Suomalaisia tukkiseppiä?

Aloittaja Rimmed762, kesäkuu 23, 2012, 19:45

« edellinen - seuraava »

Rimmed762

Tarkoittaako tämä sitä, että "kiitäjä-Remari-style" tukkeja olisi saatavilla jossain välissä?

Tapiok

Löytyyhän suomesta vielä tukkiseppä joka ei hinnoittele itseään aivokirurgin sunnuntaipalkan tasolle. Elokuussa pitäisi olla jo kapula käsissä. Nyt alkaa projektin viimeinen osa olla jo hanskassa.

Rimmed762

Lainaus käyttäjältä: TapiokLöytyyhän suomesta vielä tukkiseppä joka ei hinnoittele itseään aivokirurgin sunnuntaipalkan tasolle. Elokuussa pitäisi olla jo kapula käsissä. Nyt alkaa projektin viimeinen osa olla jo hanskassa.

Onko väärin tiedustella kuka ko. seppä on?

Tapiok

Katso yv.

Maantiekiitäjä

Lainaus käyttäjältä: Rimmed762Tarkoittaako tämä sitä, että "kiitäjä-Remari-style" tukkeja olisi saatavilla jossain välissä?

Kuhan palkkatyöt rauhottuu niin muutamia tukkeja vois olla mahdollista tehdä.

mika

Lainaus käyttäjältä: TapiokLöytyyhän suomesta vielä tukkiseppä joka ei hinnoittele itseään aivokirurgin sunnuntaipalkan tasolle. Elokuussa pitäisi olla jo kapula käsissä. Nyt alkaa projektin viimeinen osa olla jo hanskassa.

mikä on sellanen hinta?

Mietein tuossa notta jos tukin tekemisellä pitää elanto ottaa niin kaava vois olla seuraava:

tavoiteltu vuosiansio esim 30000€. Eli semmonen 2500€ kuussa. Siihen verot ja sotu maksut päälle niin ollaan jossain 50000€.

No jos sitten perii esim 300€ tukilta niin laskutoimitus antaa semmosen 165 tukkia vuodessa. Eli tukkeja pitäs tulla puolentoista päivän välein joka arkipäivä.

Ja huomattavaa se, että tuossa summassa ei ole mukana ollenkaan materiaalikustannuksia saati sitten työkalujen vähennyksiä. Notta ei se tukin vääntäminen mikään kultakaivos voi olla.

Ja aika nopeasti suomen markkinat on kyllästetty....
CHAIRBORNE - USB Troop

Tapiok

Meikäläistä ei kiinnosta tukkisepän vuosiansio. Kyseessä on kuitenkin vain alan ammattilainen joka muotoilee puuta. Tiedän kuinka kauan ammattimies tarvitsee aikaa kunnon koneilla tehdäkseen tukin aihion vaikka muutaman valokuvan perusteella ilman tukkisorvia. Sen verran olen niitä itsekin tehnyt, mutta tilojen puutteen vuoksi nyt ei siihen ole mahdollisuutta. Tarvisen palvelua jossa nämä tarvittavat laitteet omistava kaveri tekee minun määrittelemän työn ja minä kyllä maksan sille työlle sopivan hinnan mukisematta.

Jos tukkiseppä sanoo jotta hän ei puolivalmista tukkia maailmalle laita, niin toivottelen hyvää päivänjatkoa koska hän ei silloin kuuntele asiakkaan toiveita.

Muistan hyvin vielä sen ajan jolloin eräs tämänhetken huipputukkiseppä Suomessa myi oikein kohtuulliseen hintaan myös valmiiksi lukkokehykseen sovitettuja aihioita ja kuunteli asiakkaan toiveita. Näitä tuli jonkunmoinen määrä hommattua ja asennettua viimeisen päälle aseisiin. Nykyään hän on kääntänyt selkänsä tavalliselle harrastajalle ja keskittynyt vuorineuvostason porukan tarpeiden tyydyttämisen. Kävin herran kanssa kerran erämessuilla mielenkiintoisen keskustelun jossa tämä asia tuli erittäin selväksi. Tämä oli vaan valitettavaa normiansioilla eläville harrastajille.

Suomessa on kuitenkin tarvetta tukkisepälle joka kuuntelee asiakasta ja tekee muutakin kuin vain niita paria perusmallia suomalaisille Metsästäjäliiton ampujille. Markkinoita tuntuu kysyntää vaan olevan koska vanhoja tukkeja menee kaupaksi koko ajan ja netissä kysytään jatkuvasti mistä saisi kohtuuhintaisia tukkiaihioita. Näitä osa porukasta tilaa sitten esim. jenkeistä, sieltä saa hyvälaatuisen rautoihin sovitetun aihion sellaiseen hintaan jolla Suomesta ei muutamaa tukkiseppää edes viitsi puhelimella häiritä taikka sitten saa edes puutavaraa tukkia varten. Katsopa vaikka mitä maksaa Bobergin tukkiaihiot ruotsissa.

P.S.

Viimeksi ostin Suomesta 100 eurolla valmiiksi erittäin tyylikkään rautoihin sovitetun vanerisen ratatukkiaihion säädettävällä poskipakalla, en usko että tämä kaverikaan teki niitä miinuskatteella. Olin erittäin tyytyväinen työn laatuun, vaikka en ihan perushommista innostukaan.

mika

missasit pikkusen mun pointin. Eli tarkoitukseni oli tuoda esille sellanen näkökulma, että kun halutaan hommaan jatkuvuutta ja muutakin kun tekemisen iloa niin hinnat on silloin ihan eri tasolla kun 200e sis. materiaalit. Toisaalla keskusteltiin petauksista ja niiden hinnoista. Jos duunia menee muutama tunti niin ei ole järkevää hinnoittelua kun tehdään niitä 100€ petauksia. Siis jos halutaan petauksesta jtn hyötyä.

Se, että joku tekee niin ei ole tietenkään väärin, joskin hölmöä minun mielestä. Ja tietenkin se kuluttajaa palvelee. Ja wanha totuushan on se että hinta on silloin oikea kun myyjä myy ja ostaja ostaa.
CHAIRBORNE - USB Troop

ampuja

Lainaus käyttäjältä: TapiokJotynkin jäi pitkästä keskustelusta sellainen kuva että aikataululla ja hinnalla tehtiin selväksi että tilaa jostain muualta. On se vaan käsittämätöntä että samanlaista laminaattitukkia saa jenkeistä muutamalla parilla kolmella sadalla kotiin toimitettuna.

Myönnetään, että kirjalliset lahjani eivät ole kovinkaan kaksiset, joten korjataan. Oma mielipiteeni henkilöstä E. Wall on, että teki sen mitä halusin ja siten miten halusin. Eli kuunteli asiakkaan toiveita ja tuote oli siinä muodossa kun sen halusin. Aikataulu petti force major syystä. En omalta osaltani voi kuin sanoa, että hyvää työtä teki!  8)
Onhan se niinkin niin.

Tapiok

Lainaus käyttäjältä: ampuja
Lainaus käyttäjältä: TapiokJotynkin jäi pitkästä keskustelusta sellainen kuva että aikataululla ja hinnalla tehtiin selväksi että tilaa jostain muualta. On se vaan käsittämätöntä että samanlaista laminaattitukkia saa jenkeistä muutamalla parilla kolmella sadalla kotiin toimitettuna.

Myönnetään, että kirjalliset lahjani eivät ole kovinkaan kaksiset, joten korjataan. Oma mielipiteeni henkilöstä E. Wall on, että teki sen mitä halusin ja siten miten halusin. Eli kuunteli asiakkaan toiveita ja tuote oli siinä muodossa kun sen halusin. Aikataulu petti force major syystä. En omalta osaltani voi kuin sanoa, että hyvää työtä teki!  8)

Tuo kirjoitukseni ei koskenut E.Wallia vaan erästä muuta asepuuseppää.

Petaukseenkin saa menemään aikaa vaikka viikonpäivät jos tarpeeksi hifistelee, mutta saako sillekään työlle käytännön hyötyä. Monessa tapauksessa ihan simppelillä petauksella ilman pilareita yms. päästään aseella alle 15 mm/sataseen käyntiin (jos raudat on kunnossa) joka alkaa aika moneen tarkoitukseen riittämään pl. kasa-ammunta.

MVe

Jos joku tekee ja myy vaneritukkiaihion 100:lla eurolla ei kyseessä voi olla ammatikseen töitä tekevä tai yleensäkkään työstä palkkaa haluava henkilö.

Aseseppien ja tukkiseppien hinnoista väitellään tuon tuostakin ja välillä keskustelut kahlaavat elävän elämän tosiasioista varsin kaukana.

Jos joku pystyy työskentelemään niin, että omistaa itse työstökoneet ja toimitilat vastaten lämmityskuluista, sekä maksaa teräkulut, sähköt, materiaalit, verot ym. lisäkulut ja haluaa nauttia vielä palkkaa, ei 45 € tuntiveloituksena ole kaukana totuudesta.

Jos laskee mukaan vielä asiakkaat, jotka haluavat tuoda ja noutaa itse aseensa ja siinä sivussa jutustelevat tunnin pari mukavia, vieden tehokasta työaikaa pitäisi veloitus koskea myös tätä aikaa.

Erikseen on tietenkin sellaiset toimijat, jotka työskentelevät esim. ammatillisissa kouluissa ja oppilaitoksissa tai teollisuudessa käyttäen työaikaansa, muiden koneita, materiaaleja ja työtiloja.

Näiltä toimijoilta syntyy sotilaskiväärin kiikariasennuksia, tukkitöitä jne. jne. "kilpailukykyiseen hintaan".  Näihin puoliammattimaisiin toimijoihin kotimaassa törmää yllättävän usein.

Sebu

Vaikken tukkiseppa olekaan niin ongelmanahan tässä on lähinnä määrä... En itsekkään usko että asiakkaan toiveiden mukaan räätälöityä ja joillekkin erikoisille raudoille passattua tukkia voi tehdä kannattavasti 200€ mutta...

Näitä tukkeja syntyisi suhteellisen helposti noin 100€ hintaan jos kulutus olisi yhdelle mallille luokkaa 200-400kpl vuosi ja malleja olis tuotannossa vaikka 6-10 kpl. Tälläiset kappalemäärät vaan ovat suomen oloissa aika utopistisia.

Raakatyön voisi jättää automaattikoneen tehtäväksi ja käsin sitten hiposteltaisiin pikkuisen sillä aikaa kun automaatti sorvaa..

Rimmed762

Kun aloitin ketjua niin tukkisepän metsästys oli käynnissä. Ainakin oma tarkoitus oli kerätä tietoa siten, että se olisi kaikkien käytössä. Kuten ensimmäisessä viestissä totesin, tuntuu välillä, että tukkisepät ovat piilossa. Sattuman varaisesti löytyy mutta viidakkorumpu vaikuttaa tehokkaimmalta tavalta.

Tarkoituksena ei ollut aloittaa keskustelua ansioista tai asiallisesta työn hinnoittelusta. Sehän on loppukädessä myyjän ja ostajan välinen asia. Ajattelin kuitenkin, että hintatietoa olisi asiallista saada vähän esille. Kun aloin itse metsästämään tukkiseppää ja soittelemaan eri puolille huomasin hintatietojen saannin, voisiko sanoa, vaikeaksi. Itse olisin tarvinnut suuntaa antavaa tietoa päätöksen teon tueksi. Mikäli tietoa olisi saanut aikaisemmin olisin todennäköisesti teettänyt jo vähintään yhden tukin. Toistaiseksi on tullut sitten jenkeistä tilailtua ja itse viimeisteltyä.

IMHO, en itse välittäisi suunnitteluvaiheessa hirveästi soitella ja kysellä monesta paikasta hintoja ja viedä toisten arvokasta työaikaa asiaan jonka hintaluokasta ei ole käsitystäkään eikä edes ajatusta varmasti päässä, että tuleeko hankintaa tehtyä edes ollenkaan.

Tuulos

Lainaus käyttäjältä: Rimmed762IMHO, en itse välittäisi suunnitteluvaiheessa hirveästi soitella ja kysellä monesta paikasta hintoja ja viedä toisten arvokasta työaikaa asiaan jonka hintaluokasta ei ole käsitystäkään eikä edes ajatusta varmasti päässä, että tuleeko hankintaa tehtyä edes ollenkaan.

Täysin samaa mieltä tästä asiasta. Itse yleensä otan yhteyttä siinä vaiheessa kun homma on aika selvä ja tiedän että minulla on varaa, mitä ei luonnollisestikaan helpota jos ei tiedä paljon maksaa.

väänä

Itseäni kiinnostaa myös eri tekijät ja tukit. Laittakaa teetetyistä tukeista ehottomasti kuvia,hinta mitä maksoi,materiaali, pintakäsittely ym muut asiat