Ohjeita aloittelevalle 30-06 sniperille

Aloittaja takapihan tarkka-ampuja, tammikuu 12, 2005, 16:32

« edellinen - seuraava »

takapihan tarkka-ampuja

Lainaus käyttäjältä: JpLÄlä älä väännä niitä patruunoita ilman välineitä. Siinä voi lähteä näkö.

Eikö vasarasarja ole mielestäsi lainkaan lataamiseen sopiva väline? Vai ruutivaakan puuttumistako vain tarkoitit?

JpL

Vasarasarja on jees, mutta jos nalleja pamahtaa, on jossain vika. Ja vaaka ON välttämätön, jos meinaat saada tarkat lataukset.

Muista: Jos asetta ei jaksa huoltaa, ei kannata ampuakaan.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jartsu

Lainaus käyttäjältä: takapihan tarkka-ampuja
Lainaus käyttäjältä: jartsuN:110-135 ei ole tarkoitetu yksin pieniin kalipereihin vaan hylsyihin missä on vähemmän hartioita,(hartia jyrkkyys+tilavuus suhteessa luodin kokoon, N: hitaat) kuten esim 458WM,  suora hylsy, N:110-140 ovat ihanne puuteria riippuen luodin painosta.

Täytyy nostaa hattua kylmä luontoiselle takapihojen tarkka ampujalle kun aivan tyynesti kisaa 8g kanssa ja purkaen hylsyt ja ottaen sitten N:140, ja laittaa samaksi määräksi jonka pulkki ruuti hylsystä löytää ja saaden päätä huimaavia nopeuksia.

Kyl se vaaka on ehdoton jos tuollaisia suunnittelee.

Ehkä olen sitten tiennyt asioista niin vähän, että en ole ymmärtänyt pelätä.

Huulen minäkin heitin tuosta nopeudesta ettei nyt varmasti tiukka ole, jos siellä sisällä on pulkki ruutia, niin sitä on vähempi kuin N:140 ilmoitettu lataus mutta se on tietysti ominais painoltaankin eri.

Tutkitaan jossain välissä kuinka paljon sitä on kun en ole muutamaan vuoteen pitänyt noita valmiita käsissä.

Pitää väin kaverilta hakea, purkaa ja punnita.

Käsi nallittimia,Leen saa tosi halvalla ellet sitten vedätä tossa vasara jutussa.

JpL

Olisi tietysti parempi olla vedättämättä, koska porukka antaa mielellään vakavia neuvoja, mutta pidemmän päälle vain vakaville kysyjille.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

PL

Mihin eliittiin takapihan tarkka-ampuja kuuluu  :?:

takapihan tarkka-ampuja

Lainaus käyttäjältä: JpLVasarasarja on jees, mutta jos nalleja pamahtaa, on jossain vika. Ja vaaka ON välttämätön, jos meinaat saada tarkat lataukset.

Muista: Jos asetta ei jaksa huoltaa, ei kannata ampuakaan.

Muistaakseni epäilin nallien kääntyvän vinoon silloin kun ne räjähti. Ne räjähti siis juuri silloin kun niiden piti upota hylsyn kantaan. Suoranaista vaaraa siitä ei ole mikäli lähistöllä ei ole mitään helposti syttyvää. (Lataushommissa ne on kyllä aika lähellä.) Opin pitämään kouraa "putken" ympärillä ja päässä suojalaseja ja kuulosuojaimia. Ja ruudit oli kaukana nallittaessa.

Mitä sinä tiedät minun ampumisten kannattavuudesta? Jos aamulla töihin lähtiessä pellolla käyskentelee kettu tai pihakoivuissa on vareksia niin ammuttavahan ne on. Ja asettahan en jää putsailemaan kun sillä kumminkin ammutaan viikon sisällä uudestaan ja työtkin odottaa. Tietenkin kaupunkipaikoissa asiat taitaa olla toisin kun kaikki on niin hianoa, ettei edes rappusilta voi haulikolla roiskasta. :roll:

takapihan tarkka-ampuja

Lainaus käyttäjältä: JpLOlisi tietysti parempi olla vedättämättä, koska porukka antaa mielellään vakavia neuvoja, mutta pidemmän päälle vain vakaville kysyjille.

En vedätä. Kirjoitustyylini on kai hassu. Tosissani olen, mutta silti huumorimielellä.

JpL

No joo. Niin minä alunperin asian ymmärsin mutta vähän hämäännyin kyllä. ei siinä mitään.

Jos joku on epäselvä juttu, kysy ihmeessä.

takapihan tarkka-ampuja

Lainaus käyttäjältä: PLMihin eliittiin takapihan tarkka-ampuja kuuluu  :?:

Ainakin armeija pitää meitä tärkeinä, koska kovia kertauksia on ollut tänä pula-aikanakin vähintään 2 vuoden välein ja varusteet on oikeastikin hyvät. Porukasta kyllä lentää äkkiä pois jos itse ei ole siviilissä aktiivinen liikunnan harrastaja. Itse sain nuhteita kun viime kesänä oli juoksukunto laskenut.

JpL

No, annetaan tuon kunto & eliitti asian olla. Keskitytään vain hyvien osumien löytämiseen ja ammattitaidon kehittämiseen, vaikka kuinka hyvin itse olisi niissä onnistunut.

Itse innostuin alussa myös liikaa  :oops:

Mutta kunhan vaatimukset kasvavat osunnassa viidestä kolmeenkymmeneen, on havaitavissa tietyt erot. Ei olekaan enää kyse tarkoista latauksista ja muista, vaan on kyse väsymisestä, inhimillisistä virheistä, yms. (Itse en etsi kuin 5 laukauksen kasaa. Sen tarvitsen, en muuta.)

Itse ajattelin siksi alussa jatkuvaa 5 lks/osuntaa, mutta nämä heput laskevatkin taidot hieman eri speksein.

Jos tältä tuntuu, ota benchrest- saitti. Se kuuluu sinulle.

Paras kasani itselläni yhä 5 lks/300 metriä on 11X13 milliä, joista yksi tuli kyllä ammuttua vähän ulos.  Hätäilin, sanoin tarkkailijoille heti liipaisimesta vedettyäni, että nykäisin. Eli kasa oli 11X21 milliä. Postitin tämän kasan asesepälleni Jukka Immoselle Kuhmoon, joka kasasi kiväärini. Neljä oli kivassa nipussa, viimeinen karkasi. Kiikarina oli Swarovskin 6-24X50 PV-S.

Yleensä aseeni ampuu 5 laukausta noin 20 millin kasan 300 metriltä. Kolme ensimmäistä menee siihen tahdista välittämättä, mutta kahta viimeistä täytyy odottaa, koska piippu elää vasemmalle.

En koskaan pysty parantamaan tuota tuurikasaani. Se on fakta. Kiväärini tehtiin alun perin Metsästykseen, ja siihen se on varsin pätevä laite. Sillä ampuu hanhen puoleen kilometriin, ellei käsi vapise ja osaa matkat mitata. Tämä oli juuri se tavoite, jonka sepälleni sanoin, kun aseen tilasin.

Loppu on "tukin takana", jos se niin voidaan ilmaista.

Ota tämä huomioon  8)

Paras nippuni -vain 3 laukausta (luotina 12 gramman silver Scenar) 500 metriltä on 61X62 milliä.

Parhaat on kokemuksen ja tuurin takana. Ja turha on tänne kuikuilla, että voisin tehdä revanssin.

Homer

Nallittaminen on ikävin työvaihe, kun vasarasarjalla koputtelee. Kyllä siinä voi joskus nalli napsahtaa. Siksi käytänkin aina käsinallitinta, lataan sitten prässillä tai vasaroimalla ja suojalaseja 8)

JHa

"En kai ole kirjoittanut mitään hyväksi ta:ksi tulemisesta lyhyessä ajassa. Kirjoitin ja tarkoitin että kohtuulliseksi. Tämän määritelmän taso taas riippuu taistelukentän asettamista vaatimuksista. Ajattelen itse jotain paikallispuolustustehtävää tai kohteen suojausta tms. "helpompaa" ta-tehtävää."

Osalle tämänkin netin ääressä persettään kuluttaville on jostain syystä iskostunut ajatus, että rupeampa tässä TA ja kai siihen päivä pari täytyisi uhrata jne... Tarvis tyydyttävän aloituspaketin ja pikkusen luettavaa ja se on siinä... Täytyy odottaa kylläkin muutama vuosi, että maha kasvaa ja sitten kun muhun ei enään pysty...

Täytyy todeta, että olen itse puuhastellut kohta kymmenen vuotta asian parissa ja todella aktiivisesti. Kuitenkin välillä tuntuu, että koskahan tämän homman oppisi edes auttavasti. Valitettavasti kaikki eivät synny TA:ksi ja lahjattomat joutuvat harjoittelmaan.

Homma vaatii valitettavasti kärsivällisyyttä ja nöyryyttä

HJu

Itselataaminen "musta tuntuu"-metodeilla on äärimmäisen tyhmää ja hengenvaarallista. Ja jos näkö ei kiinnosta niin kannataa muistaa että kyllä se asekin päreiksi menee jos liikaa "säätää".Tarkkuuskin on yleensä mitä sattuu. Vasaralataussarja toki toimii mutta nallien paukahtelun pitäisi kertoa että homma tai työkalut ei nyt ole oikein kunnossa.

8 gramman luodilla ei tee 500m jälkeen yhtään mitään 308:ssa ja silläkin matkalla se on turhan kevyt. 300m saakka se välttää. Jos haluat hyviä pitkän matkan patruunoita niin se on pakko kaivaa kuvetta. Halvimpia lienee 11 grammaiset D46:t mutta 10 gramman Scenar on paras yleensä, riippuu toki aseyksilöstä. Scenarit ylipäätään on hyviä luoteja eikä ne nyt niin paljon maksa.

Joku kysyi Lymanin Crusherista. Itsellä on Crusher II ja hyvä prässi se on 338 LM:n (ja pienempien) lataamiseen. Nykyään Leen teräsrunkoinen ja RCBS:n Supreme on yhtä hyviä ja joiltain osin jopa parempia jos pitkiä/paksuja patruunoita lataa. 308:lle noi on kaikki hyviä. Leen alumiinirunkoisia suosittelen välttämään jos suinkin mahdollista. Kiväärinhylsyjen täyssupistus on turhan rasittavaa niille. Kaulasupistamiseen nekin riittää.

Ressujen ta-toiminta on väkisin aina vähän sinne päin koska töissä pitää käydä ja perhekin ottaa omansa vähästä vapaa-ajasta. Toisaalta kalustoa voi vapaammin valita ja virittää kuin ns. virkamiehet jotka saa mitä on varastosta antaa joten harjoittelun mielekkyys säilyy usein paremmin.

JHa:n lausahdus siitä että mitä enemmän asiaan perehtyy sitä vähemmän tajuaa osaavansa on tasan tarkkaan totta. Nykyään en kuvittele varsinaisesti osaavani aiheesta juuri mitään hyvin vaikka jonkinlainen perustaso on olemassa. 6-7 vuotta sitten luulin olevani suht hyvä. TA:lla on kyllä luonnostaan hyvä olla aika rankkaa itsekritiikkiä koska silloin tulee mietittyä sitä mitä tekee ja miten tekee.
Terveisin,

HJu

takapihan tarkka-ampuja

Noita luotejako ei saa ulkomailta edullisemmin?

JpL

Mainitsiko joku teistä aikaisemmin, että täyskupariluodit eivät käy yhtä tarkasti kuin lyijysydämiset? Ainakin muistaakseni TM totesi Lost River Ballistic´n luodeista, etteivät kokeiltuaan käyneet hevonpaskaa. Raaka juttu, kun yksi luoti maksaa euron, vaikka olisi BC mikä tahansa. Itse en saanut esim. Barnesin X:ää käymään mitenkään. Lisäksi se käyttäytyi hirveen osuessaan kuin kokovaippa, vaikka laillinen hirviluoti onkin.

Onko kenelläkään mitään hajua, mistä syystä lyijy-ytiminen luoti on yleensä tarkempi kuin täyskuparinen? Ilmeisesti luodin painolla kokoon nähden on jotain vaikutusta. Epäkeskeisesti asetettu lyijysydänhän aiheuttaa osuntaa huonontavia ominaisuuksia, mutta miten on täyskupariluoti? Sen tiheys on varmasti täsmällisempi kuin tavallisella luodilla, vaikka vaipallisten huippuluotien nämä(kin) ominaisuudet ovat varmasti lähes virheettömät.

Eli mistä on mahdollisesti kyse?

Täyskuparinen on (luultavasti) ainakin kovempi rihloissa? Onko niin, että se ei siten olekaan tiivis luoti, vaan päästää enemmän kaasuja rihlojen väleistä, vai onko siten muodostuva kitkakerroin ongelma, mikä?