Lab Radarin omistajat ohoi

Aloittaja Long Range, syyskuu 13, 2023, 06:07

« edellinen - seuraava »

Long Range

Kun on korkeampi ilmanpaine niin ilma on tiheämpää ja samoin kun ilma on kylmempää niin se on tiheämpää.

Tiheämpi ilma vastustaa luotia enemmän ja luodin lentonopeus matkalla tiheämmällä ilmalla hidastuu.Minkä verran?

Onko joku LabRadarin omistaja tuota tutkaillut tai voisiko joku ampua esim. matalapaineella 985 hPa ja korkeapaineella 1025-1030 hPa samassa lämpötilassa / samalla latauksella ja kertoa elävästä elämästä minkäverran nopeusero on esim. 300 m:n päässä?
Siis elävässä elämässä Lab Radarin näyttämää.

Laskuri ilman tiheyden muutokselle ilmanpaineen,lämpötilan ja kosteus %:n suhteen:

www.calctool.org/atmospheric-thermodynamics/air-density

Jorinaa savotasta:

https://gundigest.com/more/how-to/firearm-training/ballistics-basics-air-pressure-bullet

Timppa

Ippe69

Ei kai Labradar noin kauas mittaa?

Mutta Lapua ballistics kertoo: Minun 308 latauksella 985hPa 590m/s ja 1030hPa paineella 583m/s.
Tämä ei ole tietenkään minun elävässä elämässä kokeilemaa kun ei ole mittausvälineitä, mutta oikeasti tutkaamalla kai Lapua on nuo käppyrät luonut.

HJu

Labradar ei näytä mitään nopeuksia 300m päässä koska se ei "näe" sinne saakka. Se näyttää lähtönopeudet ja niistä voi simuloida ballistiikkalaskurilla paljonko vauhtia on 300m päässä eri olosuhteissa.

Mieluusti kuulen jos jollain on kellotettua dataa samasta patruunaerästä samassa aseessa, samassa lämpötilassa mutta eri ilmanpaineilla.
Terveisin,

HJu

MOj

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - syyskuu 13, 2023, 07:18

Mutta Lapua ballistics kertoo: Minun 308 latauksella 985hPa 590m/s ja 1030hPa paineella 583m/s.
Tämä ei ole tietenkään minun elävässä elämässä kokeilemaa kun ei ole mittausvälineitä, mutta oikeasti tutkaamalla kai Lapua on nuo käppyrät luonut.

Ei huomioi lämpötilasta johtuvaa ilman tiheyden muutosta. Tällä myöskin vaikutus. Ruudin lämpötilakerroinkaan ei auta tähän. Tämän vaikutuksen huomaa käytännössä vasta pitkille matkoille ammuttaessa.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: MOj - syyskuu 13, 2023, 14:06

Ei huomioi lämpötilasta johtuvaa ilman tiheyden muutosta. Tällä myöskin vaikutus. Ruudin lämpötilakerroinkaan ei auta tähän. Tämän vaikutuksen huomaa käytännössä vasta pitkille matkoille ammuttaessa.
Oletko varma?
Lukemat muuttuu lämpötilaa muuttaessa vaikka en ole tehnyt tuolle lämpötilakerrointa. Ja suhteellisen kosteuden laitoin nollaan ettei ole siitäkään kiinni.

MOj

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - syyskuu 13, 2023, 14:24

Oletko varma?
Lukemat muuttuu lämpötilaa muuttaessa vaikka en ole tehnyt tuolle lämpötilakerrointa. Ja suhteellisen kosteuden laitoin nollaan ettei ole siitäkään kiinni.

Ei ainakaan pidä paikkaansa, softaa en tiedä miten tuota laskee. Olen tästä aikanaan ollut yhteyksissä Lapualle, ja ainakin silloin myönsivät tämän ongelmalliseksi. Ainakaan ilman kosteuden vaikutusta ilman tiheyteen ei osaa huomioida oikein.

ISA olosuhteet merenpintatasossa:

Ilmanpaine: 1013,2 hpa
Lämpötila: +15C˚
Tiheys: 1,225 kg/m3
Suht. Kosteus: 75%

Ilman tiheys kasvaa kun mitä:

- kylmempää on
- korkeampi ilmanpaine on
- pienempi ilman suhteellinen kosteus on

Edit: Oman käytännön kokemuksen mukaan Applied Ballistics laskee ehkä eniten oikein näitä. Se on mulla nykyisin käytössä.

MOj

Oletko varma?

Kokeile syöttää vaikka 100m kohdistuksilla amet 200m -30C˚ ja +30C˚ samoilla ilman paineilla ja kosteuksilla. Ruudin lämpötilakerroin pois käytöstä.
Jos antaa koroeron, laskee jotain. Tosielämässä -30C˚ osumat löytyy taulusta senttitolkulla alempaa kuin +30C˚. Mikään muuhan tässä ei oikeasti muutu kuin lämpötila ja sen aiheuttama ilman tiheyden muutos.

Edit: kerro tuliko eroja?

HJu

Strelok Pro laskee eri nopeudet 300m matkalle 308 USA Norma Matchille jos muuttaa ainoastaan ilmanpainetta ja jättää lämpötilan ja ilmankosteuden ennalleen. Eli tämä softa huomioi ilman tiheyden. Laskeeko se oikein vai väärin saa joku todistaa :-)

Pakkanen vaikuttaa pidemmillä ratasessioilla patruunoiden ruudin lämpötilaan ja palonopeuteen joten kyllä se pakkanen vaikuttaa muuhunkin kuin ilman tiheyteen.
Terveisin,

HJu

HJu

Sen verran selailin Googlea että lähtökohtaisesti ilmanpaine vaihtelee melko vähän verrattuna ilman lämpötilaan tai ilmankosteuteen.

Käytännössä merenpinnan tasossa ilmanpaineen voi oikeastaan unohtaa koska se on niin tiukasti naimisissa ilmanlämpötilan kanssa. Sitten jos lähtee vuoristoon ampumaan, niin ilmanpaine on pakko huomioida. Suomessa ei mitään käytännön merkitystä.

Ilmankosteus häviää myös kohinaan normaalimatkoilla merenpinnasta tasalla.

Kaikki edelläoleva pätee kun ammuntaan sellaisia rintakuvan kokoisia maaleja joille riittää osuma mihin tahansa maalin alueella.

Pistepiekkariin ja vastaaviin aliäänikalipereihin varmaankin enemmän vaikutusta.
Terveisin,

HJu

MOj

Lainaus käyttäjältä: HJu - syyskuu 13, 2023, 16:19

Pakkanen vaikuttaa pidemmillä ratasessioilla patruunoiden ruudin lämpötilaan ja palonopeuteen joten kyllä se pakkanen vaikuttaa muuhunkin kuin ilman tiheyteen.

Oikeasti näin lähes kaikilla ruudeilla. Tässä esmerkissä oli kysymys ainoastaan softasta, huomioiko koroeroa -30 ja +30C˚.

Huomasin tämän aikoinaan juurikin tässä mainitsemani kaltaisessa esimerkkitapauksessa, kun otin H1000 ruudin käyttöön aikanaan. Lämpötilat olivat 15 lämmintä ja pakkasta eri testikerroilla. Ilmanpaineet samat molemmissa esimerkkitapauksissa muistaakseni 998hpa. Kosteudet hyvin lähellä toisiaan. H1000 on käsittämätön ruuti. Yllämainituissa lämpötiloissa ei minkäänlaisia lähtonopeuseroja ( tämä testattu moneen kertaan jälkeenpäinkin ), ja silti osumat taulussa 200m päässä olivat pakkasella reilusti alempana. Ainoaksi muuttujaksi jää ilman tiheyden muutos lämpötilan muuttuessa ja silti Lapua ballistics ei huomioinut tätä mitenkään.

HJu

Strelok Pro huomioi ilmantiheyden muutokset.
Terveisin,

HJu

MOj

oho osu

Strelok:ia en olekaan halunnut asentaa, venäläisen koodarin ja sitä kautta tietovuotoriskin takia.

MOj

Lainaus käyttäjältä: HJu - syyskuu 13, 2023, 16:36

Käytännössä merenpinnan tasossa ilmanpaineen voi oikeastaan unohtaa koska se on niin tiukasti naimisissa ilmanlämpötilan kanssa. Sitten jos lähtee vuoristoon ampumaan, niin ilmanpaine on pakko huomioida. Suomessa ei mitään käytännön merkitystä.

Ilmankosteus häviää myös kohinaan normaalimatkoilla merenpinnasta tasalla.

Kaikki edelläoleva pätee kun ammuntaan sellaisia rintakuvan kokoisia maaleja joille riittää osuma mihin tahansa maalin alueella.

Näinhän se on. Paitsi jos noita ei huomioi niin todennäköisesti muutkin asiat ovat pärsseellään ja ohihan se menee tuhannesta metristä.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: MOj - syyskuu 13, 2023, 15:38

Oletko varma?

Kokeile syöttää vaikka 100m kohdistuksilla amet 200m -30C˚ ja +30C˚ samoilla ilman paineilla ja kosteuksilla. Ruudin lämpötilakerroin pois käytöstä.
Jos antaa koroeron, laskee jotain. Tosielämässä -30C˚ osumat löytyy taulusta senttitolkulla alempaa kuin +30C˚. Mikään muuhan tässä ei oikeasti muutu kuin lämpötila ja sen aiheuttama ilman tiheyden muutos.

Edit: kerro tuliko eroja?

Juuri noin kokeilin ja tulee eroa. Toki vain naksun verran, mutta kuitenkin laskee sen. Merkitys niin pieni että hyvin vaikea todentaa laskeeko tuo sen oikein.