Tikka Tactical

Aloittaja EETU, joulukuu 29, 2004, 14:57

« edellinen - seuraava »

JpL

Mä kokeilin Sakon Rangea 300 metriltä viime syksynä. 5 laukausta oli jossain 15 sentin tietämillä. Ei tuo 8 grammainen karvalakkiluoti sovi 10 tuuman rihlannousuun muutenkaan. Meillä täällä matkat on sen verran pitkiä, että osunnan täytyy olla aika keskellään. Mikä suhde tuolla märällä paperilla ja elävällä massalla on?

Siis jos luoti päätyy vaikka sivulle 500 puhelinluettelossa, niin elävässä se on kuinka paljon?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jokke

Lainaus käyttäjältä: "JpL"Mikä suhde tuolla märällä paperilla ja elävällä massalla on?

Siis jos luoti päätyy vaikka sivulle 500 puhelinluettelossa, niin elävässä se on kuinka paljon?

Tuosta märän paperin ja elävän kudoksen suhteesta on paha mennä sanomaan, kun ei ole sen alan "asiantuntija".  Eräs asekauppias sanoi paperin olevan kaikkein lähin elävää kudosta..tiedä siitä sitten..

Itse ammun hanhia yleensä alla 100 metrin etäisyyksiltä, johon rangen tarkuus ainakin vielä on riittänyt. Toki varmaan löytyy paljon tarkempia patruunoita, mutta menee rata-ammunat ja hanhestus samalla.

JpL

Itselläni matkat ovat n. 300-550. Vakka-suomi on entistä merenpohjaa, ihan kuin pohjanmaakin, ja lakeat ovat todella suuria. Helposti on pari kilsaa metsäsnreunasta toiseen. (Tänne saisi todella hyvän kahden kilometrin ampumaradan. Siinä .50 BMG-kaverit pääsisivät toteuttamaan itseään :o) Mietoisten kulmilla on eräs laaja pelto, johon ne laskeutuu todella isoina parvina ennen menoa viroon ja eestiin päin. Hankittiin sinne vaimon kanssa oikein henk.koht. privaattilupa  8)

Ryynääminen ojien pohjilla ei oikein ota onnistuakseen, koska useasti hanhiparvi saattaa häiriintyä maanviljelijöistä yms. Eikä hiipimiseen aikaa jää.

Toisekseen itse olen jonkinlainen ns. Tarkkuusfanaatikko. Olen ampunut miltei joka päivä  12-vuotiaasta, eli 17 vuotta. Ensin ilmakiväärillä, sitten pienoiskiväärillä, sitten .222 rem, sitten 308 ja sitten 7.62X53R.  En tasan ole mikään kasa-ampuja, mutta pelikortti on aina se maali, johon yritän osua 3-5 kertaa peräjälkeen ko. matkoilta. Maailmanennätys 5lks/915 (eli 1000 jaardia) on muistaakseni 65mm. tai alle. Hauskaa puuhaa!
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

EETU

Hyvälaatuisten hitaastiaukeavien metsästysluotien etsijä huomio. Kokeileppa 11.7grammasta Norman Vulkan luotia. Tosi siisti jälki esim. peurassa ja aukeaa kyllä hitaasti. Sain kaverilta viime talvena kymmenkunta patruunaa, että sen suurempaa kokemusta ei ole, mutta ammuin niillä viime talvena myös kolme kettua ja käyttäytyminen oli melkein kokovaippaluodin tasoa. Ei ilmeisesti ehdi aukeamaan niin "laihoissa"kohteissa.

EETU

Niin ja vielä siitä valekudoksesta. Suuntaappa auton nokka kohti Turkua ja hae Roberts oy:ltä 25 kg:n säkki gelatiinia. Siihen kun sekotat ohjeen verran vettä, niin johan on pienen elukan kokonen maalitaulu. Ja jos vielä tunget sekaan vaikka hirven luita ennen kovettumista, niin näet myös luuosuman käyttäytymisen. Säästyy porsaat meille muille joulupöytään.  :D  :D

aaltsi

Lainaus käyttäjältä: "JpL"Itselläni matkat ovat n. 300-550. Vakka-suomi on entistä merenpohjaa, ihan kuin pohjanmaakin, ja lakeat ovat todella suuria. Helposti on pari kilsaa metsäsnreunasta toiseen. (Tänne saisi todella hyvän kahden kilometrin ampumaradan. Siinä .50 BMG-kaverit pääsisivät toteuttamaan itseään :o)

Moi. Nyt on jo pakko kirjoittaa tänne, koska JPL puhuu todellakin potaskaa. Mietoisten "lakeudet" ovat kivenkoloja Pohjanmaalle verrattuna. Koko ikäni olen asunut Vakka-Suomessa ja tällä ei todellakaan ole semmoisia paikkoja johon voisi rakentaa kahden kilometrin radan, puhumattakaan ampumisesta 500 metriin ja hanhea (en voi muuta sanoa kuin sen et jollain on päästä ruuvit löysällä) :?

JpL

(alla oleellinen)

JpL

Taas tämä neiti kirjoittaa tänne - ja missä asiayhteydessä! Loppuiko kynsilakka vai eikö poikaystävä anna? Ellei ole valittamista tuonne, niin sitten tänne. Pitääkö viisata etusormella? Luulin, etä tämä saitti on varattu asialle. Eikö tämä ole aika selvää tavaraa  :P

Enkö mä nyt ole häirinnyt ampumisella tarpeeksi, kun äänenvaimenninkin on? Ellei parempaa asiaa ole kuin periaatteellinen ampumaratojen ja ampumisen vastustaminen (mikä on todistettavissa), voit painua puolestani erääseen koloon.  :twisted:

JL

Lainaus käyttäjältä: "Pönttöilijä"
Lainaus käyttäjältä: "JpL"Itselläni matkat ovat n. 300-550. Vakka-suomi on entistä merenpohjaa, ihan kuin pohjanmaakin, ja lakeat ovat todella suuria. Helposti on pari kilsaa metsäsnreunasta toiseen. (Tänne saisi todella hyvän kahden kilometrin ampumaradan. Siinä .50 BMG-kaverit pääsisivät toteuttamaan itseään :o)

Moi. Nyt on jo pakko kirjoittaa tänne, koska JPL puhuu todellakin potaskaa. Mietoisten "lakeudet" ovat kivenkoloja Pohjanmaalle verrattuna. Koko ikäni olen asunut Vakka-Suomessa ja tällä ei todellakaan ole semmoisia paikkoja johon voisi rakentaa kahden kilometrin radan, puhumattakaan ampumisesta 500 metriin ja hanhea (en voi muuta sanoa kuin sen et jollain on päästä ruuvit löysällä) :?

Saimme taannoin käyttöluvan eräälle uudisraivatulle pellolle jonka sijainti on "keskellä ei mitään". Laakea on kuin lentokenttä.

Pituus +2.5km ja leveyttä +200m.

Kyllä (pohojan)maalla on mukavaa...  :)

EETU

Kyllähän sitä pitkälle voi sitä hanhea yrittää, mutta ainakin täällä ruuhkasuomessa kannattaa olla varovainen.Kimmokkeet on yksi tekijä, kun ammutaan laakealla pellolla ilman taustavallia. :?

Muuten JPL. Onko Tango- projekti edennyt mihinkään. Eikö se ollut suuupertarkka ase. Ittelleni tulee tossa syys-lokakuun vaihteessa se Blazerin LRS-2. Olis kiva nähdä peseekö eurooppalainen huippuosaaminen "taas kerran" jenkit. :D

JpL

Nämä tuontihommelit on muuttunu EU:n myötä ja homma on varsinaista hiuksienhalkomista. Hinta nyt nousee jonkin veran, mutta eiköhän se pysy kipukynnyksen alapuolella.

Joo. Meillä on Mietoisten rajalla ja Lemu-Taivassalo välillä käytössä useampi helkkarin iso pelto. En osaa tarkasti sanoa, mutta jos sanon suurimman kooksi 3000 kertaa 2000 metriä, pieniä saarekkeita lukuunottamatta, ei liene kaukana. Kyllä täällä lääniä piisaa puoleen jos toiseen.

jokke

Muuten hyviä nuo lakeudet, mutta alkaa olla taloja jo siihen malliin joka reunalla, että voi ampumisen unohtaa tyystin.

JpL

Joo, ne rajoittaa aika paljon. Löydettiin kuitenkin muutamia hyviä paikkoja, joissa voi ampua turvallisesti pitkälle.

cz452

Asiaa sivuten, onko moni tehnyt lentoratataulukkoa tacticaliin/varminttiin 600mm piipulla 10.85g tehdas scenarille. cal 308? Mikäli on voi laittaa YV:llä tulemaan jos ei viitsi tähän kirjoitella. Tarvetta olisi saada karkeita arvoja lähdöille ja täten tuon oman kortin hiontaan :D

pekkala

Salolta löytyy laskutikut 308W kaliiperiin luodeille, scenar 10g V0=810m/s ja Lock base 11g Vo=850m/s ja  muitakin löytyy 6,5mm scenar 9g V0=930m/s. Hinta taisi olla jotain 25-30€+pk.