Kirjoittaja Aihe: Hyvä peuraluoti 308:lle  (Luettu 22071 kertaa)

MPe

• *
Hyvä peuraluoti 308:lle
« : Kesäkuu 18, 2012, 14:49 »
Nyt kahtena kautena käytetty Noslerin Ballistic Tippiä jolla painoa 168 Grainia ja lähtönopeus 810-820 m/s. Oletus oli että tekisi pahaa jälkeä peuran kyljessä ja pakomatkat olisivat lyhyitä vaan näin ei ole käynyt. Jälki keuhko  ontelossa on ollut hyvinkin maltillista ja ulostuloreikä on melko pieni kun verrataan esim. Sako Super Hammehead ja Lapua Mega. Tarkuus on BT:llä loistava samaa luokka kuin vastaava Scenar ja lentorata myös aivan sama 500 metriin saakka. Voiko olla luotierä jotenkin liian kova eli ei aukea niin kuin pitää. Joka tapauksessa luotto on mennyt BT:n joten luoti vaihtuu. Samoilla specseillä hyvä tappava luoti ja kokemuksia jos vain löytyy. Niin ja itestäkin tämä juttu tuntuu uskomattomalta mut näin se on.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

mysteryman

• *
Re: Hyvä peuraluoti 308:lle
« Vastaus #1 : Kesäkuu 18, 2012, 20:26 »
Eipä tuo mikään ihme ole. Noslerin sivuilla ilmoitetaan selvästi että tämä luoti kuuluu hallitun laajenemisen kategoriaan. Ja erityisesti noilla mainitsemillasi hitailla osumanopeuksilla ei ole missään nimessä voimakkaasti sirpaloituva.

Jos haluat halkaisijaltaan suuren mutta lyhyen haavakanavan, joka johtaa ideaalisessa ampumakulmassa lyhyisiin jälkiin valitse jokin sirpaloituvampi luoti. Luotia valitessa kannattaa myös muistaa että suuri osa lyijystä joka osumassa sirpaloituu irti luodista päätyy suuhusi :)..

SO

• Administrator
« Vastaus #2 : Kesäkuu 18, 2012, 23:16 »
Ei ollut mainintaa mille matkalle luodin pitäisi 308sista toimia mutta jos BT ei aukea niin Sierran 150gr tai 168gr Gameking voisi kannattaa kokeilla. 308ssa on sen verran maltilliset nopeudet 300m jälkeen ettei mitään ihmeellisiä sieniä voi kaikilta luodeilta odottaa.

MSa

• *
« Vastaus #3 : Kesäkuu 19, 2012, 00:10 »
Hornady Interbond 9,7g. Lähdöt mulla luokkaa 850-860m/s. Avautuu nopeasti ja nätisti, pysyy hyvin nipussa kovissakin osumissa ja useamman kerran todistettavasti toiminut yli 300m matkoilla moitteetta. Tarkkuutta huimasti useammastakin .30 väljyisestä testattuna. Viimeisten  luokkaa 10 sorkkaeläimen yhteenlasketut pakomatkat alle 30m, mutta suurin syy tähän lienee se, että tapanani on ampua taakse ja ylös rangan alta 5-10cm ja "kytkeä neliveto pois päältä" kättelyssä.

Tätä luotia tuli otettua hyllyyn pahojen päivien varalle useampi laatikko. Voin suositella.

MPe

• *
« Vastaus #4 : Kesäkuu 19, 2012, 01:41 »
Niin taisin jostain kotimaisesta opuksesta katsella että olisi tarkka ja nopeasti avautuva luoti. Niin  ja matkat olisi max. 300 m. Ehkäpä vauhtia lisää tai toinen luoti.  Juu ja ei perheelle ole lyijyä tarkoitus syöttää mut peuroja ammutaan ihan tosissaan eli jahdissa ollaan paljon. Olisiko luodin painon pudotus paikallaan siihen 150 grainiin? Kiitokset joka tapauksessa vinkeistä. Ite olin miettinyt Swift Scirocco2, Gameking ja nyt myös tuo Hornady. Lentorata vaan olisi niin nätti kun napsut olisi samat mettä paukulla kuin reeni ja lintupaukulla ja noita 167 scenuja jäljellä aika kasa heh heh.

mika

• *
« Vastaus #5 : Kesäkuu 19, 2012, 09:09 »
Mulla on ollut käytössä Swiftin Scirocco II 150gr sekä sitten raskaampi 11g (?) Sakon tehdaslataus samalle luodille. Kaikki mihin ötökät mihin on osuma tullut niin ei niitä ole tarvinnut 10m pidempää hakea.

150gr luodille on lähtöjä ollut 860-870m/s luokkaa 308 kaliberissa. Ainoa luoti minkä olen saanut talteen oli peurapukista jota tööttäsin suoraan edestä n300m kaulaan. Luoti rikkoi rangan sekä 4 kpl kylkiluita. Muotoutui siistiksi sieneksi ja paino oli n. 140gr luokkaa. Eli se muovi kärki siitä puuttui.

Muut mallikappaleet puuttuu. Tosin en oli yhtään hirveä ampunut vielä olkaniveleen joten en tiedä miten se käyttäytyy ns kovassa osumassa. Hirvet mitä ko luodilla on ammuttu on ammuttu pää / niska osumilla. MSan terminologiaa lainatakseni niin jakovaihteisto on kytkeytynyt pois päältä het miten ja ajotietokone lopettanut rekisteröinnin.
CHAIRBORNE - USB Troop

torant

• *
« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2012, 21:02 »
Itse olen ajatellut josko lataisi itse tulevat peuraluodit, kun kerran tuli tuo latailu aloitettua. Tuota nosslerin BT:tä ajattelin 150grainisena ajattelin, kun olen siitä hyviä kokemuksia lukenut. Osaisiko joku neuvoa sopivaa latausta tuolle luodille jos ruutina on vv135? On itsellä vielä nuo lataukset vähän hakusessa, kun kerran tuli vasta aloiteltua tuo latailut. Ratapanoksia on tullut jo useampi sata latailtua, mutta olisi mukava saada hyvä resepti peuraluodillekkin.

MPe

• *
« Vastaus #7 : Syyskuu 18, 2012, 17:44 »
Vielä aiheesta sen verran notta. Puhelin tossa yhden kokeneen peuran kaatajan kanssa joka kehui 150 grainista B-Tippiä hyväksi peura luodiksi. Noh nyt kävi niin että sitä ladattiin itelle kokeeksi ja käynti on hyvä ja  vauhtia 24 tuumasesta piipusta 850 m/sek. Onko riittävästi? Pitäisikö kulkea kovempaa?

ursuslaine

• *
« Vastaus #8 : Huhtikuu 08, 2013, 14:31 »
Itsellä viime talvelta peurakytiksestä 3 peuran otanta, ja yksi supi. Kuulana Noslerin AccuBond 150gr. vauhteja n.870 m/s,(ei mitattu) eka lehmä oli rankapaukku, loput 2 peuraa perus keuhko-osumaa. Molemmat heti tonttiin, mutta jälki oli todella brutaalia,kuin kuokkavieras olis käynyt, ja jättänyt ovet auki. Lisäksi vasalta paine lyönyt mahat rikki! Supikoira  oli lähes katki, rangan riekaleet piti palasia toisissaan. Ensi syksyn lataus on varmasti laiskempi, lähinnä sukkapuikolla tökättyä reikää!

MSa

• *
« Vastaus #9 : Huhtikuu 08, 2013, 21:39 »
Lainaus käyttäjältä: "ursuslaine"
Itsellä viime talvelta peurakytiksestä 3 peuran otanta, ja yksi supi. Kuulana Noslerin AccuBond 150gr. vauhteja n.870 m/s,(ei mitattu) eka lehmä oli rankapaukku, loput 2 peuraa perus keuhko-osumaa. Molemmat heti tonttiin, mutta jälki oli todella brutaalia,kuin kuokkavieras olis käynyt, ja jättänyt ovet auki. Lisäksi vasalta paine lyönyt mahat rikki! Supikoira  oli lähes katki, rangan riekaleet piti palasia toisissaan. Ensi syksyn lataus on varmasti laiskempi, lähinnä sukkapuikolla tökättyä reikää!

Vo 870m/s kuula ammuttuna lähelle ja lavalla on varmasti brutaalia. Jos haluu lavoille ampua niin kannattaa ladata osumanopeus hitaahkoksi luokkaa 700m/s ja varmistaa että luoti toimii ko nopeuksilla moitteetta. Itse en jaksa latailla montaa paukkua, täysteholla 850-870m/s mennään, jotta on puhtia sitten pidemmillekin matkoille. Kytistornilähelle 50m jos joskus on pakko ampua, niin toki pitää hiukka kattoa mihin sen reiän tekee...

ursuslaine

• *
« Vastaus #10 : Huhtikuu 09, 2013, 16:21 »
Itse olen jo vuosia suosinut keuhko-osumaa, en siis tarkoittanut lapa-osumaa, vaan lapojen taakse sijoitettua  keuhko-osumaa, tai edestä/ etuviistosta suunnattua kainalolaukasta rikkoen hermoratoja ja suuria verisuonia. Omaa näkemystäni perustan sillä, kuolema 100%, kaksi reikää, verta enemmän varsinkin sulan maan aikana helpottaa hakemista lapojen jäädessä ehjäksi. Pää ja kaularanka osuman tavoittelu hämärässä sisältää äkkiä lisähommaa useammallekin miehelle, verijälkien ollessa vähäisiä.  Tietysti kevyillä luodeilla ammuttaessa paine lyö nestettä kudoksiin rajusti, varsinkin reilusti yli 800m/s lähdöillä, mutta jossain määrin yllätys itselle, koska ainoastaan kylkiluu ainoa läpäistävä luu. Omat kyttyykopit sijoittuu lähes kaikki metsämaastoon. Yli 50m. rupee oleen jo noissa paikoissa  LRH:ia. Joskus -90 luvun alussa Pohjois-Karjalasssa alkuillan saaliina kytikseltä karhu, kahdella(AMET 177m.) ranka osumalla. Nylkyvajalla joku  kysy ko. matkaa? Sanoin matkan, johon vastaus kuului.  "Taitaa 7mm rem. Mag. olla aran miehen ase, kun täytyy noin kaukaa... :D

Jokke Espoosta

• *
Vs: Hyvä peuraluoti 308:lle
« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2019, 13:52 »
Mainitaas muinaisen ketjun jatkoksi, että hain itse ensisijaisesti peuraluotia joka kävisi myös hirvelle ja kauriille (tosin nollakutoseen). Päädyin lukemaan paljon kokemuksia ja testaamaan Naturalis LR:n, AccuBondin ja TTSX:n. Järkeilin että umpikuparinen on parempi, meillä kun syö yksi vauvakin noita vainajia, mutta jos ei niistä löydy käyntiä niin sitten laadukas lyijysydäminen.

11g Naturalista en saanut käymään oikein mitenkään; kasa oli muutenkin heikko ja tuli pari käsittämätöntä kärpästä, jotka karkasivat luokkaa 15 cm kasasta sivuun sadalta metriltä. Tekisi mieli syyttää ampujaa, mutta en ole millään muulla patruunalla tuollaisia hyvältä tuelta nähnyt, joten epäilen että kyllä se vika vaan oli luodissa tai latauksessa. Yhden peurapukin ammuin Natulla, ja hyvin kuoli. Luoti meni hiukan takaviistosta keuhkoista ja sydämestä läpi, katkaisi ulostulopuolen jalan ison luun ja jäi nahkaan nätisti muovautuneena. Olisi tuon yhden kokemuksen perusteella maaliballistisesti oikein hyvä luoti jos vaan käynti löytyisi.

180 grainin Accubondin lataustestit olivat ihan lupaavaa; sekä taulukon ylä- että alapäästä löytyi ihan kelvollista käyntiä tyyliin 5 lks vähän yli MOA:n kasassa puolen grainin ruutimääräerolla per lataus. Tästä saisi ihan kurantin latauksen varmasti. Maaliballistiikasta ei ole kokemusta, mutta hyvin hyvää mainetta tämä nauttii joten todennäköisesti minun muutama riistalaukaukseni ei varmasti antaisi mitään uutta tietoa.

168 grainin TTSX antoi ihan naurettavan hyvää käyntiä, on umpikuparinen ja nauttii ilmeisesti nettilueskelujen perusteella ison veden takana hyvää mainetta. Toki aina löytyy joku jolla on huonoja kokemuksia, mutta yleisesti vaikuttivat olevan tyytyväisiä. Latasin noin 1,3mm irti rihloista, ja lataustestissä tuli 6 lks kasa latauksilla 54 gr - 56,5 gr noin 20 mm kasa. Päädyin lataamaan tätä nyt setin 55,5 grainin latauksella N160:tä, jolla karkeasti laskettuna todnäk saadaan lähtöjä jotain karvan yli 800 m/s. Pitäisi aueta noin 550 m/s vauhteihin asti, eli periaatteessa uskaltaisi ampua vielä noin 500 metriin asti joka nyt on minun kohdallani aika scifiä jos haetaan varmaa ja eettistä tappoa. Kohdistuksessa oli ampumani 3 lks noin 10mm kasassa, eli käynti on ohutpiippuisesta metsästysaseesta vähintään riittävää. Yhden peuranvasan ammuin tällä lähietäisyydeltä, ja en voi moittia toimivuutta; siistit reiät molemmin puolin, ei älytöntä vertymää, ja kuoli ihan kuoliaaksi asti.

Sinänsä kiinnostaisi kokeilla vielä 150gr ja miksei 130gr TTSX:tkin; saisi lisää lähtöjä, laakeamman lentoradan, vähemmän tuuliherkkyyttä ja muuta mukavaa. Toisaalta taas lähietäisyydeltä voi tehdä sitten rumempaa jälkeä, ja oikeasti lähinnä haaveissani minä mitään monen sadan metrin laukauksia ammun. 130-grainisesta ei enää hirvimetsälle ole, joten sitten joutuisi nikkaroimaan yhden lisälatauksen mikä lisää rahan- ja ajanmenoa, joten enköhän mä nyt pitäydy tuossa 168-grainisessa ja jos jostain satun saamaan muutaman 150-grainisen niin sen voisi vielä kokeilla. Siinäkin olisi yleislataukseen aineksia, kun saa hirvilailliseksi.
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

Petroman00

• *
« Vastaus #12 : Tammikuu 15, 2019, 12:00 »
Tämän kauden peurakombinaatio todettu hyväksi: 130gr barnes ttsx kolominollakasista lähetettynä. Vauhdit arviolta 980m/s. Ei mitattu.
Muutama peura nurin, osumat lavan taa rankaan. Ei mainittavaa lihanhukkaa. Matkat 35-100m.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2019, 12:02 kirjoittanut Petroman00 »

SO

• Administrator
« Vastaus #13 : Helmikuu 21, 2019, 20:18 »
Kuluneet vuodet olen käyttänyt 150gr (9,7g) Superhampparia sikaan ja peuraan ja käännyttänyt monia 11,7g miehiä käyttämään samaa paukkua. Halpa ja toimii, ei tarvii itse latailla. 2019 syksyllä alkaa kupariluotikausi ja lyijy siirtyy historiaan. 308iin on hyvä lataus 150gr TTSXlle ja 510mm piipiulle joka korvaa 150gr SHHn ja 223:een on vastaavasti 55gr TTSX. 223lle ei kannata jahtikäyttöön edes harkita mitään muuta kun nopeudet ovat suhteellisen suuria.

Peränkävijä

• *
« Vastaus #14 : Helmikuu 22, 2019, 10:12 »
Yhden laatikollisen rhinon 150gr softpointtia tuhosin testeihin, mutta myös pariin hirveen. Jos vielä lyijyllisiä käyttäisin niin tuo olisi oma valinta. Sopiva paino lähes kaikkeen riistaan, hyvä tarkkuus ja suht edullinen hinta. Siirryin barnesiin koska lyijytön ja pääosa kohteista hirviä.