Kirjoittaja Aihe: Rinkat  (Luettu 2911 kertaa)

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.157
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Rinkat
« : Heinäkuu 11, 2021, 23:25 »
Tuli ohimennen ihmeteltyä kaupassa Norrønan 125-litraisen Recon Syncroflex -rinkan kantojärjestelmää. Mukana ollut velipoika painaa samaa luokkaa mitä brittien SAS:n ensimmäisen Persianlahden sodan aikainen varustus, joten pyysin nappaamaan rungon yläosasta kiinni ja roikkumaan rinkassa.

Testi huumorilla, mutta yllätys olikin melkoinen, kun kaverilla oli jalat ilmassa ja taakka tuntui edelleen kannettavalta.

Enhän mä moisen taakan kanssa kauaa kestäisi, enkä tiedä miten rinkka pelaa käytössä, ja taskuja tms. en katsonut juuri yhtään. Mutta jos on raskaampaan käyttöön etsimässä rinkkaa, niin tuota kannattaa melkein jo vilkaista.

Paha Arkkitehti

  • *
  • Viestejä: 132
Vs: Rinkat
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2021, 23:41 »
Ite luotan vanhaan, raitaremmiseen Savotan 906 putkireppuun 85L. Nykyiset vieläkin parempia, mutta oman budjetin ulkopuolella. >:(

Poikma

  • *
  • Viestejä: 1.083
Vs: Rinkat
« Vastaus #2 : Heinäkuu 21, 2021, 15:44 »
Jos vähän halvemmalla haluaa päästä (n. 450€) ja tilavaa rinkkaa (90+10l) etsii, niin Tasmanian Tiger Range Pack MKII on myös varteenotettava vaihtoehto.
Ko. rinkassa on myös erinomainen kantojärjestelmä. Itse investoin tuohon n. vuosi sitten ja tyytyväinen olen ollut.
Olin jo ostamassa Berghausin rinkkaa, mutta sitten netistä luin Berghausin kantojärjestelmän korkeussäädön vajavaisuudesta, joka jättää rinkan yläosan irti selästä.

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.157
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: Rinkat
« Vastaus #3 : Heinäkuu 21, 2021, 15:59 »
Itsellä on 80-litrainen Arc’teryx Khyber. Häviää raskaalla lastilla noille kunnollisen rungon omaaville aivan selvästi. Olkahihnat on kyllä hyvät.

Tosiaan tuosta ekassa viestissä mainitusta ei ole käyttökokemusta, mutta runko tuntui järjettömän hyvältä.

Jousimies

  • Killan puheenjohtaja
  • *****
  • Viestejä: 576
Vs: Rinkat
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2021, 11:36 »
Mulla on käsitys ... korjatkaa jos olen väärässä.

Luulen että porukka ensimmäiseksi tekee rinkkapäätöksensä sen perusteella haluaako edetä anatomirinkalla vai putkirunkoisella. Nykypäivänä luulen että anatomirinkat johtavat markkinoita vaikka edelleen jotkin aikanaan hyväksi koetut putkirunkoisetkin ovat saatavilla. Mitä nyt porukoiden vaellusvideoitakin Youtubesta kattelee, niin aika paljon anatomeilla menevät.
Mulla oli takavuosina myös Savotta 906 ja tosiaan sillä valinnalla pärjää hyvin viikon reissun ja painoa voi kerryttää ihan oman jaksamisen mukaan.
Nyt jos valitsisin ison rinkan, niin päätyisin kuitenkin anatomirinkkaan. Oletan että potentiaalinen oma reissu on enemmänkin lyhyt, joten pienemmillä lasteilla pärjään. Suurta kantamisen tarvetta en osaa havaita itselleni ja sellaiset reppu-rinkka max 65 litraa tuntuisi riittävältä.

Savotta 906 on vanhanliiton tavarana edelleen kovaa käyttöarvoa. Noita ei ihan halvalla saa käytettyäkään. Itse taisin myydän sen liian halvalla silloin aikanaan. Eipä siitä sen enempää  >:(

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.157
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: Rinkat
« Vastaus #5 : Heinäkuu 28, 2021, 11:55 »
Samaa mieltä, ilman ulkoista runkoa olevat rinkat ovat enemmistö. Johtunee siitä, että retkeilijöillä ei ole juuri tarvetta kantaa painavaa materiaalia (aseet, patruunat, viestivälineet, tähystysvälineet, räjähteet…),

Tai siitä, että harvempi retkeilijä tajuaa edes kokeilla runkojen eroa kannettavuudessa. Ulkoisella rungolla oleva rinkka vaikuttaa jotenkin vaan niin vanhan liiton kapineelta.

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.140
Vs: Rinkat
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2021, 10:29 »
Mulla on ollut noita erilaisia rinkkoja varmaan ainakin kymmenkunta viimesten 30 vuoden aikana. Savotta 906 oli hyvä, mutta mielestäni nykyinen 100l Kajka on parempi kantaa yli 25kg kuormalla. Uutta Savottaa en ole päässyt vertaamaan Kajkaan likviditeettisyistä johtuen. Tykkään kuitenkin että taskut on kiinteät ennemmin kuin Mollea. Pääsääntöisesti olen sitä mieltä, että noi vaelluskäyttöön tehdyt tuotteet on parempia kantaa kuin sotilaskäyttöön tehdyt. Toki suunnittelun lähtökohta on myös erilainen.

jli

  • *
  • Viestejä: 956
Vs: Rinkat
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2022, 21:05 »
Suosituksia mistä eu-alueelta saisi nykyaikaisen ylijäämärinkan järkihintaan (max 100-200e)? Briteissä on pilvin pimein, mutta extra-alvit ja tullit kyrsii. Kotimaassa taas ainakin viisi suurinta kauppiasta näyttävät kärsivän materiaalipulasta - lienee nykyisen poliittisen tilanteen lieveilmiöitä.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.950
Vs: Rinkat
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2022, 21:57 »
Militarysurplus eu ja armyworld.pl näyttää että ainakin jotain speksiin sopivaa löytyy varastoista edelleen.
Terveisin,


HJu

kalle_a

  • *
  • Viestejä: 88
Vs: Rinkat
« Vastaus #9 : Heinäkuu 13, 2022, 22:24 »
Briteissä on pilvin pimein, mutta extra-alvit ja tullit kyrsii.

Jos tilaat EU:n ulkopuolelta esim Briteistä, maksat tilatessa tuotteesta verovapaan eli alvittoman hinnan. Alvit ja mahdollisen tullin sitten Suomeen. EU aikana Brittihinnoissa oli sisäkaupasta johtuen alvit valmiina, joten niitä ei tarvinut enää tänne erikseen maksaa.

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.157
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: Rinkat
« Vastaus #10 : Heinäkuu 13, 2022, 22:30 »
Jos väri ei kiusaa, niin tässä voisi olla kohtuullinen:
https://www.supernova.fi/product/5314/brittien-virtus-90l-gu-bergen-hyvakuntoinen

J0le

  • *
  • Viestejä: 119
Vs: Rinkat
« Vastaus #11 : Heinäkuu 14, 2022, 09:07 »
Se on varmasti henkilökohtaista minkälainen rinkka sopii omaan selkään, putki vai anatominen. Mielestäni anatomisissa on yleensä paljon paremmat säätömahdollisuudet. Oma suosikki on eberlestock battleship pack v90. Viikon reissu, karvan yli 100km ja repulla painoa 30+kg oli todella mukava kantaa. Sopii mun selkään kuin nenä päähän. Monenlaisia rinkkoja olen omistanut ja kantanut niin putki kuin anatomisia. Tämä kuitenkin nyt ehdottomasti paras tähän mennessä.

jli

  • *
  • Viestejä: 956
Vs: Rinkat
« Vastaus #12 : Heinäkuu 14, 2022, 10:51 »
Kiitokset taas, pitääpä mutustella vaihtoehtoja. Periaatteessa UK/Hollanti/Tanska/Sveitsi tms väritys ei haittaa; heitän kuitenkin m05 hupun, valjassukat ja havut päälle, jos pitää matalammalla profiililla reissata. Tuskin sentään tarvitsee.