Pakko vielä ihmetellä, jos linnseihin syystä tahi toisesta on pakko laittaa kalvoja linssien ulkopuolelle suojaamaan jotain tai autamaan optisesti jotain niin miten ihmeessä esim järjestelmä kameroiden objektiiveissa ei ole näitä härpäkkeitä. Ja kun tähtäimet ovat vielä alttiita kaikille roiskeille ja lämmöllekkin.
No omissakin tähtäimissä on kait noita pinnoitteita ja onneksi ne ei ole saanut vielä kipeetä.
Linssien puhdistuksesta vielä, kun olin joskus kameraliikkeessä töissä niin me puhdistettiin linssit aina puhdistetulla bensalla ja puu tikku johon otettiin vanua, lähdettiin spiraalimaisella liikkeellä keskeltä ulkosyrjälle ja aina tuli puhdasta <E>
</E>
Ja sillain puhdista vieläkin kameran linssit. Ei näy renkaita vaikka kuvaisi vastavaloon.</r>
Linssipinnoitekerrokset höyrystetään lasin pintaan autoklaaveissa pysyvästi. Kuvanlaatuun vaikuttavat toimenpiteet on tehtävä linssien pintaan, siis ilma/lasi rajapintaan. Mikäli optiikka on täysin pinnoitetuilla linsseillä, myös uloimpien linssien ulkopinnat on pakko pinnoittaa.
Bensan sopivuudesta tai soveltumattomuudesta hankala sanoa, mutta aavistuksen arveluttavalta kuulostaa. Öljytisleenä bensa on lähellä naftaa ja kerosiiniä, jotka puolestaan ovat hyvin liuottavia. Ja mitä öljymäisemmäksi mennään, sitä ikävämpää pinnotteelle.
Itse olen siirtynyt lähes pelkästään Lenspeniin. Tehokas, nopea ja hellävarainen tapa JOS esityöt tekee huolella:
https://youtu.be/KqRswANILME