Main Menu

Aseen vaihto

Aloittaja Juri, heinäkuu 25, 2022, 23:16

« edellinen - seuraava »

HJu

Näinhän se on. Kavereita kuitenkin saa ja laina-aseita käyttöönsä kun liittyy lähimpään reserviläisyhdistykseen tai practical-seuraan. Lainsäätäjän julkituotuna tavoitteena on ollutkin että ns. yksinäiset sudet eivät jatkossa saisi tulivoimaisempia aseita käsiinsöä ja seurajäsenillä on yleensä toivottu olevan jonkinlainen apinasuodatintoiminto. Eli seuroihin hakeutuvat latvakakkoset ei joko niihin pääse tai heistä tehdään ilmoitus poliisille jos mopo alkaa keulimaan liikaa. Jos asuu tosi syrjäkylillä niin sellaiset yleensä se lupakentsu tietää muuta kautta. AAK-todistusta ilman ei ERVA-aseita kuitenkaan laillisesti voi luville saada vaikka olisi miten hyvä tuttu lupatoimistolla.

Turhaa me tässä kuitenkaan jaappastaan, laki on voimassa ja sen mukaan lupia myönnetään. Nyt tuli vielä ohje joka jotain asioita selventää ja toisia epäselventää.
Terveisin,

HJu

MTä

Korjaan sen verran, että...
"Ongelmahan tässä on se, että lainavehkeillä on helvetin kallista harjotella", muttei niin kallista etteikö 5krt/v onnistuisi.
Sitten kun omilla aseilla harrastaa niin kulut on ihan varmasti korkeammat...

ltattari

Kannattaa miettiä myös sitä voisiko arskan hankinnan vääntää TA-pohjalta. Jos on jäsenenä sopivassa yhteisössä ja käynyt ampumassa nykyisellä pyssyllä niin tuosta pystyy kyllä muotoilemaan AAK-todistuksen vaikka ERVA-pyssylle. Ilmeisesti juurikin edellä kommentoiduista syistä metsästysperusteisia puolareita rajoitellaan mutta toisaalta on aika selkeät sävelet miten luvan saa ainakin toiminnallisiin lajeihin, ja myös reserviläisammuntaan, en näe syytä miksei TA-harrastuksella. Kun muotoilee perustelun asiallisesti.

ltattari

Lupajutut on tarkentuneet eri pyssylaaduille, mutta toisaalta selkeytyneet. Olen mukana practicalseurassa ja pidetään mm. turvakursseja, ja löytyy laina-aseita ja opastusta. SRA-puolella vissiin samaa, olen ampuja mutten erityisen aktiivi. Nimeämättä ketään on syytä tarkistaa nykyiset vaatimukset luvan saamiseen, dokumentoitu harrastaminen auttaa aika paljon. Ja sitten on ihan lakisääteisiä juttuja, harrastuskerrat ja AAK-todistukset.

Ja se harrastus olisi syytä ollut aloittaa ainakin 2 v sitten. Eikös tämä ole vähän sellainen reserviläishenkinen keskustelupalsta. Mulla on aika pitkään ollut käsitys mistä "oppi" tulee. -85 liityin ensimmäiseen ressukerhoon. Lennoston radalla joskus tuskailin practicalvuorolla, "eikö täällä pitänyt practicalia ampua", oli SRA-ampujat valloittaneet radan. Asia selvisi ja minäkin kommentoin "eiköhän me molemmat tänne mahduta, yhteinen asia". Ammuin arskalla, lipastustauolla toinen kysyi "oletko kauan ampunut practicalia", "kolkytviis vuotta". Ei ole ihan totta, vain kolkytneljä+, kuulosti vaan paremmalta. Kun seuraa pykäliä ja tulkintoja ja harrastaa niin ei ole juuri ollut ongelmia lupajutuissa.

Juri

Lainaus käyttäjältä: ltattari - elokuu 01, 2022, 15:22
Tänään tuli "voimaan" uusi aselupakäytäntöjen yhtenäistämisohje https://poliisi.fi/-/poliisi-yhdenmukaistaa-ampuma-aselupakaytantoja Siellä sanotaan mm.
LainaaHankittavan aseen tulee olla sellainen, jonka lipaskapasiteetti on enintään 10 patruunaa. Niin sanottuja reserviläiskiväärejä ei luviteta metsästyskäyttöön.
Eli voi ottaa lujille saada arskaan lupa metsästysperusteella.
No, eipä kai siinä, sitten vaan teeskennellään ampumaharrastusta 🙃

No mutta tosissaan, hyvähän sinällään on, että asiassa on selkeät säännöt. Ei tuo muutaman kerran vuodessa radalla käynti ylivoimaista voi olla.

ltattari

Kyllähän lupa-asioissa hyvää kynämiestä hiukan palkitaan, hyvillä perusteluilla lupa lohkeaa helpommin. Mun TA-ura ei ole kovin mainittava vaikka parikymmentä vuotta olen ollut killan jäsen, lähinnä yleistä mielenkiintoa ja SRA-kisoissa TA-rasteilla poksuttelua. Joskus innostuin ampumaan Hätilän SRA-kisoja AK:lla, sillä ei TA-rasti oikein suju, aiemmin arskalla kyllä aika kivutta. Turvauduin järjestäjän tarjoamaan vaihtoehtoon eli TRG:hen. Ei päässyt oikein hypistelemään eikä säätämään, eikä sitten ammuntakaan sujunut siten kuin voisi nopeasti olettaa. Tuosta suivaantuneena päätin ostaa CTR:n, riittää mun suoritustasolle ja Hätilän panssariaukiolle. Lupa olisi tullut varmaan jouhevasti metsästysperusteella mutta pienenä henkilökohtaisena protestina lupakäytännöille hain luvan TA-perusteella. Protesti meni vähän hukkaan, lupa tuli. Nythän on tietenkin tarkennettu noita harrastusvaatimuksia TT3-pyssyille ja ne pitää täyttää että lupahomma etenisi. Toisaalta, tosiaan, kuitenkin aika vähäisiä vaatimuksia.

metsienmies

Kyllähän viranomaisen kannan asiassa tietää, mutta vaikutus on vähän sama kuin kieltolailla. Jos lähdetään tulivoimaisimpia aseita etsimään vaikka Suomesta, ei niitten haltijat kyllä ole niihin "lupia" hakeneet tiskiltä, saatikka kyseisiä aseita hakeneet alan liikkeistä.

Itsellä erva kiväärin ja pistoolin luvitus menisi ihan itsestään jos vaan jaksaisi alkaa laittaa kertoja ylös, kun samalla radalla käyvät tuttunu sattuvat olemaan Suomen kärkipariskunta practicalissa, mutta henk koht olen sitä mieltä että mitä vähemmän on isovelivalvoo järjestelmä, sen parempi. Aina kun asioita lähetään enemmän rajottamaan, mennään aina mönkään kun yleensä päätökset ovat  tasoa "iso musta pelottava ase joka sanoo rätätätä, kieltoon/kovempaan rajoitukseen". Sinäänsä huvittava ajatus, että tosipaikan tullen jaetaan siviileille joille ei uskalleta luottaa normaalissa elämässä puolaria käteen täysautomaatit käteen, ja kun tilanne on ohi kerätään ne pois sillä että nyt kun oot hommat hoitanut ei suhun enää voikkaan luottaa. 2/3 tästä kaavasta on jo toteutunut mm Ukrainassa.

ltattari

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - elokuu 02, 2022, 22:23
Kyllähän viranomaisen kannan asiassa tietää, mutta vaikutus on vähän sama kuin kieltolailla. Jos lähdetään tulivoimaisimpia aseita etsimään vaikka Suomesta, ei niitten haltijat kyllä ole niihin "lupia" hakeneet tiskiltä, saatikka kyseisiä aseita hakeneet alan liikkeistä.

Itsellä erva kiväärin ja pistoolin luvitus menisi ihan itsestään jos vaan jaksaisi alkaa laittaa kertoja ylös, kun samalla radalla käyvät tuttunu sattuvat olemaan Suomen kärkipariskunta practicalissa, mutta henk koht olen sitä mieltä että mitä vähemmän on isovelivalvoo järjestelmä, sen parempi. Aina kun asioita lähetään enemmän rajottamaan, mennään aina mönkään kun yleensä päätökset ovat  tasoa "iso musta pelottava ase joka sanoo rätätätä, kieltoon/kovempaan rajoitukseen". Sinäänsä huvittava ajatus, että tosipaikan tullen jaetaan siviileille joille ei uskalleta luottaa normaalissa elämässä puolaria käteen täysautomaatit käteen, ja kun tilanne on ohi kerätään ne pois sillä että nyt kun oot hommat hoitanut ei suhun enää voikkaan luottaa. 2/3 tästä kaavasta on jo toteutunut mm Ukrainassa.
Ehkä on hyvä ettet jaksa.

Minulla ei ole juurikaan kokemuksia varsinaisesti ase- tai aselupavastaisista lupavastaavista. Jotain jumputusta joskus ollut, yleensä kun on luettu lakia yhdessä ja keskusteltu niin asiat on suoristuneet. Mulla on tämän perusteella ehkä hiukan vinoutunut näkemys tuohon "isovelivalvoo" juttuun, mun hommat on aika läpinäkyviä ja tuntuu kuitenkin asialliselta että alan harrastajia seurataan jollain herkkyydellä. Ja itse pidän lähes "mukavuutena" sitä että pidän omaa ampumapäiväkirjaa ja kirjaan suoritteet ratojen kirjanpitoon. Saan kaikenlaiset AAK-todistukset pyytämällä. Kun käyn laitoksella pyydän tyypillisesti aserekisteriotteen, jossa on listattu viranomaisen näkemys siitä mitä harrastukseen liittyviä luvanvaraisia esineitä minulla on. Eli kyllähän nuo on tiedossa, aina ei kuitenkaan ihan oikein, kannattaa tarkastaa, itse kunkin.

Nyt on kuitenkin nuo vaatimukset erilaisille luville tarkentuneet, niistä ei lupakonstu pysty joustamaan. Onko hyvä vai huono. Vähän voivoi jos ei jaksa harrastaa kuten määritelty.

ltattari

Ostin joskus pari pyssyä sillä aikavälillä että pitää erikseen ervoittaa. Olin tietysti käynyt viemässä hakemukset konttorille. Olin joskus Bilteman parkkipaikalla niin soitettiin laitokselta. "Nää sun AAK-todistukset on oikeastaan täysin vääriä, mutta tässä tapauksessa ne kelpaa". Ja "haluatko oikeasti molemmat ervaksi", "joo". Joku joskus kirjoitti ettei "historialla" ole merkitystä. Ei minua tuolloinkaan tullut tunne kyttäämisestä.

Juri

Sain nyt POLHA:lta tuon yhteinäistämisohjeen, josta tässä ote:

LainaaMetsästyskäyttöön soveltuvia kaliipereita on useita kymmeniä ja niiden kaliiperiväli sijoittuu välille 5.6 - 12.7 mm eli .222 Rem. - 500 NE
...
Hankittavan aseen tulee olla sellainen, jonka lipaskapasiteetti on enintään 10 patruunaa. Niin sanottuja reserviläiskiväärejä ei luviteta metsästyskäyttöön.

Esimerkkejä itselataavista metsästyskivääreistä, joita voidaan normaalisti kaupan olevien lippaan vetoisuuden ja muiden ominaisuuksiensa perusteella pitää metsästykseen sopivina:

Listattuna alla on kyseisten aseiden kantamallit, joilla on lukuisia alamalleja. Alamalleista suurin osa on myös soveltuvia metsästykseen, mutta joihinkin on mahdollista tehdä muutoksia, joilla aseen tulivoimaisuus nousee huomattavasti.

Lista ei ole täysin kattava ja sitä voidaan täydentää asemallien kehittyessä ja sen mukaan, kun uudet mallit yleistyvät.

Alun perin metsästyskäyttöön suunniteltuja aseita ovat esimerkiksi:
 Benelli Argo ja Benelli Endurance
 Browning BAR (2. MS jälkeen tehdyt metsästysmallit, ei sodanaikainen samanniminen pikakivääri)
 Heckler&Koch 660/770/SL-7/SLB 2000
 Remington 742/750/7400
 Ruger Model 44
 Sauer 303
 Winchester SXR (eri malleja)
 Valmet Petra
 VEPR Hunter (huom! Perusmalli ja "Super" 308Win. kaliiperissa, harkinnan mukaan.)
 Saiga 308

Alun perin sotilaskäyttöön suunniteltuja aseita, jotka ovat joko kuitenkin vanhentuneita ja/tai suunniteltu käyttämään pienehköjä lippaita tai kiinteää lipasta:
 Carl Gustav AG42
 Garand M1
 Izmash TIGR
 SVD Dragunov

Tuon luettuaan voi varmaan heittää roskikseen esim. hakemuksen AR-tyyppisen kiväärille metsästysperusteella  :D

Lisäksi tuolla välissä on todettu:

LainaaPitkän matkan tarkkuuskiväärit, esimerkiksi .338 Lapua Magnum ja 50 BMG eivät yleensä sovi metsästykseen. Nämä aseet ovat painavia liikutella ja ohilaukauksen vaara-alue on huomattavan laaja. Hallinto-oikeudet ovat olleet myös ratkaisuissaan tällä kannalla.

Kun aselupaa haetaan sellaiselle aseelle, jonka kaliiperi on tarkoitettu suurriistan metsästykseen, käytetään erityistä tapauskohtaista harkintaa. Tällöin esimerkiksi hakijan metsästyskokemuksella voi olla erityinen painoarvo.

ltattari

Näinhän siellä lukee. Taisin jo aiemmin kommentoida että lupaprosessi kannattaisi perustaa ampumaharrastukseen, metsästysperuste arskan hommaamiseen ei ole kummoisessakaan myötätuulessa, vaikkei sinällään laissa torpattu. Harrastusperusteella pitää olla näyttää harrastuneisuutta. Lyhytlippaiselle arskalle ei pitäisi tarvita AAK-todistusta vaan muu osoitus harrastuneisuudesta pitäisi riittää. Tarkastaa oma harrastuneisuustausta, ts. oma ampumapäiväkirja, näyttääkö se uskottavalta harrastuneisuudelta. Jos ei niin sitten vaan tulevaisuudessa lisää harrastuskertoja ja kun alkaa näyttämään hyvältä niin luvanhakuun.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: ltattari - elokuu 02, 2022, 23:54
Lainaus käyttäjältä: metsienmies - elokuu 02, 2022, 22:23
Ehkä on hyvä ettet jaksa.

Jaa miksi?🤣🤣 Ihan tiedoksi heidän kanssa sillon tällön käyn muutaman laukauksen päiväkirjaa varten hakemassa, saa joskus sitten luvittaa arskan jos tarpeeksi kiinnostaa. Tällä hetkellä vaan suurin kiinnostus ja rahanmenekki liittyy PRS hommiin.

Laki oli ennen 2019 siinä määrin järkevämpi, että esim benelli argolla, haenelilla tai millä tahansa perus "metsästyspuolarilla" pystyit hankkimaan vaadittavat harrastuskerrat täyteen. Sen jälkeen vaan turvallinen ampujanstatus ja rokka. Nykyään kun yli 10 on erva, pitää laukaukset ampua erva aseella.

metsienmies

Tuo lämärihomma on sinäänsä aika naurettava aseen fyysisen painon ja soveltuvuuden kannalta. Eihän laki määritä fyysisiä ominaisuuksia tai rajoituksia itse aseelle mikä soveltuu ja mikä ei. Toi on suoraan keksitty siitä, kun Karjalainen mainitsi ettei trg42 sovi metästykseen kun nousi Walista uutinen. Voihan trg42 olla 150cm 40kg naiselle iso ja painava ase, mutta jollekkin 2m 100kg miehelle oo temppu eikä mikään kantaa. Saa nähä millon alkavat vainoamaan tavan trgtä kokonsa takia, joutuu varmaan jättää tänä syksynä trg kaappiin hirvimetsän ajaksi, ettei vain viranomainen pyörry nähdessään "painavaa" asetta metsästyskäytössä.

Koheltaja

Kun simpukan sisään menee hiekkaa niin syntyy helmi. Kun miehen pimppiin menee hiekkaa niin vinkuminen ei lopu koskaan.
Kylätason ampuja

mattix

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - elokuu 03, 2022, 13:12
Tuo lämärihomma on sinäänsä aika naurettava aseen fyysisen painon ja soveltuvuuden kannalta. Eihän laki määritä fyysisiä ominaisuuksia tai rajoituksia itse aseelle mikä soveltuu ja mikä ei. Toi on suoraan keksitty siitä, kun Karjalainen mainitsi ettei trg42 sovi metästykseen kun nousi Walista uutinen. Voihan trg42 olla 150cm 40kg naiselle iso ja painava ase, mutta jollekkin 2m 100kg miehelle oo temppu eikä mikään kantaa. Saa nähä millon alkavat vainoamaan tavan trgtä kokonsa takia, joutuu varmaan jättää tänä syksynä trg kaappiin hirvimetsän ajaksi, ettei vain viranomainen pyörry nähdessään "painavaa" asetta metsästyskäytössä.
Epäilen, että TRG-42 kyllä saa metsästysperusteisesti hankittua, kun metsästyskäytön lisäksi kertoo harrastavansa sillä pitkän matkan ammuntaa. Vielä kun käy tämän etukäteen läpi viranomaisen kanssa perustellen juuri TRG:n tarvetta, voipi edellytykset olla olemassa. Kyllähän fyysisesti samanlaiselle TRG-22:lle saa sukkana luvan metsästysperusteella. Ainoa ero on kaliiperi.

Minusta Hju:n näkemys kannattaa meidän kaikkien lukea vielä toistamiseen. Olen täysin samaa mieltä. Ei tulivoimaisimpien aseiden lupia tule myöntää siksi, että sellaisen haluaa kaappiin. Sille pitää osoittaa käyttöä.
Lainaus käyttäjältä: HJu - elokuu 01, 2022, 15:43
Lainsäätäjä HALUAA että kaikki jotka haluavat isokapasiteettisiä tt3-aseita hankkivat myös niiden käyttöä tukevan käyttökoulutuksen joko SRAsta, IPSCstä tai SOTVAsta. Lisäksi lainsäätäjä HALUAA että jokainen ERVA-kiväärin haltija myös harjoittelee säännöllisesti min 5krt/v jotta käyttöosaaminen pysyy hyvällä tasolla.

Se on lainsäätäjän tahto ja kuulostaa rivireserviläisen korvaan itseasiassa erittäin järkevältä kun ensin sisäistää lainsäätäjän tahtotilan. Poliisin tehtävänä on pitää aseista erossa se porukka jolle ei aseita voi antaa sekä ne, joita säännöllinen ampumaharjoittelu ei vaan kiinnosta.

Alkaa treenaamaan niin luvat tulee kuin Manulle illallinen jos vaan muu elämänhallinta on normaalilla tasolla.