30-06 kaliiperina?

Aloittaja JpL, joulukuu 15, 2004, 19:09

« edellinen - seuraava »

JpL

Panin merkille tässä yhden pointin: Minkälainen kaliiperi .30-06 Spr on tarkassa ammunnassa? Itselläni oli kerran Valmetin 412S päällekkäispiippuinen hirvikivääri, ko. kaliiperilla, ja etenkin Norman tehdaslatauksella se oli aivan käsittämättömän tarkka omalle konseptilleen. Se ampui reippaasti alle 20mm kasaa sataselta neljä laukausta. Mutta millainen .30-06 on noin tavallisen tarkan kiväärin kaliiperina?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

west

mulla on ko.kaliperinen ase ja olen ollu siihen tyytyväine.

jos mä olen siihen tyytyväine,nii ei se tarkota että muut olisivat.

mulla omat syyni.esim.luotipainot 6,5g-14,3g.

ko.kaliperista olen lukenut senverran,että se on ronkelimpi käymään kasaa,kuin esim 308.siitä ehkä parhaiten saa infoa lukemalla 1000yd palma ammuntoja.aika moni vaihtanut 30-06 aseensa 308:siin.

todennäköisin syy käyntiin on hylsyn pituuden suhde paksuuteen.

en tarkoita,etteikö sitä saisi käymään.se on vaan ronkelimpi
i am slaughter so i know...

JpL

Kiitti. On erikoista, että hylsyn pituudella/mittasuhteella on noinkin tarkka vaikutus. Merkillistä on kanssa se, että eikös .50 BMG ole tasan 30-06:sesta samassa suhteessa suurennettu hylsy? Ja ilmeisesti BMG on kuitenkin tarkkakäyntinen patruuna, ainakin jos ajattelee, että sillä ampuu mailiin - 2000 metriin (vai miten se nyt oli?) Tietysti rekyylin kanssa voisi olla hauskaa, jos vaikka aloituskohtana olisi ollut vaikkapa .300Win mag samalla suhteella... olisi höökit tuntuvat hartiassa :lol:

Palaisi ruutia aika monta grammaa kerrasta.

Y.T: J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

west

koheltajalla vois olla lisää tietoa ko.asiasta.

hartiakulma voi myös vaikuttaa ko."käyntiin".

50bmg:n etuja ovat myös hyvät bc arvot sekä raskaamman luodin edut pitkälle ammuttaessa.tietysti bc arvo pitää olla hyvä.ei pelkkä raskas luoti onnea tee.monet kyllä ampuvat mielummin keveillä luodeilla sen vuoksi,että luoti on nopeammin perillä,kun nääs lähtönopeuksia voi kasvattaa keveydestä johtuen.

2 syytä siihen,että luoti olisi nopeammin perillä on,että lentorata suorempi,jolloin etäisyyden arviointvirheet eivät vaikuta niinpaljoa ja toinen se,että ei tarvitse ennakoita liikkuvaan maaliin niin paljoa.(voihan sitä niinkin perustella,että jos näkee suuvälähdyksen,nii ei kerkiä niin nopeasti alta pois).

niinkun sanottu oonmä saanu oman 30-06 käymään nippua johon olen tyytyväinen.en tarkota sitä,ettenkö sitä yrittäisi paremmaksi.nippu on ollut 5 laukausta 6cm/300m.ei tällä ole mitään tekemistä sen kanssa,että ampusin 30 laakia ja sit mitattas nipun halkasia.mä ku käyn lintujahdissa,niin ammun vaan muutamia laakeja ja mulle riittää em.nipun koko siihen hommaan.

sit kaliperina uskomaton on mielestäni 6.5x55.syy siihen on,että tehdaspatruunatkin käyvät tosi hyvin.samoja lausuntoja olen kuullut kasa-ampujilta.en tietenkään tarkota sitä,että miksei k-ampujat käytä ko.kaliperia.no niillä on ihan omat vaatimuksensa.

JpL

Kiitti. Minkäslaiset speksit sun kiväärissä on? Piippu & lukko?

Koheltaja

Eipä siinä hartiakulmassa muuto oikeastaan näin maallikon näkökulmasta ole kuin että sillä saadaan paremmin pidettyä palotapahtuma hylsyn sisällä jolloin patruunan hyötysuhde paranee kertaheitolla. Kuitenkaan se pelkkä jyrkkä olkakulma ei tee autuaaksi vaan ilmeisesti kulma pitää olla oikeassa suhteessa palotilan muotoon, jotenkin näin olen asian ymmärtänyt. Kun ruutipanos saadaan syttymään/palamaan "pallomaisesti" ja pienellä alueella (hylsyn sisällä) niin silloin on hyvät mahdollisuudet myös siihen että palotapahtumalla voidaan vaikuttaa aseen käyntiin positiivisesti.

Jos katsotaan vaikka 6mmPPC:tä niin jos ase ja lataustekniikka on kunnossa niin on melkein aivan sama minkä luodin laittaa tai mitä ruutia käyttää niin aina vaan se tikkaa nättejä kasoja kun taas toisilla patruunoilla  on erittäin kapea alue millä saadaan hyvä käynti aikaiseksi ja kun tältä alueelta mennään pois niin käynti katoaa, joskus on tämä ilmiö huomattu .243 Win:ssä.  

Myös jyrkkäolkaisela hylsyllä saadaan hylsyyn kestävyyttä koska se ei ole niin herkkä venähtämään kuin loivaolkainen kuten esimerkiksi 7,62X39. Tämän hylsynkeston huomasi jos 338LM:än ja 300LM:än välillä vaikka niissä ei olkakulmassa ole kuin n. 10 asteen ero 300LM:än eduksi.

Esimerkkinä jos verrataan 300WSM:ää 300WM:ään niin WSM:llä päästään samaan suorituskykyyn pienemmillä ruutimäärillä ja lyhyemmällä piipunpituudella. Kuuleman mukaan WSM on myös erittäin lineaarinen palo/painekäyrältään eli silloin patruunaan voi kehitellä suht helposti mitä perversseimpiä latausvariaatioita hyvällä menestyksellä.

Jos mielii 30-06:sta niin kannattaa harkita 30-06 AI:ta, siinä on olkakulmaa jyrkennetty ja samalla saatu lisää tilavuutta hylsyyn. Itse kuulun tähä jyrkkäolkaisten kannattajaryhmään ja pikkuhiljaa muutamaa itselataavaa kivääriä lukuunottamatta kaikissa aseissä alkaa olemaan jyrkkäolkaiset hylsyt käytössä.
Kylätason ampuja

HJu

Sitten kun vielä yhdistää 6.5X55 ja 30-06 AI:n niin saadaan tietenkin 6.5-06 AI joka on sitten jo pitkäpiippuisessa kovempi peli kuin 6.5X284.

Yksi mikä voisi olla yllättävän hyvä lyhytlukkoisessa aseessa voisi olla .260 AI. Modernissa aseessa 6.5X55 AI voisi sekin toimia tosin lisähyöty orginaaliin nähden ei liene älyttömän iso.

Kaikkien aitojen AI-versioiden etu on että niissä voi ampua tehdaslatauksia ja saa kerralla valmiita patruunapesän muotoisia hylsyjä. Tuo 6.5-06 AI ei oikeastaan ole aito siinä mielessä että tavallista 6.5-06 ei saa kaupasta koska  sekin on villikissa.
Terveisin,

HJu

jyri.h

Moi

6.5x55SE on tosiaan mukava ja tarkka kaliiperi. Siis mukava ampua tarkasti  :) Allekirjoittaneella lievä rekyylikammo.. Kokemusta tosin vain 3 ratakäynnin ja 18 ammutun kasan verran 150m, kasojen ka.35.5mm 6.5g LapuaTrainerilla aseena Tikka Continental. Mielestäni hyvä käynti halvalle harjoituspatruunalle.

Jerkko

Mielenkiintoisia kommentteja. Jos kerran 300WSM on hylsyn muodosta ja olkakulmasta johtuen parempi jopa lyhyellä piipulla, menee uuden piipun hankinta harkintaan...

Jos sittenkin vain kalvaisi vanhan pesän AI:ksi, liki pakkomielteeksi kun se on jo tullut... :lol:

Paljonko QL antaa eroa tavallisen 30-06 ja AI välille? Vaikka tavallisella 22.5" piipulla. Ainakin QL demo antaa ymmärtää että kirjastoissa olisi valmiina AI-versio.

Koheltaja

Älä vielä hötkyile sen 300WSM:än kanssa sillä oma ase on työn alla ja kun saan sen savuttamaan niin jos jotakuta kiinnostaa niin voin laittaa tänne testiraporttia hiukan samaan tapaan kuin 300LM:stä.

Laite on vielä täysin palasina ja osittain eri puolilla maakuntaa mutta eiköhän ensi vuoden alussa ala kokoonpano kunhan saan muutamia yksityiskohtia vietyä loppuun, kuten kalvaimen mitoitus. Muutenkin koko aseesta tulee hiukan poikkeava mitä on totuttu "piireissä" näkemään mutta siitä sitten lisää kunhan saadaan värkki ensin nippuun....
Kylätason ampuja

JpL

Tuo .300 WSM on kyllä ehdottomasti mielenkiintoisin uusista kaliipereista. 7mm versio myös. Lyhyestä lukkorungosta on monta mukavaa etua, vaikka eihän tuo nykyinen 8 kilon tussari haittaa kulkemista nytkään, kun on hieman tottunut. WSM:n pitkän matkan edut ja etenkin 7 millin version ballistiset omainaisuudet miellyttää.  Oikein näppärä 1000-1100 metrin kaliiperi. Laita ihmeessä tekstiä tulemaan.

yst. T: J

Jerkko

Jos minua tarkoitit, en ole WSM:mää harkinnut. Se perus 30-06 AI on kuin painajainen...ei lopu vaikka kylkeä kuin kääntää...

Ajatus oli hommata uusi pitempi, paksumpi, rosterimpi 30-06 AI (tainnut tulla jo aiemmin ilmi..) ,mutta se piipun pituus, onko sillä sittenkään niiiin paljoa merkitystä jos olkakulma pitää palon paremmin sisuksissa???

west

JPL:lle vastauksena

mettäpyssy sako L61R

pedattu

nokalla br vaimennin

päällä swaro 6-24 PV-S dot ristikolla