Main Menu

338wm vai 9,3x62

Aloittaja Henkka., huhtikuu 11, 2013, 23:11

« edellinen - seuraava »

Henkka.

Homman nimi olisi yksinkertaisesti tämä: Itselläni toimii yleiskiväärinä 30-06 ns "jokapaikan höylä". Kovasti kutkuttaisi hankkia rinnalle joku isoreikäisempi, joka erottuisi edukseen tuosta. Kivääri tulossa metsästyskäyttöön mm kauris / peura / hirvi / villisika / karhu jne. Aikani asioita punnitessani päätin, etten kuitenkaan tarvitse 375 HH enkä .458wm, 416 ym sarjalaisia. Vaihtoehtoina olisi .338wm tai 9,3x62. Tuntikaupalla olen noista tietoa hakenut, mutta päätös on vaikea. Tiedän hyvin .338wm hyvät puolet pitkille matkoille, mutta tuleeko niitä +200m matkoja loppupeleissä niin paljon suomalaisessa maastossa onkin sitten toinen juttu. Kummankin kaliiperin käyttäjiltä olen hyvää tietoa saanut. Toiset vannovat .338 nimeen sen monipuolisten ominaisuuksien takia, ja pitkänmatkan etujen vuoksi. Toiset taas suosittelevat tapauksessani 9,3x62 hankkimista isomman murkulan ja hitaampien lähtönopeuksien takia. Kuulemma suurempi etu tapauksessani saavutetaan, kun luodin halkaisijaa kasvatetaan ysimillisiin. 338 suosittelijat taas kehuvat, että se 0,7mm pienempi luoti on sivuseikka siinä kun alkaa 338 tehoja miettimään verrattuna 9,3. Jos karhua vaikka pitäisi koittaa, erottuuko noista jompikumpi selvästi edukseen?

Tässä on suuri mietintä nyt käynnissä, kumpi olisi järkevämpi. Kaapista löytyy 30-06 ja 7,62x53R, ja seuraavan tulisi erottua noista selvästi. Mitä mieltä raati on, kumpiko järkevämpi?

Riksa

Mulla on omana yleisaseena tuo 338wm juuri hirvelle, karhulle ja villisialle. Hyvä kaliiperi, mutta suomalaisessa metsässä, jossa on lyhyet etäisyydet, toimisi varmaan yhtä hyvin tai paremmin tuo 9.3. 338wm menee läpi hirvestä käytännössä aina (saa olla vielä normaalia varovaisempi), 9.3 saattaisi olla tuossa mielessä hiukan parempi. Peuralle ja kauriille 30-06 on varmasti parempi valinta.

Koska sulla kuitenkin on jo tuo 30-06, mielestäni sekä 338wm, että 9.3 ovat vähän turhia lisäyksiä. Itse menisin suoraan 375H&H:n, sillä se on selkeästi jo järeämpi ja toimii silti karhulle/hirvelle hyvin. Lisäksi sillä saa metsästää vaarallista riistaa missä päin maailmaa tahansa toisin kuin noilla vaihtoehdoillasi. Vaikka suunnitelmissa ei olisikaan lähteä maailmalle metsästämään, saattavat suunnitelmat muuttua...

Oma valintani oli aikoinaan 338wm juuri noiden pitkän matkan ominaisuuksien vuoksi. Jos tuolle laittaa enemmän painoarvoa valinnassa, niin sitten valinta on noiden kahden kaliiperin osalta selvä.

TolkullinenMuheltaja

Tossa ois 11 sivua pähkäilty samaa asiaa. Jotkut jopa perustelevat miksi juuri tämä kaliperi ja asiassakin on pysytty melkein kokonaan :D . Itselleni ei selvinnyt mitä 338 tekee paremmin kuin 9,3 Suomen oloissa.

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=81213">http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=81213

HJu

Ta-killan sivuilla kun ollaan niin 338:iin saa hyviä tarkkuusluoteja.9,3mm tarkkuusluodit taitavat olla aika harvinaisia.

Jos aseen päälle tulee Aimpoint tai 1-4x tähtäin niin tarkkuusluodillakaan ei oe merkitystä.
Terveisin,

HJu

Ärmätti

suuremmat erot 338wm ja 9,3x62 välillä saat luotivalinnalla. Premium luoti 338 hakkaa keskiverto 9.3mm (esim mega) mennen tullen. Ero toisinpäin on sitten vielä suurempi. alle 100m 9,3x62 toimii hyvin  (vältä painavia umpikuparisia) 338wm toimii siitten premium luodeilla aina 300m saakka hyvin. Ihan kuule on siitä kiinni että mille matkalle aiot/pystyt ampumaan. Lisäksi täytyy muistuttaa että tuo sinun 30-06 tekee jo premiun luodilla käytännössä saman  :whistle:  mitään täydellistä kaliperia / asetta kaikeen metsästykseen ei ole olemassa

Henkka.

Lainaus käyttäjältä: TolkullinenMuheltajaTossa ois 11 sivua pähkäilty samaa asiaa. Jotkut jopa perustelevat miksi juuri tämä kaliperi ja asiassakin on pysytty melkein kokonaan :D . Itselleni ei selvinnyt mitä 338 tekee paremmin kuin 9,3 Suomen oloissa.

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=81213">http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=81213

Joo, on tullut tusina kertaa ainakin luettua tuo ketju :) . Tulin vielä täältä hakemaan apua omaan ongelmaani, ns sinettiä päätökselleni. Mietin tässä vain, että kumpi olisi parempi valinta. Kumpikin houkuttelee. Toiset suosittelee hyppäämistä suoraan ysimilliseen luotiin, jotta  saadaan selvää eroa nykyiseen 30-06 jota käytän, toiset taas sanovat että 338 tekee kaiken minkä 9,3 mutta sama ei päde toisinpäin. Ja että 338 teholuokka pesee sen mennentullen vaikka luoti hivenen pienempi. Jaa a, täytyypi miettiä tarkasti.

Tuulos

Toimarien puolelta voi käydä vielä lukemassa .458 Socomista ja taitaa .50 Beowulffiakin olla saatavissa näin out-of-the-box vaihtoehtoina.  :)

Henkka.

Lainaus käyttäjältä: TuulosToimarien puolelta voi käydä vielä lukemassa .458 Socomista ja taitaa .50 Beowulffiakin olla saatavissa näin out-of-the-box vaihtoehtoina.  :)

Noh noh, kyllä se on joko .338wm tai 9,3x62 :) Kyllä tuo .375 myös kävi mielessä, mutta täytyy nyt miettiä vielä.

KKA

Samoilla linjoilla kuin Riksa: Kun 30-06 löytyy, niin harkitse vielä 375 H&H. Siihen saa luotivalinnalla ja latauksella painotettua metsästettävästä riistasta riipuen  läpäisyä, ampumaetäisyyttä ja rekyyliä.  Ja tärkeä pointti on, ettei vaan jää puhvelisafarin toteutuminen kiinni riittämätömästä kalipeerivalinnasta.

AtteL

En harkitsisi 30-06:n rinnalle yhtään 375 reikäistä pienempää.

RipeH

Ja minusta taas nuo molemmat otsikossa mainitut ovat erittäin hyviä siihen tarkoitukseen mitä haet. Molemmat hyvällä lukolla varustettuna erittäin nopeita ampua paikkolaukaus, jos ei puolari kiinnosta. Pakko myöntää, että .375 ei kokemusta mutta noista otsikossa mainituista on.

En itse ikinä tule hommaamaan "liian" iso reikäistä ja suuri rekyylistä asetta, koska ainakin meikäläisen metästystilanteet suurriistan osalta saattaa tarvita sen nopean paikkolaakin ja sen, että katse pysyy koko ajan kohteessa eikä tarvitse katsella sinistä taivasta välillä rekyylin voimasta (ja äänenvaimenninta) en käytä mehtuupyssyssä, mukavampi käyttää ja kantaa ilman kun liikkuu paljon). Näin olen itse asian ajatellut, mutta joku muu taitavampi ampuja varmasti tappaa sillä ekalla laakilla isolla pyssyllä niin kuin tarkoitus olisi.

JokiKarhu

Itse olen myös miettinyt 308:n peuratussarin rinnalle jotain puskapyssyä hirvijahtiin. 9,3x62 on ollut ajatuksena, mutta sitten jotenkin "ihastuin" tohon Marliiniin, 45/70. Onko teillä kokemuksia, tekeekö tuolla mitään? Toi patruunatarjonta vaikuttaa vähän olemattomalta. Mikään varsinainen tykkihän tuo ei ole, mutta olis erilainen ase noiden tikkojen rinnalle. Hinta olisi aika kiinnostava...

http://www.sissos.fi/tuote/marlin-1895-22-puutukki/1040000013/">http://www.sissos.fi/tuote/marlin-1895- ... 040000013/">http://www.sissos.fi/tuote/marlin-1895-22-puutukki/1040000013/

JHa

En näe syytä miksi muille mainitsemillesi eläimille kuin Karhu kaipaat nykyisiäsi isompaa reikää. Olennaista on patruunan lisäksi ase. Itse ottaisin karhulle aseeksi SAUER 303 XT 9.3x62. Nopea tupla ja riittävän risunkeston omaava luoti. Lisäksi päälle Aimpoint ja loput joutavat rahat harjoitteluun :lol:

Henkka.

Kivääri on lähdössä tilaukseen lähipäivinä, edelleen painin noiden kahden välillä. Kaipaisin vielä vastausta tuohon, että onko tuo .338WM oikeasti tehokkaampi kuin x62? Jos teholuokat suurinpiirtein samat, niin ehkä tuo yli ysimillinen olisi parempi valinta. Toisaalta tuo win mag kiinnostaa suuresti. Paha sanoa. Moni on kehottanut ottamaan .338wm sen tehokkuuden vuoksi. Pkkaisesti nettiä selaillessani olen useisiin viesteihin törmännyt missä sanotaan ".338wm on aivan eri teholuokassa kuin 9,3x62". Sakon sivuilta katselin esim 16,2g luokassa noita kahta, mielestäni ei kovin suuria eroja ollut. Tiedä sitten mikä on totuus noista.

HJu

Hämmennetään lisää.

Asetyypistä riippuu myös. Itselataavaan metsäpyssyyn ottaisin 9,3*62:n suoraviivaisemman hylsyn vuoksi. Pulttilukossa ei niin väliä.

Afrikassa ammattimetsästäjät ovat metsästäneet Big Five -elukoita pienempää riistaa yli sata vuotta 9,3*62:lla. Jos kaliperi olisi huono niin sehän olisi mennyt vaihtoon.

Kummallakin kellistyy kaikki riista Suomessa mutta isoreikäiseksi näistä kahdesta 9,3*62:n puolesta puhuu moni seikka ihan patruunahuollosta ja hylsyhuollosta lähtien. 338 Win Magin varsinaiseksi ja ainoaksi eduksi jää suurempi teho.

Osta mikä tuntuu hyvältä äläkä murehdi sen jälkeen. Kummallakin riista varmasti kaatuu jos peränpitäjä osaa ampua.
Terveisin,

HJu