Kirjoittaja Aihe: Kasasimulaattori  (Luettu 1962 kertaa)

SMä

  • *
  • Viestejä: 163
Kasasimulaattori
« : Toukokuu 18, 2022, 00:03 »
Värkkäilin pienen kasasimulaattorin, jonka tarkoituksena on visualisoida, millaisia kasoja voisi sattumalta syntyä erilaisilla laukausmäärillä siinä tapauksessa, että aseen ja ampujan käynti pysyy todellisuudessa koko ajan samana. Idea lähti liikkeelle, kun mietin kohdistuksia tarkistellessa, että millainen vaikkapa viiden laukauksen kasa voisi olla normaali, ja milloin puolestaan olisi säädöille ehkä tarvetta. Voi myös katsella millaisia "kärpäsiä" saattaa syntyä ihan normaalin vaihtelun rajoissa.

Alla on pari kuvaa, jossa on ammuttu 9 virtuaalista kasaa eri laukausmäärillä. ATK tuottaa noita napinpainalluksella aina uuden 9 kasan setin, joten kasoja pääsee katselemaan enemmänkin.

Kuvissa maalitaulun taustalla on värisävyinä 50%, 90%,99% ja 99.9% osuma-alueet. Voi ajatella, että jos ammuttaisiin tuhansia laukauksia, osumia löytyisi alueilta noiden prosenttien mukaan. Vihreä risti näyttää osumakeskipisteen. Jokaiseen tauluun on laskettu lisäksi osumien y-koordinaatin keskihajonta (SD), vaihteluväli (ES) ja kasan ulkomitta (group).

Olisiko tällaiselle hupi- ja/tai hyötykäyttöä nähtävissä, jos simulaattori olisi nettisivun muodossa saatavilla? Käyttäjän säädettävänä olevia muuttujia olisivat ainakin

  • aseen+ampujan todelliseksi oletettu käynti keskihajontana ilmaistuna
  • luodin läpimitta
  • laukauksien määrä/kasa

Mielessä on, että lisäksi näkyvillä voisi olla myös koostetaulu, johon kaikki kasojen laukaukset ja keskipisteet kerätään. Samalla voisi harjoittaa vähän tilastopäättelyä: kuinka tarkasti laukausmäärästä on mahdollista päätellä todellinen käynti?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2022, 00:09 kirjoittanut SMä »

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.157
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2022, 07:23 »
Ajatuksena mielenkiintoinen. Hyötykäyttöön moista voisi käyttää hahmottamaan kohdistuksen edellyttämien laukausten määrää.

Moni säätää kolmen laukauksen perusteella - kun ne kolme ovat hajonnan sisällä, mutta eivät keskeisesti, niin siinä sitä sitten ihmetellään, että missä vika on.

MTä

  • *
  • Viestejä: 282
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #2 : Toukokuu 18, 2022, 07:31 »
Näyttää hyvälle ja arvostan kyllä värkkäilyä.

Vaikka itse kuviin/laskentaan sillä ei taida olla merkitystä niin erottelisin aseen ja ampujan tarkkuuden erillisiksi muuttujiksi. Silloin voisi fiilistellä miten esim. asento voisi vaikuttaa.
Etäisyys myös, jos eilen vaikea lisätä.

SMä

  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #3 : Toukokuu 18, 2022, 10:14 »
Kiitos kannustuksesta.

Tuollapa voi käydä kokeilemassa protoa, mille vaikuttaa:

https://virtualrange.shinyapps.io/groupsimulator/

Voisi periaatteessa lisätätä etäisyyden, ja 90% osuma-alueen voisi silloin määritellä vaikka kulmaminuuttien kautta.
Hajonnan voisi kyllä jakaa myös kahteen (tai useampaankin komponenttiin).


jli

  • *
  • Viestejä: 956
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #4 : Toukokuu 18, 2022, 10:31 »
Liippaa aika läheltä tätä ballistiikkaohjelman wez-osuutta, jos tuosta jotain synergiaa löytyisi:

https://appliedballisticsllc.com/wp-content/uploads/2021/06/Weapon-Employment-Zone-Analysis.pdf

SMä

  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #5 : Toukokuu 19, 2022, 09:53 »
Liippaa aika läheltä tätä ballistiikkaohjelman wez-osuutta, jos tuosta jotain synergiaa löytyisi:

https://appliedballisticsllc.com/wp-content/uploads/2021/06/Weapon-Employment-Zone-Analysis.pdf

Kiinnostava linkki, kiitoksia!

Virittelin simulaattoria hieman eteenpäin:

https://virtualrange.shinyapps.io/groupsimulator/

Muutoksia:

- Ampumaetäisyys lisätty, jonka perusteella lasketaan, millaista käyntiä 90% osuma-alue ja etäisyys tarkoittavat kulmaminuutteina ja milliradiaaneina.
- Mahdollisuus ampua näkyviin 1-9 kasaa kerralla
- Koontitaulu, jossa kaikki laukaukset näkyvät

Parannusehdotuksia?

jli

  • *
  • Viestejä: 956
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #6 : Toukokuu 19, 2022, 10:46 »
Jotenkin pitäisi keksiä miten saa mukaan elementin "Act of God" eli tuuli. Muiden hajontaa aiheuttavien häiriötekijöiden kohdalla on tilanne, että häiriön suuruus on normaalijakautunut ja ampujien määrän kasvattaminen kasvattaa osumistodennäköisyyttä samassa suhteessa. Jos vaikkapa kaksi henkilöä ampuu oleellisesti samaan aikaan 90% osumistodennäköisyydellä, niin varmasti osuu.

Jos taas hajonta johtuukin tuulesta, käy niin, että molemmat ampuvat ohi tai molemmat osuvat (koska molemmat sattuvat joko "huonoon" tai "hyvään" tuulirakoon). V-mäisyyttä lisää se, ettei edes mitatun tuulen keskinopeudesta voi suoraan päätellä, mikä on todennäköisin nopeus luodin lentoaikana (koska nopeus noudattaa weibull-jakaumaa eikä normaalijakaumaa).


Corvus

  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #7 : Toukokuu 19, 2022, 15:18 »
Erittäin kiinnostava ja hyödyllinen idea! Sillä yhdellä kolmen laukauksen otannalla ei tosiaankaan välttämättä tule ajatelleeksi miten hurjan erinäköisiä ja -kokoisia kasoja voi odottaa ihan vaan normaalin hajonnan perusteella. Ja toisin päin, välillä voi tulla joku ihan älytön "kaikki kolme samaan reikään"-onnenkantamoinen, joka sekään ei kerro totuutta aseen käynnistä tai omasta osumatarkkuudesta.

Pienenä käyttöliittymän kehitysehdotuksena, Shoot (again) -nappi voisi olla heti sivun yläreunassa niin ei tarvitse pienemmällä ruudulla skrollailla ylös ja alas taulut nähdäkseen. Tai nappi voisi olla sekä ylhäällä että alhaalla? Muuten todella jees, peukku tälle!

 
Specialization is for insects. - Lazarus Long / Robert A. Heinlein

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.157
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #8 : Toukokuu 19, 2022, 16:22 »
Mites eri sarjojen keskipisteiden keskipiste vs. kaikkien laukausten keskipiste?

SMä

  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #9 : Toukokuu 19, 2022, 16:28 »
Pienenä käyttöliittymän kehitysehdotuksena, Shoot (again) -nappi voisi olla heti sivun yläreunassa niin ei tarvitse pienemmällä ruudulla skrollailla ylös ja alas taulut nähdäkseen. Tai nappi voisi olla sekä ylhäällä että alhaalla? Muuten todella jees, peukku tälle!

Hyvä idea, nyt sieltä löytyy toinenkin nappi!

SMä

  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #10 : Toukokuu 19, 2022, 16:51 »
Mites eri sarjojen keskipisteiden keskipiste vs. kaikkien laukausten keskipiste?

Nehän eivät ole tosiaan aivan sama asia. Kävin lisäämässä myös keskipisteiden keskipisteen samaan kuvaan. Tuotahan voisikin jossain vaiheessa vähän simuloida, onko jommassa kummassa oleellisesti enemmän satunnaisvaihtelua.

SMä

  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #11 : Toukokuu 19, 2022, 17:03 »
Jotenkin pitäisi keksiä miten saa mukaan elementin "Act of God" eli tuuli. Muiden hajontaa aiheuttavien häiriötekijöiden kohdalla on tilanne, että häiriön suuruus on normaalijakautunut ja ampujien määrän kasvattaminen kasvattaa osumistodennäköisyyttä samassa suhteessa.

Mielenkiintoisia ideoita! Toistaiseksi tässä simuloidaan vielä tällaista aika yksinkertaista tilannetta, jotta laukausmääriin liittyvä pointti tulisi jo häirittömissäkin oloissa hyvin esille. Mutta jännää olisi lisätä myös tuulen vaikutusta, ja katsoa, mille kasat voisivat näyttää, ja mitä mieli lähtisi niistä tulkitsemaan. Joko pitäisi upottaa simulaattorin sisälle kunnon ballistiikkalaskuri, tai sitten approksimoida sellaisen toimintaa jollakin yksinkertaistuksella. Karvalakkimallissa käyttäjä voisi syöttää omasta ballistiikkakortistaan/apistaan valitsemalleen tuulelle tarvittavan sivukorjauksen, jonka avulla simulaattori venyttelisi tuota osuma-aluetta ja sitä myötä myös osumia vastaavasti. Tuulta voisi laukauksien välillä vähän heilutella vaikkapa sillä weibull-jakaumalla.

Lainaus
Jos vaikkapa kaksi henkilöä ampuu oleellisesti samaan aikaan 90% osumistodennäköisyydellä, niin varmasti osuu.
Jos taas hajonta johtuukin tuulesta, käy niin, että molemmat ampuvat ohi tai molemmat osuvat (koska molemmat sattuvat joko "huonoon" tai "hyvään" tuulirakoon). V-mäisyyttä lisää se, ettei edes mitatun tuulen keskinopeudesta voi suoraan päätellä, mikä on todennäköisin nopeus luodin lentoaikana (koska nopeus noudattaa weibull-jakaumaa eikä normaalijakaumaa).

Näinhän se on, kun kaksi ehdollisesti riippumatonta satunnaismuuttujaa riippuvat molemmat kolmannen arvosta.




SMä

  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #12 : Toukokuu 19, 2022, 22:48 »
https://virtualrange.shinyapps.io/groupsimulator/

Lisäsin osumakuvien keskustaan kiikarin naksun kokoisen neliön.  Jos kasan keskusta on sen sisällä, ei ehkä tee mieli säätää tähtäintä, koska odotettavissa olisi osumakeskipisteen siirtyminen entistä kauemmas keskustasta. Jos taas keskipiste on laatikon ulkopuolella, joutunee miettimään, pitäisikö tähtäintä siirtää vaiko ampua lisää laukauksia. Koska simulaattorissa nyt oletetaan, että tähtäin on jo täydellisesti nollattu, pääsee simulaatiolla haarukoimaan, kuinka usein siinä tapauksessa saattaisi päätyä säätämään tähtäintä turhan päiten, jos asiaa haluaa tarkistaa pienellä laukausmäärällä.

Naksun milliradiaanimäärän voi säätää haluamakseen, oletuksena on 0.1 MRAD.

SMä

  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #13 : Toukokuu 19, 2022, 23:56 »
https://virtualrange.shinyapps.io/groupsimulator/

Innostuin vielä lisäämään simulaatiotyökalun, jonka avulla voi arvioida, kuinka usein osumakeskipiste sattuu erilaisilla laukausmäärillä alueelle, jossa voi tehdä mieli säätää tähtäintä.

Voi esimerkiksi huomata, että ase, joka ampuisi 1 MOA:n alueelle 90% todennäköisyydellä, tuottaisi noin 35-40% todennäköisyydellä 5 laukauksen osumakeskipisteitä, jotka ovat yli puolen naksun päässä tähtäyspisteestä, vaikka tähtäin olisi täsmälleen oikein kohdistettu.

20 laukauksella tällaisia vääriä hälyytyksiä sattuisi vain muutaman prosentin todennäköisyydellä.

Toisaalta, jos aseen tarkkuus on vaikkapa 2 MOA, niin 20 laukauksen kasoista taas noin 40% menee säätöharkintaan.

 Ja 0.5 MOA:n käynnillä 5 laukauksen kasat vain hyvin harvoin päätyvät mahdolliselle säätöalueelle.

Pitää vielä huomauttaa, että tässäkin simulaatiossa kuvitellaan tilannetta, jossa ase on todellisuudessa täydellisesti kohdistettu, ja pohditaan kasojen käyttäytymistä siinä tilanteessa. Tämä ei siis vastaa siihen kysymykseen, kuinka kasasta päätellään, millä varmuudella ase on nyt kohdistettu täsmälleen keskelle, tai kiikarin naksujen puitteissa riittävän keskelle. Siihen tarvitaan toisenlaiset laskelmat.

Corvus

  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Kasasimulaattori
« Vastaus #14 : Toukokuu 20, 2022, 00:08 »
Innostuin vielä lisäämään simulaatiotyökalun, jonka avulla voi arvioida, kuinka usein osumakeskipiste sattuu erilaisilla laukausmäärillä alueelle, jossa voi tehdä mieli säätää tähtäintä.

Voi esimerkiksi huomata, että ase, joka ampuisi 1 MOA:n alueelle 90% todennäköisyydellä, tuottaisi noin 35-40% todennäköisyydellä 5 laukauksen osumakeskipisteitä, jotka ovat yli puolen naksun päässä tähtäyspisteestä, vaikka tähtäin olisi täsmälleen oikein kohdistettu.


Aivan kiehtova työkalu. Tämä ylläoleva on myös aika epäintuitiivinen mutta hyödyllinen asia tajuta.

Onko muuten tarkoituksella niin että simulaattori "ampuu" automaattisesti uudestaan heti kun käy säätämässä jotain slideria vasemmalla? Mulla ainakin näyttää tekevän näin. 
Specialization is for insects. - Lazarus Long / Robert A. Heinlein