H&K MR308 kokemuksia

Aloittaja SIMOH, huhtikuu 17, 2012, 17:49

« edellinen - seuraava »

mikko__

Moro,

Olisiko ehdottaa kahta tehdaspatruunaa kokovaippa ja puolivaippa MR308 16,5"? Tällä hetkellä ampunut sako rangea, norma jaktmatch ja sako super hammerheadia. Ongelmana on että hammerhead menee sivuun vrt range&jaktmatch.

Harjoittelun kannalta olisi hyvä jos vaikka tuo Jaktmatch tai joku muu edullinen olisi toisena patruunana, puolivaippa taas saisi toimia kauris ja villisika hommissa hyvin.

-Mikko-

FINZKI

Norma jaktmatch 9,7g + Oryx 11,7g pitäisi olla sataseen melkein yhtäreikää, ainakin pulttilukkoisella.

Tuo setti on kehitetty Normalla juurikin niin, että harjoituspaukulla eikä riistapaukulla olisi 70-100m matkalla juuri eroa täyhtäyspisteessä.

Perkeleen_Luoma

Teoriassa ballistisen koron suhteen näin voi ollakin. Todellisuus on taas aseesta ja ampujasta kiinni, eikä selviä kuin kokeilemalla.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

JTa

Lapua naturalis. Käy hyvin ja ei pilaa lihaa. Jos siis riistapaukkua etsit.

kema

Naturalis vaatii hemmetisti nopeutta toimiakseen kunnolla ja noin lyhyestä piipasta ongelma vaan korostunee.

JTa

Lainaus käyttäjältä: kemaNaturalis vaatii hemmetisti nopeutta toimiakseen kunnolla ja noin lyhyestä piipasta ongelma vaan korostunee.
Liekkö tämä jotain nettilegendaa? Ainakin minulla nuo uudemmat (olikohan 2. gen tms.) toimi ihan hyvin yli 100 metrissä. 2 hirveä ja nätisti avautu molemmat ja hirvet tippu lähes paikalleen, pari askelta toki otti osuman jälkeen. Toki mun ar-10:ssä iippu on 20" mutta silti. Ja noissa on kehitystä tapahtunut taas ja Lapua lupaa laajempaakin nopeusaluetta millä nuo avautuu. Gen 3. tais olla uusin versio. Ballistiikkaa hiottu myös, luoti on erinäkönen ku nuo 2. gen. Ensimmäiset naturalikset ei tainneet toimia odotetulla tavalla mutta niitä ei taida edes kaupoista enää edes löytyä? Uudenmat on noissa sinivalkoisissa bokseissa, jos nyt ei muusta erota.

Kuvassa nuo em. hirvistä löytyneet luodit. Jäämäpaino 99.9% tai sinnepäin, en tiedä paljonko se muovikärki painaa. :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170828/3dcf1de5f24a784207eef9bec47a69fc.jpg">

Perkeleen_Luoma

Tosiaan noita on ainakin kaksi kertaa muutettu paremmin aukeavaksi.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

mikko__

Moro,

Kiitoksia vastauksista.

Taidan kallistua riistapaukussa tuohon naturalikseen ja harjoitus/lintupaukku on joko jaktmatch tai 10.85g scenar. Sitten pitää vielä ehtiä supikoirille oma paukku, mutta siinä toiminee mikä tahansa reikäpää patruuna vai onko tähän jotain "suosikkia" tiedossa?

-Mikko-

JKu

Kyllä aukeaa uusi Naturalis aivan riittävän hyvin.

Kaveri ampui yhden hirven viime syksynä amet 50m jälki oli varsin vakuuttavaa ja mullikka tippui myös niille sijoilleen. Aseena T3 CTR 308 ja tehdaspaukka kyseessä.

Aiemman generaation luodeista ei ole omakohtaista kokemusta.

Ja koska ase sattui olemaan kohdistetty kyseisellä patruunalle, tuli tuota luotia syötettyä pari kertaa supille. Vastapuolella oli nyrkin mentävä reilä vaikka osuma oli hieman takana. Itse samasta syystä ammuin pari supia Lapuan Megalla mutta ulostuloreikä ei ollut kun peukalon mentävä, toki lopputulos oli ihan sama.
Homo Sapiens Non Urinat In Ventum

PikkuBee

Potkitaan vähän henkeä tähän threadiin (koska kaikki MR308:it eivät ole menneet eläkkeelle)!
Nyt on vuosia vierinyt, ja varmasti porukalle tullut lisää kokemuksia MR308sta ja täyskupariluodeista. Onko löytynyt joku hyvin toimiva täyskuparipatruuna MR308iin, jossa paineet pysyvät kurissa?

PikkuBee

Jostain syystä foorumi ei anna minun muokata viestiäni, joten heti perään pieni lisäys edelliseen:

Ja tarkentavana kysymyksenä, onko jollain kokemuksia Sako Powerhead Blade 10,5g-paukusta ja MR308sta? Lupaavat toimivuutta myös pitkälle ja matalemmilla nopeuksilla?

En minä jaksa MR308 kanssa juosta elukoiden perässä päivätolkulla, mutta kytikseen ajattelin, ja lähinnä valkopyllypeuraa sekä kaurista.

jthyttin

Haetko nimenomaan kuparia, vai kelpaako tompakki (gilding metal) kuten Nosler E-Tip tai Hornady GMX?

Lähinnä että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä ("lyijytön suurriistaluoti", "laajeneva monometalli", mikä nyt kyseessä onkin tai edes "kupariluoti" ilman mitään "täys"-etuliitteitä), kokemusta MR:sta ei ole.

PikkuBee

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - marraskuu 22, 2020, 09:51
Haetko nimenomaan kuparia, vai kelpaako tompakki (gilding metal) kuten Nosler E-Tip tai Hornady GMX?

Lähinnä että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä ("lyijytön suurriistaluoti", "laajeneva monometalli", mikä nyt kyseessä onkin tai edes "kupariluoti" ilman mitään "täys"-etuliitteitä), kokemusta MR:sta ei ole.

Hyvä tarkennus. Sanotaanko vaikka kokemuksia lyijyttömistä patruunoista :D Minulla ei tässä vaihessa ole mahdollisuuksia ladata itse, mancave kesken, joten tehdaspaukkujen perään huudellaan.
Voi toki myös kertoa hyvin toimivista pehmeäkärkisistä, jos joku ylivoimainen löytyy.

Ainiin, mun MR on A1, jossa 16,5 tuumainen piippu. AU Low pressure vaimennin löytyy.

PikkuBee

Vastaan itse itselleni. Ylivoimaisesti paras tehdaspatruuna on Sako Powerhead Blade, 10,5 grammainen. Bipodilta 100 noin 30 mm kasa. Perä tuettuna pääsisi todennäköisesti parempaan tulokseen. Valitettavasti ei ollut tutkaa matkassa, joten nopeuksista ei pysty sanomaan mitään. Naturalis oli ylivoimaisesti huonoin, käynti oli noin 130 mm 100 metrin matkalta.