Main Menu

7mm

Aloittaja Super black eagle, joulukuu 22, 2004, 12:29

« edellinen - seuraava »

Super black eagle

7mm
millainen on 7 rem mag tarkka-ammunnassa ja metsästyksessä?

JpL

Faijan serkulla oli Remingtonin kivääri tuolla kaliiperilla ja Kahlesin kiikarilla. Tarkka-ammunnasta ei ole kokemusta, mutta metsästyksessä on tehokas ja ennenkaikkea laakalentoratainen kaliiperi. 7mm Rem Mag:lla on yksi maailman suorimmista lentoradoista, joten ylitähtääminen on aika minimoitua. Lisäksi luoti lähtee putkesta aika haipakkaa. Etenkin puolivaipalla hirvijahdissa lihanhukka voi olla melkoinen ja tiettävästi on hirviseurueita, joissa ko. kaliiperi on kielletty em. syystä - mikä on mielestäni, nojaa... jääköön sanomatta. Linnustukseen kaliiperi käy pitkälle matkalle, mutta en kyllä menisi ampumaan alle 150-200 metriin teertä tuolla. Tehoa riittää takuuvarmasti kaikelle kotimaiselle riistalle, mutta jos haluat ko. kaliiperin, kiikariin on syytä panostaa, koska 7mm rem. mag´lle alun perin tarkoitetut pitkän matkan ominaisuudet pääsevät silloin oikeuksiinsa. Saahan tuohon 7 millin Scenarin hylsyn päähän, luulisi olevan tarkka paketti. Minkäslaista kivääriä olet ajatellut?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Super black eagle

ehkä teetätän tai sako/tikka

JpL

Tota noin... Jos saan ehdottaa, nappaa tikan uusi T3 tai Sakon Varmint. Yleensä noi on olleet hintansa väärtejä. Tosin saat varmasti hyvin kohtuuhinnalla teetetyn kiväärin vaikkapa Jalosen lukolla ja valitsemallasi piipulla. Luulen kyllä, että teetättämällä saat kyllä ihan just sellaisen kuin haluat. Jos jostain on saatavissa vaikkapa Sako TRG:n piippu tai Mäkinen, valkkaa siitä.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

HJu

T3:sta ei valmisteta 7mm Rem Magina.

7mm lievä heikkous tarkkuusaseena on siinä että tarkkuusluotien valikoiam jää sekä .30 kaliperin että 6.5mm luotivalikoimiin nähden jalkoihin. Jos hyvä lataus löytyy niin kyllä 7mm Rem mag on hyvä kaliperi sekin.
Terveisin,

HJu

kampsa

7mm rem,mag,,et ole tullu 7wsm;ää miettineeksi? olisi vielä tehokkaampi vaihtoehto. 7mm kaliberiin saa mielestäni kohtuullisesti luoteja,kuten berger,sierra,nosler,barnes,hornady,sellier bellot.joten luoteja löytyy,,valinnan vaikeus voi alkuu pahin kompastus kivi.7mm kokoluokasta löytyy erinomaisia tarkkuusluoteja jotka omaavat erinomaisen bc;n joka tärkeä asia ammuttaessa kauas.sori nyt mutta siinä 30 cal jää pahasti jalkoihin,,,(oma mielipide) aseen valinta sen mukaan mitä haluaa ja onko miten varaa siihen.itse teettäisin aseen mutta jos tehdas aseista löytyy valmis niin mikäs siinä,,,
\"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos\"

Super black eagle

en oo tota 7wsm;ää miettiny. ase saisi maksaa 1400-1600e

JpL

.300 Wsm olisi minunkin mielestäni kyllä parempi vaihtoehto, todella. Lukko on lyhyenpi. Luoteja saa mistä liikkeestä tahansa tukuittain erilaisia, jälleenlataaminen on helppoa, kaliiperi on todella tarkka jne. Oikeastaan suomen oloissa 7mm rem. Mag on mielestäni hieman yliladattu tapaus kuitenkin.

.300 WSM ei tee mitään huonommin kuin tuo. WSM:ssä on monta hyvää puolta pienessä paketissa. hylsy on sen verran läski, että lukkolaite pitää katsoa sitten erikseen, mikä käy, mutta todella osuvan kiväärin tuohon kaliiperiin saa. Jos teetät, voisi siihen ynnätä vaikka Sakon 12 tuuman rihlannousulla (en muuten tiedä, miten 10 tuuman rihlannousu toimii noin nopeassa patruunassa kumminkin. 10 gramman Scenarin saa ladattua lähelle tonnia) Tuota noin... Sakon Varmintin saisi käytettynä tuohon hintaan mutta kaliiperia ei saa, koska se on niin uusi. tuskin liikkuu markkinoilla muutenkaan. Onko teetetyt mukana kuviossa, vai haluatko nimenomaa tehdastekoisen? Saako ehdottaa?

Yst. T: J

kampsa

teetin itse kinnusen joukolla oman aseeni 7mm wsm kaliberiin,eikä ole kaduttanut. ase tuli uusilla palikoilla. valmet sniper kehykset ja lukko.silenin rst piippu 9"nousulla+ äänenvaimentimen(masi) asennus töineen maksaan vajaan 1600eskoa. jpl: mikä 7mm:ssä "ampuu yli suomen olosuhteissa"? noita 30 cal vermeitä suomenmaa pullollaan,ja hinnat edulliset siksi. "hienoa"joskus mennä radalle. jos siellä on 10 asetta,todennäköisesti 7-8 niistä 308win ja loput 30-06spr,,onko siinä sitten hohtoa,,,ite tykkään ettei ole joka radalla samallaista asetta kun sinne menee. kukin tavallaan,mutta olen aina kuitenkin ihmetelly miksi 7mm kaliberina suomessa sorsitaan,vaikka on euroopassa varsin suosittu?

JpL

Niin, 7mm rem mag ON tehokas kaliiperi, ja 7mm luoti voidaan puskea hurjiin nopeuksiin. Itse, jos olisi valittava tehokas hirvi & karhukaliiperi, ottaisin luultavasti .338 Win Mag:in. Ko. Kaliiperissa on mainio kaatovoima, ja antaa anteeksi jopa hieman huonommankin osuman. Mielummin valitsen painavan luodin kuin nopeasti kulkevan 7 millisen isolle riistalle, jos matkaa ei ole paljoa. Ampumamatkat suurristalle suomessa ovat sen verran lyhyitä - ainakin meidän porukassa hirveä ei saa ampua kuin korkeintaan 100-150 metrin päähän, paitsi haavoittunutta. Ja tuskinpa karhuakaan ammutaan kovin kaukaa. Tämä on tietysti taas makuasia, eikä siitä sen enempää. Jos olisi valittava seitsemänmillinen, niin sitten WSM ehdottomasti, kaurisjahdissa olisi pätevä, ja kokovaippaluodilla lintuakin voi näräyttää sopivan matkan päästä. Mielenkiintoinen - ehkä joillekin jopa uskomaton - havaintoni oli männäsyksynä se, että 7.62X53R kaliiperin 12 gramman Scenarilla kyyhkystä ammuttaessa 100 metristä jälki on hämmästyttävän siistiä. Kuin olisi piekkarilla ampunut! Voisi hyvin luulla, että noinkin iso luoti tekee sataselta höyhensadetta sataselta kyyhkysen kokoiseen maaliin, mutta ei. Reikä on todella siistä ja pieni. Oli itselleni ainakin yllätys.

kampsa

7mm
omistin jokin aika sitten vielä 7x57 arisakan.kivääriä käytettiin hirven ja linnunpyyntiin ilman mitään ongelmia.hirvet jäi eka paukulla jokainen(4 kaatoa)linnustuksessa kyyhkynpyynnistä teereen ilman ongelmia,,ei rikkonut kyyhkyjäkään edes 100m etäisyydeltä ammuttuna,,joten en näe mitään ongelmaa 7mm aseiden käytössä metsästyksessäkään.olen ampunu 53r kiväärilläkin ja itse pidän esim:7x57 mukavempana ammuttavana pienen rekyylin ja suoremman lentoradan takia.linnustukseen käytin norman 9.7gr luotia jolla v/0-810m/s.luoti on veneperäinen fmj.teki 35mm kasaa 300m.hirvelle sakon tehdas hirvipatruunaa 11.3gr luodilla.v/0-730m/s. eli 7mm kaliberi käy metsästykseenkin pois tiehensä,joka muuta väittää ei ole käyttäny kys,kaliberia tai ei tiedä siitä muuta kuin nähnyt tai kuullut? on tosi että kovilla lähdöillä pilataan lihoja ym,,mutta jos itse lataa patruunat ei pitäisi olla ongelma pudottaa nopeuksia alemmaksi.30 cal pilaa varmasti lihat myös jos lähtöjä tarpeeksi?onkohan kukaan kokeillu 300lapua mag hirveen,,en välittäisi olla nylkemässä/suolistamassa sitä,,,joten ei nämät asiat ole niin mustavalkoisia,,järjenkäyttö sallittua tässäkin.

JpL

joo, mutta ota huomioon, että 7mm Remington Magnumin lähtönopeus on paljon suurempi kuin tuolla sun kiväärilläsi. 7 Millin kokovaippaluoti, vaikkapa 7 tai 8 grammaa, 1000 tai 1100 m/s. Tai 9 grammaa 1000-900 m/s.

Se nopeus on se, joka rikkoo.  Hyvin kyyhkynen sietää vaikka 7.62 tai 7mm luotia, joka liikkuu 800 metriä sekunnissa, mutta asia on toinen, kun on tuhat metriä sekunnissa. Tästä on kyse. 7X57 on varmasti hyvä patruuna, mutta 7mm rem mag tarjoaa sellaista lähtönopeutta, että huhhuh... Iskuenergiahan nousee kertoimella rutkasti painoon nähden. Siksi 5.56mm kokovaippa .222 rem. posahtaa matkatessaan 900-1000 m/s enemmän kuin 7.62 kokovaippa .308 750m/s tai 800m/s. Siis 5.56 vastaan 7.62.

Pelkkä nopeus.

SO

Onhan sillä painollakin jonkinlainen merkitys kun painon ollessa 0g ei energiaakaan ole :)

Kineettisen energian kaavahan on tunnetusti

Ek=0.5*m*v^2

(0.5 kertaa massa kertaa nopeus toiseen potenssiin)

jossa

m=massa [kg]

v=nopeus [m/s]

Ek = energia jouleina [J]

Esim.

8g ja 1000m/s

0,5*0,008kg*1000^2m/s = 4000 J

ja

13g ja 800m/s

0,5*0,013kg*800^2m/s = 4160 J

Ja jos 1100kg painoisella henkilöautolla ajaa 10km/h (2,8m/s) niin

0,5*1100kg*2,8^2m/s =4312 J

Kaikki on niin suhteellista...

Tietenkin pitkille matkoille isoilla luodeilla nopeus putoaa enemmän kuin pienemmillä jolloin periatteessa voisi olla niin että alussa suuremman potentiaalienergian omaava häviää kun mennään tarpeeksi pitkälle. Sehän on sitten toinen asia mitä millekkin luodille tapahtuu kun se törmää maaliinsa.

(korjasin ajatusvirheen kun kaava oli liike-energialle ja nimesin sen potentiaali- eli asemaenergiaksi joka taas on Ep=mgh, sattuuhan sitä)

kampsa

7mm
niin siis sovittaen lähtönopeus tarpeen mukaan,,joka lienee mahdollista jos itse lataa patruunat? jpl:eipä jauheta  potaskaa,,,

JpL

Miten niin? 7mm rem mag antaa kevyehköllä kokovaippaluodilla aika kyydit, en sitä suosittelisi, toistan vain sen yhä. Puolivaippaa vielä vähemmän. Mutta jos haluaa ladata raskaammalla, siitä vain. En osin tiedä, kuinka painavia ovat raskaimmat 7 milliset.