Kirjoittaja Aihe: Pv:n maalitaulut  (Luettu 2821 kertaa)

kema

  • *
  • Viestejä: 236
Vs: Pv:n maalitaulut
« Vastaus #45 : Elokuu 11, 2021, 09:36 »
No kyllä se melko pitkälle auttaa ettei taulun pisteytys ole lähtökohtaisesti väärä. Miksi niitä pisteitä sitten on jos ne ei mihinkään vaikuta?

Kohteen profiili muuttuu jatkuvasti. Ei siellä mitään kympinrinkejä ole kuin nojatuolisotureilla.

HJu

  • *
  • Viestejä: 6.612
Vs: Pv:n maalitaulut
« Vastaus #46 : Elokuu 11, 2021, 10:55 »
Perinteisessä numerotaulussa keskusta on paras ja hajaosumat siitä reunoille päin. Tällöin pieni herpaantuminen tähtäyksessä ei tuo suoraan nolla pistettä vaan pienemmän esim 8p.

Anatomiataulussa arat paikat ovat siellä missä ne ihmisessä ovat ja pisteet sen mukaan. Esim pääosuma on lamauttava käytännössä aina mutta jos päästä ampuu hieman ohi niin mitään vaikutustakaan ei synny. Eli pääosumissa se on osuma 10p tai ei-osuma 0p. Vaihtoehtoisesti voi ampua keskelle massaa ja varmistella 5p tulosta. Zero the Heron taulussa on kyllä huonolle pääosumalle varattu ilmeisesti 3p mutta tosiaan sellaista 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 -taulua ei ole järkevää käyttää tilanteenumukaisissa ammunnoissa ellei sitten 01-taulujen maihinnousuun jouduta varautumaan.

Tuollaisen anatomiatauluun ammuttaessa hyväksyttävä ampumatestin minimitulos ei varmaankaan ole +90% maksimipisteistä (ja joka vaatisi käytännössä pelkkiä pääosumia) vaan jossain 50-60% paikkeilla. Mahdollisesti jopa niin että esimerkiksi 80% laukauksista pitää olla osumina taulussa ja pisteistä esim +40%. Maksimi on tietenkin 100% osumia pääosiossa mutta sen edeyllyttäminen ei liene realistista ainakaan avotähtäimillä tilanteenmukaisessa ammunnassa.

Zero the Heron taulumallia on kaavailtu varusmiesten kouluttamiseen vihollisen tuhoamisen opettamiseen eikä miksikään ressujen SM-pötköttelyammuntojen  kisatauluksi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2021, 10:58 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

A_Vieggi

  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Pv:n maalitaulut
« Vastaus #47 : Elokuu 11, 2021, 12:08 »
No kyllä se melko pitkälle auttaa ettei taulun pisteytys ole lähtökohtaisesti väärä. Miksi niitä pisteitä sitten on jos ne ei mihinkään vaikuta?

Kohteen profiili muuttuu jatkuvasti. Ei siellä mitään kympinrinkejä ole kuin nojatuolisotureilla.
Hju:lla hyvä kommentti jo tähän. Lisätään sen verran että ressulta ja siviileiltä unohtuu monesti se että pelkkä osuma taulussa tai ihmisessä ei riitä pysäyttämään toimintaa.

Numero taulut on hyviä siihen mihin ne on tarkoitettu eli ratkomaan kuka on paras ampuja rauhallisessa tilanteessa. Kuitenkaan ne eivät opeta ampumaan ihmistä oikeaan paikkaan jotta vaikutus on välitön.

Unelma maalitauluhan olisi 3D nukke jolloin olisi ihana sama miltä kulmalta ampuu, näkisi aina onko osuma vaikuttavalla alueella vai ei. Koska tämä nyt on oikeasti hankala toteuttaa on tuommoinen siluetti taulu anatomiailla osuma alueilla seuraavaksi paras. Osuma alueet voi merkata vaikka A B C jos numerot ahdistaa.

Lähetetty minun WP9 laitteesta Tapatalkilla
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2021, 13:17 kirjoittanut A_Vieggi »

Jousimies

  • Hallitus
  • *****
  • Viestejä: 412
Vs: Pv:n maalitaulut
« Vastaus #48 : Elokuu 11, 2021, 12:12 »
Taulun kehittäminen edellä kerrottuun suuntaan ja perusteella on hyvä asia ja tässä on ollut hyviä esillä olevaa ehdotusta tukevia kommentteja sotilastarkka-ammunnan näkökulmalta.  Ei tosiaan kannata antaa kilpa-ammunnan johtaa ajatusta harhaan tässä.

jli

  • *
  • Viestejä: 795
Vs: Pv:n maalitaulut
« Vastaus #49 : Elokuu 11, 2021, 13:39 »
Kuka on puhunut mitään kilpa-ammunnasta. Pisteytys on suhteessa osuman fysiologiseen vaikuttavuuteen. Ja eroja saa aikaan kilpa-ammunnassakin ajalla, etäisyydellä ja asennoilla.

Eikös pisteiden pitäisi olla suhteessa viholliselle aiheutettuun haittaan muulloin, kuin aivan akuuteissa tilanteissa? Silloin käsi- tai jalkaosuma voi pysäyttää 2-3 miestä kun pääosuma pysäyttää vain yhden. Siitä ei kyllä ole harmainta aavistusta miten tuollaisen pisteytyksen toteuttaisi, mutta siis periaatteena vain.

HJu

  • *
  • Viestejä: 6.612
Vs: Pv:n maalitaulut
« Vastaus #50 : Elokuu 11, 2021, 14:31 »
Teet oletuksen että vihollista kiinnostaisi haavoittuneiden hoito taistelun aikana. Ei heitä välttämättä kiinnosta.

Haavoittunut vihollinen voi edelleen myös toimia (ampua, räjäyttää, laukaista viuhkapanoksen, ajaa ajoneuvolla päälle) vaikka henki onkin jo irtaantumassa kehosta. -> Ei vastustajan haavoittaminen laske riskiä omien tappioista.

Taistelun tiimellyksessä mikä tahansa osuma on toki parempi kuin ohilaukaus mutta ei niistä raajaosumista ole syytä erityisesti palkita paremmin kuin pää- ja ylävartalo-osumista. Tämä tietenkin vain minun näkemys aiheesta.
Terveisin,


HJu

Jousimies

  • Hallitus
  • *****
  • Viestejä: 412
Vs: Pv:n maalitaulut
« Vastaus #51 : Elokuu 11, 2021, 14:43 »
Kun olemme opetelleet että sotilastarkka-ampuja valitsee maalinsa, niin voisin kuvitella kohteena olevan joku sellainen tappi jonka totaali sammuttaminen on se ensisijainen tavoite. Siksi 10p osumat.
Samalla tuli mieleeni, vaikkei kovin tosissaan,  että ehkä tukiampujalle voisi olla oma taulunsa joka pyrki osumaan niin, että yhden liike lakkaa ja lisäksi sitoo sen pari muuta. Tai sitten niitä erilaisia tauluversioita voi jokainen vaan modata itselleen omaan skenariomalliin sopivaksi omiin harjoitteisiinsa.

A_Vieggi

  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Pv:n maalitaulut
« Vastaus #52 : Elokuu 11, 2021, 15:13 »
Mites se menikään taisteluensiavun perusteet? Mikä on ihan ensimmäinen asia kun itse tai kaveri haavoittui?

Aivan oikein, jatka taistelua, vastaa tuleen. Sitten aseta kiristysside ja jos kaveri kyseessä jatka omaa tehtävääsi.

Eli vain pysäyttävän osuma poistaa uhan. Ei ole mitään syytä olettaa että nykyaikaisella taistelukentällä yksikään osapuoli koulutettaisiin toisin, sen verran universaaleja TCCC opit on.

Lähetetty minun WP9 laitteesta Tapatalkilla