Mitä on tarkka-ammunta?

Aloittaja LSa, kesäkuu 13, 2010, 23:32

« edellinen - seuraava »

LSa

Lainaus käyttäjältä: mamannon...Eli mielestäni tarkka-ammunnan määritelmä kannattaa sitoa asetyyppiin...

Mä taas ajattelen, että se tarkka-ampuja on se ase. Käsissä oleva pyssy on vaan ammattilaisen käyttämä väline.  :D

HJu

LSan kanssa samaa mieltä. Koulutettu ja motivoitunut TA on tehokas myös rk:lla ja tarvittaessa vaikka pienarilla.

Kunnon kaluston kera TA saa paljon lisäetua vastustajiinsa nähden mutta silti rahallinen investointi ta-parin varusteisiin on paljon edullisempaa kuin yksi PST-ohjus. Enkä tarkoita etteikö PST-ohjuksillekin olisi käyttöä.
Terveisin,

HJu

mamannon

Tässä menee nyt käsitteet sekaisin...

LainaaMä taas ajattelen, että se tarkka-ampuja on se ase.

Ei tämä vastaa kysymykseen "Mitä on tarkka-ammunta?". Jos lajina olisi karate tai ju-jitsu, "Mä taas ajattelen, että se karateka on se ase" vastaisi osittain kysymykseen "Mitä on karate?", mutta tarkka-ammuntaan tuo ei päde, sillä kivääritön tarkka-ampuja ei ole mitään, ennen kuin sille annetaan kivääri. Eli siis kivääri on määräävässä asemassa tarkka-ammunnan määrittelyssä.

T: mamannon

HJu

Kaikilla tarkka-ampujilla on kivääri. Kaikki kiväärimiehet eivät kuitenkaan ole tarkka-ampujia :-)

Jos Ziltonin lavalta jaetaan 10 kpl TRG-42 kiväärejä niin lopputulos ei automaattisesti ole 10 tarkka-ampujaa.

Koulutus tekee jääkärin ja ta:n. Ilman asianmukaista koulutusta meillä on vain lauma wanna-be sotilaita joiden taisteluarvo on vähäinen.
Terveisin,

HJu

LSa

Lainaus käyttäjältä: mamannonSotilastarkka-ammunta on mielestäni ammuntaa, jossa pyritään taistelemaan jalkaväkitaistelussa käyttäen raskasta, kömpelöä ja hidasta mutta tarkkaa ja pitkäkantamaista kivääriä...

Lainaus käyttäjältä: mamannon...sillä kivääritön tarkka-ampuja ei ole mitään, ennen kuin sille annetaan kivääri. Eli siis kivääri on määräävässä asemassa tarkka-ammunnan määrittelyssä...

Onko vasaraton kirvesmies on edelleen kirvesmies?

Tarkka-ampujalla on monia vahvuuksia, joita voi käyttää toiminnassa, vaikka esim. itse maaliin vaikuttaminen toteutettaisiin jonkun muun henkilön käyttämän aseen tai asejärjestelmän toimesta. Onko tämä tarkka-ammuntaa?

On kuitenkin kiistatta totta, että ammattilainen toimii tehokkaammin, jos ammattilaisella on ammattilaisen työvälineet.

Voiko tarkka-ammuntakoulutusta saamaton suorittaa tarkka-ammuntaa - missään tilanteessa?

Mikä on tarkka-ammuntaa? Voiko "tarkka-ammuntaa" suorittaa ilman laukauksen ampumista?

MSa

Lainaus käyttäjältä: JL
Lainaus käyttäjältä: HJu
Häyhä-kisa on tosiaan "hesalaisten" pilaama. Tänä kesänä jo 11. kertaa :-)

Kuuluuko muuten Helsinki nykyään Lohjaan? MSa?  :wink:

Toi pieni kalastajakylä meren rannalla kuuluu Itä-Lohjaan, joka puolestaan on Nummen eteläistä provinssia.

En tiedä kuka on väittänyt Häyhästä moista, allekirjoittanut ei ole ainakaan sellaista huomannut viime vuosina. Toisaalta tämän vuoden kisan vetovastuussa olevana annan aika lailla piut paut kaikelle kritiikille ennen ja jälkeen.  :lol:

Toistan itseäni, kisoista tulee juuri sellaiset kun ne KWu:n kanssa tehdään. Tasapuolisuuteen pyritään, sotilaallista toimintaa, monipuolista tarkka-ammuntaa + pikkuhaastetta ja viihtymistä metsässä on luvassa. :wink:

MSa
[url=https]

mika

asia siis kunnossa...
CHAIRBORNE - USB Troop

mamannon

No LSa ja HJu ovat kommenteissaan oikeassa, samoin minä itse. Mutta vain MINÄ pysyin threadin aiheessa, kun taas LSa ja HJu puhuvat ohi aiheen, tai ainakin ohi aiheen ytimen.

LainaaVoiko tarkka-ammuntakoulutusta saamaton suorittaa tarkka-ammuntaa - missään tilanteessa?

Mikä on tarkka-ammuntaa? Voiko "tarkka-ammuntaa" suorittaa ilman laukauksen ampumista?

Nämä ovat marginaalisia kysymyksiä, kun kysytään "Mitä on tarkka-ammunta?" Ja omasta mielestäni ne ovat yhtä mielenkiinnottomia kuin hölynpöly.

Ei tästä sen enempää. Olen oppinut, että tällaisten kommunikaatio-ongelmien takia kommunikointi kannattaa pitää minimissä.

T: mamannon

PL

Lainaus käyttäjältä: mskMe täällä hesassa käytetään termiä "stadi" :D.

Jaa, me täällä maalla käytetään termiä "Tshadi"  :P

OK, nyt selvis tämä termistö. Itse olen tottunut vaan käyttämään termejä "tarkkuuskivääriampuja" (se tulitukihemmo) ja "tarkka-ampuja"( ne vaikeammat työt).

JL

Kevennystä pojat, kevennystä. Tämähän on vain tarkka-ammuntaa.

http://www.screenhead.com/images/2006/03/warrior888888.jpg">

JaMu

Mitä on tarkka-ammunta?

Kyky. Joko itse opittu tai koulutettu.

Jos asiaa kysyisi Simunalta, luulisin vastauksen olevan jotain sen suuntaista.

Jos asiansa osaava tarkka-ampuja neuvoo esim siviiliä ampumaan maalin etäisyydeltä ja olosuhteissa, jossa tarkka-ampujan tietojen ja osaamisen käyttö on välttämätöntä ja siviili toimii annettujen ohjeiden mukaisesti saaden osuman maalin, tekeekö tämä siviilistä tarkka-ampujan? Ei mielestäni mutta hän on toiminut kuten tarkka-ampuja...

er

Pääsääntöisesti jos siviili toteuttaa jotain tarkka-ammunnan kaltaista tositilanteessa puhutaan vakavimman luokan rikoksesta eli murhasta. Tämä ei ole tarkka-ammuntaa vaan sala-ammuntaa ja katsotaan joko rikokseksi tai sotarikokseksi.Joissain maissa raja voi olla häilyvä, mutta Suomessa asia on nähdäkseni hyvin selvä. Reserviläinenkin on siviili ellei hän ole palvelukseen kutsuttu. Poikkeuksen tähän tekee poliisi ja muut sisäministeriön joukot, joilla on tehtävän niin vaatiessa oikeus voiman käyttöön käskyn kautta.

Hyvä ja kattava määritelmä tarkka-ammunnasta löytyy Pauli Salon TA1 (ISBN 952-91-12157-7) kirjan luvussa 1 ja 2 (sivut 7-10)

"

Luku 2.1

Tarkka-ampuja

Tarkka-ampuja on sotilas, jolla on erikoiskoulutus,-välineet ja erityisesti kyky tuhota maaleja, joihin tavalliset taistelijat eivät voi vaikuttaa, koska maali on

-liian kaukana

-liian pieni

-vaikeassa paikassa

-vaikeasti erottuva

-liikkuu tai

-rynnäkkökiväärin teho ei riitä maalin tuhoamiseen"

Pauli Salo TA1, 2004,ISBN 952-91-12157-7, luku 2.1 sivu 8
Train hard--->Fight easy

HJu

Kv-säännösten mukaan myös ei-sotilas a.k.a siviili nauttii kaikkia sotilaan oikeuksia mm. vangittaessa mikäli kantaa aseitaan avoimesti eikä kohdista toimiaan suojatonta siviiliväestöä vastaan. -> siviilin ta-toiminta sotilaita tai vastaavasti varustettuja ja toimivia siviilejä vastaan ei ole murha eikä edes sotarikos. Afrikassa usein sodissa vähintään yksi osapuoli ei edusta paikallisen diktaattorin virallista armeijaa.

Univormu ja käskyketju ei myöskään suojaa Haagilta jos itse teko katsotaan sotarikokseksi.

Sotarikoksia ei saa tehdä mutta on hyvä tietää mikä on sotarikos ja mikä ei.
Terveisin,

HJu

ML

Lainaus käyttäjältä: MSa
Lainaus käyttäjältä: JL
Lainaus käyttäjältä: HJu
Häyhä-kisa on tosiaan "hesalaisten" pilaama. Tänä kesänä jo 11. kertaa :-)

Kuuluuko muuten Helsinki nykyään Lohjaan? MSa?  :wink:

En tiedä kuka on väittänyt Häyhästä moista, allekirjoittanut ei ole ainakaan sellaista huomannut viime vuosina. Toisaalta tämän vuoden kisan vetovastuussa olevana annan aika lailla piut paut kaikelle kritiikille ennen ja jälkeen.  :lol:

MSa

Ei kannata ottaa MSa itseensä tuosta. Joku etelä-savolainen alkoi vääntämään kommentista joka oli

a) annettu eri lajista

b) oli kuulopuhetta ja sen perusteella tehtyä pohdiskelua

c) oli kirjoitettu sitaateissa

d) ilman hymiöitä, koska usko huumorintajuun oli luja ilman niitäkin

Ja sitten kuoroon liittyi pari muuta hämäläistä, karjalaista, pohjalaista yms. stadilaista......no laitetaan sitten hymiö  :D