Kirjoittaja Aihe: Petaus kuvina  (Luettu 166167 kertaa)

ampuja

  • *
  • Viestejä: 159
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #15 : Maaliskuu 23, 2012, 09:52 »
Tuohon alaraudan petaukseen. Jos tekee pilaripetauksen normaalisti ja lukkoaktioon kuuluu myös alarauta niin eikös alaraudasta voisi tehdä ns vapaasti kelluvan? Eli sellaisen ettei se ota puuosiin kiinni mistään. Tämä siten että alaraudan lukon puolelta ottaa vaan puuta/tukkimateriaalia pois ja alarauta koskettaa pelkästää petauspilareita. Kun reunoille jättää sellaisen 1-2mm toleranssin vääntyilylle niin asiasta ei koidu edes kosmeettista haittaa. Tällöin alarauta toimii pelkästään "prikkana" kiinityspultin välissä. Eihän alaraudalla ole periaatteessa muuta tekemistä, kuin toimia prikkana silloin kun ei mitään muuta vastetta pultin kiristämiselle ole. Siis puun lisäksi. Pilaripetauksen ansiostahan lukko kiinnitetään tukkiin nimenomaan näitä pilareita hyödyntäen. Onkohan nyt taas mennyt jotain ohi... Korjatkaa virheet. :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Onhan se niinkin niin.

JRu

  • *
  • Viestejä: 1.075
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #16 : Maaliskuu 23, 2012, 10:00 »
Kyllä sen alaraudan voi kelluvaksikin jättää. Tossa mielessä se on tosiaan vain glorifioitu prikka. Usein myös toki lippaan tai vastaavan toiminnallisuuden takia olemassa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

KRi

  • *
  • Viestejä: 93
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #17 : Maaliskuu 24, 2012, 08:53 »
Vaikka varmaan parhaan vastauksen saisi asesepiltä, niin vaivattominta on kysyä tästä perään. Minkä hintaista esitetty laatupetaus tyypillisesti on?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

JRu

  • *
  • Viestejä: 1.075
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #18 : Maaliskuu 24, 2012, 10:26 »
En tiedä muista. Itse laskisin 150-180€ (riippuu kehyksen monimutkaisuudesta) hinnaksi semmoiselle petaukselle missä aikaa käytetään just niin paljon kuin tarvii että lopputuloksen kehtaa antaa käsistään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.140
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #19 : Maaliskuu 24, 2012, 13:11 »
Ei ole 200e petaus hinnan kiroissa kun vertaan autokorjaamoiden 50e/tunti liksaan tai tonnin jakohihnanvaihtoon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Maantiekiitäjä

  • *
  • Viestejä: 504
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #20 : Maaliskuu 24, 2012, 17:21 »
Lainaus käyttäjältä: "JRu"
En tiedä muista. Itse laskisin 150-180€ (riippuu kehyksen monimutkaisuudesta) hinnaksi semmoiselle petaukselle missä aikaa käytetään just niin paljon kuin tarvii että lopputuloksen kehtaa antaa käsistään.


Kovin on etelän hinnat, täälläpäin Suomea kukaan ei teetättäisi petauksia jos tuollaisia hintoja pyytelisi. 100€ kieppeillä pyörii hinnat eikä ainakaan kuvien perusteella ole yhtään huonompia. Jokainenhan määrittelee omalle työlleen oman hinnan eikä tarvitse lähteä huutokauppaamaan itseään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

JRu

  • *
  • Viestejä: 1.075
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #21 : Maaliskuu 24, 2012, 22:34 »
Varmaan paikkakuntakohtaistakin eroa on kun E-Suomessa ei alle 200k€ saa semmoista tupaa jonka parinkymmenen neliön autotallissa voi vähän harrastella. Huolellisessa petauksessa ainakin mulla kuluu aikaa sen verran että tulonhankintamielessä arvioituna halvemmalla kannattaisi tehdä sitten jotain muuta kuin petauksia. Aseseppänä ei varmasti pääse Suomessa rikastumaan mutta olisi suotavaa että sellaisena olisi mahdollista edes harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa, jos ei nyt hyvänen aika sentään peräti voitollista. Sellainen yrityshän voisi jopa investoida konekantaan ja tuotekehitykseen ja pyrkiä tarjoamaan asiakkaille jotain uusia palveluja ja/tai tuotteita eikä vain sitä samaa iänikuista mosinin sivujalkaa jollaisen voi valmistaa kulmaraudasta jos omistaa ruuvipuristimen, rälläkän ja viilasarjan...



Lisähuomiona. Sen verran oudolta tuntui väite ettei kasamiehet petaisi koko kehyksen pituudelta että piti hävitä benchrest.comille lukemaan vanhoja ketjuja. Kyllä konsensus hall of fame porukoissa on niinkuin muistelin että yksi yhtenäinen petaus on nykypäivän de facto standardi, lipasaukkoa tai ei.


Lainaus käyttäjältä: "alinwa"
I've been working with some heavy rifles, repeaters using aftermarket bottom metal/magazine systems.



-I started with two-point bedding, no joy.....side-to-side, wide horizontal groups.

-I roughed up, degreased and permanently glued in mag boxes, limited joy....... Good shoots with light bullets, horizontal w/heavies.

-I added weight out front.... WOOOOOAAHHHHH!!!..... even wider groups.

-I added 5/16" steel tensioners down both sides, NEARLY joy, down to 1/2" wide.

-I bedded full length from tang to end of barrel shank, joy.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

J-MK

  • *
  • Viestejä: 172
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #22 : Kesäkuu 03, 2012, 14:39 »
Heitetään nyt tähän topikkiin kun petauksesta kuitenkin on kysymys.



Nyt ois A5 Mäkkäri louhittuna M590 Tikan raudoille. Kannattaisiko tuo M590:n L-kirjaimen muotoinen rekyylivastine jättää tukkiin kiinni petauksen yhteydessä? Ensimmäisenä miinuksena tulee mieleen uuden rekyylivastineen tekeminen/hankinta jos tukki menee joskus vielä vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

jaktmatch

  • *
  • Viestejä: 43
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #23 : Kesäkuu 03, 2012, 17:34 »
Lainaus käyttäjältä: "J-MK"
Heitetään nyt tähän topikkiin kun petauksesta kuitenkin on kysymys.



Nyt ois A5 Mäkkäri louhittuna M590 Tikan raudoille. Kannattaisiko tuo M590:n L-kirjaimen muotoinen rekyylivastine jättää tukkiin kiinni petauksen yhteydessä? Ensimmäisenä miinuksena tulee mieleen uuden rekyylivastineen tekeminen/hankinta jos tukki menee joskus vielä vaihtoon.


Eikö tuon voi voidella irroitusaineella, ja jättää tukkiin kiinni? Saa kai sen dremelin avustuksella ainakin kaiveltua irti?

L- kalikka kannattaa liimata tai muuten jumittaa kehykseen kiinni petauksen ajaksi, mutta kuitenkin niin että se irtoaa kehyksestä kun rautoja irroittaa petauksesta massojen kuivumisen jälkeen. L- kalikka jää siis kiinni sinne massoihin.

Noin ainakin minä olen tehnyt. Sen L- kalikankin olen saanut irti kun petausta uusii yllämainittuja menetelmiä käyttäen.En tosin tiedä onko se L- kalikka saman mallinen mitä minulla (vaikka luultavasti on), kun mallisarja on eri.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Jambo

  • *
  • Viestejä: 221
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #24 : Helmikuu 09, 2013, 17:41 »
Upitaanpas vanhaa ketjua, ja samalla sivistetään itseään...



Eli kysyisin petauksista semmoista kun Midwaylla on myynnissä "petausteippiä", niin tarttuuko tämä petausmassaan jossei käytä irroitusaineita. Ja jos tarttuu, niin miten tuo (tai vaikka maalarinteippi) kestää irrotusainetta? Myöskin sen haluaisin oppia että voiko petauksen suorittaa pelkästään teippaamalla/irrotusaineella kyllästämällä laukaisukoneiston, tämä siitä mikäli ei halua/voi irroittaa laukaisukoneistoa sössimisen pelossa (laukaisukoneisto kun pitäisi irroittaa osa kerrallaan   :? )?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Kosanderi

  • *
  • Viestejä: 482
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #25 : Lokakuu 23, 2013, 17:05 »
Mites hyvin nämä massat tarttuu alumiiniin? Tässä vaiheessa en vielä osaa sanoa onko petaus edes tarpeellista, mutta jos on niin mitä tavaraa kannattaa siihen tarjota? Ja onko tarpeellista louhia pohjalle vekkiä, johon massasta puristuisi pienet olakkeet?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

bps

  • *
  • Viestejä: 138
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #26 : Lokakuu 25, 2013, 15:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Jambo"
Upitaanpas vanhaa ketjua, ja samalla sivistetään itseään...



Eli kysyisin petauksista semmoista kun Midwaylla on myynnissä "petausteippiä", niin tarttuuko tämä petausmassaan jossei käytä irroitusaineita. Ja jos tarttuu, niin miten tuo (tai vaikka maalarinteippi) kestää irrotusainetta? Myöskin sen haluaisin oppia että voiko petauksen suorittaa pelkästään teippaamalla/irrotusaineella kyllästämällä laukaisukoneiston, tämä siitä mikäli ei halua/voi irroittaa laukaisukoneistoa sössimisen pelossa (laukaisukoneisto kun pitäisi irroittaa osa kerrallaan   :? )?




massa ei tartu maalanrinteippiin vaikka ei ole irroitusainetta päällä. muttä kestä  ainakin arciglassin massan mukana tulevää itrroitusainetta.  maalarinteippi on kätevä esim piipun suojaamisessa...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

BigDane

  • *
  • Viestejä: 320
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #27 : Helmikuu 20, 2014, 17:31 »
Varmaan sopivin ketju postata tälläistä asiaa.. Uusin hankintani oli MERTE 7.62x53r kivääri ratatukilla ja paksulla piipulla. Kiikarin sain mielestäni kohdistettua hyvin, ja ottaessani parit naksut lisää, pudottaakseni osumapistettä vielä hieman, rupesi osumat olemaan todella kaukana toisistaan. (n.15 laukauksen paikkeilla ja loput sen jälkeen) vaikka miten säädin, niin ei, ei osunut enään millään. Voisiko huono petaus vaikuttaa tarkkuuteen niin paljon, että kuumalla piipulla nakkoo mihin sattuu? Piippu vastaa puutukkiin sen oikealta puolelta, kun taas vasemmalla puolella on n. 3mm rako. Pitäisikö pedata uudelleen? Vai johtuneeko yksinkertaisesti piipun lämmöstä? Nostaa siis osumia n. 20cm.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2014, 14:34 kirjoittanut BigDane »

ampuja

  • *
  • Viestejä: 159
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #28 : Helmikuu 21, 2014, 12:28 »
Yksinkertainen homma. Onko piippu kosketuksissa tukkiin? Jos on niin ensimmäisenä hiomapaperia käteen, kunnon rako tukin ja piipun välille. Jos piippu osuu tukkiin niin ihan sama onko petausta tai ei, virhe tulee tuosta kosketuksesta. Mitä enemmän piippu lämpiää, sitä enemmän se laajenee ja ottaa tiukemmin tukkiin ja tukki vääntää piippua/ ei mahdollista taisaista värähtelyä laukauksen aikana.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Onhan se niinkin niin.

BigDane

  • *
  • Viestejä: 320
Re: Petaus kuvina
« Vastaus #29 : Helmikuu 21, 2014, 12:40 »
Lainaus käyttäjältä: "ampuja"
Yksinkertainen homma. Onko piippu kosketuksissa tukkiin? Jos on niin ensimmäisenä hiomapaperia käteen, kunnon rako tukin ja piipun välille. Jos piippu osuu tukkiin niin ihan sama onko petausta tai ei, virhe tulee tuosta kosketuksesta. Mitä enemmän piippu lämpiää, sitä enemmän se laajenee ja ottaa tiukemmin tukkiin ja tukki vääntää piippua/ ei mahdollista taisaista värähtelyä laukauksen aikana.


Niin arvelinkin. Ottaa, ja pahasti, kuten mainitsin, että vasemmalla puolella on välystä n. 3mm ja oikealla puolella piippu ottaa tukkiin. Illalla hiomahommiin ja sunnuntaina radalle.



Kuinka paljon piipun alapuolella tulisi olla väliä tukkiin? Vai saako se koskea alapuolelta tukkiin?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »