Tarkka-ampujaksi armeijaan

Aloittaja Aleksi.T, helmikuu 19, 2011, 11:51

« edellinen - seuraava »

Aleksi.T

Tietääkö kukaan missä armeijan joukko-osastossa/osastoissa pääsisi tarkka-ampujaksi.

TeemuJ

Minä olin II/05 Kontiorannassa Jääkärikomppanian tarkka-ampujana, silloin meitä koulutettiin 2 jääkäriä ja 1 alikessu. Kaipa sitä Kajaanissa? koulutetaan kuitenkin eniten.

hapero

karjalan prikaati itse olin sillä  85 jalkaväen tarkka ampuja vähän erin lainen koulutus kuin sota poliiseilla enemmän todellista

Karhu

Lainaus käyttäjältä: "hapero"karjalan prikaati itse olin sillä  85 jalkaväen tarkka ampuja vähän erin lainen koulutus kuin sota poliiseilla enemmän todellista

Olit ilmeisesti ampuja, ja spotterisi hoitaa noi kirjoitushommat   :shock:  :clap:

LSa

Lainaus käyttäjältä: "Karhu"Olit ilmeisesti ampuja, ja spotterisi hoitaa noi kirjoitushommat   :shock:  :clap:

Pentumainen kommentti. Se ei tarkka-ammunta just ruuneperejä vaadi. Muistelmatkin voi joku muu kirjoittaa.  :lol:  

Joukko-osastoihin voi pokerina soitella ja kysyä tarkka-ampujien koulutuksesta. Aiemmin toteutunutta koulutusta ei välttämättä toisteta tai koulutus voi alkaa uutena jossain yksikössä missä sitä ei aiemmin ole annettu. Kutsunnoissa voi mainita halukkuudesta ja kutsuntojen jälkeen voi hakea siirtoa toiseen paikkaan, jos halukkuutta ei oteta huomioon.

Tarkka-ampujien valinnoissa korotetaan asioita joiden on huomattu olevan tarkka-ampujalle hyväksi. Ampumataito, yleinen lahjakkuus, metsästysharrastus jne.. Jos esim. metsästyskortti puuttuu, niin tutkinto kannattaa suorittaa, jos tarkka-ammunta oikeasti kiinnostaa. Metsästäviä hyviä ampujia on kuitenkin nurkat pullollaan.  

Kannattaa varautua siihen, että homma jää toteutumatta. Halukkaita on kuulopuheiden mukaan paljon. Paremmat mahdollisuudet on porukoissa, joissa tarkka-ampuja on joka ryhmässä (raja, spol...). Tarkka-ampujaryhmänjohtajaksi pääseminen on jo pieni lottovoitto.

Karhu

Lainaus käyttäjältä: "LSa"
Lainaus käyttäjältä: "Karhu"Olit ilmeisesti ampuja, ja spotterisi hoitaa noi kirjoitushommat   :shock:  :clap:

Pentumainen kommentti. Se ei tarkka-ammunta just ruuneperejä vaadi. Muistelmatkin voi joku muu kirjoittaa.  :lol:  

Voi kyynel  :doh:  Ta-hommiin perehtyminen ja niiden toteuttaminen vaatii mielestäni sekä luku- ja kirjoitustaitoa. Esimerkiksi tiedusteluraportista on hyvä saada muidenkin selvää..

Asiaan.

Rajajoukkoihin panostaisin itse, jos uudestaan saisin päättää sijoitukseni. Vaikka ei suoraan tarkka-ampujaksi valiutuisikaan, niin koulutuksen muu sisältö tukee hommia erinomaisesti. Intin jälkeen on sitten hyvä lähtä kurssittautumaan lisää.

LSa

Lainaus käyttäjältä: "Karhu"Ta-hommiin perehtyminen ja niiden toteuttaminen vaatii mielestäni sekä luku- ja kirjoitustaitoa. Esimerkiksi tiedusteluraportista on hyvä saada muidenkin selvää..

Mä oon tavannut todella hyviä, mutta sanasokeita tarkka-ampujia. Käyttönsä niilläkin on.  

Lainaus käyttäjältä: "Karhu"Rajajoukkoihin panostaisin itse, jos uudestaan saisin päättää sijoitukseni. Vaikka ei suoraan tarkka-ampujaksi valiutuisikaan, niin koulutuksen muu sisältö tukee hommia erinomaisesti. Intin jälkeen on sitten hyvä lähtä kurssittautumaan lisää.

Erittäin hyvä kommentti!

kahtto1

Sodankylässä kouluttivat koko prikaatin tarkka-ampujat yhtenä ryhmänä. Jääkärit, sissit ja spollet saivat siis tasan saman koulutuksen. Kaikki opettelivat myös samalla tavalla sekä spottauksen, että ammunnan. Näin se menee myös kursseilla, eli suurin piirtein puolet ajasta ammut ja puolet ajasta tähystät, mikä mielestäni on vain hyvä asia.

Jos jollakulla parempaa tietoa on, niin kysyjälle paremmin pystyisi varmaan vastaamaan kertomalla missä varuskunnassa ei kouluteta tarkka-ampujia. Suurimmassa osassa varuskunnista taitaa jonkinlaista koulutusta olla.

Maantiekiitäjä

Ite kävin II/99 Kontiorannassa ja SPOL:lina saatiin joo tarkka-ampuja koulutus, mutta kun metällä oli tullut kulettua ja ammuttua erilaisilla haulikoilla/pulttilukoilla niin tuo koulutus tuntui aika turhalta. Toki porukassa oli paljon niitäkin jotka ei osanneet edes kohdistaa kiikarikivääriä. Tosin mukavia ulkoilupäiviä olivat. Itelle oli mieluisampaa käsiase/haulikko ammunta.

Greed

Entä jos on silmälasit?       :geek:
Se ei ole väärin kirjoitettu sinä vain luet sen väärin

Finnfire

Ei pitäisi olla este.