Perusjuttuja varusteista

Aloittaja LSa, joulukuu 07, 2020, 18:34

« edellinen - seuraava »

LSa


Jousimies

Tuo on erittäin hyvä kirjoitus ja jäsentely!  Voimakas omaksumisen suositus tälle.
Tehtävästä riippuen olen aivan samaa mieltä siitä mitä tuossa painotetaan:  " Varustuksen kehäajattelu on hyvä konsepti omaksua. Kun saat luotua järkevän ja toistettavan konseptin, vähenee myös stressi. Enää ei tarvitse miettiä, että olikohan mulla sitä tai tätä tai missä ihmeessä mun kamat on. Kun tavaroiden paikat standardoi sopivaksi ja tavarat ovat aina samassa paikassa."

Suurimman yhtäläisyyden huomaan omassa viikonloppu-retkeilyn repussa. Mulla on perusvarusteet (kahdelle) kirjattuna listaan ja sen muistilapun kanssa tarkistan pakatessa, että kaikki ennalta suunniteltu on mukana ja kunnossa. Ihan minimissään mennään vaeltajan kehät A ja B pakattuna, jolloin sapuskojen kanssa hyvin saa rakennettua 10-13 kiloisen painon selkään, mikä on hyvä lisä kuntoilun kannalta. Sitten vaan kilometriä jonoon.

MMä



Lainaus käyttäjältä: Jousimies - joulukuu 07, 2020, 22:40
Tuo on erittäin hyvä kirjoitus ja jäsentely!  Voimakas omaksumisen suositus tälle.
Tehtävästä riippuen olen aivan samaa mieltä siitä mitä tuossa painotetaan:  " Varustuksen kehäajattelu on hyvä konsepti omaksua. Kun saat luotua järkevän ja toistettavan konseptin, vähenee myös stressi. Enää ei tarvitse miettiä, että olikohan mulla sitä tai tätä tai missä ihmeessä mun kamat on. Kun tavaroiden paikat standardoi sopivaksi ja tavarat ovat aina samassa paikassa."

Suurimman yhtäläisyyden huomaan omassa viikonloppu-retkeilyn repussa. Mulla on perusvarusteet (kahdelle) kirjattuna listaan ja sen muistilapun kanssa tarkistan pakatessa, että kaikki ennalta suunniteltu on mukana ja kunnossa. Ihan minimissään mennään vaeltajan kehät A ja B pakattuna, jolloin sapuskojen kanssa hyvin saa rakennettua 10-13 kiloisen painon selkään, mikä on hyvä lisä kuntoilun kannalta. Sitten vaan kilometriä jonoon.

Kiitos palautteesta! Molemmat uskomme tähän ja käytämme itsekin. Oma herääminen  tähän tapahtui aikanaan A-maassa, kun joutui miettimään kokoajan mitä on "päällä" missäkin tilanteessa.

Tuo lappujärjestelmä kuulostaa hyvältä.

Itselläni on ollut vakiointi jo pitkään käytössä duuni ja harrastekamoissa.  Minulla on käytössä Itselläni kassijärjestelmä, jossa toiseen BW keikkakassiin on pakattuna aina TA-varustus ja toiseen BW keikkakassiin "Ovienpotkinta"-varustus. Kolmantena on erikseen ratakassi, johon sitten vaan kaapista sopivat a-tarvikkeet mukaan ja radalle mitå nyt on menossakin harjoittelemaan. Kaksi kertaa vuodessa käyn kassit läpi ja vaihdan tarvittavat kamppeet vihreistä valkoisiksi ja päinvastoin.

Koheltaja

Tämä oli jälleen kerran sellainen itsestäänselvyys jonka tajusi kun joku muu tuo asian esille. Herätti taas todellisuuteen mitä milloinkin tarvii minimissään mukana, sitä kun tulee usein otettua mukaan paljon tarpeetonta mutta hyödytöntä...

Ja tuossa oli hyvä ostoslista, kerran kuukaudessa yksi puuttuva kampe lisää kaappiin :)
Kylätason ampuja

LSa

#4
Luksusta olisi täydelliset välineet (lähtökassit) omiin ympäristöihin/reissuille. Nyt joutuu köyhänä pakkaamaan eri reissuille samoista kamoista.

Nopeat lisäykset:
- Kello!
- Monitoimityökalu

MMä

#5
Lainaus käyttäjältä: LSa - joulukuu 08, 2020, 07:18
Luksusta olisi täydelliset välineet (lähtökassit) omiin ympäristöihin/reissuille. Nyt joutuu köyhänä pakkaamaan eri reissuille samoista kamoista.

Nopeat lisäykset:
- Kello!
- Monitoimityökalu

Vuosien työllä tuollaiset on kahteen pää tarkoitukseen saatu luotua. Jotkin välineet on joutunut tästä syystä kahdentamaan.

Hyvät lisäykset! Itsellä on työkamppeissa kyllä aina monitoimi työvyöllä, mutta harvoin nykyään siviilikamppeissa. Samoin kun heitän koko A -kehän niskaan, tyhjään riggersbeltin ja monitoimityökalu siirtyy B-kehän liivin SERE taskuun. Miksi? Koska olen huomannut että en sitä käytä vaan hoidan asiat A-kehän puukolla.

Monitoimityökalu tulee kaivettua lähinnä esiin vain kun säätää aseen kanssa jostain syystä (ruuvien kiristely tms). TRG:n kanssa on sitten oppinutkin kantamaan lähes koko työkalupakkia mukana mutta, se onkin sitten jo oman stoorinsa arvoinen juttu MM-kisoista

Mk-0

Ikuisena elämäntapaintiaanina aina taskulamppu, sekä monitoimityökalu följyssä.
Extremevuodenaikoina oman A-kehän raja on kuivapuvun sisäpuoli.
Muut romut sitten kulkee yleensä veneessä, tai ilmatyynyaluksessa ja riippuen vuodenajasta/retken pituudesta joko isommassa tai pienemmässä vornin repussa.

SO

Tuo monitoimityökalu on itselle ainainen kysymys. Aina on ollut mukana ja koskaan ei ole tarvinnut. Asetta sillä ei saa ehjättyä ja muut saa korjattua myöhemmin. Ajoi ehkä autossa/mopossa paikkansa ennen kuusiokolo- ja torxruuveja. Taskulamppu ja veitsi, joskus tulikyrpä lisäksi jos liikkuu vesistöillä.

Mk-0

Lainaus käyttäjältä: SO - joulukuu 21, 2020, 15:44
Tuo monitoimityökalu on itselle ainainen kysymys. Aina on ollut mukana ja koskaan ei ole tarvinnut. Asetta sillä ei saa ehjättyä ja muut saa korjattua myöhemmin. Ajoi ehkä autossa/mopossa paikkansa ennen kuusiokolo- ja torxruuveja. Taskulamppu ja veitsi, joskus tulikyrpä lisäksi jos liikkuu vesistöillä.

Monitoimityökalun Käyttöaste taitaa olla hyvin pitkälti omaan yksilölliseen elämänsisältöön sidottu.
20 vuoden aikana 6, vai 7 kertaa leatherman vaihtunut takuuhuollossa uuteen malliin.
Joskus totesin tarvitsevani takuuhuollon ajaksi varalaitetta, niin tilasin Gerberin Dieselin (taktisen mustana tottakai)
Joskus yhdystien pientareella aukasin ja putsasin kesken matkan ex taunuksesta kaasarin leathermannin avulla.
Kaverin veneessä saatiin detroitin 2-tahti diesel tulille, kun nahkamiehellä sain starttisolenoidin irti, auki, sekä tekohengitettyä sen takas elävien kirjoihin.
Viimeks eilen tartti Gerberiä, kun työpaikalla piti kemppi saada siirettyä viraapeli pellitöiden ajaksi hallin oven viereen ja hitsuuttelussa langan poikkomisessa + kaasulinssin puhtaana pitämisessä.





jli

Minulla on aina "monitoimityökaluna" mukana noin usb-muistin kokoinen minilinkkari, jossa terä, hammastikku, sakset ja minipinsetit. Yllättävän usein tarvitsee - käytännössä joka päivä. Leathermania taas tulee käytettyä aika vähän.

HJu

#10
Itsellä Leatherman on (PST, Wave) tai Gerberin vastaavien päätehtävä on rautalankojen (jekkulanka) ja vaijerin katkaisu. Joskus jotain ruuvia pitää kääntää mutta sitä varten on asehommiin Bondhusin pienet Torx, Metric ja Inch -setit repussa. Kaikki muu hoituu yleensä veitsellä.

Rautalangat ja ohuet vaijerit hoituisi helposti pienillä 15e sivuleikkureillakin.
Terveisin,


HJu

LSa

Jekkulankaan kun tekee pienen lenkin, niin se katkeaa vetämällä.

jthyttin

Sivusta mutta menköön:

- yleistyökaluilla monesti rikotaan yms. asioita kun ei viitsitä hakea oikeaa työkalua vaikka se olisi saatavilla
- varusteiden osalta kannattaa muistaa kokeilla ja harjoitella niiden käyttöä myös ei-optimaalisissa olosuhteissa, sanotaan nyt vaikka taskuveitsen sijoitus niin että siihen pääsee käsiksi molemmilla käsillä (esim. turvavyön leikkaus)
- henkilökohtaisten tarvikkeiden lisäksi myös esim. ajoneuvokohtaisia tarvikkeita tulee ylläpitää (vaikka niinkin tylsä asia kuin lämpimät päällysvaatteet autoon talvella)

Itselläni on vähitellen pudonnut tavaraa pois kannosta, minitaskulamppu varaparistoineen ja taskuveitsi on sellaisia joita ilman ei mielellään ole. Ja niiden käyttökin on hyvin arkista, erilaisiin paikkoihin kurkistelua valoisanakin vuodenaikana ja pakettien avaamista tms. B-kehällä sitten enemmän ylivarautuja-tyyppiä vaikka yleensä tulee liikuttua hyvin tutuissa ympyröissä. Joitain tarkistuslistoja ja varustepaketteja on tullut tehtyä, mutta parannettavaa olisi.

Ohimeni

A kehälle käteistä rahaa

Mk-0

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - joulukuu 22, 2020, 09:56


- yleistyökaluilla monesti rikotaan yms. asioita kun ei viitsitä hakea oikeaa työkalua vaikka se olisi saatavilla

Tyhmempikin tajuaa että pultit, mutterit, ruuvit, sokat ym ovat pikkurahalla päivitettävissä uusiin ja siten uhrattavissa, mikäli yleistyökalujen avulla säästetään esim 200-500 €uron edestä muita kuluja.
Ja helpompaa se on varoiks vetää surrilangalla Bahcon jakoavain, sekä lukkopihdit merimoottorin petiin kiinni kuin esim kiintolenkki-, tai hylsysarjaa, minkä avulla sitten kuitataan potentiaalinen hätätilanne pois, vaikkakin vähän pultti ja mutteri pyöristyy, muljiintuu.