Hensua ostamassa

Aloittaja Silent killer, syyskuu 07, 2005, 14:37

« edellinen - seuraava »

Silent killer

Heissan toverit...

Meikäläinen on nyt sit vihdoin pistämässä "elämän risaiseksi" , nimittäin olen tekemässä kauppoja Hensusta , ja ennen viimeistä silausta  nimittäin rahan vaihtamiseksi tavaraan ajattelin kysyä muutamia asioita kyseisestä kiikarista.

Malli = Hensoldt ZF 3x12x56 SSG-P

Tästä kiikarista kaikki hyvät ja huonot puolet ( jos niitä on )???.

Ja kuuluuko vastavalosuoja myös lisä varusteisiin ??..

huna kenno kyllä kuuluu + muut tilpehöörit vakuutti myyjä , vaan en huomannut kysyä tuota vasta valosuojan kohtaloa , että joudunko pulittaan lisää jos se ei kuulu paketti hintaan.

Sitten myös sana finn dot 63 ristikko "särähti" korvaan , onko tämä nyt se oikea ristikko tyyppi ??...( kuulinkohan oikein ) ??....vai oliko se mill-dot ??...

Nyt ollaan sijoittamassa aika isoa summaa , joten tarvitsen vähän tietoa tästä pelistä ,Sitä simälläpitäen että ei tarvitsi enää uhrata rahaa "kunnon" putken hankkimiseen.....

Tätä kiikariahan ei ole joka kaupan hyllyllä , ja siksi tämä epätietoisuus, ja kenelläkään tuttavallakaan ei vastaavaa ole...Joten apu täältä olisi enemmän kuin suotavaa

Kauppoja ei näet synny ennenkuin olen 100 %:sen varma että nyt on SE oikea tähtäimessä...

Jään mielenkiinnolla odottamaan teidän kommentteja asian tiimoilta...

P.S ..Ja riittäähän tuo suurennos yli 600:n metrin matkoille ???....
terv: Silent Killer

john

Todennäköisesti ihan ok putki, mutta, kun nyt on olemassa jo parempia ristikoita, niin miksi enää ostaa perinteisellä mil-dot tai Finn-dot ristikolla varustettua. Oma mielipiteeni.

JpL

P4`kö TM tarkoittaa? Mulle kelpais ihan kumpi vaan :wink:

Jos olisi mahdollisuus, tuo uusi Benderi olisi hauska tuttavuus... Fiksusti ovat Benderillä tehneet tuon uuden suurennosalueen ja DT samassa. Alkaen viidestä tähtäintä voi käyttää lähietäisyyksillekin ja x25 riittää ihan minne tahansa ja ristikko luultavasti toimii tarkemmin etäisyydenmittauksessa (Viivoja on ainakin minun helpompi lukea kuin palloja). Jos itse olisin valitsemassa, ottaisin uuden S&B:n  :roll:

joka tapauksessa tuossa tilanteessa ostaja päättää Maybach´n & Rolls Roycen välillä  8)
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MSa

Lainaus käyttäjältä: TMTodennäköisesti ihan ok putki, mutta, kun nyt on olemassa jo parempia ristikoita, niin miksi enää ostaa perinteisellä mil-dot tai Finn-dot ristikolla varustettua. Oma mielipiteeni.

TM:n kanssa samaa mieltä.

Toki riippuu siitä mitä tähtäimeltä hakee ja mihin käyttöön se tulee. SSG-P:ssä itseäni eniten hämää sen suhte korkea kiinteä jalka, minkä vuoksi tähtäinlinja tulee jotakin 8cm piippulinjan ylle.

Toki lopullinen hinta paketista ratkaisee "kannattaako" se ostaa.

MSa
[url=https]

MJ

Moi,

SSG-P ei tarvitse erillistä pitkää vastavalosuojaa, koska mukana varusteissa tuleva "Killflash" eli hunakenno ajaa saman asian. Näin on myös muissakin sotilasHensuissa. Miksi ylipäätään lisätä putken päähään pitkää vastavalosuojaputkea kun "Killflash" tekee saman homman vielä paljon paremmin. Testattu asia eri armeijoiden taholta.

SSG-P ristikko ei ole FinnDot eikä myöskään Zeissin ristikko nro 63, vaan täysin uniikki oma sotilasristikkonsa. Ristikko numero 63 on osittain kopioitu ja yksinkertaistettu versio SSG/SSG-P:n ristikosta.

Itselläni ja JHa:lla ovat olleet ja ovat edelleenkin Suomen ensimmäiset SSG-P tähtäimet ja voin syvällä rintaäänellä todeta, ettei siitä juuri tähtäin parane.

Suurennos riittää mainiosti yli 600 metrin ja etäisyydet tähtäimellä voi mitata tarkasti ainakin 600 metriin ja hyvissä oloissa jopa 700 metriin mm. käyttäen index-retikkeliä. Pidemmälle etäisyydenmittaukseen tähtäimen suurennos (3-12x) ei riitä, ampumiseen kyllä. Niin, SSG:ssä ja SSG-P:ssä on ainoina tähtäiminä maailmassa kaksi ensimmäisen tason ristikkoa - yksi osasyy siihen miksi tähtäin maksaa niin paljon. Muuten SSG-P ristikossa on enemmän eri milliradiaanimittoja kuin esim. FinnDotissa, IOR:n MP-8:ssa tai S&B:n uudessa P4:ssa. Tämä johtunee juuri siitä, että tähtäimessä on kaksi erillistä 1. tason ristikkoa.

Kannattaa hankkia ASE-lehden nrot 6/2004 ja 1/2005, jossa on tähtäintesti, se avannee tai valoittaa asiaa hieman. Valitettavasti en artikkelin tilan puutteen takia voinut kirjata kaikkia mahdollisia SSG-P:n ristikkojen mittoja, mutta esim. Santahaminassa, Syndadenissa tai Niinisalon kursseilla tai radoilla voin kouluttaa/opastaa SSG-P:n käytössä, jos jotain se nyt sitten lopulta kiinnostaa.

Parempaa ristikkoa kuin SSG-P:ssä ei kuitenkaan missään tähtäimessä tällä hetkellä ole.

SSG-P ehkä negatiivisia ominaisuuksia ovat seuraavat:

- MSa mainitsema kiiteä korkea Picatinny-jalka (itse pidän ko. ominaisuudesta, koska tähtäin on helppo irrottaa ja laittaa takaisin, erittäin jämerä kiinnitys).

- suuri koko ja suuri paino.

- pieni koro- ja sivusäätövara, vaatii kallistetun Picatinnykiskon aseen päälle, jotta riittää 1200-1300 metriin saakka.

- ei esteettinen ulkonäkö, tähtäin on yksinkertaisesti ruma käyttöväline.

- korkea hinta, joka johtuu monesta uniikista ominaisuudesta, ed.m. ristikot, kiinteä integroitu jalka, jämerä teko (materiaalivahvuudet omaa luokkaansa - tehty kestämään), valaisu AA-pattereilla, ei litium, käyttöergonomia säätötorneissa (valitettavasti suunniteltu oikeakätisille) jne...

Erinomainen tähtäin ja monellakin tapaa hintansa väärti ja ylikin, muttei kuitenkaan täydellinen tähtäin. Kaikki riippuu siitä mitä hakee..., jos hakee todellista sotilastähtäintä niin varmasti SSG/SSG-P on sieltä parhaasta päästä.

Toivottavasti tämä auttoi.

Carpe Diem,

MJ

ESu

Pardon kun muutan viestiketjun aihetta: MSa, kuvaako toi suttuinen grafiikka-avatar sua kiviporan kanssa maansiirtoliike Pokia:n hommissa?

Ja takaisin asiaan: Silent Killer, my humble opinion - osta SB 525.
===============

-ESu

MSa

Pardon, että vastaan sivuladulle ESu:lle... Toihan on aivan ilmiselvä Doomin legendaarinen ChainGunMan, joka sopii hyvin mottooni "paukku on pääasia". Vai pitäisikö tässä yhteydessä sanoa monta paukkua on pääasia...

:lol:
[url=https]

HJu

Hensun SSG-P on hyvä laitos jos 3-12X56 tähtäin integroidulla picatinnyjalalla kiinnostaa. Säätövarat on vähän "siinä ja siinä" jopa 338 LM:lle ja painoa ja kokoa on todella paljon. Hintaakin on aika reippaasti.

Korkeasta jalasta on se se etu ainakin Bundeswehrissä että sen alle mahtuu AI:n takarautatähtäin .300 Win kaliperiseen AWM:ään ilman mitään erityisiäkonsteja.

Esim. TRG-42:ssa ei normaalisti rautatähtäinten takaosa sovi aseeseen kun optiikkaa on aseessa kiinni.

Jos valinta on 5-25X56 S&B PMII tai Hensu niin itse ottaisin S&B:n mutta siinä painaisi aika paljon myös S&B:n useita satoja euroja halvempi hintakin.
Terveisin,

HJu

Silent killer

Vielä ennen maate menoa täytyi katsoa että mitä täältä löytyi päivällä lähettämääni viestiin.

Ja olihan niitä Ja kaikki tuntui niin hyviltä että vaikeeta on tämä valinta  , kun tuolla mainittiin S&B:riä , Ja IOR on myös mukana kuvioissa , siinä nuo suurennokset on mielestäni itselleni sopivat , Ja S&B on perinteellisesti ollut parhaiden joukossa , ja tullee olemaankin..

Siis nyt on kova paikka..Tuolla oli maininta käyttötarkoituksesta , ilmaisen tässä n.s. armeijan kielellä "vihollisen eliminoiminen  , hiljaa , huomaamattomasti , ja tehokkaasti "..Jos tänä päivänä uskaltaa tälläisiä termejä käyttää , mutta minä ainakin käyn läpi näitä aina kuvitteellisesti viholliseen vaikka ammun tosin vaan pahvi jantteriin , mutta TA-toiminthan on näitten asioitten omaksumista , ja osaamista mahdollisen kriisitilanteen sattuessa..Eikös se näin jotenkin ole ???.....Ja uskon että kyllähän te kaikki tämän asian tiedättekin..kunhan vain toin esiin kun käyttötarkoitusta kysyttiin....

Ja tämän asian puitteissa haluan itselleni parhaan mahdollisen HUOM Sotilas tähtäimen , en siviili versiota , koska sieltä on karsittu pois niitä elemenntejä jotka tässä TA-Harrastuksessa minua viehättää , etäisyyksien mittaaminen/arviointi , pitkät matkat , arviointikyky tuuliin naamiointi.jne.( osa näistä ei tietenkään kuulu putken ominaisuuksiin ..heh ).Peuran/hirven ampuminen 70-100m:iin ei tarvitse kuin hiukan onnea että sattuu kohdalle..

Tämä asia on selvää , mutta tuo mainitsemani Hensoldt ja siitä mainitut miinukset : - lyhyet säätövarat , kallistettu picannity kisko pitemmille matkoille , painava  , ja kallis pistää minut kerran vielä arvioimaan  , noita muita vaihtoehtoja , Sillä IOR tähtäin on mainittu   , ja myöskin S&B

Ja tuolta lukiessani teidän vastauksia , yhä vaikeammaksi käy tämä valitseminen ( kun kaikkia kolmea ei voi ottaa... )..kuinka tämä nyt näin meni ??..

Kun täältä topicceista lukee niin kyllä IOR ja S&B esiintyvät eniten keskusteluissa..Ja olen aivan varma että sieltä löytyy tämän alan ammattilaiset..Turha näistä esim Hensoldt:in ristikoista tai Mrad:eista on metsästäjiltä kysyä ( itsellänikin on laskemisessa täysi työ )..

Itselläni on tällä hetkellä 3 kiikaria joista 2 on n.s. military mallia , zeiss 6-24x56 ja pso-1 venäläinen  , mutta se on enimmäkseen kaapissa hankalan kiinnityksen johdosta  ja sitten löytynee Svarowskin 6-24x50 , mutta se ei todellakaan sovellu TA_ammuntaan...

Joten tilaa olisi vielä sille YHDELLE..Hintaa tuolla 3-12x56 hensulla on 2.500€..IOR:n ja S&B:n hintaa en tiedä liekö kalliinpia ??..

Minua hämää jotenkin tuo 3-12x56..Jos suurennos olisi esim : 5-25x56 , olisi asia hiukan helpompi  , mutta kiinnostaa säädöt ( 4 namikkaa )mitä katsoin tuolta ostetaan/myydään osastolta jossa Hensusta on kuva tähtäimestä ja ristikosta ( miksi halutaan myydä pois laatu tähtäin ?? )....

Kuvailen tässä nyt ajatusmaailmaani joka voi olla ehkä hiukan vääristynyt  koska tämän lajin puitteissa ei voi neuvoa kysyä puolueettomasti..Ainoastaan näiltä sivuilta saa oppia/ohjeita jotka auttavat päätöksissä ja muissakin kiperissä kysymyksissä....niinkuin nyt tämäkin..ostin tuon Zeissin 6x24x56 koska kauppias sanoi että parenpaa et saa , eikä sitä edes ole..Mutta kylläpä taitaa olla...vikaahan siinä ei sinällään ole mutta puuttuu nuo hensun ominaisuudet , ( hyvät )..

Niin että yöunet taisivat mennä kun tuli taas uutta tietoa mitkä otan tietysti vakavasti huomioon ( onko kaikilla ollut putken osto näin hankalaa ?? ).

Ainoa asia on tässä hyvää..harkita saa rauhassa.. :D

Odotan vielä jotakin asiaan edistävää kommenttia joka auttaisi kiikarin valinnassa joten pidetään topicci avoinna...
terv: Silent Killer

john

Itse en tuonut kiikarin valinnassa esille muita seikkoja kuin tuon ristikon. Jos mahdollista niin MSa voisi julkaista S&B 5-25 PMII kiikarin ristikosta kuvan.

Olen itse muutaman kerran vilkaissut Hensun läpi, enkä muista että ristikko olisi mitenkään poikennut perinteisestä mildotista. Olihan siellä se asteikko joka näyttää missä mennään ja stadia asteikko.Itse asiassa kuva ristikosta löytyykin Finnaccuracyn sivuilta.

No joka tapauksessa Benderin yhden kierroksen tai DT systeemi on pettämätön.

Hunajakennoista voisi sanoa, että niitähän saa lähes kaikkiin kiikareihin. Onko sillä merkitystä, kuuluuko se vakiovarusteisiin vai ei, on makukysymys.

Säätövarakysymys on yksi tärkeimmistä. En itse haluaisi panostaa kiikariin hunajaa ja sitten laitella metallipaloja jakojen alle tmv, kun säätövara ei tahdo riittää.

Kannattaisi ehkä odottaa sen verran, että uusi S&B saadaan suomeen, jolloin sitä pääsee käytännössä kopeloimaan

Poikma

Jos aikomuksesi on mitata etäisyydet pelkästään tähtäintä käyttämällä, on aikamoinen etu, jos ristikko on jotain muuta kuin perinteinen mil-dot.

Eli IORin MP8, S&B:n P4 tai Premier Gen-2; näillä saat kohteen mitattua ihan oikeasti 0,1 mradin tarkkuudella.

Ja, että noita ristikoita voisi tehokkaasti käyttää 1000 m:iin ja ylikin, pitää suurennosta olla riittävästi, 20 alkaa jo riittää.

Toki pystyt 2-tason ristikolla ja säädettävällä zoomilla mittaamaan kohteen ainakin teoriassa tarkastikin. Eli säädät kohteen zoomia muuttamalla vaikka viivojen väliin ja sitten erinäisillä laskutoimituksilla lasket todellisen mitan (kun ristikon mitat ei enää pidäkään paikkansa, kun suurennosta on muutettu). Tässä menetelmässä vaan virhemahdollisuus on todella suuri ja lisäksi touhussa palaa aikaa liikaa.

PL

Vastavalosuoja ei vähennä objektiiville tulevaa valon määrää=killflashilla näkymä on "pimeämpi".

Vastavalosuoja on nimensä mukaan tarkoitettu vastavalotilanteisiin jolloin auriko paistaa vastaan ja sumentaa näkökentän. Tosin vastaan paistavan auringon vaikutus on myöskin riippuvainen linssien pinnoitteesta. Joissain paskakiikareissa ongelma on todella paha. Zeississa ei vastavalo haittaa juurikaan.

Killflash on kyllä oikea tarkka-ampujan henkivakkutus, siitä ei pääse mihinkään. Olen joskus miettinyt tukkiiko lumi tahi muu sonta kennorakenteen jossain tilanteessa vai suojaako killflash kenties objektiivia likaantumasta. Jos jollakulla on OIKEITA kokemuksia asiasta voisi raportoida havannoistaan.

PNo

Tuon nyt oman korteni kekoon vaikken Hensusta mitään tiedäkkään  :)

Mutta niin kuin sanottiin ei perinteinen mildot ristikko ole mitenkään ideaali etäisyyden mittaamiseen. IORin MP-8 on selkeästi parempi mutta itse kallistuin Nightforcen MLR ristikkoon kun taannoin hankin uuden putken. NF:ssä ei säätövarat lopu heti kesken ja sitä saa mrad napsuina halutessaan. Ristikko on mun mielestä oikein passeli ja mittaaminen helppoa verrattuna perinteiseen mildot ristikkoon.

Ostin NXS 5,5-22x50 mallin ja uskoisin että sen mekaaninen kestävyys ja yleensäkin ominaisuudet ovat vähintäin riittävät vaikka vähän rajumpaankin ryynäämiseen.

Pete
Taistelutilanteessa tarkka-ampujat voidaan jakaa kahteen ryhmään; hyvät ja kuolleet

JHa

Itselläni on Hensu ja itse en ole aikomassa ostaa sotilaalliseen tarkka-ammuntaan yli 12x suurennosta. Koska en ammu mielellään 12x suuremmalla suurennoksella. 12x riittää käytännössä ampumiseen 1200 m asti ja kun 3x on pienin niin lähimatkatkaan ei liikkuvaan maaliin tuota ongelmaa. Ase-lehden testissä oli kokojoukko laadukkaita kiikareita, joita pääsin käpistelemään. Omat suosikkini olivat Hensun ja Zeiss:n lisäksi S&B PMII 3-12x. Mielestäni kaikki turha viiva tähtäimen ristikossa hankalaloittaa vain ampumista, jos kororummulla tehdään koron säädöt. Tämä korostuu erityisesti Horuksen ristikossa, jolla olen myös ampunut. En tykkää ampua joulukuusen läpi. Olen käyttänyt vuosia tarkka-ammunnassa NXS perus Mil-Dot:lla ja katsellut myös MLR:n ristikon läpi etäisyyden mittauksessa. Edelleenkään en ole vakuuttunut, että ampumisen kannalta tarvitaan Mil-Dot enempää kiintopisteitä. Ehkä ainoastaan yhdet viivat pallojen välille olisi parannus. Tähän johto pätökseen on päätynyt jenkitkin uutta sotilastähtäintä valitessaan.

Suuremmat suurennukset tuovat maalin lähelle ja ehkä henkisesti liiankin lähelle. Tämä voi olla syy, että sotilaat eivät yli 12x käytä.

Kiikarinvalinta pulmaa ratkoessasi voit suosilla tiputtaa IOR:n pois, jos raha ei tuota ongelmaa.

Etäisyyden mittaus aseen päällä olevalla kiikaritähtäimellä ei ole yli 800 m matkoille yleensäkään kovin tuloksekasta. Se mitä suurennus tuo etua menetetään yleensä aseyhdistelmän tärinöissä. Tarkka etäisyydenmittaus vaatii 0,05 mrad luentatarkkuuden ja 0, 2 mrad välillä silmämääräinen arviointi tuo jo virhettä. Eli alle 0, 1 mrad väleillä ei tähän luotettavasti päästä. P4 ei siis ratkaise ongelmia eikä MLR. Ovat kuitenkin parasta mitä löytyy kun spotterien ristikot ovat vielä niin surkeita.

Optimi tilanne on, että etäisyydet mitataan laaserilla ja varakonstina spotterilla, jolla voidaan myös maali tunnistaa sekä tulta tähystää. Kiiretilanteessa ristikolla mittaus tulee myös hallita.

Uusi 5-25x PMII on mukava nähdä. Itse uskon, että suurennuksen kasvattaminen ensimmäisessä tasossa yli 20x tuo ristikot valtaviksi yläpäässä ja alapäässä hiuksen hienoiksi. Onko niillä mukava ampua nähdään kunhan saadaan putkia maahan.

Kannattaa tehdä lista mitä haluat putkeltasi. Jos tykkäät ampua yli 12x ja aseesi on "ritsa" niin jättäisin Hensun suosilla ostamatta.

Jos tykkäät oikeasta sotilasputkesta niin Hensu voi olla valintasi.

SisuSusi

Lisää mielipiteitä. Painotit optiikan soveltuvuutta sotilaskäyttöön.

Kova juttu on myös suurennusten toimivuus tarkka-ampujan ollessa liikkeessä. Esim. 5x on suurennukseen sen verran suuri alapää, että sillä on muutenkin hitaalla aseella toimiva tarkka-ampuja reilusti alakynnessä, kun vastapuoli pomppaa eteen läheltä, mutta matkalta joka on liikaa pistoolin tai piippulinjan avulla tähtäämisen käytölle. Huom. lähellä oleva maali voi olla liian pieni heittolaukauksiin.

Jos hakee tähtäinkaukoputkelta hyviä mittausominaisuuksia suuren suurennuksen kautta, niin hyvä apu voisi olla kiikarin kiinnikkeisiin tai itse tähtäinkaukoputken runkoon pultattava pieni kevyt punapiste tms. lyhyen matkan tähtäin.

Sotilaskäytössä liian suuri suurennuskin tuo omat harminsa. Esim. laukaisutilanteessa dynaaminen ympäristö saattaa tuoda esiin jotain sellaista jonka vuoksi laukaisu olisi jätettävä tekemättä tai suunnattava parempaan kohteeseen. Liian suurta suurennusta käytettäessä ympäristön tarkkailu jää auttamatta tekemättä. Tähystäjä ei ehdi huomauttamaan esim. paikalle tulijoista yhtä nopeasti kuin oma silmä. Ja jos omaan silmään näkyy vain kohteen paidannappi, niin eipä ympäristöön voi juuri huomiota jakaa.

Kunnollisella mittauskuviolla varustettu tähystykseen käytettävä kaukoputki on optisessa yhden linssin etäisyyden mittaamisessa pätevä peli. Maavalvontakiikarit tms. tuppaavat olemaan jo liian painavia ta-käyttöön. Zoomilla varustetulla tähystäjän kaukoputkella mitattavan kohteen tiedot saa ylös niin hyvin, että ei tarvitse sitten miettiä mitä ampuu ja mille etäisyydelle.

Muita malleja miettivälle: Sotilaskäytössä yksinkertaisuus on valttia ja TM:n mainitsemat yhden tai kahden kierroksen säädöt ovat takuulla helpompia käyttää paineen alla kuin useamman kierroksen tornit. Jos käyttää VAIN yhtä latausta niin sille kannattaa jo miettiä oman matkarummun teettämistä. Senhän saa nykyään lähes joka malliin.)

En ole Hensua käyttänyt, mutta onko siinä ristikko joka kaiken järjen vastaisesti katoaa näkökentästä pienillä suurennuksilla? Juuri kun sen helppoa havaittavuutta eniten kaipaisi? Tarkka-ampujahan on muutenkin liikkuessaan todella haavoittuva kömpelön aseensa kanssa. Se pieni punapiste voisi kyllä korjata tämän ongelman. Hmm.