Uutta kaliberia. Näkenyksiä ja mielipiteitä?

Aloittaja Valkoselkätikka, toukokuu 28, 2022, 12:25

« edellinen - seuraava »

VTT

Lainaus käyttäjältä: Valkoselkätikka - heinäkuu 14, 2022, 22:02
Lainaus käyttäjältä: VTT - toukokuu 29, 2022, 23:28
300 prc? Ei ainakaan latauskomponentit ihan heti lopu.

Minkälainen tämä 300prc on? Olen käsittänyt että hyvin pitkälti vastaa 300wm:ää, pidempi kuula vain? Pidempi kuula tietysti mulavempi käyttää kun tuulipoikkeama puenenee mutta mahtaako enää tikkaM65 lukkokehys riittää pituudella tuolle. Onko se missäsuhteessa parempi vs 300wm ja kui paljo?

Vaatii ilmeisesti magnum aktion luodin pituuden takia. Paperillahan tuon pitäisi antaa vähän enemmän pelivaraa käsinlataajalle, saa enemmän ruutia ja isompia luoteja. Mutta kuten sanoit, vastaa hyvin pitkälle 300wm.

Valkoselkätikka

Nyt kun olen asian antanut hautua ja sitä tuumaillut, on alkanut tuntumaan että jätän nuo mangnum kaliberit pois laskuista, piipun nopean kulumisen vuoksi. 7mm rem mag ja se 300wm oli jo hollilla mutta unohdetaan ne nyt, on se niin harvoin kun oikeasti pääsen ampumaan sinne +1000m että turha pitää kaapissa semmoista potenttiaalia ja kuluttaa piippua lyhyillä matkoilla.
7mm:seen kuitenkin jotenkin tykästyin. Ensin mietin sitä perus 270 winiä, mutta ilmeisesti aika suppea on luotipuoli, eikös tuon 280 remin kuulaskaala ole jo paljon kattavampi ja sieltä paremmin TA ammuntaan soveltuvia luoteja? Entäs hylsyt, onko tuon 280 hylsykin supistettu 30 06 kannu?
Kyllä tuollakin kaliberilla ihan hyvin saa lähtönopeuksia jos tarvii mutta ruutimäärät sen verran maltillisia ettei taida piippu ihan samaan tahtiin kulua kun nuissa mangnumeissa
Tuosta 280remiatä en juurikaan mitään tiedä, onko se paljoakaan erinlainen kuin 3006? Aika liki ne toisiaan kuitenkin ovat

HJu

30-06:sta voi tehdä 280 Remiä mutta  aivan pelkällä kaulansupistuksella ei selviä.https://www.huntingpa.com/threads/forming-280-rem-from-30-06.40511/

Helpompi kaliperi on 284 Win ladattuna noin 79mm pituiseksi. Valmiita hylsyjä saa Lapualta eikä 6.5-284 Norma -hylsyjen avartaminen 7mm luodille ole vaikeaa sekään.

Jos 1000m on maksimimatka niin ei 308 Win olisi huono valinta ja sen piipunkesto on luokkaa +10000 lks.
Terveisin,

HJu

HxM

Jos 7 mm kiihottaa eniten, niin mites 7mm-08, vai onko jo liian mieto?

Valkoselkätikka

Tuo .284 win on mulle vähä outo kaliberi kun se vissii on ns kustomiväljyys, niin en oikee oo juurikaa siittä selvää saanu. Kuula olis hyvän kokonen, vissiin sekään ei mikään piipun tuhoaja ole? Eikös se ole lyhyen lukon patruuna? Mulla on tuo aihio mitä olen piiputtamassa pitkäaktioinen, niin sikäli sopis ihan pitkäkin patruuna. Jos sen 79mm lataa niin siinä on sitten jo aika pitkä kuula ja ihan huulilla? Varman tällä foorumilla on tuostakaliberista avaavia keskusteluja, minkälainen tuo .284 on esim 6.5*55Se verrattuna.

Long Range

Jos 7mm-08 lähdet niin minulta löytyy uusia Lapuan hylsyjä ja reilusti Bergerin,Sierran ja A-Max luoteja.Myös latausholkit joutilaana.
Olen kirjoitellut 7mm-08:sta täällä jonkun verran.
Kuvailin kuinka ase viime syksynä lähti Kuhmon suuntaan.Ryömimme sieltä olevan kaverimme kanssa teeri tokkaa kohti ja kun emme lähemmäs enää päässeet ja kaverini halusi ampua minun aseella.
Tähdätessään hän tuumi,että jos tuolta teeri putoaa,niin tämä ase lähtee hänen mukaan...Ja sinnehän se minun rakas työkalu lähti.
Kun aina muistamme parhaat ampumamme kasat,niin tuossa ko. 7mm-08:lla 100 m:iin ammuttu kasa.
Tosin viimeisen päälle hierotuilla patruunoilla.

Timppa

Valkoselkätikka

Lainaus käyttäjältä: Long Range - syyskuu 24, 2022, 13:20

Jos 7mm-08 lähdet niin minulta löytyy uusia Lapuan hylsyjä ja reilusti Bergerin,Sierran ja A-Max luoteja.Myös latausholkit joutilaana.
Olen kirjoitellut 7mm-08:sta täällä jonkun verran.
Kuvailin kuinka ase viime syksynä lähti Kuhmon suuntaan.Ryömimme sieltä olevan kaverimme kanssa teeri tokkaa kohti ja kun emme lähemmäs enää päässeet ja kaverini halusi ampua minun aseella.
Tähdätessään hän tuumi,että jos tuolta teeri putoaa,niin tämä ase lähtee hänen mukaan...Ja sinnehän se minun rakas työkalu lähti.
Kun aina muistamme parhaat ampumamme kasat,niin tuossa ko. 7mm-08:lla 100 m:iin ammuttu kasa.
Tosin viimeisen päälle hierotuilla patruunoilla.

Timppa

Monenko laukauksen kasa tuossa on? Ei montaa milliä taida olla 😅

oho osu

Otsikon perusteella oletin, että 6.5 Creedmore olisi keskustelun keskiössä. Ei ole mainittu ekalla kolmella sivulla vielä lainkaan   :o  Eikös siinä täyty noista vaatimuksista helposti 1000m ja 13g, kun ainakin 210gr = 13,6g luoteja löytyy. korjaan tämän virheen pois

Oma näkökulma asiaan oli, että aloittelijana valitsin .308, huoltovarmuusnäkökulmistakin katsoen, PV:n uusi TKIV 23 jne. Vaikka ei mun tuhannesta Scenarista taida olla kun ehkä viidelle jakaa tarpeet.

HxM

Erityisesti kiinnostaisi kuulla miten tuollainen kasa syntyy, kaikkine likaisine yksityiskohtineen. Aseen detaljit, tuenta, latausten hieronta, ampumatekniikka jne. Mutta ehkä se kuuluu jo omaan ketjuunsa.

Finnfire

Lainaus käyttäjältä: oho osu - syyskuu 24, 2022, 13:54
Otsikon perusteella oletin, että 6.5 Creedmore olisi keskustelun keskiössä. Ei ole mainittu ekalla kolmella sivulla vielä lainkaan   :o  Eikös siinä täyty noista vaatimuksista helposti 1000m ja 13g, kun ainakin 210gr = 13,6g luoteja löytyy.

Oma näkökulma asiaan oli, että aloittelijana valitsin .308, huoltovarmuusnäkökulmistakin katsoen, PV:n uusi TKIV 23 jne. Vaikka ei mun tuhannesta Scenarista taida olla kun ehkä viidelle jakaa tarpeet.

Mistä 6,5mm 210gr kuula? Ja mistä riittävän jyrkkä nousu moisen vakauttamiseen?

oho osu

Lainaus käyttäjältä: Finnfire - syyskuu 24, 2022, 14:01
Otsikon perusteella oletin, että 6.5 Creedmore olisi keskustelun keskiössä. Ei ole mainittu ekalla kolmella sivulla vielä lainkaan   :o  Eikös siinä täyty noista vaatimuksista helposti 1000m ja 13g, kun ainakin 210gr = 13,6g luoteja löytyy.

Sori, mun moka. Väärä tieto, vedin yli viestistäni. Mikä on raskain 6.5 creedmore luoti?

HJu

.284:sta on palstalla paljonkin kirjoitusta, kannattaa käyttää hakua.

Nyt jos rakentaisin tuollaista niin laittaisin Max 600mm pituisen piipun 8" nousulla. Jos haluaa ladata patruunan pitkäksi niin sepälle mallipatruunat jotta osaa tehdä ylimenon riittävän pitkäksi.
Terveisin,

HJu

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: oho osu - syyskuu 24, 2022, 14:11
Lainaus käyttäjältä: Finnfire - syyskuu 24, 2022, 14:01

Sori, mun moka. Väärä tieto, vedin yli viestistäni. Mikä on raskain 6.5 creedmore luoti?

Mikä on creedmore? 😁

Painavimpia 6.5mm kuulia mitä käytetään taitaa olla 10.1 grammaset lyijykäret, tarkkuus hommiin taitaa pyöriä 143 grainin luokkaa

HJu

Berger Bulletsin 153.5 grein Hybrid vaatii noin 7.5" nousun 6.5 Creedmoren vauhdeilla. Kevyemmät esim 140 greiniset pärjää 8" nousulla. Kesällä pitkällä piipulla 8" voi riittää 153.5 Hybridille mutta talvella ei välttämättä.
Terveisin,

HJu

oho osu

Miten luodit muuten noudattavat tuota rihlausta? Maallikkona pohdin aiemmin, että alussa luotiko ei pyörisi samaa tahtia rihlauksen kanssa, vaan rihlaus vähitellen pakottaisi luodin pyörimään samaa tahtia? Painavampia luoteja saisi pyörimään hitaammin. Ja että siksi olisi merkitystä esim. sillä kuinka monta kertaa rihlat ehtii pyöriä ympäri? (Toisaalta aina puhutaan vain noususta, eikä piipun pituutta korosteta). Nyt en oleta enää mitään.  :D