Sweeeeet. Onhan toi nyt ihan v.tun hieno.
Kiitos!
Ehdottomasti kannattaisi promota jossain.. öö, en tiedä missä, mutta kansainvälisillä foorumeilla jos oot siellä aktiivinen, tai firearms-bloggaajille, tai jossain.
En ole vielä kv. foorumeille kirjautunut, mutta on sellainen mielessä käynyt. Vähän siltä varalta ryhdyin suoraan englanniksi kirjoittamaan, että olisi jossain vaiheessa laajemmalle porukalle hyödyllinen. Toivottavasti ei karsi liikaa kotimaisia käyttäjiä.
Yksi pian eteen tuleva haaste on raha. Tuo shinyapps.io -pilvi, jossa simulaattori nyt on, tarjoaa ilmaiseksi vain 25 tuntia/kk käyttöaikaa sovelluksille. Nyt muutamassa päivässä olemme käyttäneet tästä noin 14 tuntia, joten kohta pitää kaivaa kuvetta ettei tule on-line käyttöön kuukauden tauko. Kehittely tapahtuu omalla koneella, jossa sitä voi silti hyvin jatkaa.
Jos jollain on ajatuksia, kuinka simulaattorin ylläpitokuluja saisi katettua, niin ideoita otetaan vastaan! Mainoksiahan voi webbisivulle laittaa, mutta mieluiten toki ei. Käsittääkseni Patreon -tyyppiset järjestelmät ovat Suomen rahankeräyslain kannalta haasteellisia. Mieluiten simulaattori saisi myös olla kaikille ilmaiseksi käytettävissä.
Vaihtoehto pilvelle olisi oma shiny-palvelin. Sei ole yhtä kätevä käytellä, mutta saattaa olla halvempi, jos palvelinkone on jotain muuta tarkoitusta varten jo olemassa. Olisikohan jollain tarjota palvelinkone, johon voisi asentaa ilmaisen shiny-serverin?
https://www.rstudio.com/products/shiny/shiny-server/Suunnitteilla on muutama lisätoiminto:
- Tilastopäättely ammutun kasan perusteella: kuinka tarkasti todellinen osumapiste ja vaikkapa 90% osuma-alue on pääteltävissä laukausten perusteella? Nythän on tähän saakka oletettu, että nämä asiat tunnetaan, ja on vain katsottu, miltä satunnaiset kasat näyttävät, ja miten ne käyttäytyisivät kun ammutaan enemmän tai vähemmän.
- Tikapuutestisimulaattori: Oletetaan vaikkapa ruudin määrälle ja lähtönopeudelle lineaarinen suhde, jossa ei ole nodeja. Otetaan sitten mukaan patruunan nopeusvaihtelu ja nopeusmittarin satunnainen virhevaihtelu ja ammutaan erilaisia laukausmääriä. Mille tikapuukuvaaja näyttää? Poimiiko silmä otollisia ruutilatausnodeja, vaikka sellaisia ei oikeasti olisikaan? Oletetaan sitten, että muutamia nodeja todella on ja toistetaan sama. Paljonko pitää ampua, jotta silmä poimii oikeat nodet? Saman voi ajatella toimivan myös silloin, jos testiä ei tehdä nopeudelle, vaan iskemien y-koordinaateille taulussa.
- Kahden latauksen vertailutyökalu tilastopäättelyn avulla: syötetään eri lautauksilla ammuttujen sarjojen mittausdata (nopeus tai iskemät taulussa) ja lasketaan, millä todennäköisyydellä toinen on parempi, ja kuinka paljon eroa on.