Tikka Tactical

Aloittaja EETU, joulukuu 29, 2004, 14:57

« edellinen - seuraava »

EETU

Sain kaupasta pientä korvausta vastaan kyseisen aseen kal. 300 win. mag. Piippu 24". Koeammunnoissa tänään 9,7 Lock Base poistui rööristä parhaimmillaan 1018m/s. Tästä on varmaan ennenkin keskusteltu, mutta valitettavasti on mennyt ohi. Elikkä oisko kellään mutu-tuntumaa, että paljonko nousisi lähdöt 28" piipulla. Kiitos.

JpL

Riippuu latauksesta ja käytetystä ruudista. Luultavasti - siis ehkä - voisi päästä 1050 m/s. Tosin Lapuan manuaali ilmoittaa ko. luodin edullisimmaksi lähtönopeudeksi 850-950 m/s.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

EETU

N165 5,4 gram.

JpL

En mene takuuseen ja ehdotukseni on varovainen. Saattaa päästä nopeammalla ruudilla, vaikka N160  tai N560:lla tuo 1050 voisi olla aika tappilatauksen nopeus. Kevyemmän luodin voisi saada vieläkin nopeammaksi. En mene lupaamaan mitään enkä missään nimessä kehota testaamaan ainakaan yli sitä, mitä manuaaleissa lukee. Ero pituudella on (vain) 4 tuumaa, kun taas ainakin Lapuan manuaalin testipiippu on ollut tuo sun 24 tuumainen ja 10 tuuman nousulla. Nopeammassa ruudissa on se etu, että se varmemmin palaa kaikki jo piipussa, eikä piipun ulkopuolella. Paineet nousevat aika haipakkaa nimenomaa latauksen yläpäässä, eikä noista muutamista ylimääräisistä kymmenistä metreistä ja huippunopeuksista välttämättä ole merkittävää käytännön hyötyä, syövät ainakin asetta nopeammin.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

EETU

Jep. Tää 300 win. mag on pikkasen uusi tuttavuus mulle. Mutta näyttää se pysyvän noillakin nopeuksilla ihan mil-dottien alueella 900:aan metriin, jos kohdistus on 500. Meinaan pcb:n mukaan ainakin. :o

JpL

Mikä rihlannousu sulla on siinä?

EETU

11" Sama kuin 308:ssa.

john

Kymmenen sentin lisäpituus piipussa voi tuoda n. 50 m/s lisää nopeutta.

Jos haluat käyttää kevyttä luotia tuossa kaliiperissa, niin ehdotan siirtymistä 10 g scenariin. Kevyistä luodeista tuo lienee tällä hetkellä paras. Jos siirryt painavampaan, niin käytä sierran luoteja. Oman kokemukseni perusteella pidän niitä parhaimpina keskihintaisista luodeista.

Itse käytän 300 WM:ssä 200 gr. SMK:ta. jolla olen maltillisella latauksella saanut erinomaisen käynnin. Suora lentorata on vaatimuksissa vasta kolmannella sijalla.

EETU

Oliskohan uudesta Naturaliksen lr. mallista jo tarkka-ammuntaankin.300 win. mag nyt antaisi ainakin vauhtia ja ei tarttis tapella kohdistuksen kanssa jos menee suoraan Syndalenista kauris- tai haaskapyyntiin. Eikö kerroin ollut jo yli 0,500, vai muistanko väärin.

JpL

Kysyin samaa Lapualta ja sen pitäisi olla pätevä niin kertoimeltaan kuin osunnaltaan. Mielenkiintoista on sitten tietää, millaisen vastuksen se antaa muille kovan luokan umpiluodeille. Hinta on varmasti, hmm. tuntuva :?

oletko koskaan kokeillut Scenaria metsästyksessä, siis vähän isommalle riistalle?

EETU

Ainoastaan rusakon kyttäämiseen kokovaippaluotia. Luotina 13g. itseladattu  

aliääni 308, lähtönopeus n. 320. Isompiin elukoihin Nosler Ballistic Tip.

JpL

Aliääni .308? 320 m/s? Miten ihmeessä sellaisen voi ladata aliääniseksi?

Olisi mukava kokeilla joskus 12g ja 10g scenareita sianruhoon, miten käyttäytyvät. Toinen jippo olisi kärjen upottaminen sinivalkoiseen araldiittiin, ja kokeilla sillä. Saattaisi käyttäytyä täysin kokovaippamaisesti.

Mä etsin tässä hyvälaatuisia metsästysluoteja, 12 grammaisia. Olisin ostanut Lapuan Miraa, mutta eivät tee. Tuo Ballistic Tip on yksi hankkimani ehdokas. Onko sulla mitään näppituntumaa, mikä olisi HITAASTI avautuva puolivaippaluoti, joka olisi hirvelle laillinen, mutta joka ei posahtaisi heti sen tuhannen päreiksi, kun ampuu jotain pienempää? Tarkkuus on yksi olennainen juttu. Ainakin vanha Mira oli todella pätevä pelkästään tehdaslatauksena. Sääli etteivät tee sitä enää.

jokke

Lainaus käyttäjältä: "JpL"Olisi mukava kokeilla joskus 12g ja 10g scenareita sianruhoon, miten käyttäytyvät.

Kaveri ampui aikanaan pari hirveä .308/12g scenarilla. Toinen jäi aika hyvin, mutta toinen meni metsään ja syvälle.

Eipä kyseistä luotia voi hirven metsästykseen suositella, eikä se siihen edes laillinen olisikaan.

JpL

Joo, en minä sitä tarkoitakaan, vaan yksinkertaisesti testiä siitä, miten nopeasti scenar avautuu. Itse näen Scenarissa monia mahdollisuuksia joita voisi parantaa. Se on hyvin tarkka ja "kova" luoti. Yleensähän reikäpäät posahtavat sirpaleiksi.

Omien kokemusteni mukaan Scenar toimii hitaana hyvin pienriistalle, mutta nopeammilla latauksilla sen avautuminen (luonnostaan) on paljon äkkinäisempi: Jos Scenarin saisi toimimaan kaikessa laillisesti kokovaipalla metsästettävässä riistassa kokovaipan - tai ainakin osaksi - tavoin. Scenar on paljon kestävämpi elävään massaan kuin esim. Hornadyn reikäpääluodit ja monet monet muut. Ehdotin aikoinaan Lapualle, että Scenun kärkikartiota voisi hieman paksuntaa, että siitä tulisi myös ensiluokkainen pienriistan sekä latvalinnustajan ja hanhijahtilaisen luoti myös suurille lähtönopeuksille.  Itse ammuimme todella monta kyyhkystä vaimon kanssa männäsyksynä sadalta metriltä juuri 12g Scenarilla. Luoti ei ehdi avautua vielä kyyhkysen kokoisessa maalissa, ja teertäkin saa ampua matalilla lähdöillä 150-200 metristä niin, että lintu säilyy ehjänä. Lyhyemmillöä matkoilla (kaliiperi siis on itselläni vain 7.62X53R) isompaan massaan alkaa avautuminen melko vähäisissäkin luu-osumissa. Itselläni on tästä hyvin vähän kokemusta, ja tuo sianruhotesti voisi antaa täsmällisempiä vastauksia.

jokke

Märkä sanomalehti tai puhelinluettelo voisi ajaa samaa asiaa, kuin tuo sian ruho. Olisi varmaan "hiukan" mukavampikin.

Itse käytän hanhijahdissa ihan Sakon rangea. Olisi myös reikäpäisiä rangeja, joita nyt en ole vielä testannut, miten toimivat