Piipun puhdistuksesta

Aloittaja Elu, toukokuu 29, 2024, 19:45

« edellinen - seuraava »

H8machine

T3 Ctr 6.5cm. Alle 400lks ammuttu (136gr scenu/N540 840m/s) ja rihlauksen alkupää näyttää tältä. On annettu tiukkaa nylon-ja messinkiharjaa, boretech carbon removeria, chameleon geeliä ja buds bore shinea.

mattix

Tarkoitukseni ei ole karrikoida tai kyseenalaistaa. Onko tehty aseen tarkkuuteen vaikuttavaa testiä, jossa vertaillaan kohtuullisen suurella laukaisumäärällä:
"pikaisesti tehty snakella tai parilla puikkovedolla tehtyä puhdistusta"
vs.
"useilla eri harjoilla/aineilla ja kuparinpoistolla huolellisesti tehty puhdistus"?

Itselläni on fiilis, että huolellinen puhdistus ei ainakaan kaliiperissa 308 tuo suuresti hyötyä. Kun itse lennätän kuulaa n. 300-500 laakia kaudessa pääaseella, niin pari kertaa puhdistan aseen huolellisesti ja aivan joka ammunnan jälkeen vähintään pikaisesti puikolla. Piisaisiko vähemmän? Toki tupppaan huolehtimaan omasta kalustosta, joten ei tuo määrä puhdistamista ahdista.

HJu

Lainaus käyttäjältä: mattix - tammikuu 27, 2025, 09:44Tarkoitukseni ei ole karrikoida tai kyseenalaistaa. Onko tehty aseen tarkkuuteen vaikuttavaa testiä, jossa vertaillaan kohtuullisen suurella laukaisumäärällä:
"pikaisesti tehty snakella tai parilla puikkovedolla tehtyä puhdistusta"
vs.
"useilla eri harjoilla/aineilla ja kuparinpoistolla huolellisesti tehty puhdistus"?

Itselläni on fiilis, että huolellinen puhdistus ei ainakaan kaliiperissa 308 tuo suuresti hyötyä. Kun itse lennätän kuulaa n. 300-500 laakia kaudessa pääaseella, niin pari kertaa puhdistan aseen huolellisesti ja aivan joka ammunnan jälkeen vähintään pikaisesti puikolla. Piisaisiko vähemmän? Toki tupppaan huolehtimaan omasta kalustosta, joten ei tuo määrä puhdistamista ahdista.
Tuo "vähäisen puhdistamisen" speksaus on vähän haastavaa. Mikä on vähän ja mikä on paljon.

Putsaamattoman ja huolellisesti putsatun välistä tarkkuuseroa on tutkittu maailman sivu ja putsaaminen kannattaa aina. Haaste on enemmänkin siinä että käyttää asiallisia puhdistusvälineitä asiallisesti.

Jos otsasuoni pullottaa puhdistuksen aikana niin pieleen menee aineista ja välineistä riippumatta.

Kyse on myös tarkkuustavoitteesta. Jos SRA-tauluun osuminen riittää 150 metriin niin ouhdistaminen ei paljoa tilannetta paranna. Jos haetaan 0.2 Moan toistettavia kasoja (noin 8,7mm/5lks/150m) niin ilman asiallista puhdistusta ei onnistu.
Terveisin,

HJu

KRG

Minulla ainakin aseet toimii paremmin, kun niillä on ammuttu jo sellainen sata laukausta.
Jos sen piipun vetää peilille joka ikinen kerta kun tulee ampumasta, niin saa
piipusta ja kaliperista riippuen ampua X määrän penkkaan, ennen kuin se käy taas ja vauhdit tasaantuu.
Tosin Kriegerin piiput mitä mulla 2 on, ampuu kyllä melkein heti sitä samaa käyntiä, jos vaikka
peilille olisi vedetty.
Mutta se, että onko mitään järkeä vetää ihan kaikki lika pois jokaisen ammunnan jälkeen, niin itse en sitä koe itselle järkeväksi, putsaan piipun puhtaaksi siinä kohtaa, kun se ei enää ole tarkka.
Se riittää minulle mittariksi, ja se mikä se tarkka on minulle, ei välttämättä ole sitä toiselle.
Jokainen saa tehdä omalle aseelle puhdistuksen kuten tykkää, tyyli on vapaa.

KRG

Lainaus käyttäjältä: H8machine - tammikuu 27, 2025, 09:32T3 Ctr 6.5cm. Alle 400lks ammuttu (136gr scenu/N540 840m/s) ja rihlauksen alkupää näyttää tältä. On annettu tiukkaa nylon-ja messinkiharjaa, boretech carbon removeria, chameleon geeliä ja buds bore shinea.

Vakio Tikan piippu???

H8machine

Lainaus käyttäjältä: KRG - tammikuu 27, 2025, 19:03
Lainaus käyttäjältä: H8machine - tammikuu 27, 2025, 09:32T3 Ctr 6.5cm. Alle 400lks ammuttu (136gr scenu/N540 840m/s) ja rihlauksen alkupää näyttää tältä. On annettu tiukkaa nylon-ja messinkiharjaa, boretech carbon removeria, chameleon geeliä ja buds bore shinea.

Vakio Tikan piippu???
Kyllä. Hyvää kasaa se tekee ja lähdöt on tasaiset, että en tiedä onko tuolla merkitystä. Ilman teslongia ei tuokaan olisi paljastunut.

rum

Sakon piiput kyllä nykyään aika vähä kuparoi? onhan niissä tietty eroja.Enään ole kuin pari 6.5  ja 1/2tuumanen joka kyllä kuparoi aikalailla, 6.5PRC:llä tuli 55lk ja putsasin kunnolla niin ei oikeastaan mitään.

En tiijä paljo nää kupariaineet ruudissa nykyään vaikuttaa?

KRG

Onhan tuossa melkoiset jäljet, mutta jos se toimii ja on tarkka, niin ei liene haittaavan.
Monikohan kylmätaotuistakin piipuista on tuon näköisiä, jos ne kaikki laitettaisi riviin ja tarkistettaisi.
Oma 308win CTR piippu on kanssa vähän sen näköinen, että olisi rautanauloja sillä ammuttu, kun
taas T3 rosteri, on kuin olisi lastuamalla tehty, vissiin ennen oli laatu vielä sitä mitä
piti olla, kun taas nykyään kaikki menee linjan läpi, sekin mitä ei ennen olisi laskettu.

KRG

Asiakkaan asetta puhdistin.
TAC A1 Tikka.
Mitä luulette, kun piippu on tälläistä syöpymää täynnä, että onko se enää tarkka?

Jan I

Ainakin on tarkempi likaisena kuin puhtaana

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla

Fac ut vivas

Valkoselkätikka

Hyhhyh onpa ruma piippu. Ei silti sovi moittia kun itelläkin on yks piippu joka vanha ku taivas, jännä nähdä miltä sen sisältö näyttää kuha teslongin saa käsii 😌 käynti sillä kumminki 30mm/300m joten tuskin mitään kovaa yllätystä tulee vastaan.

Mutta kysymys. Suurinpiirtein on hanskassa puhdistussysteemit mitä teen noin 300-500lk välein, eli siis vähä isompi siivoussavotta, mutta miten neuvositte tehdä piipuille, kun on tapana käydä usein ampumassa esim 3lk, kun teen jotain patruunakokeiluja ja käyn ampumas vaikka pari kolmekertaa viikon aikana. Riittääkö vain joku boresnake vetästä kuivana piipun läpi,vai pari lappuu boretecciä ja kaappii. Sit jos kaappii menee pidemmäks aikaa käytän yleensä boretecin eliminaattoria. Niin ja mustat piiput eli korroosio on suht herkkää.ja samaa hengenvetoo vois kysyy miten noita mustapiippusia kannattaa säilyttää kaapis, jos vaikka useemma kuukaude on ampumatta, öljyttynä sisäpinta varmaa vai, ja tietenki rasvat pois ko ampuu lähtee

HxM

Lainaus käyttäjältä: KRG - tammikuu 28, 2025, 21:11Asiakkaan asetta puhdistin.
TAC A1 Tikka.
Mitä luulette, kun piippu on tälläistä syöpymää täynnä, että onko se enää tarkka?

Onko tuo syöpymää vai kertymää?

Eipä tuosta voi luulla mitään, minun yksi tarkimmista kivääreistä on sellainen, jonka piippu näyttää piippukameralla aivan kauhealta. Patruunapesä kunnossa, mutta syöpymiä lähempänä piipunsuuta.

MikaS

Ruoste raiskannut, joskus piiput käyvät käsittämättömän hyvin vaikka olisivat kunnoltaa no. pskoja.

KRG

Rihlapalkin pohjissa on tälläistä jälkeä piipussa.

Tänään aloitan puhdistamisen, mutta maseltavalta näyttää mustarautaisen piipun sisus.
Muistelen, että täällä oli joskus keskustelua siitä, että syöpyykö Tikan mustarautaiset piiput
liiankin herkästi, chromolyterästähän nämä on, mutta minkä laatuista.
Sen varmaan moni tietää, että jos jättää vaimentajan piippuun ammunnan jälkeen ja sit kaappiin.
Niin se piippu menee yllättävänä äkkiä tuohon kuntoon, se syövyttävä vaikutus alkaa äkkiä, kun sieltä vaimentajasta alkaa tulemaan niitä palokaasuja, jotka tiivistyy ja valuu piippua pitkin.
Mut se oon huomannut, että vaikka piippu alkupäästä olisi millasessa kunnossa, niin jos puolet piipusta on vielä kunnossa, niin sillä vielä ampuu.
Mutta katotaan mitä muuta löytyy, kun rupeen tuota piippu tutkimaan.

Jan I

Laittele kuvaa kun saat puhtaaksi...

Tuosta ei uskalla sanoa mitään ennenkuin tietää onko syöpymää vai jäämää mutta...

Joskus oli erään piipunvalmistuttajan kanssa puhetta arskan piipun kestävyydestä ja hän sanoi polygonaalirihlatun piipun käynnin surkealla huollolla katoavan tyypillisesti 5000 lks paikkeilla, kun taas hyvin huollettuna n.25000 lks paikkeilla...
Omalle kohdalle siis vajaat 2vuotta vs. vajaat 10 vuotta.

Kannattaako huoltaa niitä piippuja kunnolla? Jokainen tekee omat valintansa.
Omissa tutuissakin on ampuja joka ei huoltele vaan vaihtaa asetta kun ei käy, mutta ampuukin todella vähän ja on liitua millä piirtää.

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla
Fac ut vivas