Zeiss Diavari 6-24x56 T / 63

Aloittaja PMK, helmikuu 28, 2005, 11:38

« edellinen - seuraava »

PMK

Tervehdys,

Tuli tehtyä hävyttömän "kallis" investointi hyvään tähtäimeen  :oops: ja kun olen kuitenkin aloitteleva alan harrastaja haluaisin oppia tähtäimen kaikki "niksit" mitkä vain on mahdolliset tällä rajatulla aivokapasiitilla...

Eli missä päin liikkuu ko. laitteita käsitteleviä ammattilaisia eli haluaisin tietää löytyykö "kohtalo tovereita" täältä Tampereelta, vai onko syytä lähteä rannikoseuduille oppiin..
PMK

MSa

Terve,

Kiikaritähtäimissä ei oikeastaan ole hirveästi niksejä ja käyttökin on suoraviivaista... Kaikki muu ase-ampuja-tähtäinkokonaisuuden toimintaan käytännössä vaikuttavien niksien opettelu on pidempi prosessi. Jos olet TA-hommista kiinnostunut, niin kannattaa hakeutua kurssille tai jos on lukupäätä, niin opetella ainakin teoriat itse alan opuksista ensihätään.

1. Asenna tähätin laadukkailla jaloilla, suositus Sakon optilock.

- jos et ole ennen tehnyt, anna kokeneemman tehdä asennus

2. Okulaaripään (ohuempi) säätö. Säädä siten, että kun silmä rentona katsot esim 300m päässä olevaa maalia näkyy maali ja ristikko kummatkin kirkkaana, ilman silmän sahaamista. Siis silmä rennoksi ja kuva & ristikko kirkkaaksi. Tämä tehdään pääsääntöisesti kerran.

3. Kohdista ase haluamallesi etäisyydelle haluamallasi patruunalla. Nolla säätötornien asteikot.

4. Ammuttaessa säädä tähtäin parallaksivapaaksi ao tornista aina etäisyyden mukaan. Kun säätö on oikea, niin "kiväärin ollessa paikallaan ja silmää liikuttaessa laidasta laitaan ei ristikko vaella taulussa".

5. Valoristikkoa voit säätää vastaavasti mieltymyksiesi mukaan omasta tornista parhaan tähtäysmielikuvan saamiseksi.

MSA
[url=https]

PMK

Kiitos :D

Tiedätkö ko. ristikosta muita mittoja, kuin oli siinä pienessä opuksessa ?

Nyt sitten vain odotella kevään saapumista, niin pääsee kohdistamaan.
PMK

MSa

En tiedä mitä manuaalissasi on, mutta Zeissin Abs #63 speksin mukaiset mitat ovat

@12x zuurennoksella / 100m

- hiusristikon viivanpaksuus 0,5cm

- pallon halkaisija ulkoraunasta ulkoreunaan 2,5cm

- pallojen väli 10cm

- reunoilla olevien paksujen laatikoiden leveys/korkeus viivan ulkoreunasta ulkoreunaan 7cm

- reunoilla olevien laatikoiden väli = hiusristikkoalueen leveys 100cm

Stadia-etäisyysasteikko on kalibroitu 100cm kokoiselle kohteelle 12x zoomilla.

MSa
[url=https]

Silent killer

Hei...

Teit ehkä kalliin mutta hyvän investoinnin.

Itselläni on sama kiikari ( mil-dot ristikolla ).Ja voin sanoa että hyvä kyllä on. Zeiss on Zeis . Mutta täällä on kerrottu että Euroopasta saa kyseisen tähtäimen halvemmalla.. Se ehkä pitääkin paikkansa että saa halvemmalla mutta syykin on selvillä Nämä "Halvemmat" Zeissit tehdään linsenssillä muualla kuin Saksassa ja tästä syystä hinnat ovat halvemmat.

Aitoja Zeiss tähtäimiä ovat Victory sarjan tähtäimet ( Saksassa koottu ) MC merkinnällä ja muilla varustetut ovat n.s. "lisenssi kiikareita" ( Eli Puolassa tai Unkarissa koottuja )...toki Zeiss:eja ovat...

Ammatti taitoinen kokoaminenkin on osa Zeiss kiikareiden hyvää mainetta.

Ja vielä kun muistaa tämän nyrkkisäännön että halvalla ei hyvää saa niin voit olla huoletta kukaan ei ainakaan arvostele kiikarisi huonoutta tai kalleutta..

P.S Jos joku epäilee niin voin antaa enemmän tietoa henkilöstä jolta itse kysyin samaa asiaa..
terv: Silent Killer

john

Mulla on kanssa toi samainen putki, suomesta ostettu -ja kallis :oops: .. Zeiss:n optiikka ja valaistu mildot -ristikko on kyllä hyvät syyshämärillä peurakytiksellä.  Uteliaisuudesta kysyn, että mistä kohtaa putkea noi valmistusmerkinnät löytyy?

Silent killer

Vastaus : Okulääriosassa ( kiikarin etuosa ) .. merkintä Diavari V , Ja tämä V = Victory sarjaa.

Jos muita kirjaimia / kirjain yhdistelmiä esiintyy..on oletettavaa että kiikari on tuotettu muualla kuin Saksassa..

Eli jos kiikarissasi on merkintä : - Diavari V 6-24x56 T* Olet Saksassa kootun Zeissin onnelinen omistaja...

Näistä "lisenssi"asioista voit myös tiedustella Zeiss kiikareita myyvistä liikkeistä . Otin itsekkin näistä asioista selvän ennekuin ostin tämän kyseisen kiikarin.

Vuosia sitten  Smith & Wesson mag 44 revolvereita myytiin aitoina "jenkki" rautoina , mutta tarkasteltuani koestus leimoja tuli vastaan belgian merkintä , Ja selvisi että kyseistä asetta valmistetaankin lisenssillä belgiassa , mutta asiakasta veloitetaan us.dollarin kurssin mukaan , eli rahasta on tässä kysymys ja työstä ulkomailla  halpatyövoimaa on saatavilla paljon , tästä myös oleellisesti työn laatu kärsii...vaikka komponentit olisivatkin hyviä...

Oikaiskaa minua jos olen väärässä....

Koheltaja

Smittien osalta olen hiukan eri mieltä mutta saatan olla väärässäkin sillä käsittääkseni Smitit CIP tarkastettiin Belgiassa ja siitä tämä Belgian leimat ovat lähtöisin.
Kylätason ampuja

Silent killer

Vastailen tässä.......

Siittä Smitti kaupasta ja linsenssistä seurasi se että ystäväni sai purkaa kaupan , Ja se jo jotain selittää että "vilunkia" oli tehty.. CIP asiasta en osaa minä taas sanoa koska aikaa mainittulla tapahtumalla on jo vuosia.Mutta miksi tätä CIP tarkastusta ei tehty U.S.A:ssa ???.

Näillä leimoilla käsittääkseni osoitetaan että aseen piippu ja tässä tapauksessa rulla + muut osat kestävät aseelle annetut turvallisuus kriiterit.. eli kyseisen leiman omistaja maa vastaa tuotteesta ja sen turvallisuudesta..

Esim : Sakon kivääreissä on Suomen leijonan pää merkkinä että ase on täällä testattu ja tämä maa vastaa mahdollisista materiaali tai muista reklamaatioista....

Mutta eipä poiketa tähän vaan pysytään asiassa nimittäin Zeiss "lisensseistä" oli alunperin minun tarkoitus kertoa..

Minulle luvattiin oman kiikarini myyneestä liikkeestä että jos kiikari ei ole victory(Saksassa koottu ) sarjaa saan vaihtaa tai sitten purkaa kaupan. Eli kyllä tämä asia on tiedossa myös tuotetta myyvissä liikkeissä. että eroa on ...

Ja  jos joku on vasta aikomassa ostaa yllä mainitun kiikarin kannattaa ainakin kysyä missä maassa kiikari on kasattu.. Minä ainakin teen näin aina..( Saksassa ja Suomessa ei työn laadusta tingitä ) ....Ja sen myös huomaa...

MSa

Silent Killer,

En todellakaan ole Zeiss asiantuntija, joten paremmin asioista ymmärtävät korjannevat jos olen väärässä.

Tietääkseni on olemassa vain tasan yksi Zeissin 6-24x56mm malli. Se on Diavari V 6-24x56 T* tuotekoodilla (valollinen) 521695.

Jos joku on fiksuna hankkinut ko. Zeissinsa jostakin edullisesti, niin hyvä näin! Fiksu ostaja!

Jos Suomessa Zeiss-kauppias perustelee kalliimpaa hintaa sanoen, "juuri tämä Zeiss on varmasti Saksassa kasattu ja siksi se maksaa paljon - sama Euroopasta tuotuna on halvempi sen takia, että se on missäsattuukasattu ja linssit on vielä venäläisistä pullonpohjista tehty", niin on kunkin asiakkaan aivan oma asia uskooko kauppiasta ja kuinka tiedollisesti pätevänä myyjänä ko. kauppiasta pitää...  

Toki on mainittava että ei ole suomalaisenkaan kauppiaan vika, jos hän ostaa Zeissinsa maahantuojalta kalliimmalla kuin mitä Tsekkiläinen tsekkiläinen kadunmies ostaa omansa Prahassa.

MSa

P.s. Tällä hetkellä Zeissilla on Diavari V/VM sarjan lisäksi ainakin

Varipoint V/VM, Diavari Z/ZM, Diatal Z/ZM ja Conquest sarjat.
[url=https]

Silent killer

MSa.....

Vielä palaan tähän keskusteluun joka on ihan hyvä.

Tosiaan en minäkään ole mikään "Zeiss" ammatilainen  , mutta olen saanut vaan tälläistä informaatiota. Liikkeistä  , Jne.. Ja tämä edellämainittu asia on tosiasia.

Minäkään en todellakaan välitä jos joku saa artikkelin halvemmalla , vaan se että  näin minua on valistettu  .....

Mutta Minä vaadin jos itselleni ostan kalliin kiikarin  , Ja tilaan saksalaisen tuotteen  , niin sen oltava myös valmistettu Saksassa.

Ja voit olla oikeassa että on tämä yksi ja ainoa 6-24x56mm ... Ja hyvä jos näin on..

Minä maksoin "kalliimman" hinnan ja en sitä sure..

Mutta uskon että sinäkin olet tästä samaa mieltä että Saksassa tehtyjen ja Puolassa tai Unkarissa tehtyjen välillä on se pieni "ero" , Ja jotkut eivät edes tätäkään hyväksy jos sitä ei ole ilmoitettu etukäteen...

Ja uskon että tämäkään"Fiksu ostaja" ei ole hyvillään jos hänen tuotteensa vaikka halvemmalla ostettukin hajoaa sen takia että työnlaatu on ollut puutteellista ...

Skarppina saa olla  ,mutta se ei ole pakollista....

MSa

Hyvä keskustelu,

Mun näkemys kiteytettynä:

"Jos ostaa Zeissin jonkin tietyn mallin, niin on aivan sama mistä päin maailmaa ja millä hintaa sen ostaa, tuotteen laatu on (ja laatuvalmistajilla on oltava!) sama."

Zeiss on laatuvalmistaja, jolla on maine varjeltavanaan. Jos jotakin Zeissin yhtä ja samaa mallia on kahta tai useampaa "laatuluokkaa" olemassa, niin siinä tapauksessa Zeissia tuskin pidettäisiin laatuvalmistajana.

Se että Zeissilla on eri mallistoja, kuten Z/ZM, V/VM & Conquest sarjat, tarkoittaa sitä että ne voivat olla erilaatuisia keskenään, vaikka putket ulkoisesti olisivatkin saman näköiset. Kyseessä on eri tuotteet.

Esimerkiksi S&B valmistaa SB 8x56 (valaistu) ja SB 8x56 HUN (valaistu) malleja. Putket ovat identtiset, mutta HUN putket ovat kasattu S&B:n tehtaalla Unkarissa. Osat ovat samat poislukien runkoputken kaiverrus. Takuu, laatu ja suorituskyky ovat samat, hintaeroa on noin 250e. Miksi? Siksi että putkia valmistetaan molemmilla tehtailla ja osa kuluttajista haluaa maksaa Saksassa kokoonpannusta putkesta 250e enemmän.

MSa
[url=https]

Sipa

Eiköhän sitä Diavari V 6-24x56 T* tähtäintä saa Saksasta halvemmalla yksinkertaisesti siitä syystä, että Saksan arvonlisävero on 16%.

Samoin sieltä löytyy liikkeitä myyvät eri volyymiä kuin kotimaiset liikkeet. Näiltä aseliikkeiden myyjiltä tulee välillä sellaista bullshittiä, että oikein hävettää kuunnella. Ihmetyttää ja epäilyttää jos itse tietää tuotteesta enemmän kuin maahantuova liike.

HJu

S&W:n revolvereja ei ole valmistettu Euroopassa lisenssillä koskaan. S&W:n laatu kyllä heittelehti 1970 ja 1980-luvuilla kovasti mutta se tapahtui USAn tehtailla.

CIP-tarkastusta ei voida tehdä USAssa koska USA ei ole CIP:n jäsen. USAlla ei siten ole mitään oikeutta tehdä mitään CIP-tarkastuksia. Heillä on vastaava pulju nimeltä SAAMI, joka tosin ei tarkista aseita vaan antaa vain yleisiä suosituksia ja SAAMIn jäseniä sitovia määräyksiä. CIP ja SAAMI tekevät yhteistyötä mutta CIP-maissa ei saa myydä CIP-tarkastamattomia aseita muuta kuin keräilijöille. USAssa tedhyissä aseissa ei ole mitään SAAMI-leimoja mutta tehtaan omia koeponnistusleimoja saattaa olla.

Suomeen tuodut S&W:t tarkastettiin aikoinaan Belgiassa koska Belgia on myös CIP-maa. Niitä ei tarkastettu Suomessa koska tuohon aikaan "Herttoniemen Rysä" eli aseiden tarkastuskeskus oli tunnettu huonosta palvelusta ja hyvin niuhosta tarkastustavasta. Käytännössä jenkkiaseiden tiukat patruunapesät olivat ylivoimaisesti suurin syy jenkkiaseiden hylkäyksiin Suomessa. Niitä piti sitten asesepillä avarruttaa horoiksi että ne Herttoniemessä menisivät läpi. Helpompaa ja halvempaa oli tarkastuttaa ne Belgiassa jossa ne menivät läpi ilman ongelmia ja muutoksia.

Eli toisessa CIP-maassa ne meni läpi ja toisessa ei. Tästä syystä Ultramatic tarkastutti aseensa mielummin Belgiassa kuin Suomessa.

CIP-leima todistaa että ase on läpäissyt CIP-testit hyväksytysti. CIP-testaaja sen enempää kuin CIP-maakaan ei takaa eikä vastaa kuitenkaan yhtään mistään. Eli jos Leijonaleimalla leimattu ja CIP-tarkastettu Sako/Tikka/Jalonen/Lynx räjähtää käsiin niin Suomen valtio tai asetarkastuskeskus ei ole korvausvelvollinen yhtään kenellekään. Suomen Valtio ei vastaa mistään vahingoista. Valmistaja vastaa.

Mainittakoon että Leican laseretäisyysmittarit ja kamerat kasataan Portugalissa ja on kasattu jo 1950-luvulta saakka (kamerat). Laatu on Leicaa. Jos halutaan niin laatutavaraa voidaan valmistaa missä tahansa jos vaan laatukontrollit ja työmetodit ovat kunnossa.
Terveisin,

HJu

MJ

Moi,

Kaikki Zeissin V/VM- ja Z/ZM- sarjat tähtäinkiikarit ja kaikki Hensoldt tähtäinkiikarit valmistetaan Saksassa Wetzlarissa. Poikkeusta tähän ei ole.

Zeiss Conquestit puolestaan valmistetaan USA:ssa.

Tiettyjä Zeissin tähystyskaukoputkia valmistetaan muuallakin kuin Saksassa, mm. Tsekeissä.

Laadunvalvonta on se oleellinen asia, kuten edellä on jo tuotu esille, ei se missä joku tuote fyysisesti valmistetaan.

Joka tapauksessa Zeissin V/VM- ja Z/ZM- sarjat ja Hensoldtit valmistetaan kaikki samalla tuotantolinjalla Wetzlarissa Saksassa.

Carpe Diem,

MJ