Käyttökokemuksia Zeiss Victory 8x26 PRF etäisyysmittarista?

Aloittaja Apa, tammikuu 11, 2009, 18:34

« edellinen - seuraava »

Apa

Moro!

Onko kellään vielä käytännön kokemuksia Zeissin uudesta Victory sarjan 8x26 T* etäisyysmittarista? Esim mittaustarkkuus, kuinka pienestä kohteesta pystyy mittaamaan,etsimen koko (lähinnä latvalinnustusta varten), optiikan laatu jne...? Onko parempi/huonompi kuin esim. Leica CRF1200/Swarovski?

askomiko

No, eipä kummoista kokemusta, mutta laitetaan nyt se minkä kaupan pihalla käpistellessä havaitsi: ristikko on aika iso, ja myös laserin keila tuntuu aika isolta, poimi herkästi puiden oksia myös. (Käsivaralta kyykyssä mittailin, eli ei kovin tarkkaa tuntumaa saanut miten leveä se todellisuudessa on.) Mittaus antoi talon seinään mitatessa lukemat täysin arpomatta ja nopeasti 1350m asti. Yksi askel lisää matkaa, ja tuloksena enää ----. Eli tuntuisi laserissa tuntuisi olevan ihan hyvin potkua, rajoitus on selkästi tehty ohjelmistoon. Pieniä kohteita en päässyt mittailemaan. Kompaktin kokoinen, aika pieniä kiikareita vastaava. Miinuksena näkisin ettei ole jalustakierretta pohjassa.

E: Olisi todella mielenkiintoista saada Leicaa käyttävältä vertailukommentteja, molemmat ovat tismalleen samanhintaisena äärimmäisen kiinnostavia itselleni tällä hetkellä.

askomiko

Vertailin nyt samassa paikassa Newcon 1200:een. Zeissin herkkyys on aika eri luokkaa, Newconilla täytyi tuota samaa 1350m matkaa mitata kirkon suureen lasi-ikkunaan, kun Zeiss antoi numerot myös seinästä ja tornista. Musta nestekidenäyttö on kelvoton hämärässä, ja itse optiikan kuvanlaatu ja valoisuus on, jos nyt ei eri planeetalta, niin ainakin naapuriläänistä. Lisäksi Zeiss on pikkaisen pienempi, joten Newconin ainoaksi plussaksi jää jalustakierre pohjassa. Ja toki hintalapun numero. Siihen nähden 1200 kyllä pärjää erittäin hyvin.

patajätkä

Itselläni on toiminut lintu/kaurishommissa erittäin hyvin. Näyttää ainakin 500 m:iin linnun etäisyyden. Pisimmät mitataut muut matkat luokkaa 1350 m:iä.Toimii hyvin myös tihkusumu ja lumisadekelillä. Kaverini vaihtoi myös Leican Zeissiin eikä kuuleman mukaan ole tarvinnut Leican perään haikailla. Negatiivista linssin huurtuminen kun kyttäillessä tulle hikisenä hönkäiltyä linssiin. Käy kätevästi myös kiikarointiin monona, erittäin terävä optiikka. Kokonaisuutena todella tykki.

JRu

Ei kokemusta Zeissista mutta kommentoin vähän tuota Newcon 1200:sta.

On nimittäin vähän mopo vertailukohde. Itselläni Newcon 2000 Pro ja vaikka siinä olisi paljonkin parannettavaa lähinnä optiikan puolella niin tällä tekee jo mitatessa jotain. Henkilöautosta ja piharakennuksen seinästä olen saanut eri kerroilla luotettavia 1600 m+ mittauksia ja jantereista toistettavasti 1km+, pidemmältä ei ole ollut janteriin mahdollisuutta kokeilla. Laitteen suurin miinus on herkkyys tärinälle jolloin se näyttää helposti pelkkää viivaa. Ajatuksena on ollutkin tehdä kosteussuojattu liitin laitteen kylkeen, mihin saisi kytkettyä etälaukaisimen. Itse laitteen pohjassa on ( tietysti ) kamerakierre joten laite tripodille ja nappi johdon päähän niin tulokset paranevat.

askomiko

Juu, onhan se 1200 aika eri, kun hintaluokkakin on lähempänä satasta tai kahta. Ja Zeissistä sekin vielä, että se poimii ilahduttavasti matkat myös metsänrajasta tai puustakin, vaikka heijastus on varmasti aika heikkoa moisista. Ja optiikka tosiaan on hyvää, mukava katella läpi. Vitsi kun ois rahaa ni hankkisin Zeissin laserkiikarit...

Mistä tuota 2000pro:ta sais?

JRu

Ebayn kautta ostin uutena, joku jenkkikiska niitä ainakin joskus myi suoraan. Nyt en tiedä saako vientilupaa.

mysteryman

Kuinka laaja sädekeila tuossa LMR 2000 prossa on ? Vertailuna zeississä 4 * 2 milliradiaania. Tuo on tärkeä arvo jos täytyy osua pieniin kohteisiin.

JRu

En tiedä milliradiaanisista mitoista mutta retikkeleitä on kaksi vaihtoehtoista ja niistä toinen on tarkalleen säteen muotoa vastaava nelikulmio. Newconin väen mukaan jos sen neliön keskittää kohteeseen niin aika hyvällä todennäköisyydellä se siitä arpoo oikean. Lisäksi laitteen asetuksista voi säätää otetaanko siitä säteeseen sattuvista heijastuksista lähin, kauimmaisin tai joku muu paras sovitus (edit: säteen matkalla parhaiten heijastava).

Patteria tuntuu syövän jos se on paikallaan ja laite komerossa. En tiedä onko tämän yksilön ominaisuus vai yleisesti mutta inhottavaa joka tapauksessa.

Ei tuossa ole minusta ollut muuta isompaa murhetta kuin herkkyys tärinälle ( tripodi auttaa mutta etälaukaisin auttaisi vielä lisää ) mittausvaiheessa ja aivan surkea optiikka monokulaarissa = pitää olla binot tai kiväärin tähtäin hollilla kohteen tunnistamista varten. Ilmeisesti kuitenkin Swaron ja Zeissin LEMit pieksee tuon mittauksen laadussa mutta ei tämä nyt ihan samoissa hinnoissa pyörikään, lähempänä viittä sataa kuin tonnia kuitenkin. Jos tonnin sijoittaa niin sitten Swaro, Zeissin hinnasta en tiedä mutta taitaa olla vielä vähän kalliimpi? Sitten on tietysti 2km+ puunrungosta mittaava Vectronix PLRF- 10 mutta ollaankin jo siellä kolmen tonnin paremmalla puolen...

http://i423.photobucket.com/albums/pp311/patrickgsinclair/PLRF10002.jpg">

HJu

Käsittääkseni monokkeli-Zeiss on Saksassa samoissa hinnoissa kuin Swaro eli alle tonnin.
Terveisin,

HJu

askomiko

Karkeasti viiteen sataan irtoaa briteistä. Kiittäkäämme punnan kehnoa kurssia. http://www.opticswarehouse.co.uk/products.asp?cat=ZEISS+LASER+RANGE+FINDER">http://www.opticswarehouse.co.uk/produc ... NGE+FINDER">http://www.opticswarehouse.co.uk/products.asp?cat=ZEISS+LASER+RANGE+FINDER

mysteryman

Törmäsin tämmöiseen:

http://6mmbr.websitetoolbox.com/printthread?id=3611566">http://6mmbr.websitetoolbox.com/printthread?id=3611566

Vaikuttaa tuon perusteella siltä että zeiss voittaa itseään hiukan kalliimman swarovskin pienien kohteiden mittaamisessa. Tämä on sinänsä yllättävää koska zeissin säteen hajoama on 4 * 2 mil ja swarossa 2 *2 mil. Tosin pystykomponentti on noista yleensä tärkeämpi ja se on molemmissa sama. Joka tapauksessa todella kova suoritus zeissiltä kun reportoivat että peuran mittaus onnistuu yli 900 metriin. Se jää monelta muulta mittarilta tekemättä. Vertailuna minun bushnell legend mittaa metsäpeuran parhaimmillaan noin 500 metriin.

JRu

Vertailun vuoksi: Olin eilen yhden oman kylän isännän pelloilla mittailemassa voimalinjalle raivattua ränniä "tilapäistä kohdistuspaikkaa" silmälläpitäen. Voimalinjan tolpat putkirunkoisina on vähän turhan reikäisiä kohteita mutta Newcon 2k suoriutui 850 metrin etäisyydellä sellaisesta ihan toistettavasti. Suuntasin laitteen takavallissa olevan pienen tuuhean kuusen oksistoon ( runko ei erottunut ainakaan 8x suurennoksella ) ja laite antoi ihan nätisti 942-944 m lukemia.

mysteryman

Onko kukaan vieläkään tohtinut hankkia zeissin etäisyysmittaria jotta saataisiin käyttökokemuksia?

x-matsa

Mulla on zeissi ollu joulusta lähtien,ja olen erittäin tyytyväinen.500 maksoi briteistä tilattuna.Puunlatvan(kuusi)olen mitannut 550 metristä.Suorituskyky riittää ainakin minulle.