6.5X55 SE

Aloittaja ere, lokakuu 13, 2004, 12:42

« edellinen - seuraava »

ere

Onko kyseinen kaliiperi helppo saada käymään 7 tai 9 gramman Lapuan Scenarille tai vastaavalle luodille?. Mikä olisi hyvä lähtötilanne ruudin ja luotien osalta?. Nallit ovat CCI:n nalleja. Piippu on 600mm pitkä ja rihlan nousu on 8" .

JpL

Kokeile lähtölatauksena tätä:

9 gramman scenar, N160 2,8 grammaa. Lataa vaikka 3-5 kpl ja kokeile käynti.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

JpL

kerro miten meni? Yleensä toi lataus on ko. kaliiperissa aika pätevä, tolla piipunmitalla jne. Ellei toi, koetetaan uusia systeemejä. Kerro ihmeessä, miten kävi.

T: J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

humanisti

Samanlainen kivääri, luotina silver jacket 8g scenar. Mikä olisi lähtölataus tälle?

JpL

Siis 6.5mm 8 gramman Scenar? Sori nyt, mä en ole kuullutkaan, että Scenaria saa kasigrammasena. Tietysti mun tiedot olisi päivityksen tarpeessa, mut silti.

T: J

ta-metkuvja

käykää lapuan sivuilla

http://www.nammo.fi">http://www.nammo.fi  ja sieltä ladaten

http://www.nammo.fi/Vihtavuori%20latausopas%201-2004%20versio%2024.3.pdf">http://www.nammo.fi/Vihtavuori%20lataus ... 2024.3.pdf">http://www.nammo.fi/Vihtavuori%20latausopas%201-2004%20versio%2024.3.pdf

humanisti

En minäkään nähnyt ole 8g scenaria, mutta tänään pitäisi olla kauppiaalla mun tilaus sitä. Täytyy aloittaa kokeilut. Samalla otan sitä 9g ja kokeilen olisko tuo 43 ja risat sopiva määrä N160 (mulla kun tuo vaaka on ei-metrijärjestelmässä)

Nyt kun tässä aiheessa ollaan niin onko hyötyä magnumnallin käytöstä tässä kaliberissa N160 ruudilla. Pakkaslatauksissa olen käyttänyt, ja ajattelin, että syttyiskö muutenkin tasaisemmin varsinkin kun usein ei hylsy täyty "kokonaan"?

Koheltaja

Siinä vaiheessa kun aletaan käyttämään N150/N550 hitaampia ruuteja niin mun suositus on että alkaa käyttämään magnum nalleja varman ja tasaisen syttymisen aikaansaamiseksi. Federalin 215 Magnum on yksi maineikaimpia ja parhaiten sytyttäviä magnum nalleja.
Kylätason ampuja

JpL

Juu
Joo, näin on. Onko muuten  magnum-kilpanalleja olemassa?

J

humanisti

Kiitos vastauksesta, käytän siis jatkossakin Feferalin 215.

En muuten saanut kuin 7g Scenaria, millä olette saaneet sen käymään parhaiten. Muistelisin, että lähellä taulukkomaksimeja olisi ollut joskus parhaat kasat lyhyille matkoille (N150 ja N 160)mutta entä kauas?

JpL

Yleensä raskasta luotia kannattaa käyttää pitkille matkoille (eli tässä tapauksessa 9 gramman scenaria) koska tuulensieto on parempi. Toisaalta lentonopeuden kasvaessa lentoaika lyhenee tas kevyemmällä luodilla (siis sillä 7grammaisella), ja silläkin on ko. ominaisuutta vähentävä vaikutus. ITSE suosin raskaampaa luotia.

Jos kokeilet kuitenkin tuohon seitsemängrammaiseen, testaa N150 ruutia 40.5 grainia, tai sitten jos N160, kokeile 48.1 grainia.

Paras käynti kokemukseni mukaan usein löytyy puolen tai alle  grainin päästä - siis alle - tappilatauksesta 6.5-7.62mm luodeilla (ellei ole mikään suurihylsyinen patruuna). Testaamalla löydät, mutta on sellainen näppituntuma, että tossa voisi olla kaksi vaikkapa alkulatausta.

HJu

Lainaus käyttäjältä: "Jommi"Joo, näin on. Onko muuten  magnum-kilpanalleja olemassa?

J

On. Federal 215M.
Terveisin,

HJu

SO

Onko kenelläkään 6.5x55 T3:n 570mm piipulla lähtönopeuksia (mikä lataus?)?  Onkohan paljonkin eroa esim. tuohon 600mm piippuun? Eroahan on vain 3cm ja toisaalta 30mm..

JpL

Noin lyhyen pätkän ei pitäisi vaikuttaa käytännössä oikeastaan mitenkään, paitsi jos ruuti on oikein hidasta. Toisaalta Lapuan manuaali vuodelta 1994 sanoo testipiipun olleen peräti 680mm...

Riippuu myös luodista, mikä ruuti sopii. Hirmuisiä lähtöjä tuolla tuskin saa. Mikä rihlannousu? Jos esim. 8½, nappaa 9 gramman Scenar ja lataa N140 tasan 2.3 grammaa aluksi. Hitaalla ruudilla tuppaa liekki nousemaan piipun suulla - eli ruuti palaa ulkoilmassa.

YT: J

kampsa

ruutilaadun ja määrän valinta on jo kokeiluja ja aikaa vievä juttu.ite olen huomannut et käynti on parhaimmillaan,kun kaikki ruuti on palanut juuri kun luoti on piipunsuulta pois menolla.ts:ruutikaasujen pitäisi kiihdyttää luotia juuri sen matkan kuin piippua riittää.kokemusteni mukaan liika ruuti vain aiheuttaa ison suuliekin ja lämmittää piippua turhaan.joissain artikkeleissa koskien patruunoiden tarkkuuslatausta on väitetty voimakkaan suuliekin häiritsevän luodin alkulentoa juuri piipusta ulos tullessaan,,,sikäli järkeenkäypää et ruutikaasujen nopeus on moninkertainen verrattuna luotiin.ja omat kokemukset tukevat tätä teoriaa myös. ruutilaatu pitää mielestäni valita luodinpainon ja sen täyttämän hylsytilavuuden mukaan,kun tasaisen palamisen kannalta edullista olisi mahd,täysi hylsy. kasa ampujilla nyrkkisääntönä kun ruutia on hylsyn hartialinjalle asti vähintään,niin ruudinpalamisen puolesta asiat ok. itse ehkä käyttäisin 6.5-55 kohdalla 500 sarjan ruuteja jos palonopeudeltaan niissä on sopiva jokin?ja magnum nallia,,,
\"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos\"