kasassa, vaikka yksi laukauksista oli lantio-osuma (luut oli n. sentin kappaleina). Barnesin X:llä ei kyllä tee mitään ainakaan kotimaan jahdeissa. Se menee läpi kuin kokovaippaluoti, vaikka osuisi luuhun tai pariin. Eikä edes tarkkuus ole miteenkään ilonkiljahduksia aiheuttava...

Kaipa tota luotia saa, josko Sakolta kyselisi?

Tuli mieleen, että tuota Sakon Ramheadia olisi mukava kokeilla joskus. Siinä on kuulemma aikamoinen läpäisykyky, umpiluoti kun on. Sinänsä Lapuan Mira on luullakseni yksi parhaista yleispuolivaipoista. Ainakin omat kokemukset ovat olleet hyviä. Luodilla on hyvä bc, sekä toimii pitkilläkin matkoilla. Paksussa, peitteisessä maastossa, lähietäisyydeltä tuo Hammerhead lienee kyllä parempi, en tiedä.

FINZKI

Nykyisin muuten KAIKKI Tikka t3X kiväärit tulee 50cm piipulla, jos EI halua tilata eritoten kivääri pitemmällä piipulla.

Tässä vähän 6.5x55 kaliperi mittiny, et onko toi 50cm piipun pätkä riittävä tollaselle pitkulaiselle luodille?

Hurjia piipunpituuksia ollut tuossa kaliperissa Ruotsissa 1800 luvun loppupuolella kun 29" piiput olleet käytössä alkuun  8)

http://www.ballisticstudies.com/Knowledgebase/6.5x55.html">http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... .5x55.html">http://www.ballisticstudies.com/Knowledgebase/6.5x55.html

The original m/94 military load featured a 10.1 gram (156 grain) round nosed bullet which achieved 725m/s (2378fps) in the 29" barreled m/96 rifle, 700m/s (2297fps) in the 24" m/38 rifle and 655m/s (2149fps) in the original 18.5" m/94 carbine

The first pointed bullets were tested between 1910 and 1920 in experimental rifles, the final load appeared in the M/41 sniper rifle and used a 9 gram (139 grain) pointed bullet. This load quickly proved itself superior to the former and in 1944, the 9 gram load replaced all of the previous M94 designated ammunition. The M/41 load achieved 793 m/s (2601fps) in the 29" M/96 barrel, 768 m/s (2519fps) in the 24" m/38 barrel and 730 m/s (2395fps) in the18.5" M/94.

Perkeleen_Luoma

Mun mielestä piipun pituus ei ole kaliiperi kohtainen.

Vaan käyttötarkoitus ratkaisee. Jos käsiteltävyys ja paino merkitsee enemmän, kuin muutama kymmen max. lähtöjä niin ilman muuta.

Lyhyt piippu ottaa enemmän takkiinsa juuri painavilla luodeilla ja hitailla ruudeilla höystettynä.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

FINZKI

Eli jos ase X on käynyt 60cm piipulla ja 12g luodilla N150 ruudilla mainiosti, mutta kuski päättää lyhentää piipun 50cm mittaan, niin silloin kannattaa käyttää vaikka 10-11g luotia ja vaikka N135-N140 ruutia jotta piippusta saisi paremman käynnin?

Perkeleen_Luoma

Lainaus käyttäjältä: "FINZKI"Eli jos ase X on käynyt 60cm piipulla ja 12g luodilla N150 ruudilla mainiosti, mutta kuski päättää lyhentää piipun 50cm mittaan, niin silloin kannattaa käyttää vaikka 10-11g luotia ja vaikka N135-N140 ruutia jotta piippusta saisi paremman käynnin?

Käynnin osalta on paha sanoa.

Lähinnä tuo nopeus puoli.

Esim 8g luoti, n135 ja vauhdit 850ms 600mm piipusta.

Lyhennys 500mm ja vauhdit lähes samat.

12g luoti, n150 ja 800ms kyydit 600mm piipusta.

500mm antaa enää 760ms.

Nämä on siis .308 mahdollisia skenaarioita.

Jotkut on sitä mieltä lyhyt piippu ja nopea ruuti on paras pari.

Omalla 500mm Ctr en menis vannomaan tuon nimeen. Ruuti naitetaan luodin painoon ja hylsytilavuuteen.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.