Main Menu

Aseen petaus

Aloittaja keitsu, joulukuu 10, 2004, 10:06

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Massa halki rekyylivastimen takaa, massan paksuus tässä kohtaa 2-3 milliä ja puu halki massan alta 10-15mm matkalta.
Kylätason ampuja

kauko tuovinen

Aseen petaus

Aseita olen pedannut esim.kasa-ammuntaan vuosia erilailla ja parhaaksi osoittautunut on pilaripetaus ja piipun alle ei mitään petausta.Jos piipun alla on petaus niin ammuttaessa piippu lämpiää  noin 150mm   matkalta paljon ja siellä tulee petistä epämääräinen ja ase temppuaa.

Pilari peti kestää myös ruuvien kiristämistä:momenttituunausta.

Jos aseen ruuvit ovat sinne tänne sojottaen  kun ne on kierretty pohjaan rautoihin ei hätää:pilaripetaus auttaa asiaan.

>Mittaa ruuvit kännetty pohjaan raudoissa:laipan alta kehykseen ja vähennä 2.5mm siinä on sinulle pilarien pituus.Mittaa paljonko saa olla pilarin halkaisija.Mittaa kinnityspultin vahvuus ja pilariholkkiin 1.5mm isompi sisäreikä.Samat toimenpiteet kummankin pultin kanssa.

Teetä sorvarilla holkit rosterista.Holkkien ulkokehällä urat liimaa varten.

Poraa tukkiin reijät holkkien kokoa ,väljyys 1mm isompi holkkia.

Kiinnitä holit aseen pulteilla runkoon ja kuiaharjoittele painamalla rautoja holkkeineen miten menee paikoillee,kun homma ok.Suojaa aseen runko irroitus aineella ja petaus massoilla.Teipit keyksen sivuun,rekyylivastimen alle ja rekyylivastimen sivuille ka piipun alle ja ei tarvitse koverrella patauksen jälkeen liikoja pois ;ottaa teipit pois ja homma ok

Kauko

tavan ampuja

Kaukolta kysyisin miksi ruuveille 1,5 milliä isommat reiät, lukon elämisen

takiako? Mitä liimaa olet pilareiden kiinityksessä käyttänyt. Epoksipohjaiset

kestävät huonosti lämpöä esim puukkon kahva joka on kiinnitetty epoksilla lähtee kätevästi irti kun lämmittää terää, paitsi omasta johon lisättiin kvartsihiekkaa ei irronnut vaikka terässä oli päästövärit toimiskohan pilareiden kiinnityksessä? Sanonpahan samat sanat piipun alle ei mitään

Sämpy

Mietiskelin illalla tuota Koheltaja petirikkoa. Ootko laittanu rekyylivastimen laidoille teippiä petatessa, nimittäin jos et oo, voisi syynä olla se, että massa kutistuu enempi pakkasella, rekyylivastin vielä lämpiää ja potkaisu sitten halkaisee. Itse en kyllä ihan mitä sattuun väriainetta tohtisi laittaa, jos en olisi varma ettei siitä haittaa ole, voihan siinä pedissä olla ilmakupla tai joku massan välinen huonosti sekoittunut raja. Oliko sulla sitä suujarrua ampuessa paikoillaan? Jos haluat eri massaa kokeilla, niin ainakin mulla on tuo PP:n Marine Epoxy kestänyt hyvin pakkasta, tosi ei sitä ole 308:ia jytkympiiin aseisiin tullut laitettua.

Itsekin olen tuota massalla pilaroimista miettinyt ja ihmetellyt miksei siitä puhuta. Yhdessä aseessa minulla sellaiset ohuet pilarit on ja olen joskus miettinyt, että voishan ne isommatkin olla halkaisijaltaan. Tai jopa tehdä massatolppia läpi muiltakin kohdin. Tai jos oikein hifistelee niin tehdä sellainen kun yhdesti näin, että se aseen tukki oli enempi kehyksenä sille petaukselle...

Koheltaja

Tuli päädyttyä samaan kuin Sämpykin sillä tällä kertaa en teipannut rekyylivastimen reunoja ollenkaan ja sovitus on suht tiukka ja niinhän siinä on sitten käynyt että lämpölaajenemiset ja rekyyli on tehneet tehtävänsä. Ilmakuplia ei petauksessa ole joten siinä suhteessa homma on onnistunut niin kuin pitääkin.

Se väripigmentti on tarkoitettu epoksimaaleille joten en usko että se vaikuttaa massan kestävyyteen, varsinkaan kun sitä ei tarvita kuin promillen verran massan sekaan, sen verran värjäävää se on.

Nyt ei muuta kuin uutta petausta tekemään ja tällä kertaa teipataan rekyylivastimesta kaikki oleelliset pinnat ettei taas tule yllätyksiä. Tarkoitus on vahvistaa massa kuitupipellyksellä ja porata ruuvien reiät 16-20 millisiksi ja tehdä massapilarit.
Kylätason ampuja

MJ

Moi,

Hieman asian sivusta, mutta viime lauantaina Syndalenin ammunnoissa eräällä kiltalaisella oli todella hieno itsetehty tukki kiväärissään. Kaikki Syndalenissa ampuneet luulivat ko. tukkia ns. tehdasvalmistetuksi erikoistukiksi vrt. Choaten tekemät mallit. Yllätys oli, että se oli itsetehty ja vieläpä erittäin hyvin tehty.

Tukin petauksesta en osaa sanoa mitään, mutta ko. tukin tekijä osui kiväärillään aivan mainiosti, joten petaus lienee kunnossa.

Joka tapauksessa erittäin hieno tukki kaikilla mahdollisilla säädöillä, täytyy vain ihmetellä ja ihastella ammattitaitoa - ammattilaisen työtä, kyllä jotkut sitten vain osaavat.

Kyllä oli hieno tukki!

Carpe Diem,

MJ

Sämpy

No hyvä, että halkeamiselle syy on löytynyt. Petaus ja raudat altistuu aika koville lämpötilan vaihteluille ja se kannattaa ottaa huomioon petausta suorittaessa ja varmaan sitä kriittisempi homma on, mitä enempi "umpeen" pedataan. Eli kaikkea ei voi tehdä yksi-yhteen-periaatteella.

Koheltaja

Oliko se tukki kuitutukki vai alumiinitukki? Sen verran on tiedossa että yksi Armaliten näköinen alummiininen "luuranko" tukki oli työn alla talvella mutta en sitten tiedä oliko sama kyseessä sama tukki, jos oli niin se tukki näytti melkoisen asialliselta silloin keskeneräisenäkin.

Jonkun viikon kuluttua aletaan 300WSM:än rautoja sovitteleman Choaten Varmint tukkiin, saas nährä mitä siitäkin tulee....
Kylätason ampuja

MikaS

Ihan uteliaisuuttani kysyn koheltajalta, minkä mallin Ultimaten otit aihioksi. Meinaakko tehdä irtolippaallisen version.

Itsellä on sellainen Winsussa kiinni, ja mielestäni se on hyvin tukeva.

Koheltaja

Koska Choate ei tee niitä tukkeja "sokeana" niin tilattiin Savagen lyhyeen aktioon sopiva Ultimate Varmint tukki, tarkka malli ei ole tiedossa kun itse en toiminut tilaajana. Siihen sitten pitäisi rakentaa kokonaan uusi petaus, en osaa tarkemmin vielä sanoa miten kun en ole kyseistä tukkia aiemmin modannut...

JJ-93 on lippaallinen aktio joten lipas siinäkin tukissa tulee käyttöön.
Kylätason ampuja

Sämpy

Niin sehän mulla tuli illalla miettiessä mieleen, mutta unohdin sanoa, että kun noita massoja jäykistellään jollain jauhoilla, niin pitää muistaa että niitten viskositeetti voi muuttua niin etteipä ne enää tartukaan sinne puun huokosiin kunnolla. Aine voi olla tiksotrooppista eli se vatkatessa on hyvinkin juoksevaa mutta jämähtää heti vatkauksen loputtua eikä painu sinne koloihin. Tällöin pitää lastalla ensin "paklata" pieni määrä massaa karheuksien sisään, että voi varmistua kunnollisesta tarttumisesta.

MJ

Moi Koheltaja,

Joo, se oli ArmaLiten, siis .50 BMG:n, näköinen tukki ja hieman keskeneräinen, mutta silti jo hyvä; liipaisinkaari taisi vain puuttua?

Pätevä tukki kuitenkin ja erittäin hyvin tehty, ammattimiehen työtä. En tosin tiedä tekeekö tukin tekijä tukkeja ammatikseen, mutta voisi hyvin tehdä, kyllä työn jälki oli niin hyvää.

Enpä muuten huomannut ainakaan itse katsoa oliko pelkästään alumiinia vaiko päällystetty vielä jollain - musta väri ja alumiinirunko tukissa kuitenkin oli. Aika radalla menee niin nopeasti omaan sähläykseen ja räpellykseen, ettei valitettavasti kerkiä tutustua riittävän hyvin kaikkeen kalustoon mitä ammunnoissa on; etenkin kun käytössä on kolme rataa ja jengi sahaa ratojen väliä.

Carpe Diem,

MJ

Koheltaja

OK, se on sitten se sama tukki josta sain kuvat talvella, ei yhtään hullumman näköinen värkki. Sen verran niitä kuvia silloin kattelin että ainakin kuvien perusteella tekijä näyttäisi olevan joko erittäin harjaantunut harrastaja tai ammattilainen.
Kylätason ampuja

kauko tuovinen

Petaus.

Miksi petausholkkien ruuvit pitää olla väljät petipultteihin?

Vastaus;koska petipultit ei saa koskea pilareihin muuten kuin kannastaan,ase ei käy jos nykii pultit holkin runkoon muualta kuin ed,main,>sotkee aseen värähtelyn ammuttaessa.

Vastaus:väljiin holkkeihin saa pakkausteipillä hyvin keskitettyä pultit holkin keskelle kannastaan ja myös puihin.

Mitä massaa:käytän petaukseen ja liimaukseen acrglas vihreä massa:Toiminut hyvin minun 12v petaustoiminnoissa ja kilpa-ammunoissa tosi hyvin ,Kertaakaan minun ei ole tarvinnut uusia aseissa tekemiäni petejä,kun massa acrglas on ollut käytössä.

Kauko

john

Kysymys araldiitistä: Ajattelin käyttää sitä piipun petaamiseen. Olen siis itse tekemässä tukkia, niinkun lienen jo maininnutkin, alumiiniin. Sovitukset on muuten alumiiniä, mutta patruunapesästä 3-4cm eteenpäin pitäisi pedata jollakin massalla. Peippo suositteli araldiittiä, itse en usko nyt mitään enkä ketään  ennenkuin kokeilen itse. Eli jos kestää pakkasta ja hellettä niin eikö araldiitti käy?. En meinaan viitsisi mennä metsästämään jotain halvatun kallista varsinaista petausmassaa.  Eli se perinteinen araldit jossa toinen tuubi valkoinen ja toinen sininen.