Main Menu

AI AW 308

Aloittaja mika, kesäkuu 29, 2013, 11:44

« edellinen - seuraava »

mika

Vihdoin kotiutui piiiiiiitkääääään odotuksen jälkeen. Laitos vaikuttaa melko tasapainoiselta ja tukevalta. Tarkkutta tuntuu löytyvän enemmän kuin ampujalta mikä nyt ei sinällään takaa vielä mitään. Rakenne on sitä luokkaa että varmaan kestää a-pommin räjähdyksen päällä ei kohdistus muutu. Taittoperän saranamekanismi  oli ainoa mikä oikeasti mietitytti ennakkoon mutta sekin on tukeva eikä lonksu mihinkään. Lukittuu kun kassakaapin ovi.

Saa nähdä mitä kesä vielä tuo tullessaan.

Tarkkudesta. Muutamia latinkeja kokeilin. SMK luodista ei tunnu tykkäävän. Lapuan scenu sen sijaan tuntuu toimivan tehdaslataus 10g scenulla paras kolmesta 43mm ja huonoin 82mm 300m:ltä. Omat lataukset hiukan heikompia. Vauhdit on siellä 840-860 välillä.
CHAIRBORNE - USB Troop

Finnfire

Kuinka pitkä oli piiiiiiitkääääää odotus? AX samassa kaliiperissa houkuttais, vaan rahoitus on vielä vaiheessa. Hoiditko itse paperihommat vai tilasitko jonkun liikkeen kautta?

mika

Mallia tein itse ja säästin. Eipä noi hankalia ole. Mulla on 24" piipulla koska lyhyemmällä menee muu aseeksi taittoperällä. Puoli vuotta joutu odottelemaan ja jokunen viikko siihen päälle kun jouduttiin hakemaan transit lupa irlannin halki. Hain aseen brittein puolelta ja parin kiemuran kautta tultiin kotiin.
CHAIRBORNE - USB Troop

tdi

googletin että minkälainen ase on kyseessä.

Sit löyty video ja ihmettelin että onpas tuo rimpula ja muovisen oloinen että tuollanenko piti englannista asti hakea. ja sithä mä hokasin  :doh:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KfiFgkGOlNw#at=1004">http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Nw#at=1004">http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KfiFgkGOlNw#at=1004

K.Helin

Millainen laukaisu tuossa AI:n kiväärissä on verrattuna TRG:hen? TRG:stä, kun näkyy monesti kirjoitettavan "best factory trigger in the world" noilla ulkomaisilla sivuilla.

Joissain kuvissa olen mielestäni nähnyt AI:n laukaisukoneiston ja se näytti verrattaen yksinkertaiselta. Kyseistä valmistajaahan pidetään yhtenä luotettavimmista, kun taas TRG:ssä

on käsittääkseni aina välillä ongelmia joskaan itsellä ratakäytössä ei ole vielä mitään ilmennyt.

JL

Kokemusta 308 AW tehdassäädöissä, 338 AW ja 2x 338 AX säädettynä ja yksikään ei yltänyt ihan TRG tasolle- mutta en usko

kasojen jäävän ainakaan laukaisusta kiinni. Tarpeeksi hyvä tarkkuuskivääriin ainakin omasta mielestäni.

K.Helin

Hyvä kuulla kokemuksia. Kiitos tiedosta.

mika

Juurikin kuten jäsen JL kertoi. TRG laukaisutuntumaltaan on parempi. Ainakin mulle ero on niin pieni ettei mun kasojen koko tai tarkkuus ole siitä kiinni.

Molemmat aseet on perusrakenteeltaan samankaltaisia. Eli raudat on kiinnittty erilliseen kiskoon joka on verhoiltu muovilla. AI:n tapauksessa se kisko on kertaluokkaa jykevämpi mut onko silläkään mtn merkitys...en tiedä.

Tarkkoja kamppeita molemmat. AI AW on alunperin tehty enempi sota-aseeksi kun taas TRG alkuperä on tuolla UIT puolella. Näin ainakin olen antanut ymmärtää.

Halu vaan kokeilla eri kamppeita on kova. :)
CHAIRBORNE - USB Troop

mto

http://forum.snipershide.com/snipers-hide-bolt-action-rifles/175801-accuracy-international-aiaw-vs-sako-trg-22-my-experience-both.html">//http://forum.snipershide.com/snipers-hide-bolt-action-rifles/175801-accuracy-international-aiaw-vs-sako-trg-22-my-experience-both.html

Monelle varmaan tuttua juttua, mutta mielestäni aika objektiivisesti kirjotettu juttu 308 AI:sta ja TRG-22:sta.

Tiivistys artikkelista: molemmat tarkkoja ja miellyttäviä ampua, mutta AI on rakennettu enemmän pomminvarmaksi (kuten mika tuossa jo kirjoittikin)

Omaan talouteen tulossa TRG lähiaikoina ja tuossa oli mukavasti kokemuksia yhdestä perspektiivistä ja reilulla laukausmäärällä.

JL

Edelleen highlightsejä- AI on selvästi TRG:tä painavampi. AW selvästi, AX reilumminkin.

Jollekulle tälläkin saattaa olla merkitystä. Samaten optiikan kiinnittäminen AW- kivääriin ei ole ihan yksioikoista.

Mikaahan tää ei tietenkään haittaa, mies on niin kovassa kunnossa.

mika

Lainaus käyttäjältä: JLEdelleen highlightsejä- AI on selvästi TRG:tä painavampi. AW selvästi, AX reilumminkin.

Jollekulle tälläkin saattaa olla merkitystä. Samaten optiikan kiinnittäminen AW- kivääriin ei ole ihan yksioikoista.

Optiikan kiinnityksessä on komponentteja niukahkosti tarjolla. AI:ssa vakiona 11mm kisko. AI valmistaa omaa jalustaa mm. 34mm renkaille 28 ja 45MOA kallistuksilla. Toki saahan siihen myös Picantinny kiskon mikäli sellaista haluaa käyttää. Tosin se myös nostaa tähtäin linjaa kuten myös TRGssä. Käsittääkseni (ei varma tieto) myös Sauerissa on vastaava 11mm kisko.
CHAIRBORNE - USB Troop

HJu

11mm kisko löytyy myös Sauerista. Spuhrilta saa myös valmiita jalkoja siihen ja AI-kivääreihin. Hintaakin toki löytyy. AIn omia 1-osaisia jalkoja on picatinnyversioina kaksi ollut käytössä ja toimivat hyvin ja ovat tolkun hintaisia.

AIltä saa myös 18 Moan picatinnyversiota 34mm runkoputkille. Minulla on sellainen 18 Moan kiskon päällä ja saa 3-12 PMII DT-tähtäimelle säätövarat 1500 metriin kun kohdistaa 100 metriin 338 LM:lle. YMMV eli riippuu tapauksesta riittääkö säätövarat.

AIn jaloista vain 45 Moa versio sopii heittämällä 5-25 Benderille. Muita joutuu koneistamaan.
Terveisin,

HJu

Finnfire

Lainaus käyttäjältä: JLEdelleen highlightsejä- AI on selvästi TRG:tä painavampi. AW selvästi, AX reilumminkin.

Tuohon pieni korjaus, AX on kevyempi kuin AW, ollen kuitenkin selkeästi painavampi kuin TRG. Ero on muistaakseni kahdensadan gramman luokkaa eli mitätön.

mika

Meniköhän nyt aseet sekaisin? Kaikki AX:t joita olen käsissäni pitänyt tuntuivat melko raskailta. Elopainoa taitaa olla lähemmäs 8kg. Ilman tähtäintä.

AW käsittääkseni noin kilon kevyempi. Saatan silti olla väärässä.
CHAIRBORNE - USB Troop

HJu

"Halpis"-AE saattaa olla AW:tä kevyempi. AX on käsittääkseni samassa kastissa Rem MRPn ja Trg M10 kanssa jotka ovat kaikki selvästi painavampia kuin TRG-42tai AI AW.

Tosin piipunpituudet ja etutkin pituudet noissa uudemmissa voivat vaikuttaa painoon aika rajustikin.
Terveisin,

HJu