Saitin metsästäjille kysymys:

Aloittaja JpL, toukokuu 02, 2008, 21:26

« edellinen - seuraava »

JpL

Ihan uteliaisuudesta, joka varmaan kiinnostaa myös muita lukijoita jotka käyvät tällä saitilla:

Te tarkka-ampujat, jotka harrastatte metsästystä, mitä kivääriä ja kaliperia käytätte metsästyksessä pää-osin? Onko käytössä sama kivääri kuin TA-hommissa, vai käytättekö jotain muuta?

Olisi kiva tietää tämä.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

hasaki

Yleensä kädestä löytyy kyllä jotain ihan muuta, mulla ainakin on hirvestyksessä .375h&h, 45-70 tai 9,3x53r ja linnustuksessa haulikko plus repussa pikkukaliiberin kivääri.

Ainoa, missä käytän ta-kivääriäni on haaskalta kyttääminen ja joskus silloin tällöin kun pääsee peuraa kyttäämään.

Eli oma on ainakin niin painava vs. hyöty metsästyksessä, että jää kotiin  muuten kuin vahtimishommissa , joissa vaaditaan hyvää hämäräkykyä. Hirvestyksessä lisäksi kaliiberi vaikuttaa valintaan, eli isompi on mielestäni parempi, samalla matalat lähdöt.

Jossain peltohirvi/peura jutuissa varmaan .338LM on just passeli, mutta Keskisessä Suomessa kun ei semmoselle oikeen ole mahdollisuuksia , niin on pitäydytty perinteisemmissä, myös koiralla metsästys vaikuttaa kaliiberivalintaan ja ampumamatkoihin.

Toinen missä vois olla ta-kivääri kunniassa on teeren soidin suot, mutta niitäkään ei liiemmalti meidän metsästysalueilla ole, tai on mutta käytännön matkat on luokkaa alle 300m. Tosin alkaa olla havassa ne miehet, jotka vakavissaan ampuvat teertä yli 300m matkalle, oli aseena sitten mikä hyvänsä. Kokeillahan kaikki voi, mutta varmoista/todennäköisistä osumista voidaan olla montaa mieltä jos vähänkään tuulee. Itse en ainakaan ammu yli 300m, on se osuma-ala niin perhanan pieni.

Omiin mieltymyksiin tosin voi vaikuttaa se, ettei käytössä ole ollut kunnon kantojärjestelmää, jolla painava kivääri olisi kannettavissa ns.kevyesti pitkiä matkoja. Tulevaisuudessa joku eberle tms, voi vaikutta omaankin asevalintaan. Saas nähä miten käy?

Omalta osalta vaikutta myös se, että metsästys aseet on ostettu pääosin ennen ta-vehkeitä, eikä niitä ole tietenkään malttanut myydä, kun hyviä ovat. Täten ei ole tarvinnut  oikeastaan edes miettiä 7kg aseen kiikuttamista hirvimetsillä. Tosin .375H&H:ni painoi varmaan 4,5, mutta kuitenkin.

Räkätti/varis hommissa tosin tulee käytettyä samaa ns. ta-piekkaria.

heikkiv

Tottahan on, että TA-kivääri ei kaikilta ominaisuuksiltaan ihan täysin metsästyskäyttöön parhaiten soveltuva ole. Kainuussa päinkin nuo hirvihommat tahtoo olla etäisyyksien puolesta 30-50 metriä kun elukka tulee pöheiköstä metsätielle ja ammutaan siihen. Kuville kun ammutaan lintua niin varmaan ihan harjoituksen puolesta homma kävisi, mutta kuten sanottua, parempiakin on. Sen ainakin olen huomannut että 150 metriin asti karbiiniAR:n tarkkuus on ihan riittävä ja kulkee metsässä huomattavasti mukavammin painon ja pituuden puolesta kuin täysiverinen TA-ase. Jos metsästystä miettii kokonaisvaltaisesti suomessa niin aika harvassa tilanteessa TA-etäisyyksiin pystyy/kannattaa riistalaukauksia vedellä. Jo ihan senkin takia että jos ei ole koiraa mukana niin sen riistan löytäminen voi olla parhaimmillaan verisuonet päästä räjäyttävä kokemus..

JpL

Mä kävin aikoinaan aika laajan kirjon läpi eri kalipereja, toinen toisensa jälkeen ja sitten päädyin 7mm Remington magnumiin. Käytössä oli Sakon Varmint Laminated Stainlessia, Immosen Jukan kasaamaa 7.62X53R - kivääriä ja melkein kaikkea siltä väliltä. Oli Tikka M-55 22-250, Sako Finnbear 338 Winchester magnumia, Tikka Standard .222 Rem, you name it. Kaikkea sekaisin. Sittemmin aseiden kanssa sekoiltua tuli eteen tuo 7mm Remington magnum ja kovasti olen pitänyt siitä. Äkkiseltään kun patruunaa katsoo niin ajattelisi että tää on esim. kyyhkyselle ihan liian raju, mutta eipä ole.

Se on ollut todella hyvä kaikelle riistalle pulusta ylöspäin. Rekyyli on raskaan luodin 30-06 luokkaa, muuten erikoisen tarkka kivääri ja mukava kantaa mukana. Kerran ammuin 5 laakia 100 metristä 7.9mm kasaan. Jotenkin metsästäjä kokemuksen saattelemana haluaa lopulta jotain käytännöllistä. Hän haluaa kevyen, tulivoimaisen haulikon, ja kevyen, mutta mahdollisimman tarkan kiväärin. Itselläni tämä kombinaatio on ollut Remington 11-87 haulikko ja Tikka M-65 Varmint Deluxe 7mm Rem Mag. Tällä yhdistelmällä kaataa minkä tahansa elikon joka suomessa vastaan kävelee, bonuksena täytyy mainita että tehoa tuossa 7mm Rem Magnumissa on varsin laakea lentorata - joka sopii laisilleni etäisyyden mittaamisen kanssa painiskeleville dorkille - jolla yltää 600 metriin asti tosi helposti. Ballistiikasta sen verran, että jos toi 168 grainin kuula on kohdistettu 180 metriin, se laskee 600 metrin matkalle vain n. 160cm. Kun lataus nousee, lentorata oikenee. Luonnollisesti.

En mä halua omistaa kuin kaksi pitkää asetta ja oma mielipiteeni on, että ne omistan.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

pyrjovuo

Sama .308 hirvessä ja TA-hommissa. Eri optiikka ja muu varustus.

Hirvimetsässä vaimennin ja bipodi vege. IOR 10x42 pois, tilalle Kahles 1,5-7,5x40 tai punapiste.
Белая смерть

lucioperca

Sama 308 käytössä sekä ta-harrasteissa, että kauriin metsästyksessä. Kyyhkyt saa kyytiä 22:lla.

JpL

Varmaan hyvä valinta. .22 LR:llä on kiva ampua äänettä puluja, 308 tikkaa pidemmiltä. Itse olen niin rajoittunut ja surkea mittaamaan etäisyyksiä, että laakea lentorata on melkein must..  :oops:

Chillie

Itse tuossa ajatellut, että jos ensi kaudeksi saisi tiimin kasaan, (n 10 alan harrastajaa)niin järjestäisi ensi kaudelle metsähallitukselta luvat jonnekkin pohjoiseen. Ajatuksena olisi pari koiramiestä, ja joku neljä ampujatiimiä, jotka ottaisivat hirven hieman pidemmältä ampumaetäisyydeltä... :idea:

Normityyliin tiiminähän tuo mahdollinen tarvittava paikko tulisi nopeasti, kun tähystäjä pitäisi kohteen piikillä jo valmiiksi.

Tai esim, keskittää sen kahden aseen tulen kohteelle, ja kolmas toimisi tähystäjänä, mikäli käytössä olisi pariton määrä koiramiehiä.

Tästä voisi lähteä asiaa kehittelemään.. Tiimikaverillani on hirvikoira valmiina, ja hän olisi kiinnostunut myös...

S

keitsu

Eiiköhän ole parempi pitää TA ammunta omana lajinaan ja ampua hirvet varmasti niin läheltä kuin mahdollista. :twisted:

PJA

+1

Haavakoita on nähty syntyvän lyhyiltäkin etäisyyksiltä ihan riittävästi.
If it isn\'t broken, let\'s take it apart and see why not.

Pyyttoni

Normi peruskaliiperi käytössä eli .308, ase vaan eri. CZ 550 hirvimetsällä ja peuran ajojahdissa, muuten peura- kettu- supi- ym iltakytiksellä ja hanhijahdissa Tikka eli "TA"-ase.

Chillie

:oops:  Pitää pistää menttaalinen muistilappu otsaan sitä seuraavaa kertaa varten, kun Hirvellä ulkoiluttaa 42:sta..

Älä ammu jos et näe hirven silmäripsiä... :oops:

Mutta vakavasti ottaen, olen kyllä samaa mieltä siitä, ettei tulisi ampua kuin varmoja kaatolaukauksia...

Se.. onko kaato varmempi 30m päähän risukkoon vai 300m päähän aukealle... Tilanteet vaihtelevat metsästyksessä, eikä varmaankaan voida sanoa, mikä on se ns. maksimiampumaetäisyys riistalaukauksessa. Tietenkin kalusto ja käyttäjän omat rajat asettavat sen maksimi ampumamatkan rajan, ja viisas sen tiedostaa... Mutta voiko joku toinen alkaa sanomaan, ettei noin pitkälle voi ampua riistaa..

Miksi hirven metsästys aiheuttaa verenpainetta..? Montako kertaa lintuja on metsällä ammuttu, tai yritetty ampua pitkälle tai liian pitkälle matkalle..

Eiköpä tuo lintu kärsi aivan samoin haavakkona, kuin hirvi..?

Man has to know his limitations..

Viisaasti sanottu..

S

JRu

Niitä haavakoita tosiaan syntyy lyhyilläkin matkoilla. Miksi? No kun harjoittelematon "kyllä minä osaan" ampuja tärisee riistahorkassa, roiskaisee hirveä puolijuoksuun puiden väliin käyttäen kaupan halvinta kotimaista puolivaippaa 4 MOA kivääristä Jahti Jakt- kiikarilla, yhdistelmällä joka kohdistettiin pari vuotta sitten merkkiä ampuessa... Älkää nyt edes kuvitelko että pelkällä metrimäärällä voi kuitata riistalaukauksen eettiseksi tai epäeettiseksi tietämättä vuorokaudenaikaa, valaisua, tuulta, maastoa, riistaeläimen tyyppiä, ampuma-asentoa, ampujan ja kaluston suorituskykyä, käytössä olevaa A-tarvikketta ja niin edelleen.

Kukin ampukoon minun puolestani kykyjensä, kalustonsa ja vallitsevien olosuhteiden puitteissa sellaisille matkoille kuin on harjoitellut ja tietää pystyvänsä kuolettavaan osumaan.

Y-P

Lainaus käyttäjältä: JRuNiitä haavakoita tosiaan syntyy lyhyilläkin matkoilla. Miksi? No kun harjoittelematon "kyllä minä osaan" ampuja tärisee riistahorkassa, roiskaisee hirveä puolijuoksuun puiden väliin käyttäen kaupan halvinta kotimaista puolivaippaa 4 MOA kivääristä Jahti Jakt- kiikarilla, yhdistelmällä joka kohdistettiin pari vuotta sitten merkkiä ampuessa... Älkää nyt edes kuvitelko että pelkällä metrimäärällä voi kuitata riistalaukauksen eettiseksi tai epäeettiseksi tietämättä vuorokaudenaikaa, valaisua, tuulta, maastoa, riistaeläimen tyyppiä, ampuma-asentoa, ampujan ja kaluston suorituskykyä, käytössä olevaa A-tarvikketta ja niin edelleen.

Kukin ampukoon minun puolestani kykyjensä, kalustonsa ja vallitsevien olosuhteiden puitteissa sellaisille matkoille kuin on harjoitellut ja tietää pystyvänsä kuolettavaan osumaan.

+10 tälle, aamen. Ylipäätään metsästäjien tulisi suhtautua eri metsästysmuotoihin nykyistä avarakatseisemmin. Aika paljon tapaa asennetta jossa ainoa oikea ja sallittu jahtimuoto on juuri se mitä kukin itse harrastaa.. Lakia pitää tietysti aina noudattaa ja erityisen tärkeää on vastuullinen asenne. Metsälle ei mennä kokeilemaan, yritykset ja erehdykset tehdään radalla.

-Niin, itse käytän kyttäysjahdissa TRG-42:ta / 338LM ja välistä ammun sillä myös totuttua pidemmille matkoille. Ajohommissa mukana kulkee Sako Varmint /.308WIN.
-Y-P-

LSa

Lainaus käyttäjältä: LSaTäydellinenkin ampuja on voimaton, jos hirvi sattuu liikahtamaan yllättävästi juuri liipaisun ollessa käynnissä. Keuhkolaaki antaa isompana (ja varmasti tappavana) alueena enemmän virhemarginaalia itsestä johtumattomiin tilanteisiin. Viime syksynä ammuin vasaa niin, että keuhkojenkin antama vara oli riittämätön - elukka liikahti niin rajusti juuri laukaushetkellä. Onneksi eläimet eivät havainneet minua. Kyttäsin pitkän ajan ja lopulta pystyin ampumaan turvallisen paikkolaukauksen. Piti varoa emää. Olisihan emänkin voinut ampua pois kuleksimasta, mutta pidin tärkeänä varmistaa ensin haavoittuneen vasan saaminen.

Edellisen lainauksen tilanne oli lyhyeltä matkalta. Elukka liikahti sattumalta juuri liipaisinta painettaessa ja osuma jäi heti tappavan alueen taakse. Paikkolaukausta kytättäessä vasa oli emän edessä, joten en voinut ampua, koska luoti olisi voinut mennä vasan läpi emään.

Lainauksen tausta-ajatus on siinä, että ampujan taidot eivät ole ainoa muuttuja. Pitemmille matkoille ammuttaessa luodin lentoaika nousee isoon asemaan. Matkan pidentyessä ampujasta riippumattomien virhetilanteiden mahdollisuudet lisääntyvät.

Toisaalta se ei pelaa joka pelkää. Normaalissakaan jahdissa ei ammuttaisi juuri yhtään laukausta, jos liipaisinta painaisi vain silloin, kun voi olla aivan satavarma täydellisestä osumasta. Täystakuutahan ei ole olemassakaan.

Tänään kyttäsin hirveä mm. paikassa jossa matkat olivat maksimissaan n. 320 m. Mitattu kartalta viivottimella. Liikkuvaa olisin uskaltanut käyttämältäni monopodituelta ampua tuossa tuulessa lähelle paria sataa. Paikalla olevaa noin kahteen puoleen. Pitemmillä matkoilla paikkolaukauksen mahdollisuudet olisivat maaston takia olleet liian huonot. Vaikka kädet vieläkin haisee nylkyhommille, niin kaveri oli se jonka piipun eteen emä vasansa sitten tänään vei. Vielä olisi 3 lupaa jäljellä. :D

Loppujen lopuksi tarkka-ammuntatyyliin tehtävän metsästyksen voisi toteuttaa aika lyhyilläkin ampumamatkoilla. Yli kolmensadan ei tarvitsisi edes mennä. Paikallaan olevan hirven ampumista pidän 338-kalustolla eettisenä vielä noin viiteen sataan. Edellyttäen mm. että ampuja on kokenut kaveri pitkille matkoille, matka tunnetaan, tuuliolosuhteet on huomioitu, lentorata on hallussa, ja tilanne on rauhallinen.  

Hyvää tarkka-ammuntatavaraa - pitkän matkan metsästyksen foorumi:

http://www.longrangehunting.com">//http://www.longrangehunting.com

Pahvitaulujen kanssa ei törmää tällaiseen:

http://www.youtube.com/watch?v=76M3nHZVRbM">http://www.youtube.com/watch?v=76M3nHZVRbM