Sotaluvalliset luodit

Aloittaja aina ohi, huhtikuu 04, 2021, 18:27

« edellinen - seuraava »

HJu

Nimimerkki "aina ohi" haluaa ladata itselleen patruunoita joita voisi käyttää sodassa. En tiedä miksi mutta sen ja sodan sääntöjen ympärillä keskustelu on pyörinyt.

Itse olen ottanut sen linjan ajat sitten että omalla rahalla ostan ja käytän siviilikäytössä mitä haluan ja jota laki ei kiellä.
Terveisin,

HJu

aina ohi

Lainaus käyttäjältä: HJu - huhtikuu 16, 2021, 13:05
Nimimerkki "aina ohi" haluaa ladata itselleen patruunoita joita voisi käyttää sodassa. En tiedä miksi mutta sen ja sodan sääntöjen ympärillä keskustelu on pyörinyt.

Itse olen ottanut sen linjan ajat sitten että omalla rahalla ostan ja käytän siviilikäytössä mitä haluan ja jota laki ei kiellä.

Minulle SRA ja alkava TA on sotilaslajeja. Yritän kasata varusteet sotakelpoisiksi, koska olen sotilas. Eihän minulla siihen mitään velvoitetta ole, kun itse maksan kaiken. Toisaalta se ei varmaan ole keneltäkään pois vaikka varaudun siihen, että voisin viedä liikekannallepanotilanteessa perustamiskeskukseen pari hyvää TA -settiä patruunoilla.

Joku tuossa aiemmin kirjoitti, ettei puolustusvoimat halua siviiliaseita eikä varsinkaan siviilipatruunoita. Toivottavasti tuo toteutuu pian. Tällä hetkellä pv:llä ei ole riittävästi kalustoa tarkka-ampujille ja tulitukitarkka-ampujille. Kyseistä puutetta on ryhdytty paikkaamaan, mutta siinä taitaa mennä vuosia ennen kuin on valmista.

HJu

Tottakai kaikkea voisi olla enemmänkin. Ei PV:llä nyt varsinaista tarkka-ampujien kalustopulaa ole mutta TAK-85:t ovat vanhentuneita ja SVD:t hieman epätarkkoja. Kalusto voisi siten olla parempaa näiden osalta ja siksi K22-projekti on aloitettu. Tukiampujille tarvitaan lisäksi lisää optisella tähtäimellä varustettuja kivääreitä. Näitä jälkimmäisiä ei välttämättä ole tarpeeksi

A-tarvikehuollon kannalta itseladatut ovat yhtä turvallisia kuin sissien ansoittamat tavarat. Eli ei kovinkaan turvallisia. Mahdollisesti aseen kantaja voisi omalla vastuullaan käyttää omassa aseessa ao. patruunat mutta kun ne on käytetty tai ne ovat kadonneet niin mitäs sitten ? -> Kaikki ei-standardit kaliperit kuten 223 REM, 284 Win, 30-06, 300 Win Mag, 300 Norma Magnum ja 338 Norma Magnum voidaan unohtaa suoraan.

Jos ta-kivääri on 308 Win tai 338 Lapua Magnum niin sitä voisi harkita ja tällöinkin siihen käytettäisiin varastosta löytyvää a-tarviketta. Itseladatusta patruunoista ainoa todellinen hyöty olisi rauhan aikana hankittu ja ylläpidetty ampumataito ja kyseisen patruunan ballistiikan opettelu. Tällöinkin luodit pitää olla PV:n käyttämää/vastaavia ballistiikan osalta ja lähtönopeudet samoja. Tämä osaamishyöty on kyllä  merkittävä koska mahdollisen "tilanteen ollessa päällä" pitäisi jo osata toimia koska harjoitteluun ei tuolloin jää aikaa.
Terveisin,

HJu

MMä

Lainaus käyttäjältä: HJu - huhtikuu 21, 2021, 07:46
Tottakai kaikkea voisi olla enemmänkin. Ei PV:llä nyt varsinaista tarkka-ampujien kalustopulaa ole mutta TAK-85:t ovat vanhentuneita ja SVD:t hieman epätarkkoja. Kalusto voisi siten olla parempaa näiden osalta ja siksi K22-projekti on aloitettu. Tukiampujille tarvitaan lisäksi lisää optisella tähtäimellä varustettuja kivääreitä. Näitä jälkimmäisiä ei välttämättä ole tarpeeksi

K22 korvaa TA-versiona TAK85:t ja tukiampuja versiona TKIV Dragunovit. Lisäksi meille on hankittu viimevuosina merkittävät määrät kiväärikaukoputkia joilla varustetaan rynnäkkökiväärejä tukiampujan aseiksi. Lisäksi hankintamääristä riippuen osa uusista hankittavista K22 korvaa mahdollisesti myös joissain joukoissa rynnäkkökiväärejä tukiampujan aseina, joten kiväärikaukoputkia vapautuu parhaiten varustelluilta joukoilta seuraaville tasoille.

Pulaa sinänsä ei ole, mutta kuten sanoit osa aseista alkaa olla vanhentuneita ja siksi korvataan suorituskyvyn nostamiseksi.

SO

Lainaus käyttäjältä: MMä - huhtikuu 21, 2021, 08:46

Lainaus käyttäjältä: HJu - huhtikuu 21, 2021, 07:46

K22 korvaa TA-versiona TAK85:t ja tukiampuja versiona TKIV Dragunovit. Lisäksi meille on hankittu viimevuosina merkittävät määrät kiväärikaukoputkia joilla varustetaan rynnäkkökiväärejä tukiampujan aseiksi. Lisäksi hankintamääristä riippuen osa uusista hankittavista K22 korvaa mahdollisesti myös joissain joukoissa rynnäkkökiväärejä tukiampujan aseina, joten kiväärikaukoputkia vapautuu parhaiten varustelluilta joukoilta seuraaville tasoille.

Pulaa sinänsä ei ole, mutta kuten sanoit osa aseista alkaa olla vanhentuneita ja siksi korvataan suorituskyvyn nostamiseksi.

K22 TA-versiona? Kyseistä asejärjestelmää tulossa siis muuhunkin käyttöön? Eli ollaan siirtymässä AK-aikakaudelta nykypäivään? 🤔

MMä

Lainaus käyttäjältä: SO - huhtikuu 21, 2021, 09:09

K22 TA-versiona? Kyseistä asejärjestelmää tulossa siis muuhunkin käyttöön? Eli ollaan siirtymässä AK-aikakaudelta nykypäivään?

"Hankinnan valmistelun kohteena oleva kiväärijärjestelmä K22 sisältää kaksi asekonfiguraatiota: itselataava tarkkuuskivääri tarkka-ampujien käyttöön sekä tukiampujan kivääri ryhmän tukiampujan käyttöön."

"– Tavoitteena on luoda uusi kyky, jolla korvataan tällä hetkellä palveluskäytössä olevat vanhat 7.62 tarkkuuskivääri 85 pääosin sekä 7.62 tarkkuuskivääri Dragunov kokonaan,Peltoniemi kertoo."

Lähde: https://ruotuvaki.fi/-/uuden-kivaarijarjestelman-kehitystyo-alk-1